Visa fullständig version : Lever
Lever ska ju vara nyttigt... Hur lagar man bäst lever, vilka andra smaker går bra ihop med lever och vad ska man tänka på när man försöker göra den perfekta anrättningen med lever? Är kalvlever bättre än ungnötslever? Hur ser man att den är fin?
Jag är nyfiken, hur gör ni för att göra den perfekta anrättningen med lever?
MyungChul
2008-09-07, 17:56
Bacon och kalvlever/ungnötslever är vinnare.
Bacon och lever också för den delen.
Lever smakar ju väldigt blodigt, och på samma sätt som bacon bryter till blodpudding så bryter den till lever. Lingon är gott till.
Kalv är ko och ungnöt är tjur, om jag inte är helt misstaken.
Köpte en förpackning som bara hette "Lever" först men den smakade lite otäckt faktiskt, en kraftig och bitter smak. Envis som jag är - det ska ju vara så nyttigt att det faktiskt är värt besväret att lära sig äta det - köpte jag en annan sort, "ungnötslever" den här gången. Tänkte att man kan inte ha otur jämt. Smakskillnaden mellan de båda kunde inte varit större, det är därför jag undrar lite. Det kan ju ha varit fel på den första, det vet jag inget om (jag fick inte ont i magen av att äta det) eller så är det verkligen så stor skillnad mellan olika sorters lever.
Tack för tipset om bacon, det borde gå att peta ner i en gryta och få fin smak på såsen också.
Jag tycker det är jätteviktigt att rensa levern noggrannt, peta ur alla större blodkärl och hinnor. Annars får man den där tråkiga, sega skolmatslevern som fått många att sky lever för all framtid.
Levergryta med mycket grädde och schalottenlökar serverad med riktigt potatismos, det blir inte mycket bättre! *drool*
2 rätter som görs här hemma:
Grillad lever med bacon och kapris
Levergryta med tomatkross, lök och persilja där man först bryner leverbitar och doppar dem i mjöl
Själv har jag bara använt kycklinglever i en bolognese. Den blev helt fantastisk. Kycklinglever är lite mildare i smaken har jag förstått.
Bacon och kalvlever/ungnötslever är vinnare.
Bacon och lever också för den delen.
Lever smakar ju väldigt blodigt, och på samma sätt som bacon bryter till blodpudding så bryter den till lever. Lingon är gott till.
Kalv är bara yngre än ungnöt tippar jag på i sammanhanget!!
Kalv blir hane/tjur, kviga blir hona/ko.
Ungnöt är i stort sett samma som kalv = den bästa och "renaste" levern.
Välj en så slät bit som möjligt utan senor. Skär i skivor, ca 1cm tjocka. Salt och vitpeppar på, stek i smör alt bregott. Gör brunsås med grädde(gräddsås?) på stekresterna. Kokt potatis till. Jättegott!:)
Det måste isåfall endast gälla vid inälvor i affär eller? Har aldrig hört den uppdelningen i något annat sammanhang.
Det måste isåfall endast gälla vid inälvor i affär eller? Har aldrig hört den uppdelningen i något annat sammanhang.
Nope, det är den biologiska uppdelningen, enligt en bonde t ex.
Nope, det är den biologiska uppdelningen, enligt en bonde t ex.
Ni måste ha annorlunda bönder där du är?! En kalv är en kalv, sedan är det tjurkalv och kvigkalv om man har behov att differentiera dem vidare.
Ni måste ha annorlunda bönder där du är?! En kalv är en kalv, sedan är det tjurkalv och kvigkalv om man har behov att differentiera dem vidare.
Där jag kommer ifrån, kan skilja sig i olika delar av landet, så gör man skillnad på kalv och kviga när det gäller nötkreatur.
Min poäng var iaf att en kviga är en hona som blir en ko.
Där jag kommer ifrån, kan skilja sig i olika delar av landet, så gör man skillnad på kalv och kviga när det gäller nötkreatur.
Min poäng var iaf att en kviga är en hona som blir en ko.
Den poängen köper jag! Där jag jobbat har alla kört kvigkalv och tjurkalv. Eller jäkla kalv också för den delen! :)
MyungChul
2008-09-07, 21:09
Ungnöt är i stort sett samma som kalv = den bästa och "renaste" levern.
Välj en så slät bit som möjligt utan senor. Skär i skivor, ca 1cm tjocka. Salt och vitpeppar på, stek i smör alt bregott. Gör brunsås med grädde(gräddsås?) på stekresterna. Kokt potatis till. Jättegott!:)
Jaha, då hade jag nästan rätt då.
Brunsås är något diffust, det är egentligen en skysås som någon satt ett annat namn på. Min teori går ut på att det är en fattigmans gräddsås som man mjölkat istället.
bear.flowertwig
2008-09-07, 21:47
Lever/bacon är som sagt en vinnare.
Tack för påminnelsen btw. Nåt sånt är det snart dags för...
Hm... Låt se. Finputsa levern, bort med hinnor och blodkärl. Fräsa (charlotten)lök i smör så den blir mjuk, häv i levern så den får fräsa lite den med. När det börjar se stekt ut häller man på matlagningsgrädde (?) och späder ut stekskyn med så det blir sås. Smaka av med salt, svartpeppar och... vad mer? Kryddpeppar?
Så kalv var en yngre variant av ungnöt? Så om ungnöt var så god kanske kalv är ännu mjällare och finare i smaken?
Om jag får tag på en kalvlever i veckan måste jag testa igen, det kan bli bra låter det som!
