Visa fullständig version : Mina kcal/dag
TheSpider
2008-09-03, 09:53
Tänkte kolla om någon kan räkna på ungefär hur många kalorier jag får i mig / dag. Ser ut ungefär som följande:
Frukost: En hyffsat stor portion med flingor+3% mjölk
Fika: En banan+nån kaka eller liknande
Lunch: tex halv kyckling+mellanstor portion med ris eller pommes + kebabsås samt sallad.
Mellanmål: En port med Gainer pro
TRÄNING (gainer efteråt)
ca 2 timmar efter träningen, middag: HELT olika vad jag brukar käka, kan vara 2 mellanstora port med spaghetti+keso eller bulgur+kött.
Kvällsmål: Brukar även käka en del godis, chips, chocklad eller fixa till 2st mackor med ost samt dricka 3-4dl 3% mjölk till.
Någon som kan räkna på ungefär hur många kcal detta blir?
Tänkte kolla om någon kan räkna på ungefär hur många kalorier jag får i mig / dag. Ser ut ungefär som följande:
Frukost: En hyffsat stor portion med flingor+3% mjölk
Fika: En banan+nån kaka eller liknande
Lunch: tex halv kyckling+mellanstor portion med ris eller pommes + kebabsås samt sallad.
Mellanmål: En port med Gainer pro
TRÄNING (gainer efteråt)
ca 2 timmar efter träningen, middag: HELT olika vad jag brukar käka, kan vara 2 mellanstora port med spaghetti+keso eller bulgur+kött.
Kvällsmål: Brukar även käka en del godis, chips, chocklad eller fixa till 2st mackor med ost samt dricka 3-4dl 3% mjölk till.
HUR ska det gå att räkna på det där? Hur tung är en sten, hur långt är ett snöre?
Du får helt enkelt väga och räkna.:Virro
TheSpider
2008-09-03, 10:05
HUR ska det gå att räkna på det där? Hur tung är en sten, hur långt är ett snöre?
Du får helt enkelt väga och räkna.:Virro
Svara inte om du inte kan räkna på det då. Har inte en våg och har ingen lust att sitta och väga varje måltid.
OM någon kan räkna på UNGEFÄR hur många kcal det blir så vore det schysst.
Klart det går räkna lite på det..
En halv kyckling, en port gainer, en banan, 2 mackor med ost+smör, 3%ig mjölk osv..
Kan tillägga att riset till kycklingen är ca 5dl färdigkokat.
Bulguren jag äter kan ligga på ca 4-5dl färdigkokat+2st lövbiffar med 1dl keso.
Spaghettin..svårt o säga..men en "normalstor" portion för någon som väger 68kg x 1,5 (då jag alltid tar extra)
Ok.
Jag uppskattar det till 2000-3000 kcal. Kan bli mer eller mindre, beror på hur stor en "normal" portion är.
TheSpider
2008-09-03, 10:22
Ok.
Jag uppskattar det till 2000-3000 kcal. Kan bli mer eller mindre, beror på hur stor en "normal" portion är.
Ok ska vara mer exakt.
Frukosten består av:
5dl Special K eller Nesquick + 3dl mjölk (3%)
Fika: 1 banan + Kokosboll + en 33cl dricka, alternativt en burk makrill i tomatsås.
Lunch: halv kyckling+3dl ris färdig koktris med kebabsås till, lite sallad och grönsaker till + en 33cl cola...eller en halv kebabpizza...eller en kebab/kebabrulle.
Mellanmål: En port Gainer Pro
TRÄNING
Efter träning: En port Gainer Pro
2 timmar efter träning
Middag: Ta den uppskattade kcal mängden från lunchen igen. (hur mkt? äter lite mindre än lunchen här). Dricka till middagen, 3dl mjölk med 0,25dl rapsolja i.
Kvällsmål: 2 mackor med ost, en bit chocklad, 4dl coca cola eller mjölk med 0,25dl rapsolja i.
Borde vara lite enklare att räkna ut det nu får någon som har någorlunda bra koll på energiinnehåll.
