Visa fullständig version : Deprimerad, vill ha häst
Just nu är jag deprimerad för att livet är besvärligt och barn är otäcka. Sambon har barnen denna veckan och jag har redan velat slå ihjäl dem ett tiotal gånger (de kom igår), de gör mig nedstämd och arg. Min reaktion på detta är att jag vill ha en häst. Är det normalt?
Han någon ge mig en häst?
ja det är normalt, jag vill också ha en häst *cry*
köp en:
http://www.osceola.org/Files/Department/OsceolaOrg%5CMyLittlePony.JPG
Tricklev
2008-09-03, 13:03
Ahh, ponyhästar, när jag var 7 år, och min polare fyllde 8, så skulle jag ge han en stor, röd, cool leksaksbil, men presenterna hade förväxlats där hemma, så istället för att han får den coola leksaksbilen, så får han istället 6 små ponyhästar, vilket min syrra skulle ge hennes kompis.
"Tack Tricklev... dessa kan min lillasyster få..."
Ahh, ponyhästar, när jag var 7 år, och min polare fyllde 8, så skulle jag ge han en stor, röd, cool leksaksbil, men presenterna hade förväxlats där hemma, så istället för att han får den coola leksaksbilen, så får han istället 6 små ponyhästar, vilket min syrra skulle ge hennes kompis.
"Tack Tricklev... dessa kan min lillasyster få..."
HAHAHA
edit: så vad sa syrrans kompis om bilen? *popcorn*
Låter som ett sunt förhållande :)
Aww.
Men jag vill ha riktig hästapålle.
Vill ha nåt rejält mellan benen. som jag brukar säga till sambon;)
Är det fel att använda att man känner sig instängd. som argument, och därför måste ha en häst?
HerrArne
2008-09-03, 13:05
Häpp! Dags för dagens största övergeneralisering: Alla av kvinnligt kön vill ha häst.
Så en mindre: Alla som är i närkontakt med egna eller andras barn kämpar då och då mot impulsen att slå dem med varandra...
Låter som ett sunt förhållande :)
Mm själva förhållandet är bra, det är mitt förhållande till barn (alla barn) som är skräp
Aww.
Men jag vill ha riktig hästapålle.
Vill ha nåt rejält mellan benen. som jag brukar säga till sambon;)
Är det fel att använda att man känner sig instängd. som argument, och därför måste ha en häst?
köp en häst då eller bli medryttare? du bor iaf i skåne och har rimliga(re) priser, här i sthlm kostar det fan en mindre förmögenhet att hålla en häst... :( skulle jag bli miljonär och hade tid så skulle jag skaffa en häst det första jag gjorde typ.
köp en häst då eller bli medryttare? du bor iaf i skåne och har rimliga(re) priser, här i sthlm kostar det fan en mindre förmögenhet att hålla en häst... :( skulle jag bli miljonär och hade tid så skulle jag skaffa en häst det första jag gjorde typ.
Bor i småland nu.. men same same. fast mindre medryttarmöjligheter just här. Vilket är perkele.
Men sthlm känns verkligen som en återvändsgränd om man vill ha häst. Tycker synd om dig.
Det mest osunda i historien är att du väljer en man som har barn, och att han accepterar att du inte gillar dem.
Tricklev
2008-09-03, 13:12
För att vara lite allvarligare så måste jag fråga, hur gammal är du, för om du är över 16 så verkar du ha en del mognadsproblem du borde ta tag i.
NickeSthlm
2008-09-03, 13:14
De flesta tjejer vill ha häst..
Tills dom kommer på vad dom måste slanta för att "underhålla" hästen..
Samt att den måste ut och ridas kontinuerligt... och matas.. och så ska hovslagarn ha stålar.. och utrustningen kostar pengar.. Och stallplats kostar..
Men men.. Lycka till... Nästa gång jag känner mig instängd ska jag säga till gumman att jag vill ha en båt :)
Det mest osunda i historien är att du väljer en man som har barn, och att han accepterar att du inte gillar dem.
