handdator

Visa fullständig version : Var hittar ni allt?

MrDiet
2008-09-04, 16:33
Har letat som en tok efter nötter, guavafrukter och proteindrinkar. Nötter kan man ju hitta lite varstans, men jag vill kunna köpa på mig mycket på en gång för att det ska bli billigare. Guavafrukter har jag inte heller kunnat hitta. Någon som vet var man kan hitta det? Proteindrinkarna är ju förfärligt dyra oavsett var man letar (eller så är det bara jag som är okunnig). Vilket ska jag köpa och var? Jag vill bara ha drinken som komplement till skollunchen för att få aningen mer protein till rätter som typ spagetti och köttfärsås eller Janssons frestelse.

Off-topic: Har också insett att jag behöver äta mer fett. Funderar på att 1)blanda i typ 25g smör (40% Becel) i gröten, 2) käka en avokado som mellanmål 3) käka jordnötssmör på mackan eller 4) köpa hem fiskleverolja.

Nu lutar det mest åt fiskleveroljan då den innehåller mest näring (det gör den väl?) och ändå är förhållandevis billig.

Eddie Vedder
2008-09-04, 16:43
Har letat som en tok efter nötter, guavafrukter och proteindrinkar. Nötter kan man ju hitta lite varstans, men jag vill kunna köpa på mig mycket på en gång för att det ska bli billigare. Guavafrukter har jag inte heller kunnat hitta. Någon som vet var man kan hitta det?

Guavafrukter har jag ingen aning om. Men om du har någon "invandrarbutik" i närheten finns ofta ett brett sortiment av nötter och frön till bra priser i lösvikt så du kan plocka på dig så mycket du vill.

Proteindrinkarna är ju förfärligt dyra oavsett var man letar (eller så är det bara jag som är okunnig). Vilket ska jag köpa och var?

Kolozzeums webshop har proteinpulver av bra kvalité och bra priser så look no further!:thumbup:

http://www.kolozzeum.com/index.php?cPath=21

Off-topic: Har också insett att jag behöver äta mer fett. Funderar på att 1)blanda i typ 25g smör (40% Becel) i gröten, 2) käka en avokado som mellanmål 3) käka jordnötssmör på mackan eller 4) köpa hem fiskleverolja.

Inget fel på något av valen som jag ser det. Stora mängder jordnötssmör är ju inget att käka kanske men självklart kan du äta det då och då. Fiskoljan och avocadon tycker jag personligen låter som de bästa valen. Dricker du mjölk och äter ost så kan du ju välja standardprodukter istället för light t.ex. Ät rejält med sås på maten, äggmackor med majonnäs m.m.:thumbup:

machine gun
2008-09-04, 18:14
Fiskleverolja är något man avråder från pga skadligt höga halter av A-vitamin.

Vill du äta mer fett, så tillför lite här och lite där. Ät en avocado eller lite nötter/frön emellanåt, ha mer fett vid matlagning, ha dressing på salladen, smör på potatisen, använd jordnötssmör som pålägg osv osv. Blir både enklare och godare så än att bara ösa på med en enda källa.

Guava borde kunna finnas på nån större butik med stor frukt- och gröntavdelning, t.ex. nån stor Hemköpbutik eller ICA maxi/kvantum.

zowie
2008-09-05, 06:49
varför guavefrukter? är det nåt särskild med det? (ingen koll här).

på lidl finns också nötter lite billigare. mandlar är inte heller så dyra är och goda.

MrDiet
2008-09-05, 09:09
varför guavefrukter? är det nåt särskild med det? (ingen koll här).

på lidl finns också nötter lite billigare. mandlar är inte heller så dyra är och goda. Guavafrukter är betydligt mer näringsrikt om man jämför med t.ex. apelsin. En guavafrukt ger ungefär 44 kcal och c:a 400% av ens dagliga vitamin c- behov.

machine gun
2008-09-05, 17:05
Guavafrukter är betydligt mer näringsrikt om man jämför med t.ex. apelsin. En guavafrukt ger ungefär 44 kcal och c:a 400% av ens dagliga vitamin c- behov.

Så mkt C-vitamin behöver du inte. Är det något annat speciellt den innehåller? C-vitamin finns det ju mängder av i t.ex. paprika och vitkål. För att inte tala om att den lär vara betydligt dyrare än mer vanliga frukter och grönsaker.

MrDiet
2008-09-05, 17:13
Frukt är ju å andra sidan lättare att transportera än grönsaker. Skulle som sagt bara vara intressant att veta hur guavan förhåller sig till andra frukter.

Letar också efter gröt med quinoa. Någon som har en susning om var man kan hitta det? Finns iaf inte på Willys. Om någon dessutom kan tipsa om jordnötsmör med mindre fetthalt än den vanliga Skippyskiten skulle jag bli överlycklig.

Eddie Vedder
2008-09-05, 17:18
Letar också efter gröt med quinoa. Någon som har en susning om var man kan hitta det? Finns iaf inte på Willys.

Det tycker jag finns överallt, kolla i vanliga affärer bland Saltå Kvarns produkter. Deras dinkelgröt är supergod.