Svara inte om du inte kan räkna på det då. Har inte en våg och har ingen lust att sitta och väga varje måltid.
OM någon kan räkna på UNGEFÄR hur många kcal det blir så vore det schysst.
Klart det går räkna lite på det.
Om det är klart att det går att räkna på det tycker jag att du skall räkna själv. Du har ju fördelen framför oss andra att du i alla fall själv ser vad du stoppar i dig. Jag vet inte vad du tänker dig att andra skall göra med oerhört precisa mängdangivelser som:
lite sallad och grönsaker
HELT olika vad jag brukar käka
en bit chocklad
hur mkt? äter lite mindre än lunchen här
2 mellanstora port
Tabeller finns här (http://www.slv.se)
Bara att sätta igång. Det finns gränser för hur lat man får vara.
TheSpider
2008-09-03, 10:32
Om det är klart att det går att räkna på det tycker jag att du skall räkna själv. Du har ju fördelen framför oss andra att du i alla fall själv ser vad du stoppar i dig. Jag vet inte vad du tänker dig att andra skall göra med oerhört precisa mängdangivelser som:
Tabeller finns här (http://www.slv.se)
Bara att sätta igång. Det finns gränser för hur lat man får vara.
Läste du mitt senaste inlägg eller? Det är ju inte som att "lite sallad" om det är 50 eller 100g lär det inte göra en JÄTTESKILLNAD. Har ju skrivit på resten vad jag äter och hur mycket. Om det inte går räkna på det så vetifan...
Läste du mitt senaste inlägg eller? Det är ju inte som att "lite sallad" om det är 50 eller 100g lär det inte göra en JÄTTESKILLNAD. Har ju skrivit på resten vad jag äter och hur mycket. Om det inte går räkna på det så vetifan...
Jamen sätt igång och räkna då.
TheSpider
2008-09-03, 10:44
Jamen sätt igång och räkna då.
Men herregud förstår du inte vad jag säger eller. Jag har ingen våg, är dålig på att uppskatta vikt/kcal och har INGEN som helst insikt i vad tex mjölk har för kcal/dl.
Om någon har detta och har lite tid över så kan de väl skriva det här räknat på det jag sa, skulle uppskatta det.
Tack i förhand
rajjan_dammit
2008-09-03, 10:57
INGEN som helst insikt i vad tex mjölk har för kcal/dl.
Hur du klarar att få på dig kläder på morgonen är för mig ett mysterium. :confused:
Men gör så här:
Öppna kylskåpet
Ta ut mjölken
Vänd och vrid på paketet tills du hittar näringsinnehållet
Utläs antal kcal/100 g (1 dl)
TheSpider
2008-09-03, 11:07
Hur du klarar att få på dig kläder på morgonen är för mig ett mysterium. :confused:
Men gör så här:
Öppna kylskåpet
Ta ut mjölken
Vänd och vrid på paketet tills du hittar näringsinnehållet
Utläs antal kcal/100 g (1 dl)
Din sarkasm uppskattas inte av mig...
Att det ska vara så jävla svårt att få ett seriöst svar på frågan man ställt här.
En tråd som kunde vara 2 svar är nu istället 10 med meningslösa inlägg.
rajjan_dammit
2008-09-03, 11:19
Din sarkasm uppskattas inte av mig...
Att det ska vara så jävla svårt att få ett seriöst svar på frågan man ställt här.
En tråd som kunde vara 2 svar är nu istället 10 med meningslösa inlägg.
Det kanske man får räkna med när man inte klarar av att hitta kcal/dl för mjölk, men vad vet jag...
Du har ju fått en länk där de flesta livsmedels näringsinnehåll finns, sen om du inte har en våg eller orkar skaffa en, uppskatta mängden. Tar du halva paketet med 500 g pasta så är det 250 g. Det är ju inte direkt svårt...
Zapp Brannigan
2008-09-03, 11:21
Bra attityd för att få hjälp.