Han är alldeles för snäll. Men jag försöker verkligen tycka om barn. Syrrans ungar går bra i nån timme ibland en hel dag...
För att vara lite allvarligare så måste jag fråga, hur gammal är du, för om du är över 16 så verkar du ha en del mognadsproblem du borde ta tag i.
Well, du har alldeles rätt. Men jag vill ändå ha en häst*gah!*
De flesta tjejer vill ha häst..
Tills dom kommer på vad dom måste slanta för att "underhålla" hästen..
Samt att den måste ut och ridas kontinuerligt... och matas.. och så ska hovslagarn ha stålar.. och utrustningen kostar pengar.. Och stallplats kostar..
Men men.. Lycka till... Nästa gång jag känner mig instängd ska jag säga till gumman att jag vill ha en båt :)
Ähh det vet jag, har haft häst månag gånger innan=P
Och det tycker jag att du ska göra.
Han är alldeles för snäll. Men jag försöker verkligen tycka om barn. Syrrans ungar går bra i nån timme ibland en hel dag...
Jag skiter i din kille och dig. Jag tycker att det är jävligt elakt mot barnen.
Jag skiter i din kille och dig. Jag tycker att det är jävligt elakt mot barnen.
Det är det inte...
Fast de har fått det mycket bättre sedan jag vandrade in i deras liv.
Det är enbart elakt mot min kille som får veta vad jag tycker om hans änglar...
NickeSthlm
2008-09-03, 13:22
Har ett barn tillsammans med min tjej plus att tjejen har ett barn sedan tidigare förhållande. Tycker det fungerar alldeles utmärkt. Min roll för hennes barn är ju inte direkt att vara "den nya pappan" utan snarare ytterligare en vuxen som finns där för henne.
Ledsen att säga det men hade du varit min tjej så hade jag nog skickat ut dig rätt snabbt hur mkt jag än gillat dig. Din sambo kommer ha barnen hos sig varannan vecka fram till att dom flyttar hemifrån och flippar du så fort dom kommer så har han många långa år framför sig och dessutom känns situationen inte direkt nyttig då barnen kommer börja tycka att det är jobbigt att träffa pappa för att hans tjej mer eller mindre avskyr barn...
hmmm, näe känns inte som en normal reaktion. Häst i all ära, men frihetskänslan är ju sak samma på allt som kan ta en bort ett tag.
Vad jag tyckte lät skumt är att du har haft häst ett antal gånger? Hur hinner man med det, otur med sjukdomar?
hmmm, näe känns inte som en normal reaktion. Häst i all ära, men frihetskänslan är ju sak samma på allt som kan ta en bort ett tag.
Vad jag tyckte lät skumt är att du har haft häst ett antal gånger? Hur hinner man med det, otur med sjukdomar?
Jag är 24 år och har hunnit med:
1 första ponny, såldes när jag växt ur efter 6 år.
Sedan galoppör, rehabiliterad och tillriden i ca 2 år. sålde pga studier
Ny galoppör, kassa ben så fick ta bort honom efter två månader.
Plus en hel del tillridningshästar osv. Hästarna är en stor del av mitt liv. Så det har inte varit speciellt svårt att ha haft häst några gånger och förstå vad det kostar och innebär.
Hade jag haft råd idag hade jag köpt en direkt. Jag saknar det lugn som mockande ger.
Nalfaren
2008-09-03, 13:29
Vi skaffade häst förra december.
Kan lista lite utgifter vi lagt på denna mellan 2007-12-10 till 2009-09.
Häst: 35.000 kr
Vagn: ~ 1000 kr
Försäkring: ~ 3000 kr
Stall: 1500 kr/mån
Stall sommar: 750 kr/mån
Ridlektioner: 2000 kr
Sadel1: 2000 kr
Sadel2: 7000 kr
Utrustning/täcken..: ~ 5.000-10.000 kr
Kolik sjukdom utan försäkring: 15.000 kr
Hovslagare: ~ 1000 kr/ var 6-8 veckor.
Foder: ~ 1000-2000 kr
Skyddsväst: 1500 kr
Hjälm 1,2,3: 1500 kr
De flesta kostnaderna är ju i början när all utrustning skall införskaffas.
