handdator

Visa fullständig version : Lite förvirrad (hjälp tack)

pengarmannen
2008-09-06, 12:20
Hej för 2 år sedan vägde jag 108kilo och nu 87! Jag känner att jag har fett på magen och lår som jag vill få bort.. Kan även medge att jag har muskler, men som sagt fett som jag vill få bort!

Jag gymmar 4ggr/veckan, hård styrketräning för att jag inte ska tappa alltför mycket muskler. Och ja jag har läst igenom deffguiden osv! Men har ändå några frågor som jag gärna vill ha svar på :)

Efter att jag har styrketränat är det bra om jag tar 1-2 knäckebrödsmackor med tonfisk/keso på och ett glas mjölk när jag kommer hem? Eller räcker det bara med en banan efter träningen? Äter middag 1-2 timmar efteråt.

Jag har läst att många tar kosttillskott och då undrar jag ifall jag kan göra det även om jag vill gå ner i vikt? Någon som har förslag på något isåfall?:)

Och om jag väljer att fara ut och springa, vad är bäst att äta efteråt? Samma som efter styrketräning eller?

Vill gärna få svar på dessa frågor eftersom jag alltid har undrat och inte riktigt fått svar! Skulle underlätta oerhört, tack på förhand!

Scratch89
2008-09-06, 13:10
Hellre mycket mat efter träningen än lite. Efter träning är det bästa tillfället att fylla på med mat.

Kosttillskott är inget krav, snarare tvärtom. Många känner att det är smidigare att använda kosttillskott, då det är enklare att bara hälla i lite pulver och dricka än att stå och breda mackor innan man far iväg och tränar.

Du behöver inte äta något speciellt efter konditionsträning; vanlig mat fungerar alldeles utmärkt.

pengarmannen
2008-09-06, 13:19
Hellre mycket mat efter träningen än lite. Efter träning är det bästa tillfället att fylla på med mat.

Kosttillskott är inget krav, snarare tvärtom. Många känner att det är smidigare att använda kosttillskott, då det är enklare att bara hälla i lite pulver och dricka än att stå och breda mackor innan man far iväg och tränar.

Du behöver inte äta något speciellt efter konditionsträning; vanlig mat fungerar alldeles utmärkt.

Tack för svaren!
Vilket pulver skulle jag kunna använda mig av? Jag vill som sagt gå ner i vikt men skulle vara lätt som du säger att bara hälla i lite pulver efter och innan träningen istället för att tex göra ordning mackor eller annat. Kan jag ta kosttilskott efter mitt träningspass på gymmet ca 50-60min och sedan middag därpå?

Eddie Vedder
2008-09-06, 13:23
Kan jag ta kosttilskott efter mitt träningspass på gymmet ca 50-60min och sedan middag därpå?

Jag uppfattar det som att du menar att du tränar ca en timme, direkt tar din drink och sedan hem och äter?

Du får ursäkta men jag vill bara vara säker på hur du menade där för jag fattade inte riktigt.:Virro

Om det nu är så som jag uppfattade det så är det kanon. Läs i kosttillksottsdelen av forumet så hittar du obegränsat med trådar om proteinpulver och dylikt. Bara att söka specifikt i det forumet på t.ex. whey eller så.:)

pengarmannen
2008-09-06, 13:27
Jag uppfattar det som att du menar att du tränar ca en timme, direkt tar din drink och sedan hem och äter?

Du får ursäkta men jag vill bara vara säker på hur du menade där för jag fattade inte riktigt.:Virro

Om det nu är så som jag uppfattade det så är det kanon. Läs i kosttillksottsdelen av forumet så hittar du obegränsat med trådar om proteinpulver och dylikt. Bara att söka specifikt i det forumet på t.ex. whey eller så.:)

Brukar träna runt 2-3 på dagarna sedan ta tex macka efter träning och sedan middag 1-2 timmar senare! Ibland blir det att jag tränar vid 4 och kommer hem och äter middag direkt efter träningen och då skippar jag såklart mackan eller vad det nu blir och äter middag direkt istället!

Okej tack! jag ska göra det:) en fråga bara. Om jag vill gå ner i vikt, kan jag ta proteinpulver efter träningen och sedan min middag 1-2 timmar efter eller blir det för mycket mat så att säga? ursäktar om jag upprepar mycket kanske ;D

Eddie Vedder
2008-09-06, 13:34
Om jag vill gå ner i vikt, kan jag ta proteinpulver efter träningen och sedan min middag 1-2 timmar efter eller blir det för mycket mat så att säga? ursäktar om jag upprepar mycket kanske ;D

Ja det kan du göra. Självklart kommer proteindrinken bidra till ditt totala kaloriintag men det handlar ju om hela din kost.