Frukost: En hyffsat stor portion med flingor+3% mjölk = vad är en hyffsat stor portion med flingor? 40g? 200g?, hur mycket mjölk? 2dl? 8dl?
Fika: En banan+nån kaka eller liknande = vad för kaka? hur stor kaka? (ja det är skillnad mellan en bit sockerkaka och en chokladboll...)
Lunch: tex halv kyckling+mellanstor portion med ris eller pommes + kebabsås samt sallad. = är kycklingen friterad/stekt/kokt?, mellanstor portion ris/pommes, är det 100g? 200g? 400g?
Mellanmål: En port med Gainer pro = när du skriver en port med gainer pro antar jag att du går efter den rekommenderande portionsstorleken som står på påsen, där står det även hur mycket en portion innenhåller...
TRÄNING (gainer efteråt) = läs ovan, samt: blandar du gainern med vatten? med mjölk, och isåfall hur mycket mjölk, 2dl, 4dl, 8dl?
ca 2 timmar efter träningen, middag: HELT olika vad jag brukar käka, kan vara 2 mellanstora port med spaghetti+keso eller bulgur+kött. = hur mycket är två mellanstora portioner, är det 100g spaghetti? 200g? 400g?, hur mycket keso? 100g? 200g? 500g?
Kvällsmål: Brukar även käka en del godis, chips, chocklad eller fixa till 2st mackor med ost samt dricka 3-4dl 3% mjölk till. = en del godis? 100g? 200g? 300g? 500g? (det skiljer ca. 500kcal mellan varje "100g"). Två mackor, vad är det för bröd? är det polar extrem? är det hönökaka? vad är det för ost, 10%, 17%, 40%? hur mycket ost, 10g? 40g? 80g?.
= för att dra en sammanfattning av mina svar så drar jag den klassiska frågan: Hur långt är ett snöre?
King Grub
2008-09-03, 11:24
Jag har ingen våg, är dålig på att uppskatta vikt/kcal och har INGEN som helst insikt i vad tex mjölk har för kcal/dl.
Köp en då, och titta i en livsmedelstabell.
TheSpider
2008-09-03, 11:26
Frukost: En hyffsat stor portion med flingor+3% mjölk = vad är en hyffsat stor portion med flingor? 40g? 200g?, hur mycket mjölk? 2dl? 8dl?
Fika: En banan+nån kaka eller liknande = vad för kaka? hur stor kaka? (ja det är skillnad mellan en bit sockerkaka och en chokladboll...)
Lunch: tex halv kyckling+mellanstor portion med ris eller pommes + kebabsås samt sallad. = är kycklingen friterad/stekt/kokt?, mellanstor portion ris/pommes, är det 100g? 200g? 400g?
Mellanmål: En port med Gainer pro = när du skriver en port med gainer pro antar jag att du går efter den rekommenderande portionsstorleken som står på påsen, där står det även hur mycket en portion innenhåller...
TRÄNING (gainer efteråt) = läs ovan, samt: blandar du gainern med vatten? med mjölk, och isåfall hur mycket mjölk, 2dl, 4dl, 8dl?
ca 2 timmar efter träningen, middag: HELT olika vad jag brukar käka, kan vara 2 mellanstora port med spaghetti+keso eller bulgur+kött. = hur mycket är två mellanstora portioner, är det 100g spaghetti? 200g? 400g?, hur mycket keso? 100g? 200g? 500g?
Kvällsmål: Brukar även käka en del godis, chips, chocklad eller fixa till 2st mackor med ost samt dricka 3-4dl 3% mjölk till. = en del godis? 100g? 200g? 300g? 500g? (det skiljer ca. 500kcal mellan varje "100g"). Två mackor, vad är det för bröd? är det polar extrem? är det hönökaka? vad är det för ost, 10%, 17%, 40%? hur mycket ost, 10g? 40g? 80g?.
= för att dra en sammanfattning av mina svar så drar jag den klassiska frågan: Hur långt är ett snöre?
Om du hade öppnat dina ögon hade du kanske sett att jag llängre ner skrev detta:
Frukosten består av:
5dl Special K eller Nesquick + 3dl mjölk (3%)
Fika: 1 banan + Kokosboll + en 33cl dricka, alternativt en burk makrill i tomatsås.