Sedan är det ju rätt billigt, foder och "vår" stallhyra där allt är inkluderat
går inte på så mycket per månad dock.
Har ett barn tillsammans med min tjej plus att tjejen har ett barn sedan tidigare förhållande. Tycker det fungerar alldeles utmärkt. Min roll för hennes barn är ju inte direkt att vara "den nya pappan" utan snarare ytterligare en vuxen som finns där för henne.
Ledsen att säga det men hade du varit min tjej så hade jag nog skickat ut dig rätt snabbt hur mkt jag än gillat dig. Din sambo kommer ha barnen hos sig varannan vecka fram till att dom flyttar hemifrån och flippar du så fort dom kommer så har han många långa år framför sig och dessutom känns situationen inte direkt nyttig då barnen kommer börja tycka att det är jobbigt att träffa pappa för att hans tjej mer eller mindre avskyr barn...
Usch jag ser det så med.
Borde nog inte bo med honom. Men han visste från dag ett vad jag var för någon (ren ondska bla bla)
Tricklev
2008-09-03, 13:31
Det handlar inte om ondska osv, det handlar om att när saker inte går i din väg, så stampar du fötterna i golvet och skriker häst. Det går att arbeta på sina dåliga sidor, och detta är garanterat något du borde arbeta på, att stampa i golvet är inte lika gulligt när man är vuxen, som när man var 12.
Jag är 24 år och har hunnit med:
1 första ponny, såldes när jag växt ur efter 6 år.
Sedan galoppör, rehabiliterad och tillriden i ca 2 år. sålde pga studier
Ny galoppör, kassa ben så fick ta bort honom efter två månader.
Plus en hel del tillridningshästar osv. Hästarna är en stor del av mitt liv. Så det har inte varit speciellt svårt att ha haft häst några gånger och förstå vad det kostar och innebär.
Hade jag haft råd idag hade jag köpt en direkt. Jag saknar det lugn som mockande ger.
Tänkte inte på att du inte skulle ha någon aning om priser osv, tänkte mer på att de lever ett bra tag och därför gissade jag att du måste haft otur med skador osv om du hunnit med några stycken.
Jag saknar det lugn som mockande ger.
+1
har länge jobbat med hästar och saknar det också.. inte bara mockande men allt kroppsarbete öht. Bara att gå och hämta i hagen en småregning dag, gå in till boxen och ta itu med en lerig häst som sen doftar gott av vått tagel och hö *cupid*
Tänkte inte på att du inte skulle ha någon aning om priser osv, tänkte mer på att de lever ett bra tag och därför gissade jag att du måste haft otur med skador osv om du hunnit med några stycken.
och jag svarade på det plus för de som undrade om jag var tretton år och inte fattade att hästar faktiskt inte lever på luft
Det handlar inte om ondska osv, det handlar om att när saker inte går i din väg, så stampar du fötterna i golvet och skriker häst. Det går att arbeta på sina dåliga sidor, och detta är garanterat något du borde arbeta på, att stampa i golvet är inte lika gulligt när man är vuxen, som när man var 12.
Jag vet...
Du tror inte jag lider av att reagera så här?
Fast det är inte så att jag stampar med foten och tjurar för att saker inte går min väg. Jag tror du missuppfattar allt.
Nalfaren
2008-09-03, 13:36
+1
har länge jobbat med hästar och saknar det också.. inte bara mockande men allt kroppsarbete öht. Bara att gå och hämta i hagen en småregning dag, gå in till boxen och ta itu med en lerig häst som sen doftar gott av vått tagel och hö *cupid*
Vår häst, som för övrigt min sambo rider mest (mycket mer) har en
tendens att alltid snora ned min jacka när jag går och hämtar honom.
Grrr
Grrr
men det är av kärlek. slemmig, härlig, gosig kärlek. *love*
men det är av kärlek. slemmig, härlig, gosig kärlek. *love*
Mmm.. det är fab.
