handdator

Visa fullständig version : Övervikt+Proteintillskott?

Henrik.nu
2008-09-04, 16:30
Ska jag ta ett proteinpulver efter träning fast jag har 30kg övervikt och håller på att gå ned i vikt. Är det nån fördel/nackdel?
Nu tränar jag inte som en olympier, utan mer som en amatör...tex 4 st träningspass per vecka a 45min . Det kan vara promenad,simning,löpning, styrketräning.

Om ja ska ha ett proteintillskott, kan jag använda det här ESA-Pro då? eller bör det vara ett sådanthär "vanligt proteinpulver"?
(ursäkta min bristfälliga terminologi inom området)

Per B
2008-09-04, 16:53
Ska jag ta ett proteinpulver efter träning fast jag har 30kg övervikt och håller på att gå ned i vikt. Är det nån fördel/nackdel?
Nu tränar jag inte som en olympier, utan mer som en amatör...tex 4 st träningspass per vecka a 45min . Det kan vara promenad,simning,löpning, styrketräning.

Om ja ska ha ett proteintillskott, kan jag använda det här ESA-Pro då? eller bör det vara ett sådanthär "vanligt proteinpulver"?
(ursäkta min bristfälliga terminologi inom området)

EAA (t ex EsaPro) är utmärkt att använda under viktnedgång då det är ett kalorisnålt sätt att stimulera proteinsyntesen i samband med träning (framförallt vid styrketräning då). Det är ju dessutom effektivare än vanligt vassle.

Om du behöver nåt proteintillskott (jag räknar inte EAA som ett proteintillskott eftersom det är fria aminosyror) beror mer på hur du äter i övrigt. Vid diet är det fördelaktigt att äta lite mer protein och mindre kolhydrater eftersom proteinet ofta mättar bättre. Vid diet kan det dessutom vara svårt att komma upp i de 2 g protein/kg kroppsvikt per dygn som rekommenderas för att minimera muskelförlusten. Men du kan lösa detta utan proteintillskott genom att helt enkelt anpassa ditt matintag. Men proteintillskott kan vara ett smidigt sätt att öka proteinintaget, t ex genom att göra proteinberikade smoothies som mellanmål.

Per B
2008-09-04, 17:00
Ska förtydliga att om du inte väljer att använda EAA i samband med träning så kan du använda proteintillskottet istället, men då endast tillsammans med vatten. Sen kan du använda samma proteintillskott för att öka det totala dygnsintaget av protein genom att ta en drink i samband med en måltid, blanda lite pulver i filfrukosten eller, som jag föreslog tidigare, göra proteinsmoothies till mellanmål. Men du behöver inte proteinpulver: t ex minikeso och tonfisk i vatten är minst lika bra.

Wiktor
2008-09-04, 17:06
Om du som mig brukar äta ganska nära inpå träningen (1-1,5h innan) så kommer inte protein/EAA-tillskottet att påhjälpa proteinsyntesen ändå eftersom att proteinet blir för långsamt när du har mat i magen.
Men om du ska ha ett tillskott när du håller på att gå ner i vikt så är EAA att föredra, precis som Per säger.

Henrik.nu
2008-09-04, 18:04
Hur är det här Eiselt Dubbelpro, är det något jag kan ta direkt efter träning,även om jag ska gå ned i vikt?
Brukar ju ta en banan efter träning, men kanske bättr emd något mer proteinrikt.

Är det bra att dricka om det tar mer än 30min efter träning innan jag äter?

Per B
2008-09-04, 18:09
Hur är det här Eiselt Dubbelpro, är det något jag kan ta direkt efter träning,även om jag ska gå ned i vikt?
Brukar ju ta en banan efter träning, men kanske bättr emd något mer proteinrikt.

Är det bra att dricka om det tar mer än 30min efter träning innan jag äter?

Även Double Pro (som har 20/80 fördelning mellan vassle/kasein, som mjölk) stimulerar proteinsyntesen efter träning, så visst är det bra att ta. Double Pro får dessutom en väldigt fyllig konsistens, så eventuellt blir du extra mätt av det (det negativa är att det är så gott att man lätt tar för mycket *drool*). Men har du som mål att gå ner i vikt får du ju dra ner lite extra på maten om du lägger till ett intag av Double Pro.

En banan är väl bra efter träning, men du bör fylla på med protein så fort som möjligt, även om 30 minuters väntan knappast är nån katastrof. Men om du inte tar nåt proteinpulver direkt efter träning, och det dröjer mer än 30 minuter innan du äter, då kanske en banan och lite mjölk (t ex en 3 dl-förpackning) kan vara nåt!?

Henrik.nu
2008-09-04, 18:44
tackar för info och förslag!=)

Ja, det kanske inte är så dumt att ta en Eiselt Dubbelpro efter träniing istället för den traditionella kolhydrats-bananen.

Kischen
2008-09-04, 19:35
tackar för info och förslag!=)

Ja, det kanske inte är så dumt att ta en Eiselt Dubbelpro efter träniing istället för den traditionella kolhydrats-bananen.

Om jag var i dina skor skulle jag ta en dos esa pro innan och en efter och sen leva som vanligt och inte tänka mer på det. Sköt viktnedgången så sköter esan proteinsyntesen runt träningen.

Henrik.nu
2008-09-04, 19:39
du menar ESA Pro även före och efter tex simning, löpning ? eller bara i samband med styrketräning?
Varför är Esa Pro bättre än tex Eiselt Dubbelpro?

(det e ju en liten djungel med alla dessa olika preparat, närm an inte är insatt=)=)

Eddie Vedder
2008-09-04, 19:55
Varför är Esa Pro bättre än tex Eiselt Dubbelpro?

EsaPro ger en akut ökad stimulering av proteinsyntes, det betyder alltså nybildandet av proteiner. Nybildningen av muskelprotein är något som alltid pågår, samtidigt pågår dessutom en nedbrytning av muskelprotein (och även annan kroppsvävnad såklart men vi håller oss till musklerna nu;)) och om syntesen över en viss tid överstiger nedbrytningen så är balansen positiv.

Med fria EAA, d.v.s. essentiella aminosyror, såsom EsaPro får du den effekten men samtidigt väldigt lite kcal då en dos bara är 6-10 gram. Med andra ord 24-40kcal och samma potenta effekt som t.ex. 100-150kcal från en vassledrink.

Och det är ju bra om man dels vill uppnå optimal effekt men samtidigt minimera kcalintaget.:)

Henrik.nu
2008-09-04, 20:05
Låter ju br amed EAA tex esa pro.
Men då får jag inte ha ätit på 2tim innan träningen el?
kan jag änvända detta även vid simning och löpning?

Eddie Vedder
2008-09-04, 20:07
Låter ju br amed EAA tex esa pro.
Men då får jag inte ha ätit på 2tim innan träningen el?

Får och får, det är en klar fördel om du inte har ätit på iaf 3-4 timmar. Annars uteblir den särskilda effekten som just EAA har jämfört med intakt protein och då skiter sig ju hela poängen.;)

Men lunch vid t.ex. kl. 12:00 och sedan EAA innan träningen kl. 16:00 t.ex. Angående uthållighetsträningen vet jag inte riktigt, det kanske någon annan har koll på.:)