Lunch: halv kyckling+3dl ris färdig koktris med kebabsås till, lite sallad och grönsaker till + en 33cl cola...eller en halv kebabpizza...eller en kebab/kebabrulle.
Mellanmål: En port Gainer Pro
TRÄNING
Efter träning: En port Gainer Pro
2 timmar efter träning
Middag: Ta den uppskattade kcal mängden från lunchen igen. (hur mkt? äter lite mindre än lunchen här). Dricka till middagen, 3dl mjölk med 0,25dl rapsolja i.
Kvällsmål: 2 mackor med ost, en bit chocklad, 4dl coca cola eller mjölk med 0,25dl rapsolja i.
Så lägg av att vara sarkastisk
NickeSthlm
2008-09-03, 11:27
Här TheSpider:
http://192.121.81.11/livsmedelsok/?epslanguage=SV
Om inte du kan uppskatta vad det du stoppar i dig väger så lär nog ingen annan här kunna göra det heller. Dock så kan du själv i alla fall göra en kvalificerad gissning.. Länken ovan är kanon..
Svårt att veta om det är stora eller små chokladbitar/chokladbollar m.m. du stoppar i dig. Dock så brukar jag räkna att en banan väger runt 120g...
Kör hårt ;)
Läs första inlägget, ladda hem filen, fyll i dina uppgifter:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=27177
rajjan_dammit
2008-09-03, 11:37
Men hörredu... antal kcal står ju på paketen till allt du äter, förutom pizza och kebabrulle, men jag antar att du inte äter det varje dag.
Gör en grov uppskattning av hur mycket du äter av varje livsmedel genom mellanstadiematematik.
"Tog jag en tiondel av påsen med ris som väger 1 kg, så är det nog runt 100 gram i grytan!"
"Är det 20 brödskivor i påsen och de tillsammans väger 600 gram så väger nog varje skiva 30 gram!"
Men du kanske lider av dyslexi och dyskalkyli? (På internet även känt som lathet)
TheSpider
2008-09-03, 11:38
Ok, såg inte att det var så smidigt med den räknaren där + är på lite dåligt humör..ursäkta mig.
Men räknat på det lite..och jag hamnar på ca 2500kcal utan 2 gainers inräknat. Är inte det ganska mkt för ngn som mig? väger 67kg typ.
En "vanlig" port Gainer pro hamnar på 300-400 kcal lr?
2500+300+300 = 3100 kcal..säg 3000kcal.
Bör det räcka väl för mig att bygga muskler på?
187cm, 67kg
Tränar 4ggr i veckan, ingen annan motion. Sitter still mkt.
Haha jag tror alla tycker du är lite latmask som inte orkar bemöda dig :) Men ok jag har lite tid över och kan försöka mig på en uppskattning av kalorierna.
Frukost: ca 500 kcal
Fika: ca 500 (banan+boll+dricka) alternativt ca 230 kcal (makrill)
Lunch: ca 1000 (kyckling+ris+sås) alternativt 600 kcal (halv pizza från pizzeria)
2 st Gainer: har ingen aning om kcal i en gainer, 300 kcal kanske? x2 då
Middag: 1250 kcal (räknar med 250 kcal för oljan här)
Kvällsmål: ca 700 kcal
Totalt: 4550 kcal (räknat med de högre kcal där det finns alternativ)
Fast det är ju faktiskt svårt att göra en uppskattning, som de ovan påpekat, när två mackor lika gärna kan vara två knäckemackor på 30 kcal/st som två feta skivor limpskivor på 150 kcal/st. Men uträkningen ovan kanske ger dig ett hum i alla fall.
Black Star Abyss
2008-09-03, 12:24
Köp en våg, eller skit i det.
Scratch89
2008-09-03, 12:27
Haha jag tror alla tycker du är lite latmask som inte orkar bemöda dig :) Men ok jag har lite tid över och kan försöka mig på en uppskattning av kalorierna.