Jag och sambon red ut på syrrans ardenner i helgen. Båda två samtidigt.. Det är mycket kärlek...
http://doohs.blogg.se/images/2008/dsc00403_16187982.jpg
Grrr
mmm, lätt att komma ihåg det braiga och glömma det som är mindre skoj. Som stall utan varmvatten, kalla och blöthala vintrar, broddhelveten osv.
Tror att alla som någon gång hållt på en längre tid med hästar alltid kommer att sakna det lite. Det är ju inte lätt att skaffa sig ett sånt liv där det både finns tid och pengar samt kontinuerlighet.
Mmm.. det är fab.
Jag och sambon red ut på syrrans ardenner i helgen. Båda två samtidigt.. Det är mycket kärlek...
http://doohs.blogg.se/images/2008/dsc00403_16187982.jpg
ohhh *cupid* tjocka manar att värma händerna under och tjock mage att krama. kan det bli bättre?
mmm, lätt att komma ihåg det braiga och glömma det som är mindre skoj. Som stall utan varmvatten, kalla och blöthala vintrar, broddhelveten osv.
visst är det så! stallet jag jobbade på hade endast utomhusverksamhet, alla boxar var uteboxar osv. Jobba utomhus året runt, jaga hästar i meterhöga snödrivor som smet ur hagen, stelfrusna fingrar, 20 grader kallt och ingen inomhustoalett osv... men det gjorde ingenting för de bra sakerna är så många fler och väger över så pass mycket *cupid*
ohhh *cupid* tjocka manar att värma händerna under och tjock mage att krama. kan det bli bättre?
Nope...
Vet inte var man kan få så mycket i utbyte som man får när man är i närheten av hästar.
Det där akuta hästsuget kommer i omgångar. Har klarat mig iaf i två år utan häst med bara sporadiska ridturer... Funderade tom på att börja på ridskola, men hur kul är det när man haft egen häst innan?
En fråga angående medryttare till er som är vana vid hästar.
När jag pluggade hade jag ett par tjejkompisar som var medryttare. De betalade inget överhuvudtaget utan de som ägde hästarna var glada över att någon red dem. De hjälpte bara till i stallet för att de tyckte det var kul och inte för att de behövde.
Nu när min tjej letade efter en häst hittade hon en som verkade bra, men där ägaren tyckte att hon skulle betala. Och det kan väl vara okej att betala en slant för att få rida, men hon skulle betala allt. Stall, foder, hovslag osv. Är inte det lite knäppt? Jag menar varför betala allt för någon annans häst och dessutom behöva sköta om hästen? Dessutom en person som själv inte orkar ta hand om den.
Vad är vanligast av ovanstående?
Som tillägg kan jag säga att det förstnämnda skedde i Småland och det andra i ett fattigare landskap snäppet längre norrut.
När jag pluggade hade jag ett par tjejkompisar som var medryttare. De betalade inget överhuvudtaget utan de som ägde hästarna var glada över att någon red dem. De hjälpte bara till i stallet för att de tyckte det var kul och inte för att de behövde.
Nu när min tjej letade efter en häst hittade hon en som verkade bra, men där ägaren tyckte att hon skulle betala. Och det kan väl vara okej att betala en slant för att få rida, men hon skulle betala allt. Stall, foder, hovslag osv. Är inte det lite knäppt? Jag menar varför betala allt för någon annans häst och dessutom behöva sköta om hästen? Dessutom en person som själv inte orkar ta hand om den.
Som tillägg kan jag säga att det förstnämnda skedde i Småland och det andra i ett fattigare landskap snäppet längre norrut.
Det vanligaste är att som medryttare rider man hästen 2-3dagar/ vecka och betalar en del av stallhyra.
I vissa fall slipper man att betala, typ om hästägaren är gravid och behöver ridhjälp (been there)
Betalar man allt beror det isf på att man får ha hästen på deltid, fast den kanske står kvar i samma stall. Men då är man mer av en fodervärd.
Nalfaren
2008-09-03, 19:20
Sjukt. Vi kommer söka medryttare när vi flyttar till vår egna gård.