Finns det "utrymme" för en proteindrink efter passet så är det bara en fördel för återhämtningen. Men det väsentliga är ju kcalunderskott och ett kcalunderskott på 500kcal där en protindrink efter träningen ingår jämfört med ett kcalunderskott på 500kcal där du istället äter en extra macka till frukost (som innehåller lika mycket energi som drinken) och utesluter drinken är ju samma sak.

MED proteindrink efter träning kan man som sagt anta att du dessutom ger kroppen lite bättre förutsättningar för återhämtning efter träning.:)

pengarmannen
2008-09-06, 14:04
Ja det kan du göra. Självklart kommer proteindrinken bidra till ditt totala kaloriintag men det handlar ju om hela din kost.

Finns det "utrymme" för en proteindrink efter passet så är det bara en fördel för återhämtningen. Men det väsentliga är ju kcalunderskott och ett kcalunderskott på 500kcal där en protindrink efter träningen ingår jämfört med ett kcalunderskott på 500kcal där du istället äter en extra macka till frukost (som innehåller lika mycket energi som drinken) och utesluter drinken är ju samma sak.

MED proteindrink efter träning kan man som sagt anta att du dessutom ger kroppen lite bättre förutsättningar för återhämtning efter träning.:)

Okej! Ska kort skriva hur jag äter:
Frukost: Gröst(fiberhavregryn) + 2 grova mackor med keso eller tonfisk. För mycket eller?
Lunch: Blir på skolan, tallriksmodellen, ofta bra mat, fisk osv.
Middag: Oftast fisk,kött,kyckling,pasta,ris,potatis osv, försöker äta mycket sallad också
Kvällsfika: Ibland ifall jag är hungrig, då blir det en macka med ägg eller skinka och ett glas mjölk! Äter mindre än vad jag brukar göra!

Får se om jag köper proteinpulver, kanske ska börja ta det istället för macka efteråt och även ta innan träningen? Känner mig förvirrad just nu ;p

Eddie Vedder
2008-09-06, 14:08
Känner mig förvirrad just nu ;p

Gör inte det.

Det är inte svårare än att du ska stoppa i dig mindre än du förbrukar. Håller du dig till en kost där du med tiden ser skillnader på vågen samt i spegeln så vet du att det går åt rätt håll. Är det något som går fel får du revidera kosten och/eller aktivitetsnivån.

Gör ingen stor grej av det här med proteintillskott heller, det ör ju bara en liten pulverdrink det handlar om. Inget som varken är livsviktigt för träningsresultat och inget som i sig själv kommer förstöra din viktnedgång.

Jag förstår attd et kan kännas som en djungel till en början men det är faktiskt väldigt simpla saker vi pratar om och du ska inte känna dig förvirrad och osäker.:) Ta det lugnt och lycka till.:thumbup:

pengarmannen
2008-09-06, 14:18
Gör inte det.

Det är inte svårare än att du ska stoppa i dig mindre än du förbrukar. Håller du dig till en kost där du med tiden ser skillnader på vågen samt i spegeln så vet du att det går åt rätt håll. Är det något som går fel får du revidera kosten och/eller aktivitetsnivån.

Gör ingen stor grej av det här med proteintillskott heller, det ör ju bara en liten pulverdrink det handlar om. Inget som varken är livsviktigt för träningsresultat och inget som i sig själv kommer förstöra din viktnedgång.

Jag förstår attd et kan kännas som en djungel till en början men det är faktiskt väldigt simpla saker vi pratar om och du ska inte känna dig förvirrad och osäker.:) Ta det lugnt och lycka till.:thumbup:

Okej tack så mycket för svaren! :)

Så egentligen behöver jag inget proteinpulver för att gå ner i vikt, kan istället äta vanlig mat! Men det jag va osäker på är att jag kanske skulle få i mig för mycket om jag tog pulver och inte minska i vikt. Får se hur jag gör ;D Tackar

Scratch89
2008-09-06, 16:49
Du märker efter ett tag om du äter lagom mängd. Det är alltid svårt för andra att veta hur mycket olika individer ska äta. Min klasskamrat (som är medlem på det här forumet, hej!) äter 4000 kcal om dagen, och han går upp runt 0,5 kg i månaden. Skulle jag äta samma mängd skulle jag gå upp ett kilo i veckan...
Vi har ungefär samma längd och vikt, fast olika kroppsammansättning, jag hatar honom. :D