Visa fullständig version : AAAaaAAarrRRRGGGH!
Fick ett smärre utbrott på vägen hem från en kompis. Så här är det: jag har en hund. Det är en liten hund, men det är en hund som har en hunds alla beteenden och jag älskar honom. Hundar kommer i alla färger och former, och det är en smaksak vilken hund man väljer. Men av någon anledning tycks vissa bli provocerade på nåt vis av att min hund är liten. Oftast får jag fina kommentarer som att han är jättesöt (vilket han är, ser ut som en liten pinscher) men ibland får jag även höra "unika" saker som att han ser ut som en råtta. Jag brukar låta det passera eftersom det oftast inte är illa menat.
Men nu på väg till tuben så hör jag nån sorts grottmänniskovrål som säger "är det en råtta du har fått tag i?" Jag frågar lugnt och stillsamt "Tror du att det är en råtta?" varpå han fortsätter att bajsa ur sig en massa idioti om min hund, typ att han är jätteful, att han ska kliva på den och se om den överlever, att den är avlad så att ögonen ploppar ut osv. *gah!* Min hund är inte av sådan ras att han har svårt att andas eller problem med ögonen, eller något annat för den delen. Hans proportioner är helt och hållet sunda. Jag säger till idioten att jag inte är intresserad av hans åsikter och att han kan ta sitt fyllesnack och dra åt helvete. Vi går sedan på varsin sida av vägen, och han fortsätter att skrika över gatan med sin primatröst "FUUUULA HUND, HON GÅR MED EN LITEN FUL RÅTTA"! Osv osv. Jag gick över gatan och sa att ett sånt jävla pulver som han kan lika gärna gå hem och lägga sig diret för han får aldrig napp på krogen. Och kanske lite mer fula saker :em: Killen var helt pantad! Ville inte låta honom få mig förbannad men det fick han. Aaaaaaargh!
Antar att ni inte orkat läsa hela texten men jag fick iaf skriva av mig.. Kärlek till alla stora och små hundar.
Jag gick över gatan och sa att ett sånt jävla pulver som han kan lika gärna gå hem och lägga sig diret för han får aldrig napp på krogen.
Pulver?
Kaaaay, det var ju inte snällt sagt.
Pulver?
Ja..ett pulver :D Betyder typ spån!
Det är lugnt, han kom garanterat till insikt när han efter ni skiljdes insåg att du hade rätt i att han inte kommer få napp på krogen, och därmed kände sig ägd. Du vann. Har du en bild på hunden? :)
Det är lugnt, han kom garanterat till insikt när han efter ni skiljdes insåg att du hade rätt i att han inte kommer få napp på krogen, och därmed kände sig ägd. Du vann. Har du en bild på hunden? :)
Men det hade känts bättre om jag fått kasta en gatsten i huvudet på honom :em:
Jag kan PM:a en bild!
Jo det är klart, men då vinner ju han i och med att du åker dit på misshandel eller nåt sånt. :) Var nöjd med din insats, du stod upp för dig själv och det är helt klart beundransvärt.
Och ja, få se en bild på jycken. :)
Ja..ett pulver :D Betyder typ spån!
Aldrig hört förut. :)
Men ja, killen verkar onekligen varit ett pucko, jag föredrar att ignorera liknande personer.
Black Star Abyss
2008-09-06, 00:18
Han var säkert på väg hem från krogen och upprörd över att han inte fick napp. Han grät sig till sömns antagligen.
Bullaz..det här är lite pinsamt men jag vet inte hur man gör för att skicka med en bild i ett PM! Men här är en länk med bild på en likadan. Dock är det en valp på bilden! http://www.litenhund.se/prazskykrysarik.html
edit: har försökt alltså men hittar ingen sån knapp :D
tp_88 Ja då får jag hoppas att han fattade att det var en förolämpning iaf! Brukar också ignorera sådana uppenbara idioter men idag gick det bara inte.
Aahhh va fin! :] Är han ettrig? En sån som tar ned schäfrar och andra större hundar på jorden? :)
Det är lugnt, det är bara att inse att idioter inte har så mycket att erbjudas oss andra än just idioti. ;)
blaki, din avatar är läskig som fan. :/
hahavaffan
2008-09-06, 00:30
Jag har lite svårt för väldigt små hundar, som bärs i väskor och som knappt kan gå för att dom är för små. Men jag skulle aldrig säga nåt till en människa som hade en, och aldrig göra som invaliden gjorde mot dig.