Självklart skall de inte behöva betala något, men hjälpa till i stallet,
mocka och sådant istället. Samt hjälpa till om man inte har möjlighet
då och då.
Det är det inte...
Fast de har fått det mycket bättre sedan jag vandrade in i deras liv.
Det är enbart elakt mot min kille som får veta vad jag tycker om hans änglar...
Och du tror inte att barnen på något sätt någon gång känner vad du tycker?
Jag som kille och aldrig har ridit undrar lite vad det är som fascinerar (oftast) tjejer så med hästar? Är det friheten och att man har något djur att ta hand om?
Skulle det egentligen inte fungera nästan lika bra med en hund, även om man missar ridningen då, men du hade ju sambo sade du? ;)
Jag som kille och aldrig har ridit undrar lite vad det är som fascinerar (oftast) tjejer så med hästar? Är det friheten och att man har något djur att ta hand om?
Skulle det egentligen inte fungera nästan lika bra med en hund, även om man missar ridningen då, men du hade ju sambo sade du? ;)
Du missar ju fartkänslan med en jycke, om du inte är väldigt liten och jycken väldigt stor :)
Hästar är sånna otroligt intelligenta djur, och har väldigt starka personligheter. Man får ett sådant gensvar från dem när man spenderar lite tid tillsammans, och kan uppnå ett otroligt samspel när man rider. När hästen lyssnar på ens minsta vink och gör precis vad man ber om utan att man behöver fråga två gånger är en fantastisk känsla. Det är nästan som att man kan läsa hästens tankar och tvärt om, så känns det.
hehe, jag vet faktiskt inte vad det är med tjejer och hästar. För min del handlar det mest om att jag kommer bättre överens med djur än med människor. Förstår inte människor så bra.
Även om det finns en del människor som fungerar bättre än andra.
Och nej hundar fungerar inte alls lika bra, har visserligen två och de ger otroligt mycket. Men frihetskänslan man har på en häst är enorm och att kunna sammarbeta med ett djur på ett halvt ton är något alldeles speciellt.
Tricklev
2008-09-04, 13:15
Ja, hästar är verkligen intelligenta, och silken frihetskänsla det är att sitta på dom, det bästa är när dom inte har sina skyggläppar på sig, går galna när dom ser en bil, kastar av flickan ifrån ryggen och stampar ihjäl henne, fyra gånger varje år.
Mmm... intelligens *cupid*
Ja, hästar är verkligen intelligenta, och silken frihetskänsla det är att sitta på dom, det bästa är när dom inte har sina skyggläppar på sig, går galna när dom ser en bil, kastar av flickan ifrån ryggen och stampar ihjäl henne, fyra gånger varje år.
:smash:
Kan man ju fråga sig hur intelligent det är att öht sätta sig i en bil med tanke på hur många det är som dör i trafiken. Eller sätta sig på en häst, ett bytesdjur och ett flockdjur på 500kg heller för den delen :thumbup:
Tricklev
2008-09-04, 13:18
Och vad är det mer, om man inte ger dom en sådan där bitsten, så gnisslar dom isönder sina egna tänder, eller hur var det?
Mmm.... intelligens *cupid*
Och vad är det mer, om man inte ger dom en sådan där bitsten, så gnisslar dom isönder sina egna tänder, eller hur var det?
Tror inte det är någon mening med att du kommenterar sådant du inte har koll på. På tal om mognad och allt det där...
=)
Tricklev
2008-09-04, 13:22
Haha äh, väntar på min träningspartner och har inget o göra, tänkte att hästtjejerna kan få underhålla mig lite sålänge.
Fast jadå, jag ska dra mig ut nu, hästar är coolt, jag lyssnar ju på country, är cowboy längst inne i mitt hjärta.
En liten låt om en häst.
Utka_BXEUK4
Hästar är sånna otroligt intelligenta djur, och har väldigt starka personligheter.
Hästar är inte intelligenta.... Underbara, personliga och läraktiga -javisst, men inte intelligenta. De styrs helt och hållet av instinkter och har en hjärna i storlek av en valnöt!