Lunch: ca 1000 (kyckling+ris+sås) alternativt 600 kcal (halv pizza från pizzeria)
Fast det är ju faktiskt svårt att göra en uppskattning, som de ovan påpekat, när två mackor lika gärna kan vara två knäckemackor på 30 kcal/st som två feta skivor limpskivor på 150 kcal/st. Men uträkningen ovan kanske ger dig ett hum i alla fall.
600 kcal från en halv pizza? Går du till dvärgpizzerian?
TheSpider
2008-09-03, 12:34
Låter jävligt mycket med 4500kcal...för mig. Tycker t o m jag äter för lite.
Har läst tråden igen och hittar inte anledningen till att du vill veta hur mycket kcal du får i dig? Ska du gå ner i vikt? Upp? Eller är det ren nyfikenhet bara?
TheSpider
2008-09-03, 12:42
Har läst tråden igen och hittar inte anledningen till att du vill veta hur mycket kcal du får i dig? Ska du gå ner i vikt? Upp? Eller är det ren nyfikenhet bara?
Upp...som fan
Upp...som fan
Ah ok, ja då är ju lite kcal-koll på sin plats.
Har du svårt att äta mycket på en gång kanske oftare kan vara en lösning?
600 kcal från en halv pizza? Går du till dvärgpizzerian?
Är inte en pizza runt 1200 kcal då? Det är väl runt 250 kcal/100 g och jag gissade att en pizza väger runt 500 gram. Seriöst så vet jag faktiskt inte. Vad brukar du räkna med?
HerrArne
2008-09-03, 12:51
För att gå upp 'som fan'. Ät allt du ser. Se till att vara konstant mätt. När du är mätt, ät lite till. Komplettera den vanliga kosten med energitäta tillägg. Som nötter, oljor, ost...
Ökad kroppsvikt garanteras.
Låter jävligt mycket med 4500kcal...för mig. Tycker t o m jag äter för lite.
Do the math själv och noggrannare då. Om något så har jag tagit i underkant. Kolla t ex kommentaren om pizzan från Scratch89.
Är inte en pizza runt 1200 kcal då? Det är väl runt 250 kcal/100 g och jag gissade att en pizza väger runt 500 gram. Seriöst så vet jag faktiskt inte. Vad brukar du räkna med?
Sökte på SLV och de tycker faktiskt knappa 200kcal/100g.
TheSpider
2008-09-03, 12:58
500g kebabpizza är enligt livsmedelsverket 964kcal...Sedan vet jag inte hur många g en vanlig hel kebabpizza består av...
köp en våg och gör jobbet själv istället av att slösa bort andra folkets tid i den här tråden. vi har oxo ett liv!
TheSpider
2008-09-03, 13:05
köp en våg och gör jobbet själv istället av att slösa bort andra folkets tid i den här tråden. vi har oxo ett liv!
Bry dig inte om att svara då din idiot? Tvingar väl inte någon att slösa sin tid på att hjälpa mig, sedan är väl forumet här bla för att diskuteras och hjälp.
Passar det dig inte, dra? Så enkelt är det!
500g kebabpizza är enligt livsmedelsverket 964kcal...Sedan vet jag inte hur många g en vanlig hel kebabpizza består av...
Fast om du vill gå upp i vikt kanske du borde äta upp hela pizzan och göra som HerrArne föreslog tidigare: ät allt du ser och ät energitäta saker.
TheSpider
2008-09-03, 13:07
Fast om du vill gå upp i vikt kanske du borde äta upp hela pizzan och göra som HerrArne föreslog tidigare: ät allt du ser och ät energitäta saker.
Har problem med att äta mycket på en gång, och har försökt med att töja ut magsäcken men utan större lycka. Jag får helt enkelt aldrig i mig mer än en halv eller 3/5 av en kebabpizza.
Nitrometan
2008-09-03, 13:07
Skönt uttalande från nån som är ganska ny på brädan.
Det gäller även dig.
