Visa fullständig version : Svält?
Jag har hört att äter man för lite så kan kroppen ställa sig in på svält och sparar på sina reserver och sedan ger motsatt effekt dvs man går upp i vikt istället, jag håller på med viktminskning och har gått ner en hel del, men e orolig att kroppen ska ställa sig in på svält, jag ligger under 1000 kcl per dag, men ja äter regelbundet men små portioner. En vanlig dag brukar se ut så här:
Frukost: 06:30 2 fullkornsknäckebröd med kalkon,keso,tomat. 1 glas fruktjuice, 1.5 dl mini yoghurt med musli,linsfrön,solrosfrön.
Mellanmål 10:00 Valfri frukt
Lunch: 12:00 100 gram kött med grönsaker. eller en måltidsersättare i bar format.
Mellanmål 15:00: En burk miniyoghurt
Träning: 18:00 Ca 1 timme powerwalk eller löpning
Middag: 19:30 100 gram kött med grönsaker
vad tror ni? äter ja rätt? ja mår verkligen bra ja ser resultat, men e så rädd att kroppen ska ställa sig in på svält. hjälp mig. :( mår dåligt av att tänka hela tiden på detta..
tntballe
2008-09-04, 08:07
Här finns lite info om svält o dess myter.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=102263
Hej det där gav mig inte mkt. ja skulle vilja ha respons på vad ni tycker om min meny. om det e "svält"
Jag har sett värre "menyer" :) Du klarar dig säkert, men det är ju bara du som kan avgöra. Om du känner dig pigg och kry så är det nog inga problem.
Eddie Vedder
2008-09-04, 08:26
Det är sjukt lite mat och som vanligt är det fruktansvärt fettsnålt, det brukar det vara i såna här trådar.
Om det sedan är end direkt svältkost kan ju ingen veta eftersom ingen vet något om hur stor du är, hur gammal, vilket kön, vilken aktivitetsnuvå du har o.s.v.
Att du äter flera gånger om dagen kommer inte påverka mer eller mindre hursomhelst.
Zapp Brannigan
2008-09-04, 08:27
Hej det där gav mig inte mkt. ja skulle vilja ha respons på vad ni tycker om min meny. om det e "svält"
Det borde ha gett dig en del iaf. Kanske ett svar på huruvida kroppen ställer in sig i "svältläge" eller ej vid underskott.
Ja läste någonstans att, så länge kroppen har kroppsfett så kan den inte gå över på "svält läge"?
Eddie Vedder
2008-09-04, 08:38
Ja läste någonstans att, så länge kroppen har kroppsfett så kan den inte gå över på "svält läge"?
Jag tror du måste specifiera vad du egentligen menar med "svältläge" här. Svårt att förstå vad du egentligen syftar på.
För övrigt kommenterade jag din kost om du inte såg det.:)
Jag tror du måste specifiera vad du egentligen menar med "svältläge" här. Svårt att förstå vad du egentligen syftar på.
För övrigt kommenterade jag din kost om du inte såg det.:)
Förlåt såg det nu
Jag är man. 21 år. min normal vikt är 70 kg, men efter operation så väger jag 90 kg drygt och är 175 cm.
Jag menar, så som jag äter, finns det risk att jag ställer in kroppen på "svält" och istället går upp i vikt?
Eddie Vedder
2008-09-04, 08:46
Jag menar, så som jag äter, finns det risk att jag ställer in kroppen på "svält" och istället går upp i vikt?
Du har fortfarande inte svarat på vad "svält" i ditt fall innebär som sagt. Menar du att din kropp helt sonika bara "lägger av" att förbruka energi så har du fel. Då dör du ju.
Men visst kan en persons ämnesomsättning kraftigt sjunka vid väldigt lågt energiintag, det finns stora interindividuella variationer för huruvida det inträffar och i vilken omfattning. Vidare är det en självklarhet att ditt BMR minskar vid lägre kroppsvikt samt att lågt energiintag ofta leder till en allmänt nedsatt vardagsaktivitet, att man är mindre "alert" och spontanaktiv o.s.v. Sån typ av aktivitet du inte tänker på men som också spelar in.
Men det där är fruktansvärt lite mat och troligtvis lär du rasa i vikt och förhoppningsvis inte må allt för dåligt på vägen.