Edit: pucktvåa
Nja det var väl lite överdrift. Dock hittar hästar på olater för att roa sig själva när människan stänger in dem i en box dygnet runt utan stimulans, tex att de börjar krubbita. När hjärnan inte får jobba så söker de stimulans från annat håll tex, ännu ett bevis på intelligens.
Krubbitning och andra olater förekommer inte i det vilda, eller när hästar får leva så "naturligt" som möjligt.
När hjärnan inte får jobba så söker de stimulans från annat håll tex, ännu ett bevis på intelligens.
.
I skolan kallade vi det damp. Nu säger dom tydligen OCD.
Hästar är inte intelligenta.... Underbara, personliga och läraktiga -javisst, men inte intelligenta. De styrs helt och hållet av instinkter och har en hjärna i storlek av en valnöt!
Allt är rellativt och vad du tycker är intelligens kan bara du svara på, men under mina 12 år tillsammans med hästar så har jag sett väldigt uppfinningsrika saker som hästar har lyckats hitta på :) Självklart styrs de av instinkter, men är kapabla att lära sig otroligt mycket. Annars hade det inte funnits tex polishästar.
Edit: pucktvåa
I likhet med människor;) fast de har större hjärna som de flesta väljer bort använda....
Nitrometan
2008-09-04, 13:33
Krubbitning och andra olater förekommer inte i det vilda, eller när hästar får leva så "naturligt" som möjligt.
Har vilda hästar krubba?
Om inte så är det väl lite svårt att bita i dem?
Hästar är lite för nervösa tycker jag. Minsta lilla och de vill springa. Vilket är naturligt om man ser till att de kommer från flocklevande hästar på öppna slätter. Men det kan vara problematiskt i många situationer.
Nitrometan
2008-09-04, 13:34
Just nu är jag deprimerad för att livet är besvärligt och barn är otäcka. Sambon har barnen denna veckan och jag har redan velat slå ihjäl dem ett tiotal gånger (de kom igår), de gör mig nedstämd och arg. Min reaktion på detta är att jag vill ha en häst. Är det normalt?
Han någon ge mig en häst?
fast de har större hjärna som de flesta väljer bort använda....
QED
;)
Har vilda hästar krubba?
Hästar är lite för nervösa tycker jag. Minsta lilla och de vill springa. Vilket är naturligt om man ser till att de kommer från flocklevande hästar på öppna slätter. Men det kan vara problematiskt i många situationer.
=p... de kan ju bita mot träd...
krubbitning är ju lite mer än bara bitande, handlar om att svälja luft och grejer. Tvångsbeteenden.
Desto coolare om man kan bli en så pass bra ledare att hästen INTE flyr från det som skrämmer den...
Har vilda hästar krubba?
höhö.
Det är bara ett samlingsnamn eftersom det just oftast förekommer i boxen mot en krubba. Det går till så att hästen tar stöd mot ett fast föremål med tänderna och drar in luft i halsen medan de mer eller mindre "tuggar". Luftsnappar kallas det ibland också. Detta kan givetvis ske mot ett träd, en sten, en bil, din arm eller vad du nu hellre föredrar.
Tricklev
2008-09-04, 13:41
Visste att det fanns något sådant, så dåligt minne har jag inte efterallt.
Granatgiraffen
2008-09-04, 13:50
Nja det var väl lite överdrift. Dock hittar hästar på olater för att roa sig själva när människan stänger in dem i en box dygnet runt utan stimulans, tex att de börjar krubbita. När hjärnan inte får jobba så söker de stimulans från annat håll tex, ännu ett bevis på intelligens.
Beteendestörning är bevis på intelligens! Grymt.
Nitrometan
2008-09-04, 13:53
Det är bara ett samlingsnamn eftersom det just oftast förekommer i boxen mot en krubba. Det går till så att hästen tar stöd mot ett fast föremål med tänderna och drar in luft i halsen medan de mer eller mindre "tuggar". Luftsnappar kallas det ibland också. Detta kan givetvis ske mot ett träd, en sten, en bil, din arm eller vad du nu hellre föredrar.