Dessutom var hunden på bilden sjukt söt.
blaki, din avatar är läskig som fan. :/
Alltså i'm sorry.....har fått en del ängsliga reaktioner så jag ska kanske byta :( Men det är min förra katt och han var jättesnäll!
Vovven är världens snällaste och han gillar allt och alla. Stora som små hundar, han är inte rädd för nån. Och han skäller aldrig någonsin. Så ettrig kan jag inte påstå att han är, men ändå tuff och framåt :) Och på sin 2,5-kiloskropp har han betydligt mer muskler än den där idioten hade på sin cornflakesbringa!
Små hundar brukar ju vara rätt stöddiga och ta mycket mer plats än de egentligen har kroppen för. :) Själv har vi en Griffon i familjen, han fick en irlänsk varghund att backa en gång i tiden. Det är ganska hårt av han, med tanke på att han väger typ 5-6kg och är inte mer än 3-4dm i markhöjd. :)
Angående bilden, du kan väl ta bort människokroppen och lämna kvar en bild på bara katten. :)
Jag har lite svårt för väldigt små hundar, som bärs i väskor och som knappt kan gå för att dom är för små. Men jag skulle aldrig säga nåt till en människa som hade en, och aldrig göra som invaliden gjorde mot dig.
Dessutom var hunden på bilden sjukt söt.
Jag var inte heller särskilt förtjust i små hundar förut.. Innan denna lilla krabat hade jag en cane corso! Men så träffade jag en tik av min nuvarande ras och föll pladask. Hade trott att små hundar var mer som....katter eller marsvin av nån anledning, men de har ju precis samma beteende som 50-kiloshunden jag hade förut :D Och de är smidiga att ha med sig, och billiga i drift. Dock skall de behandlas som hundar, för det är hundar de är. Skulle aldrig klä min hund i fluff och grejer, utan ska han ha kläder (vilket han behöver på vintern) så ska det vara funktionellt och bekvämt. Men....visst kan jag sakna brottningsmatcherna jag hade med corson! Alla hundtyper har sin charm helt enkelt.
Små hundar brukar ju vara rätt stöddiga och ta mycket mer plats än de egentligen har kroppen för. :) Själv har vi en Griffon i familjen, han fick en irlänsk varghund att backa en gång i tiden. Det är ganska hårt av han, med tanke på att han väger typ 5-6kg och är inte mer än 3-4dm i markhöjd. :)
Angående bilden, du kan väl ta bort människokroppen och lämna kvar en bild på bara katten. :)
Haha vilken syn! Då måste han ha vuxit några centimeter i mankhöjd efter det :) Granne med mina föräldrar bor en golden retriever som är livrädd för min lilla hund...
edit: ska se vad jag kan göra åt bilden ;)
Mescreant
2008-09-06, 00:44
Jag är rädd för din avatar, blaki. Men jag tycker inte du ska byta.
Black Star Abyss
2008-09-06, 00:56
Mitt ex hade förresten tre chihuahuor, varje natt skulle de sova i sovrummet också... blev fan galen!!! ettrigare hundar finns inte.
Här är min attackhund!
http://img337.imageshack.us/my.php?image=dsc01627sf6.jpg
"FUUUULA HUND, HON GÅR MED EN LITEN FUL RÅTTA"! Osv .
Är inte du en kille?
Till fyllot's försvar så måste jag säga att de där småhundarna faktiskt påminner lite om råttor.
Precis som jag tycker bulldogar ser ut som grisar.
Handcuff
2008-09-06, 06:50
Här är min attackhund!
http://img337.imageshack.us/my.php?image=dsc01627sf6.jpg
Mycket fin liten kompis :)
Och "pulver" är allmänt vedertaget :D
Hallberg
2008-09-06, 09:49
Instämmer i båda påståendena.
Björkvedens mästare
2008-09-06, 10:55
Bra att du skällde ut han, det skulle aldrig jag vågat gjort:thumbup:
Din hund är en Dobberman i kattformat, coolt.
Du får ha vilken jävla avatar du vill och du är en tjej det syns på håret.
Är inte du en kille?
Nope! Tjej senast jag kollade iaf. Fattades bara att han skulle kallat mig kille också i och för sig!
Vilket jävla CP.
Kunde inte uttryckt det bättre själv.
Till fyllot's försvar så måste jag säga att de där småhundarna faktiskt påminner lite om råttor.