Även ICA och AXA har ju vad jag vet. Helt vanliga hyfsat välsorterade affärer. Du får leta noga i hyllorna.;)

Om någon dessutom kan tipsa om jordnötsmör med mindre fetthalt än den vanliga Skippyskiten skulle jag bli överlycklig.

Ärligt talat så är nog "de bättre" jordnöttsören MER feta än Skippy som innehåller rejäla mängder socker dessutom. Äkta jordnötssmör, typ Markattas ekologiska eller sånt jordnötssmör du hittar i "invandrarbutiker" (där även cashewsmör brukar säljas faktiskt) innehåller säkert med fett/100g men ändå ett desto bättre val rent näringsmässigt. Samt mycket godare tycker jag, då smakar det ju faktiskt JORDNÖTTER och inte någon nutellaliknande jordnötsmix.

MrDiet
2008-09-05, 17:34
Det tycker jag finns överallt, kolla i vanliga affärer bland Saltå Kvarns produkter. Deras dinkelgröt är supergod.

Även ICA och AXA har ju vad jag vet. Helt vanliga hyfsat välsorterade affärer. Du får leta noga i hyllorna.;)

Ärligt talat så är nog "de bättre" jordnöttsören MER feta än Skippy som innehåller rejäla mängder socker dessutom. Äkta jordnötssmör, typ Markattas ekologiska eller sånt jordnötssmör du hittar i "invandrarbutiker" (där även cashewsmör brukar säljas faktiskt) innehåller säkert med fett/100g men ändå ett desto bättre val rent näringsmässigt. Samt mycket godare tycker jag, då smakar det ju faktiskt JORDNÖTTER och inte någon nutellaliknande jordnötsmix.

Tack för snabbt svar. Angående jordnötssmöret så åt jag ganska mycket av en viss sort när jag var i USA. Vill minnas att det stod något i stil med att 170 kcal gav 14g fett och 10 g protein på förpackingen. Fast troligen hade de blandat in något annat också så den var nog inte helt 100%. Bara att kämpa vidare i varudjungeln.

Snorkelfarsan
2008-09-05, 18:00
När jag bodde i staterna brukade jag handla på en livsmedelsbutikskedja (som ica typ) fast med inriktining på nyttig och ekologisk mat, Whole Foods Market. Där hade dom så man kunde "pressa" jordnötssmör, mandelsmör, cashewsmör osv själv. Det fanns som kvarnar med jordnötter där man bara tryckte ut smöret som med en mjukglassmaskin. Det var riktigt gott! Vet inte vart man kan få tag på rent nötsmör här i sverige..

Miss A
2008-09-06, 00:11
Tips! Kop rostade/naturella jordnotter utan salt. Stoppa dem i en mixer, kor tills det ar lamplig konsistens och salta efter behag. Supergott!

Musselbank
2008-09-06, 01:04
Netto har ofta bra nötter till bra pris tycker jag.

Cilia
2008-09-06, 11:27
Fiskleverolja är något man avråder från pga skadligt höga halter av A-vitamin.
Gäller det omega3-kapslar med?

jonteman
2008-09-06, 12:11
Gäller det omega3-kapslar med?Omega3-kapslar är väl fiskolja. Fiskleverolja är någonting annat.

Tror jag.

z_bumbi
2008-09-06, 12:13
Omega3-kapslar är väl fiskolja. Fiskleverolja är någonting annat.

Tror jag.

Korrekt.

Eddie Vedder
2008-09-06, 13:20
Jag läste slarvigt ser jag nu. Tog för givet från början att det var fiskolja som menades. Det var ju iofs fiskolja jag svarade också och för att göra det tydligt åt trådskaparen så MENADE jag alltså även fiskolja och INTE fiskleverolja.:)

Det är som sagt inte alltid det bästa som machine gun påpekat.

zowie
2008-09-07, 12:11
Guavafrukter är betydligt mer näringsrikt om man jämför med t.ex. apelsin. En guavafrukt ger ungefär 44 kcal och c:a 400% av ens dagliga vitamin c- behov.

ok. eftersom c-vitamin är vattenlösligt och kan inte lagras i kroppen så hamnar den ändå i toan. är de dyra?

Guddi
2008-09-07, 12:58
Jag köper mitt jordnötssmör på ICA Maxi, den enda tillsatsen är lite salt. Tog lite tid att hitta då den inte stod på samma ställe som nutellaprodukter och annat godisliknande pålägg.

Barca
2008-09-07, 15:18
Jag köper mitt jordnötssmör på ICA Maxi, den enda tillsatsen är lite salt. Tog lite tid att hitta då den inte stod på samma ställe som nutellaprodukter och annat godisliknande pålägg.

Vilket märke köper du?
Bara nyfiken alltså

machine gun
2008-09-07, 19:29
Vilket märke köper du?
Bara nyfiken alltså

Jag gissar hejvilt på Kung Markatta. Det är väl vanligaste märket med naturellt jordnötssmör.

Jag brukar köpa billiga jordnötter och mixa själv. Tvätta bort saltet innan bara, annars får man ett väldigt salt smör.