Edit: Ja, just det ja, vart kommer baconet i i bilder? Ska det fräsas med löken?
Alltså, "kviga" tror jag bara används om levande djur, inte i köttdisken. Som en parentes.
MyungChul
2008-09-07, 23:31
Jag skulle steka baconet för sig och ha som en knaprig "topping".
Jag skulle steka baconet för sig och ha som en knaprig "topping".
Bra idé, då kan var och en ta så mycket de är sugna på. :thumbup:
jag har bara käkat kycklinglever, och då brukar jag köpa den frysta varianten. låter den tina, bryner/steker ca 10 min i teflonpanna med rejäl klick dijonsenap och sojasås. busenkelt och jättegott tycker jag.
gärna potatis till och ngn sallad med vinägrette.
bra med järn för oss tjejer oxå!
jag bara steker lever oavsett från vilket djur det kommer, salt & peppar på och that's it. men bacon, lök, vitök förhöjer ju upplevelsen. en klassker i mitt hemland (tyskland) är:
kalvlever (som är den finaste, men tyvärr dyraste levern) i skivor
stekas och serveras med stekt lök och stekta äppleskivor samt klassikt tillbehör potatismos och vetl. grön sallad med grädddressing.
supergott!!!!!!
levergryta med tomatsås och ris och oxo gott.
Nu får vi se om det blir så gott som det luktar!
Det där ser underbart ut! Nästan som mammas levergryta.
Så, hur smakade det?
Det där ser underbart ut! Nästan som mammas levergryta.
Så, hur smakade det?
Gräddig lever med en svag sötma från färsk gul lök. Kryddpepparn kom bort lite bland de andra smakerna, men det gjorde inte så mycket. Jag lät den puttra ganska länge så leverbitarna gick att krossa mot gommen med tungan, och såsen tjocknade trevligt och blev så där lagom krämig. Prefekt att mosa ner potatisen i.
Den här maträtten hamnar högt på min lista över saker som är väldigt goda att stoppa i huvudet!!!
Testa med bacon nästa gång. Det förhöjer smaken ordentligt. Och "riktig" grädde :)
Som redan sagts är det otroligt viktigt att levern kommer från ett ungt djur. Annars blir levern för frän och stark i smaken.
jag åt grillad lever en gång ute, sen dess är det det enda sättet jag förmår mig att få i mig den ;)
Gräddig lever med en svag sötma från färsk gul lök. Kryddpepparn kom bort lite bland de andra smakerna, men det gjorde inte så mycket. Jag lät den puttra ganska länge så leverbitarna gick att krossa mot gommen med tungan, och såsen tjocknade trevligt och blev så där lagom krämig. Prefekt att mosa ner potatisen i.
Den här maträtten hamnar högt på min lista över saker som är väldigt goda att stoppa i huvudet!!!
Blev så inspirerad av den här tråden att jag inhandlade kycklinglever idag och slängde ihop en gryta och kokade potatis till...
Testade att tillsätta kanel, förutom peppar som kryddning, vilket blev en oväntad höjdare smakmässigt!
Som gräddersättning använde jag Oalty iMat (havrebaserad) som gav en supergod gräddkrämig smak (tips, för er som inte testat den!)
Som sista smakhöjare hade jag äppelmos till (ganska otippat kanske?) och hela smakkombinationen blev riktigt god!! *drool*
Det kommer jag helt klart göra fler gånger :)
(kan annars tänka mig att äppelbitar i själva grytan kan vara en idé annars, istället för äppelmoset.. kanske värt att prova?)
Blev tipsad om Finsk leverlåda och googlade lite...
Tänkte testa det här receptet längre fram i veckan:
http://www.tasteline.com/recept/Finsk_Leverlada
Hinner nån före vill jag gärna veta hur det blev! :)
Min far som jagar älg berättade för mig att tungmetaller med tiden ansamlas i levern och att man därför bör hålla sig till lever från ungdjur. Vet inte om det även gäller för nötlever.
Hur som, har ett fint recept också. Koka upp vatten i en kastrull och tillsätt en buljongtärning. Skär levern i skivor, panera med vetemjöl, salt och peppar och stek på medelsvag värme. Lägg skivorna i buljongen och varva med några msk vetemjöl. Låt puttra ett tag. Servera med kokt potatis och lingonsylt.
Blev tipsad om Finsk leverlåda och googlade lite...
Tänkte testa det här receptet längre fram i veckan:
http://www.tasteline.com/recept/Finsk_Leverlada
Hinner nån före vill jag gärna veta hur det blev! :)
Slängde ihop en leverlåda idag och tjuvsmakade på sleven efter att ha hällt upp 2 portioner i matlåda för helgen... det var riktigt smaskigt! :thumbup:
Uteslöt dock russinen, hade inga hemma, och valde att tillsätta kanel som krydda ihop med peppar istället - blev nästan som en efterrätt i smaken :D
Klart tips för er som gillar lever!
Vill bara dela med mig av min mammas sätt att servera lever på.
Jag kommer aldrig att säga att hon är en mästerkock...
Hon vände levern i mjöl, stekte den sedan "knaprig".
Severade den med Banan stekt i curry, makaroner, kokta ärtor och någon blaskig skysås.
När jag var yngre tyckte jag allt var gott, utom ärtorna, nuförtiden kan jag inte äta det.
Men det är ju en en matkombo som heter duga, alla mina restauranglärare och kollegor har minst sagt förundrats över det...
Ni som steker skivor av lever, hur gör ni med blodådrorna? Skär ni bort dem på något vis? Blir inte skivorna som schweizerost då?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.