Jaja. Inte vet jag. Jag känner inga hästar.
Men det här beteendet är alltså ett exempel på intelligens?
Gäller det stereotypt beteeende hos djur i djurparker också?
Men det här beteendet är alltså ett exempel på intelligens?
Gäller det stereotypt beteeende hos djur i djurparker också?
Ett exempel på intelligens vet jag inte om det räknas som, men det visar iaf att deras hjärna behöver ha något att arbeta med och får de inte möjlighet till det naturligt så måste de hitta på något eget. Sen att beteendet är skadligt eller "fel" ur människans syn är en annan sak.
Hade de inte varit intelligenta hade de stått rakt upp och ner och tittat in i en vägg utan några krav på omgivningen.
Ett exempel på intelligens vet jag inte om det räknas som, men det visar iaf att deras hjärna behöver ha något att arbeta med och får de inte möjlighet till det naturligt så måste de hitta på något eget. Sen att beteendet är skadligt eller "fel" ur människans syn är en annan sak.
Hade de inte varit intelligenta hade de stått rakt upp och ner och tittat in i en vägg utan några krav på omgivningen.Överlevnadsinstinkter och intelligens är väl ändå två olika saker? Intelligens är ju logisk slutledningsförmåga, att kunna analysera olika skeenden och lära sig av erfarenhet. Iofs, hästar är ju rätt lätta att lära (hopp, trav osv) så på det sättet (likt hundar) är de intelligenta. Om man definierar intelligens som "lätthet att lära sig nya saker".
Överlevnadsinstinkter och intelligens är väl ändå två olika saker? Intelligens är ju logisk slutledningsförmåga, att kunna analysera olika skeenden och lära sig av erfarenhet. Iofs, hästar är ju rätt lätta att lära (hopp, trav osv) så på det sättet (likt hundar) är de intelligenta. Om man definierar intelligens som "lätthet att lära sig nya saker".
quotar mig själv:
Allt är rellativt och vad du tycker är intelligens kan bara du svara på, men under mina 12 år tillsammans med hästar så har jag sett väldigt uppfinningsrika saker som hästar har lyckats hitta på :)
Jag har varit med om hästar som själva har klurat ut hur man öppnar ganska avancerade boxdörrar, lärt sig själv vilken del av hagen som ej är elförsedd och därför grönt att gå igenom stängslet, vilken hovslagare det är man kan jävlas med genom att inte lyfta hovarna (han gjorde det bara på en, alla andra lyfte han snällt fötterna för) osv. Kan räkna upp hur mycket som helst som åtminstonne jag tycker tyder på att de nog iaf har ganska mycket innehåll i sin lilla valnötshjärna.
Men orka håna folks val av sällskapsdjur för att djuren i fråga inte skulle vara tillräckligt intelligenta för att passa?
Nitrometan
2008-09-04, 14:31
Men orka håna folks val av sällskapsdjur för att djuren i fråga inte skulle vara tillräckligt intelligenta för att passa?
Äsch. Är det inte alltid roligt att retas?
Man får ett sådant gensvar från dem när man spenderar lite tid tillsammans, och kan uppnå ett otroligt samspel när man rider. När hästen lyssnar på ens minsta vink och gör precis vad man ber om utan att man behöver fråga två gånger är en fantastisk känsla.
Känns som många applicerar det där på sina pojkvänner också :/
Känns som många applicerar det där på sina pojkvänner också :/
Javisst! Kanske beror på att många pojkvänner ligger på samma intelligensnivå som hästar, vad vet jag. hohoho
Jag tog tag i problemet som alla sunda människor hade gjort. Jag hittade en foderhäst och kommer att hyra in henne på ridskolan. Hämtar henne på Söndag och alla kan känna sig trygga för barnens skull;)
http://doohs.blogg.se/images/2008/22757013_16444931.jpg
Hade de inte varit intelligenta hade de stått rakt upp och ner och tittat in i en vägg utan några krav på omgivningen.
Fast du vet inte vad som hade hänt inuti deras huvuden, när de tittade in i väggen. Kanske löste världsproblem.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.