handdator

Visa fullständig version : Starta upp gym frågor

ogge_112
2008-09-03, 18:32
Har sedan länge lekt med tanken att det skulle vara kul att starta upp ett gym. Så hade tänkt ställa lite frågor för att se om någon med lite insikt inom branschen kunde ge mig lite svar på min funderingar även om dom förmodligen är rätt svåra att svara på. Har hundra frågor till men börjar med dessa tre för att se vad ni säger/tycker.

Hur mycket medlemmar skulle ungfär behövs för att driva ett normal stort/lyxigt gym och få det att minst gå runt?

Hur mycket går maskiner, vikter och annan utrustning på, på ett normal stort gym?

Finns det så att man kan hyra istället för att köpa och vad går sånt på ungefär?

Brooklyn
2008-09-03, 18:33
har själv funderat i samma banor,
subscribed!

Exdiaq
2008-09-03, 18:38
Ska du leva på det krävs det en jävla massa arbete. Konkurrensen är grymt hård också. Är nog alldeles för många variabler för att kunna ge bra svar på dina frågor.

ogge_112
2008-09-03, 18:45
Föstår att frågorna är svåra att svara på men måste väll vara någon som driver eller har drivit gym som har ett litet hum om frågorna.

Tanken är väll att främst försöka leva på det. Angående konkurransen så består den av på min ort av ett friskis gym.

Visst är väll inte världens glassigaste jobb men samtidigt inte heller det hårdaste att driva gym eller?

Ajin
2008-09-03, 18:56
Har sedan länge lekt med tanken att det skulle vara kul att starta upp ett gym. Så hade tänkt ställa lite frågor för att se om någon med lite insikt inom branschen kunde ge mig lite svar på min funderingar även om dom förmodligen är rätt svåra att svara på. Har hundra frågor till men börjar med dessa tre för att se vad ni säger/tycker.

Hur mycket medlemmar skulle ungfär behövs för att driva ett normal stort/lyxigt gym och få det att minst gå runt?

Hur mycket går maskiner, vikter och annan utrustning på, på ett normal stort gym?

Finns det så att man kan hyra istället för att köpa och vad går sånt på ungefär?

Vad är ett lyxigt gym? Hantlar av guld och Cables av pärlhalsband? Hummer serveras direkt efter träning?

z_bumbi
2008-09-03, 19:10
Kolla vad hyran är per kvadratmeter.
Skriver en lista på vad du tycker ska finnas för utrustning och kollar priserna. Nästa steg är att räkna ut hur stor själva gymarean blir plus att uppskatta vad resten av gymmet kräver.
Sen ska har du el, vatten, underhåll, musik, personal etc men det är en senare fråga.

Exdiaq
2008-09-03, 19:14
Kolla så att det finns tillräckligt kundunderlag också.

Fairing
2008-09-03, 19:24
Jag driver även ett Gym och frågorna du ställer är ganska svåra att svara på.

Det viktigaste och svåraste är att få tag i en bra lokal men vettig hyra. Många Gym går i kk just tack vare hyran

Kolla även att hyresvärden står för fuktskador som kan uppkomma i lokalen. Ett antal hundra som dushar per dag sliter på våtutrymmen och reparationer kan bli kostsamma.

Musiklicens kostar , program för Autogiro kostar , försäkring kostar

Maskiner för ett Gym kostar ganska mycket. Bara motionsmaskinerna i vårat lilla gym kostade ca 200 000:-

Jag skulle tippa på att det kostar runt 600 000 i maskiner och vikter (minst) för ett mindre gym om du köper nytt

skaparn
2008-09-03, 19:30
Musiklicens kostar

Aha! Det är därför du har Allan ståendes med ett dragspel i lokalen istället för radio.

Yip_man
2008-09-03, 19:46
Med tanke på din första fråga så är det just frågan om det är en bra ide öht.

Ett gym startar man enligt mig inte för att tjäna pengar.

skaparn
2008-09-03, 19:51
Med tanke på din första fråga så är det just frågan om det är en bra ide öht.

Ett gym startar man enligt mig inte för att tjäna pengar.

"Hur mycket medlemmar skulle ungfär behövs för att driva ett normal stort/lyxigt gym och få det att minst gå runt?"

Ja du har rätt. Grabben har storhetsvansinne.

Nalfaren
2008-09-03, 19:59
Vi va 10 delägare. Byggde nytt, 2 snickare, 1 designer /programmerare,
1 som sålda märkeskläder, 1 revisor, 5 vanliga som startade ett gym 2002.
Alla skötte sin del och alla fick jobba hårt som tusan under byggnadsperioden,
grymt kul premiärhelgen Jan 2002.

Det går inte direkt att tjäna en stor hacka med så många delägare men det va
grymt kul. Gymmet ägs numera av 1 av dessa delägare samt fastighetsägaren som
köpte ut oss andra för något år sedan.

Maskinpark/hantlar ~1 miljon minns jag bara just nu.
Men sedan kostar ju "medlemssystem" vilket iofs jag skapade ett nytt
med bokningsterminal, inloggningssystem, internetbokning. Hojta till
om ni är intresserade, kommer säljas någon gång framöver.
Annonser, underhåll med mera.

Vi satsade på att samla allt: Barnpassning, Frisör, Massage, Bastu, Ångbastu,
bubbelpool, gym, spinningsal, gruppträningssal.

I början jobbade vi 1 gång i veckan mellan 17-21.00 + städning.
och så hade vi 1 annan som jobbade på dagtid åt oss.
Barnpassning va ungdomar som tränade hos oss.

Tränar ju där nu också, gratis och bra :) Och eftersom jag utvecklade
hela medlemssystemet så är jag fortfarande där och jobbar lite då och då.

Vi startade ett gym för att ha en stans att träna.
Sedan efter 3 år fick vi välja att sälja eller investera mer tid och pengar.
Då sålde vi så att 1-3 personer kan satsa för att gå med vinst.

Fairing
2008-09-03, 20:00
Aha! Det är därför du har Allan ståendes med ett dragspel i lokalen istället för radio.

Nä... Allan slutade. Nu spelar jag själv:thumbup: