Visa fullständig version : Smör
Huffo the A-LagaRe
2008-09-05, 00:30
Tjenna, jag har vispat vispgrädde i en halvtimme nu och det har blivit gult och fint, men måste nåpgot tillsättas för att det skall bli som smör, eller räcker de tmånne med att kylla ned grädd-smörhybriden?
Tack på Förhand
MvH Huffo
Edit: Som smör avser att vara hårt
Pudzianovski
2008-09-05, 00:37
Salt brukar man ha i men jag tycker inte det behövs.
Huffo the A-LagaRe
2008-09-05, 00:40
Till Eder, som jag tror vara vis ställer jag ytterligare en fråga.
Skulle det månne löna sig att köpa grädde och vispa den istället för att köpa färdigvispat smör?
mariamaria
2008-09-05, 09:39
Man ska hälla av kärnmjölken också:
http://www.svenskasmor.se/home/page.asp?sid=576&mid=2&PageId=7809
Jag har dock mycket svårt att tro att det blir billigare än att köpa färdigt smör. Men säkert gött?
Skulle det månne löna sig att köpa grädde och vispa den istället för att köpa färdigvispat smör?
Definitivt inte om du skall köpa grädden i en vanlig butik; har du egen ko blir det kanske en annan fråga. Dock är det kul att ha provat att göra det.
Du behöver även "tvätta" smöret...
Eddie Vedder
2008-09-05, 16:59
Salt brukar man ha i men jag tycker inte det behövs.
Nej det behövs inte. Jag vill minnas att anledningen till att vi ens har salt i vårt svenska smör är att vi under en tid i historien hade ett stort "smörberg" där mycket smör lagrades. Således behövdes salt som rent konserveringsmedel och när tiderna sedan förändrades togs saltet inte bort helt enkelt trots att dess konserverande funktion inte längre behövdes.:)
Huffo the A-LagaRe
2008-09-05, 18:17
Du behöver även "tvätta" smöret...
Berätta mer:)
Huffo the A-LagaRe
2008-09-05, 18:19
Nej det behövs inte. Jag vill minnas att anledningen till att vi ens har salt i vårt svenska smör är att vi under en tid i historien hade ett stort "smörberg" där mycket smör lagrades. Således behövdes salt som rent konserveringsmedel och när tiderna sedan förändrades togs saltet inte bort helt enkelt trots att dess konserverande funktion inte längre behövdes.:)
Är det möjligt att detta smörberg finns kvar*popcorn*`?
Berätta mer:)
Ja alltså när man vispat grädde så att det bildats klumpar, så ska man hälla av "mjölken" som bildats. För att få bort all "mjölk", så säger man att man tvättar smöret. Vad du i själva verket gör, är att du tillsätter lite kallt vatten, och knådar smöret med baksidan av en slev. Vattnet blir "mjölkigt", och du häller av mjölken, tillsätter vatten, och fortsätter så länge tills vattnet inte blir mjölkigt längre.
Sedan tillsätter jag salt i min smör, det blir så mycket godare för min mun. Detta blir ett väldigt gott smör, smakar lite annorlunda än de man köper tycker jag, men väldigt gott. Lyxigt.
Visa gärna bilder av ditt färdiga smör sedan och berätta vad du tyckte. :thumbup:
Huffo the A-LagaRe
2008-09-05, 18:43
Ja alltså när man vispat grädde så att det bildats klumpar, så ska man hälla av "mjölken" som bildats. För att få bort all "mjölk", så säger man att man tvättar smöret. Vad du i själva verket gör, är att du tillsätter lite kallt vatten, och knådar smöret med baksidan av en slev. Vattnet blir "mjölkigt", och du häller av mjölken, tillsätter vatten, och fortsätter så länge tills vattnet inte blir mjölkigt längre.
Sedan tillsätter jag salt i min smör, det blir så mycket godare för min mun. Detta blir ett väldigt gott smör, smakar lite annorlunda än de man köper tycker jag, men väldigt gott. Lyxigt.
Visa gärna bilder av ditt färdiga smör sedan och berätta vad du tyckte. :thumbup:
Jo men hälla bort det där gjorde även jag. Jag antog att du menade någon slags kemikalierening.
Det var riktigt gott faktiskt!
Tyvärr kan jag inte föra över bilder just nu men jag kan bumpa tråden nästa gång jag gör smör.
Gör du smör ofta?
Jo men hälla bort det där gjorde även jag. Jag antog att du menade någon slags kemikalierening.
Det var riktigt gott faktiskt!
Tyvärr kan jag inte föra över bilder just nu men jag kan bumpa tråden nästa gång jag gör smör.
Gör du smör ofta?
Ah näe ingen kemikalierening här inte, det är ju det jag vill slippa :). Gör väl inte smör så väldigt ofta, mest om man vill servera det vid speciella tillfällen... Nu var det länge sedan sist, får nog råda bot på det.
Hur hård blev din?
Huffo the A-LagaRe
2008-09-05, 19:21
Ah näe ingen kemikalierening här inte, det är ju det jag vill slippa :). Gör väl inte smör så väldigt ofta, mest om man vill servera det vid speciella tillfällen... Nu var det länge sedan sist, får nog råda bot på det.
Hur hård blev din?
Ganska mjuk så jag lätt den stå i kylen, och nu är den som sten.
Råda bot på det för du allt göra, det finns massor av grädde som väntar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.