Jo när han gnager på kottar kan han se ut som en ovanligt söt råtta eller en ekorre, men säger man det på det där sättet? Vrålar över hela st eriksplan att min hund är ful och äcklig?
Instämmer i båda påståendena.
Haha vad bra, så att pulver inte råkar vara det finaste man kan kalla någon här i Sthlm!
Tack för de fina kommentarerna om min grabb också *cupid*
Bra att du skällde ut han, det skulle aldrig jag vågat gjort:thumbup:
Din hund är en Dobberman i kattformat, coolt.
Du får ha vilken jävla avatar du vill och du är en tjej det syns på håret.
Jo du hade vågat för det gick inte att låta bli...jag lovar! Ja han ser ut som en minidobbermann! Öronen står sådär rakt upp av sig själv, är inte kuperade.
Japp jag är som sagt tjej, men det är inte mitt hår på bilden..tack och lov! Fast hade jag varit kille hade jag iofs inte haft en bild med tjejhår ändå, oavsett vems det var...kanske var så du menade :)
stargate
2008-09-06, 12:06
Vart kan man köpa en sådan hund du har? Jag och min flickvän funderar på att skaffa en liten hund.
Vi har redan bestämt namnet iaf, BENGT!
Tricklev
2008-09-06, 12:09
Spån har jag hört, pulver var då nytt för mig.
Mycket söt hund förövrigt.
Vart kan man köpa en sådan hund du har? Jag och min flickvän funderar på att skaffa en liten hund.
Vi har redan bestämt namnet iaf, BENGT!
Hahaha jättebra namn! Jag mötte i våras en annan full kille på tuben, dock en trevlig sådan. Han sade att han och hans tjej skulle skaffa hund, och att den skulle heta Katt-hund! Med det namnet kan han inte direkt räkna med nån namnsdag för hunden..
Det finns en hemsida för rasen: www.spkk.se. Dock är det tyvärr en hel del fulhandel med dessa hundar, så SE UPP med varifrån du köper! Jag trodde jag var home safe eftersom min hunduppfödare rekommenderades av rasklubben, men fick sedan veta att hon är bland de värsta bland uppfödare som klubben jobbar på att utesluta. Oseriösa uppfödare tar in hundar på vidriga sätt. Min fick åka från Tjeckien i en personbil tillsammans med 16 (SEXTON!) andra hundar och fyra vuxna människor, utan rastning eller vatten. Detta fick jag veta på omvägar i efterhand.. Ett mirakel att han är så lugn och fin som han är.
Men jag rekommenderar gärna uppfödare om du vill! Det finns två seriösa i Sverige som jobbar mot dessa galningar som bara vill tjäna pengar. Och betala för guds skull inte 25 000:- för en, det är vansinniga priser. Det är synd att all denna skit finns kring rasen, för rasen som sådan är helt fantastiskt underbar :)
Tricklev: Tack tack!
Är du tjej? Lägg av, jag som trodde du stötte på mig en gång.
Är du tjej? Lägg av, jag som trodde du stötte på mig en gång.
Hahaha för det där med ögonbrynen? Tror du en kille skulle lägga märke till nåt sånt? :D Men vafasen..rent teoretiskt kunde jag ju ha stött på dig ändå, även om jag nu inte råkar vara gay.
Hahaha för det där med ögonbrynen? Tror du en kille skulle lägga märke till nåt sånt? :D Men vafasen..rent teoretiskt kunde jag ju ha stött på dig ändå, även om jag nu inte råkar vara gay.
Just det, det var det ja...kom inte på vad det var hade bara en känsla av det. J
Just det, det var det ja...kom inte på vad det var hade bara en känsla av det. J
Sorry tjejen, men jag vidhåller iaf komplimangen.
Heh, du blir alltså upprörd över vad en full person säger till dig ute på stan?
High1ander
2008-09-06, 19:13
Har i Kalifornien sa finns det fullt med Paris Hilton-hundar, nu kommer ju "Beverly Hills Chichuaha"-filmen ocksa, av Disney... Jag kallar sadana hundar for rattor. Jag sager det till min tjejkompis som alltid skrattar nar man kallar hennes hund det. - Hon forklarar aven att det hander att folk rakat satta sig pa sadana sma hundar och dodat dem...
Coldsmith
2008-09-06, 19:26
Jättesöt hund ju. Dom kommer i alla storlekar och färger hundar. Haft en norwichterrier själv. Fast det är faktiskt en tuff hund. Avlad för att jaga råttor och småvilt som katter inte kan ta. Ärr och trasiga öron ser man verkligen inte ner på på utställningar, snarare tvärtom :).
