handdator

Visa fullständig version : Bakegenskaper hos ister?

Mental
2008-09-04, 20:56
Sitter och klurar på att göra mig någon form av skorpor eller småkakor att ha till eftermiddagskaffet (Ja, jag börjar bli pensionär, håll käft!)

Normalt bakar jag på smör för att det ger en porösare konsistens och god arom, margarin ger även det en trevlig färg och nästan lika bra konsistens men inte riktigt samma smak (billigare dock)

Olja, flytande margarin och liknande har jag inte ens provat, då en smältpunkten hos fettet borde göra mina skorpor/småkakor tråkig konsistens.

Jag grävde mig därför ned i min mormors gamla recept för att se vad man gjorde förr, och många av recepten använder i någon utsträckning ister, alltså animaliskt fett, från gris. Ett 100% fett som är fast i rumstemperatur. Inte så vanligt nu för tiden men det fins ju att köpa på närmsta icabutik.

Min fundering är huruvida man använde ister av baktekniska skäl eller om det bara var så att det var billigare och därmed mer tillgängligt än smör?

Krisz
2008-09-05, 12:47
Har för mig att jag läst att bak med ister ger "krispigare" kakor.

syrén
2008-09-05, 16:49
Ja ister även fortfarande i vissa mindre bagarier, gärna i wienerbröd eftersom den smälter vid högre temperaturer än just smör, och därför blir det frasigare resultat.

Kanske kan även kokosfett ge lite liknande egenskaper? Det är ju också ett fett som är hårt vid rumstemperatur... hmm...

Eddie Vedder
2008-09-05, 16:50
Kanske kan även kokosfett ge lite liknande egenskaper? Det är ju också ett fett som är hårt vid rumstemperatur... hmm...

Jag skulle gissa det. Det ger ju bl.a. ischokladen en väldigt bra och hållbar konsistens.

machine gun
2008-09-05, 16:53
Var snäll och bjud inga intet ont anande vegetarianer på dina isterkakor bara *spy*

Mental
2008-09-05, 18:38
Jag skulle gissa det. Det ger ju bl.a. ischokladen en väldigt bra och hållbar konsistens.

Har man ister i ischoklad? Jag har alltid gjort på cocosfett vill jag minnas.

Mental
2008-09-05, 18:39
Var snäll och bjud inga intet ont anande vegetarianer på dina isterkakor bara *spy*

Bor med en vegan, och min flickvän är multiallergiker så jag har bra koll på vad jag stoppar i maten och vem som får äta :D

MyungChul
2008-09-05, 20:13
Har man ister i ischoklad? Jag har alltid gjort på cocosfett vill jag minnas.

Jag tror att eddie syftar på cocosfettet, vilket om jag inte har fått allt om bakfoten, är en grundingrediens i ischoklad.

Mental
2008-09-05, 20:18
Jag tror att eddie syftar på cocosfettet, vilket om jag inte har fått allt om bakfoten, är en grundingrediens i ischoklad.

Nepp, det är visst vi som missförstår eddie, alltså är han otydlig ;)

Läste det han citerade så klarnade det.

Eddie Vedder
2008-09-05, 22:29
Yepp, jag syftade på kokosfett.:)

machine gun
2008-09-05, 22:31
Bor med en vegan, och min flickvän är multiallergiker så jag har bra koll på vad jag stoppar i maten och vem som får äta :D

Det var det jag hade för mig. Tyckte det lät diaboliskt att stoppa ister i kakorna då. Fast du kanske mest spekulerar.

Det låter ju lite udda med isterbakning, synd att man inte har nån gammal mormor att fråga.

Mental
2008-09-05, 22:57
Det var det jag hade för mig. Tyckte det lät diaboliskt att stoppa ister i kakorna då. Fast du kanske mest spekulerar.

Det låter ju lite udda med isterbakning, synd att man inte har nån gammal mormor att fråga.

Självklart skulle jag aldrig lura i någon något som strider mot dennes övertygelser.

Men om en vegetarian inte vet att den äter ister, lider den då av det? *kissass* Käkar man ett wienerbröd på café kan det ju lika gärna vara ister som smör, och jag vet inte om vegetarianer frågar om ev isterinnehåll?

Det närmaste jag har kommit att stoppa animalier i veganen var när han var på väg att äta av min grillsås, det var en slatt worcestershire sås i den. De rackarna har smugit in ansjovis i såsen :)

bear.flowertwig
2008-09-06, 00:00
Shit vad sugen jag blev på att laga mat/baka med ister nu då (ja, också snart i pensionsåldern).

Ister kan mycket väl bli det jag skriver nästa gång i Din-senast-upptäckta-ingrediens-tråden.

MyungChul
2008-09-06, 01:25
Gelantin brukar ju vara en vanlig fälla också.

z_bumbi
2008-09-06, 07:25
Men om en vegetarian inte vet att den äter ister, lider den då av det? *kissass* Käkar man ett wienerbröd på café kan det ju lika gärna vara ister som smör, och jag vet inte om vegetarianer frågar om ev isterinnehåll?

Det är ju animaliskt i båda fallen?

Mental
2008-09-06, 11:24
Det är ju animaliskt i båda fallen?

En vegan äter ingendera, men i dagligt tal så menar man med vegetarian lacto ovo varianten. Vegetarian i dess rätta betydelse kallas allmänt vegan. Rörigt? ja, men det är bara att följa pöbeln.