Du har fortfarande inte svarat på vad "svält" i ditt fall innebär som sagt. Menar du att din kropp helt sonika bara "lägger av" att förbruka energi så har du fel. Då dör du ju.
Men visst kan en persons ämnesomsättning kraftigt sjunka vid väldigt lågt energiintag, det finns stora interindividuella variationer för huruvida det inträffar och i vilken omfattning. Vidare är det en självklarhet att ditt BMR minskar vid lägre kroppsvikt samt att lågt energiintag ofta leder till en allmänt nedsatt vardagsaktivitet, att man är mindre "alert" och spontanaktiv o.s.v. Sån typ av aktivitet du inte tänker på men som också spelar in.
Men det där är fruktansvärt lite mat och troligtvis lär du rasa i vikt och förhoppningsvis inte må allt för dåligt på vägen.
ne det ja menar är att min kropp skulle lagra det ja äter som fett istället. förstår du hur ja menar nu?
Eddie Vedder
2008-09-04, 08:56
ne det ja menar är att min kropp skulle lagra det ja äter som fett istället. förstår du hur ja menar nu?
Det gör den alltid. Nästintill varenda gram fett man äter lagras in som kroppsfett. Men samtidigt pågår ju alltid en fettförbränning. Mer fett i kosten betyder en högre fettoxidation av dietärt fett samtidigt som mer lagras in. En lägre andel fett i kosten men med mer kolhydrater innebär mindre fett som lagras in men samtidigt en mer undertryckt fettförbränning.
I slutändan är det en fråga om hur pass mycket energi din kropp förbrukar i förhållande till hur mycket som tas in. Om fettförbränningen sedan pågår i högre grad, under en given mätperiod, än vad fettinlagringen gör så kommer du tappa kroppsfett totalt sett.
Så visst kommer fettet lagras in, men det gör det för alla människor oavsett bantning, viktökning eller ingetdera.
Alla dina frågor hittills finns besvarade i länken.
Förlåt såg det nu
Jag är man. 21 år. min normal vikt är 70 kg, men efter operation så väger jag 90 kg drygt och är 175 cm.
kanske det har nämnts, men även om du går ner i vikt med din 'fågelmat' så förlorar du en del muskelmassa om du inte tränar mkt. så efter viktminskningen kan det händer att du går upp igen när du vill äter normalt.
dessutom har man mig så lite mat alla odds med sig att bli väldigt väldigt sugen på mat och då äter man ordentligt och allt vad man har sparat in de sista tiden.
been there, done that.
vad var det för operation som fick dig att ökar i vikt så mkt?
kan du träna nu? om, gör det och ät mer mat (< 1000 kcal är för lite), det tar längre tid, men 'risken' att du kan behålla slutvikten är mkt större än med med anorektiskt snabbbantning.
lycka till!
kanske det har nämnts, men även om du går ner i vikt med din 'fågelmat' så förlorar du en del muskelmassa om du inte tränar mkt. så efter viktminskningen kan det händer att du går upp igen när du vill äter normalt.
dessutom har man mig så lite mat alla odds med sig att bli väldigt väldigt sugen på mat och då äter man ordentligt och allt vad man har sparat in de sista tiden.
been there, done that.
vad var det för operation som fick dig att ökar i vikt så mkt?
kan du träna nu? om, gör det och ät mer mat (< 1000 kcal är för lite), det tar längre tid, men 'risken' att du kan behålla slutvikten är mkt större än med med anorektiskt snabbbantning.
lycka till!
Jag bröt benet som gjorde att jag fick sitta inne en längre tid.
Ne ja klarar mig från mat. det enda som sagt, är att jag ska hamna på ett såkallat svält läge, men fick höra att äter man ganska ofta, så e det nog ingen fara, för grejen e väl med diet är o äta lite men ofta.
Eddie Vedder
2008-09-04, 09:39
det enda som sagt, är att jag ska hamna på ett såkallat svält läge, men fick höra att äter man ganska ofta, så e det nog ingen fara, för grejen e väl med diet är o äta lite men ofta.
Det kanske är dags att läsa svaren du får?;)
Jag har ju svarat på allt det där redan. Särskilt det sistnämnda som jag fetmarkerat. Så är det inte.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.