Min hund var den grymmaste varelse min moster hade sett när hon var där en sommar, tog sorkar på sorkar och kastade dom i luften värre än katter. Sen ställde hon en älg också haha.
Men nog om min hund
Din hund är ju jättesöt. Vi vet alla att det inte är en råtta, och puckat folk finns det gott om.
Heh, du blir alltså upprörd över vad en full person säger till dig ute på stan?
Helt korrekt uppfattat.
NiXPhoenix
2008-09-07, 00:14
Haha, äkta minihundar, Ser rätt roliga ut. :D
Kollade på "officiella" hemsidan.
Jag hatar småhundar, en hund ska vara stor enligt mig. Höll på trampa ihjäl grannens chiuauha (stavning) då jag inte såg den i nattmörkret! Sen när den hoppa undan trodde jag det var...precis en råtta. Inavlade småsaker.
Jag hatar småhundar, en hund ska vara stor enligt mig. Höll på trampa ihjäl grannens chiuauha (stavning) då jag inte såg den i nattmörkret! Sen när den hoppa undan trodde jag det var...precis en råtta. Inavlade småsaker.
Det är din åsikt att hundar "ska" vara stora, och det är helt ok för mig. Men varför hatar du små hundar? Man måste inte hata det man inte föredrar. Inavlade? FRAMavlade snarare. Precis som en Grand Danois är framavlad. Eller en vorsteh. Eller en Shetland Sheepdog.
Det är din åsikt att hundar "ska" vara stora, och det är helt ok för mig. Men varför hatar du små hundar? Man måste inte hata det man inte föredrar. Inavlade? FRAMavlade snarare. Precis som en Grand Danois är framavlad. Eller en vorsteh. Eller en Shetland Sheepdog.
Nej de är inavlade.
Enligt mig ska inte en hund vara liten. Hata var kanske ett för starkt ord i sammanhanget. Ibland undrar jag om termen hund borde få användas på mindre raser...kanske därför endel av oss säger råtta?
Nej de är inavlade.
Enligt mig ska inte en hund vara liten. Hata var kanske ett för starkt ord i sammanhanget. Ibland undrar jag om termen hund borde få användas på mindre raser...kanske därför endel av oss säger råtta?
Det är din åsikt, you stick with it om du tycker att det du säger har substans.
Hundar är fascinerande just för att en och samma art kan vara så olika.
Varifrån får du att de är inavlade? Är väldigt stora hundar också inavlade? Ska vi kalla stora hundar för nåt annat också, t ex häst? Kanske vi ska byta namn på småfåglar också när jag tänker efter. De är ju inte särskilt lika örnar. Och korta människor är inte särskilt lika långa människor! Och tjocka är inte likadana som smala.
_byggarebob_
2008-09-07, 00:52
Du har så jävla rätt i de du säger, man blir så otroligt jävla less på mongon som ska vara rolig över ens hund.
Jag har 2st grand danios och får höra : är det en kalv eller en hund?, Men varför rider du inte bara på han istället?Vad äter en sån dära småbarn?
I början kunde jag skratta bort de, men nu blir jag alldeleds svart i ögonen om ngn börja fåna sig. bra att du sa tillbaka ngt i allaf, såna idioter växer på träd och man kan ju undra vilkan som är inavlad egentligen!
Det första man förlorar vid inavel är vanligtvis storleken... hur tror du dessa djur kommit till? Det börjar med att hitta rätt raser sen går man på de bästa exemplaren och kör stenhård inavel för ett slutresultat.
backflash
2008-09-07, 01:03
Vad äter en sån dära småbarn?
givetvis bör du svara ja.
Du har så jävla rätt i de du säger, man blir så otroligt jävla less på mongon som ska vara rolig över ens hund.
Jag har 2st grand danios och får höra : är det en kalv eller en hund?, Men varför rider du inte bara på han istället?Vad äter en sån dära småbarn?
I början kunde jag skratta bort de, men nu blir jag alldeleds svart i ögonen om ngn börja fåna sig. bra att du sa tillbaka ngt i allaf, såna idioter växer på träd och man kan ju undra vilkan som är inavlad egentligen!
Ja jag förstår att det är precis likadant, fast åt andra hållet, med en grandis! Och alla tror att de är så jävla unika med sina kommentarer. Visst får man föredra stort eller smått, men man behöver inte kläcka ur sig förolämpningar om man nu inte råkar gilla en stor/liten hund. Skulle aldrig komma på tanken att håna någon för dennes val av husdjur.