Cilia
2008-09-06, 11:44
Håller med, jag går vilse i vegeterianröran. Nu är jag fräck men det låter lite som man hittar på sina egna varianter utifrån vad man orkar.

Jag tycker ister låter intressant om än vid första tanken ganska motbjudande. Visste inte att det gick och köpa i vanliga affärer. Återkom med hur det blev.

z_bumbi
2008-09-06, 11:53
En vegan äter ingendera, men i dagligt tal så menar man med vegetarian lacto ovo varianten. Vegetarian i dess rätta betydelse kallas allmänt vegan. Rörigt? ja, men det är bara att följa pöbeln.

Jag vet att en del är förvirrade men att "man" i dagligt tal menar lacto-ovo var en nyhet. Vad kallar sig då de som t ex bara är ovo, ovo-vegan?

Mental
2008-09-06, 15:19
Jag vet att en del är förvirrade men att "man" i dagligt tal menar lacto-ovo var en nyhet. Vad kallar sig då de som t ex bara är ovo, ovo-vegan?

Jadu, det är rörigt som sagt, qourn marknadsförs som vegetariskt, och äts av folk som kallar sig vegetarianer. men innehåller mjölk och ägg.

Vegetarian diets exclude all meat, poultry, and fish and are based on plant foods. Most vegetarians include dairy products and eggs in their diet; this type of diet is sometimes described as lacto-ovo-vegetarian whereas vegetarians who exclude all animal foods from their diet are termed vegans.

Nästan alla vegetarianer jag pratat med som bara kallar sig vegetarian är lacto-ovo.

z_bumbi
2008-09-06, 15:34
Jadu, det är rörigt som sagt, qourn marknadsförs som vegetariskt, och äts av folk som kallar sig vegetarianer. men innehåller mjölk och ägg.

Vegetarian diets exclude all meat, poultry, and fish and are based on plant foods. Most vegetarians include dairy products and eggs in their diet; this type of diet is sometimes described as lacto-ovo-vegetarian whereas vegetarians who exclude all animal foods from their diet are termed vegans.

Nästan alla vegetarianer jag pratat med som bara kallar sig vegetarian är lacto-ovo.

Begreppen är iofs helt klara och självklara men om man anstränger sig att använda felaktiga temer så kan man få det att bli väldigt rörigt. Det finns t ex en och annan vegetarian som tycker det känns väldigt onödigt att behöva förklara att de inte äter mjölk och ägg när de är på restaurang, trots att de kanske t o m har bokat i förväg och sagt att de är vegetarianer.

Mental
2008-09-06, 15:37
Begreppen är iofs helt klara och självklara men om man anstränger sig att använda felaktiga temer så kan man få det att bli väldigt rörigt. Det finns t ex en och annan vegetarian som tycker det känns väldigt onödigt att behöva förklara att de inte äter mjölk och ägg när de är på restaurang, trots att de kanske t o m har bokat i förväg och sagt att de är vegetarianer.

Hmm? ska man gå efter ordets ursprungliga betydelse så behöver de inte specifiera sig, vegetarian utseluter bruket av mjölkprodukter och ägg.

Skulle någon beställa vegetarisk mat av mig så skulle jag be dem specifiera sig, för de är antingen veganer, lacto-vegetarianer ovo-vegetarianer eller lacto-ovo-vegetariander. Ordet vegetarian kan nog ingen göra anspråk på idag för det har utgått och ersatts av vegan.

grondahl
2008-09-06, 16:11
Har du en källa på det?

Vegetarian Society som påstår sig ha skapat den moderna vegetarianismen definierar inte riktigt termen på samma sätt. Och det finns nog ett par hinduer som anser sig vara vegetarianer trots att de inkluderar mjölkprodukter.

Fast å andra sidan så definerar jag också strikt vegetarianism som helt exkluderande av alla animaliska produkter i kosten. Till skillnad från veganism som exkluderar alla produkter som öht har använder djur i produktionen.

Hmm? ska man gå efter ordets ursprungliga betydelse så behöver de inte specifiera sig, vegetarian utseluter bruket av mjölkprodukter och ägg.

z_bumbi
2008-09-07, 19:04

Skulle någon beställa vegetarisk mat av mig så skulle jag be dem specifiera sig, för de är antingen veganer, lacto-vegetarianer ovo-vegetarianer eller lacto-ovo-vegetariander. Ordet vegetarian kan nog ingen göra anspråk på idag för det har utgått och ersatts av vegan.

Jag har inte sett något om att vegan (som för mig har en helt annan betydelse) ska ha ersatt vegetarian?

machine gun
2008-09-07, 19:18
De jag känner som är strikta vegetarianer/veganer beställer "vegansk" mat när de är ute. Det förstår de flesta att det innebär uteslutande av samtliga animalier. Sen specificerar man gärna ändå, eftersom folk missuppfattar det mesta.

Frågar man efter vegetarisk mat hänvisas ofta till fiskmenyn *suck*

Men det här var ju jävligt off topic faktiskt. Med en moderator i tråden och allt.

Slarm
2008-09-07, 22:41
i Usa används ister oftare än man säger hej på en dag (i köken) Det är billigt och enkelt. Men fan så äckligt att arbeta med. Sen så är det ju inte något bra fett, men det har bra bakegenskaper....