Barca
2008-09-07, 19:44
Jag gissar hejvilt på Kung Markatta. Det är väl vanligaste märket med naturellt jordnötssmör.

Jag brukar köpa billiga jordnötter och mixa själv. Tvätta bort saltet innan bara, annars får man ett väldigt salt smör.

Funkar det alltså?
Kör du dom i en blender bara eller?

Eddie Vedder
2008-09-07, 19:45

Går det med vanlig stavmixer eller krävs en "riktig" mixer? Visserligen finns ju mer eller mindre finfördelat jordnötssmör att köpa så det borde ju vara samma princip här, d.v.s. att stavmixern innebär lite mer bitar och inte lika sönderdelat men inte för den delen per automatik sämre.:)

Är det bara att mixa mandlar, jordnötter, cashew eller whatever tillsammans med vatten eller krävs mer? Lite olja och/eller något som binder kanske? Enlighten me!:D

EDIT: Enlighten med and Barca.:D

Paria
2008-09-07, 19:50
Är det bara att mixa mandlar, jordnötter, cashew eller whatever tillsammans med vatten eller krävs mer? Lite olja och/eller något som binder kanske? Enlighten me!:D

EDIT: Enlighten med and Barca.:D

Jepp.

Rostade nötter i mixer i ett par minuter; det går ganska lång tid innan de blir annat än små smulor men efter ett tag (5 minuter i full mix) så tränger fettet ut och då blir det flytande. Det är ganska fast och då kan man ha i olja för konsistensens skull.

Det brukar även klättra upp på väggarna så man behöver peta ner massan ibland.

Eddie Vedder
2008-09-07, 19:54
Jepp.

Rostade nötter i mixer i ett par minuter; det går ganska lång tid innan de blir annat än små smulor men efter ett tag (5 minuter i full mix) så tränger fettet ut och då blir det flytande. Det är ganska fast och då kan man ha i olja för konsistensens skull.

Du tror stavmixer funkar eller? För jag har ett helt set med grejjer till den där mixern, även en bunke där man kör ner stavmixern genom ett hål i locket så då minimeras ju risken för att jag inreder hela korridorköket med fet nötmassa.

Barca
2008-09-07, 20:00
Jepp.

Måste det vara rostade nötter?
Går det inte lika bra med naturella?

Paria
2008-09-07, 20:08
Det går att få det till en massa då, men efter ett par dagar så börjar det både lukta och smaka skit.

Det är väldigt lätt att rosta nötter dock; in i ugnen med dem bara (tid och värme varierar beroende på nötart.)

Scratch89
2008-09-07, 20:09
Rostade nötter har väl mer tillgängliga fettsyror?

Förövrigt kan man slänga i en klick majonäs för att få det att binda ihop (ägg är inget vidare som bindemedel här) och få lite godare och mildare smak. Min mormor gjorde hemmagjort jordnötssmör när jag var liten, men jag har alltid tyckt att det varit vidrigt så jag åt den aldrig.

EDIT: Antar att hållbarheten är bättre också, efter att ha läst inlägget ovan.

Eddie Vedder
2008-09-07, 20:14
Rostade nötter har väl mer tillgängliga fettsyror?

Om de är mer tillgängliga vet jag inte, fettet tas nog upp lika lätt i båda fallen skulle jag tro. Men är nötterna rostade så är fettet mer stabilt och mindre oxidationsbenäget i alla fall.

zowie
2008-09-08, 16:24
jag gör mina nötsmör oxo själv, bäst tycker jag fiunkar rostade cashews. jag malar de i en elektrisk kafekvarn och tillsätter lite rapsolja...supergott, speciellt med aprikosmarmelad på rostad bröd.

Zakath
2008-09-08, 20:12
Guava finns bara ibland när det är rätt säsong och när den frukt & grönt-ansvariga bestämmer sig för att beställa den, alla matbutiker går i princip med förlust på exotiska frukter. Så försök att få tala med den som har hand om frukt o grönt och fråga när de får in guava - en mycket smarrig frukt måste jag säga. :)

Guddi
2008-09-08, 22:12
Jag gissar hejvilt på Kung Markatta. Det är väl vanligaste märket med naturellt jordnötssmör.Bra gissat :)

Barca
2008-09-08, 23:59
Bra gissat :)

Jag köper själv märket "sevan" faktiskt!
Finns många olika varianter av den, osötad/sötad crunchy, osötad/sötad creamy, osv osv
Just nu kör jag creamy sötad med brunt rörsocker :) MUMS!:thumbup:

Scratch89
2008-09-09, 04:29
Jag måste bara säga att jordnötssmör är så jäkla äckligt, återigen. Iallafall Skippy, men det kanske är den sötsliskigaste av dem alla?

Nimille
2008-09-09, 04:53
Jag måste bara säga att jordnötssmör är så jäkla äckligt, återigen. Iallafall Skippy, men det kanske är den sötsliskigaste av dem alla?
Nutella är sjukt gott.

Barca
2008-09-09, 08:13
Nutella är sjukt gott.

Nutella är hasselnötssmör (med en jävla massa socker)