Grandisar är så fina :) Bodde granne med en förut, en fawn. Superfin!
Det första man förlorar vid inavel är vanligtvis storleken... hur tror du dessa djur kommit till? Det börjar med att hitta rätt raser sen går man på de bästa exemplaren och kör stenhård inavel för ett slutresultat.
Som exempel tar jag min hundras. Saxat från spkk! "Det mesta av rasens historia har bevarats och man vet därför mycket om den. Man vet till exempel att rasens ursprung är Böhmen, och att rasen kan spåras tillbaka ända till nationens födelse (ca 1100 e.Kr.).". Så det där med inavel är inga problem, det försvann nog för några år sen..
Som exempel tar jag min hundras. Saxat från spkk! "Det mesta av rasens historia har bevarats och man vet därför mycket om den. Man vet till exempel att rasens ursprung är Böhmen, och att rasen kan spåras tillbaka ända till nationens födelse (ca 1100 e.Kr.).". Så det där med inavel är inga problem, det försvann nog för några år sen..
Du tror det? Den pågår faktiskt i alla raser då utställningsdjur mer ofta än man tror inavlas för att få fram rätt färg eller utseende etc. Även jaktdjur inavlas. Så det är inte bara de små hundarna som blir det men kom inte och säg att de inte inavlar t.ex chiahuahuer som inåthelvete och säljer vidare.
Du har stamtavla på din hund antar jag? Spåra lite bakåt och se. Du kanske hittar nåt intressant där.
_byggarebob_
2008-09-07, 01:36
Ja jag förstår att det är precis likadant, fast åt andra hållet, med en grandis! Och alla tror att de är så jävla unika med sina kommentarer. Visst får man föredra stort eller smått, men man behöver inte kläcka ur sig förolämpningar om man nu inte råkar gilla en stor/liten hund. Skulle aldrig komma på tanken att håna någon för dennes val av husdjur.
Grandisar är så fina :) Bodde granne med en förut, en fawn. Superfin!
Mm, oftast så kommer kommentaren från en grupp där en i gruppen ska roa dom andra, inte ofta man möten en ensam person som brukar säga ngt sånt.
kokar verkligen i en när man ser att kommentaren ska komma.
japp dom är såå jävla underbara hundar vet knappt vart jag ska börja om ngn frågar om hur dom är som :)
Btw så var din hund skitsöt den med ;)
Du tror det? Den pågår faktiskt i alla raser då utställningsdjur mer ofta än man tror inavlas för att få fram rätt färg eller utseende etc. Även jaktdjur inavlas. Så det är inte bara de små hundarna som blir det men kom inte och säg att de inte inavlar t.ex chiahuahuer som inåthelvete och säljer vidare.
Ja men nu snackar vi plötsligt hundavel här, och inte idioter som gör sig lustig över ens husdjur. Och det är klart att pengakåta idioter skiter i om hunden är frisk i kropp och huvud, har åldern inne eller rentav är syskon med den tilltänkta avelspartnern! Det säger jag inget om. Det förekommer inom i princip alla raser, men är mer vanligt inom populära raser -såsom chihuahuan var för ett par år sedan. Men då handlar det sällan om att avla fram egenskaper, utan om amatöravel liknande valpfabrik som görs för att "uppfödaren" ska tjäna pengar.
Då det gäller att få fram egenskaper hos en hund, såsom veckad hud (se shar pei) eller låg bakdel hos schäfrar, är det ju åt helvete när hundens hälsa åsidosätts.
Seriösa uppfödare inavlar inte. Men tyvärr finns det efterfrågan på (särskilt små) hundar som gör att de handlas med på ett riktigt fult sätt, så som jag skrev förut.
Coldsmith
2008-09-07, 09:55
Du har stamtavla på din hund antar jag? Spåra lite bakåt och se. Du kanske hittar nåt intressant där.
Du resonerar ju som en 5-åring här.
Först säger du att en hund ska vara på ett visst sätt, sen hävdar du att små hundar är "fel" för att dom är inavlade.
Men det du pekar på för att visa på inavel är ju något som mer eller mindre finns inom precis alla hundraser. Så då är ju alla hundar inavlade. Så vad är problemet? Är alla hundar fel på då?
Och varför ska man inte kalla det för hund? Ska man sluta kalla dig för människa för att du är inavlad?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.