Tycker du verkar lite onödigt arg och sur i den här tråden. Bara för att folk inte kommer springande för att göra jobbet åt dig?
TheSpider
2008-09-03, 13:09
Skönt uttalande från nån som är ganska ny på brädan.
Det gäller även dig.
Tycker du verkar lite onödigt arg och sur i den här tråden. Bara för att folk inte kommer springande för att göra jobbet åt dig?
Så du menar att om han påstår att jag upptar folks tid i onödan genom att skriva denna tråden, bör jag belastas för det? Den som har intresse för att svara gör det, övriga behöver inte bry sig om det. Så enkelt är det. Inte sagt något annat.
HerrArne
2008-09-03, 13:12
Har problem med att äta mycket på en gång, och har försökt med att töja ut magsäcken men utan större lycka. Jag får helt enkelt aldrig i mig mer än en halv eller 3/5 av en kebabpizza.
Ät de viktiga delarna av pizzan i första hand, på en pizza sitter kalorierna i toppingen, inte brödet.
Så du menar att om han påstår att jag upptar folks tid i onödan genom att skriva denna tråden, bör jag belastas för det? Den som har intresse för att svara gör det, övriga behöver inte bry sig om det. Så enkelt är det. Inte sagt något annat.
Hur gammal är du grabben? En jäkla attityd har du i alla fall.
Det är så lätt som att du får köpa en våg och ha koll på hur mycket du äter för att kunna räkna ut kcal, Svårare än så är det inte.
TheSpider
2008-09-03, 13:14
Vad ligger en port kebabtallrik uppskattningsvis i kcal? mer eller mindre än en kebabpizza?
HerrArne
2008-09-03, 13:15
Dessutom är det onödigt att räkna kcal i det här fallet. Går siffrorna på vågen stadigt uppåt från vecka till vecka? Bra! Gör de inte det, ät mer.
EDIT: Svårt att säga. En hög flottigt kött med ost på bröd, eller en hög flottigt kött med friterad potatis? Be att få ost på kebabtallriken så har du säkert vinnaren där.
Slå sönder spargrisen o köp en våg
Bry dig inte om att svara då din idiot? Tvingar väl inte någon att slösa sin tid på att hjälpa mig, sedan är väl forumet här bla för att diskuteras och hjälp.
Med den här attityden kommer du inte bli långvarig här på kolozzeum, tro mig. Personangrepp är ingen bra start. Skärpning.
tack för det! jag tror inte att en sån attityd hjälper dig i längden. för mkt testo i kroppen?
Eddie Vedder
2008-09-04, 09:05
tack för det! jag tror inte att en sån attityd hjälper dig i längden. för mkt testo i kroppen?
Bry dig inte zowie.:)
Inte skrev du något dumt alls och det vet du också. TheSpider har nog förstått att dennes attityd inte accepteras och det du skrev var varken irrelevant eller drygt.
Så nu återgår vi till topic och skippar allt tjafs (d.v.s. TheSpider skärper sig) i tråden hädanefter.:)
TheSpider, I flertalet av trådarna man ser dig i är du otrevlig. Om du är trevlig får du garanterat hjälp. Men med ditt beteende är det föga troligt att du får ut de du vill av forumet.
Slutsats: Väx upp
Eddie Vedder
2008-09-04, 09:15
TheSpider, I flertalet av trådarna man ser dig i är du otrevlig. Om du är trevlig får du garanterat hjälp. Men med ditt beteende är det föga troligt att du får ut de du vill av forumet.
Slutsats: Väx upp
Som sagt::)
Så nu återgår vi till topic och skippar allt tjafs (d.v.s. TheSpider skärper sig) i tråden hädanefter.:)
Fler inlägg som enbart handlar om trådskaparens och hans attityd, snarare än trådens topic, kommer tas bort hädanefter.
Gillar du nötter? För en liten påse nötter från eldorado kostar småpengar, innehåller 100g mandel (finns andra sorter också) och landar på ganska mycket energi (580kcal). Det är nyttiga fetter dessutom, som kroppen behöver.
Ta med russin och andra torkade frukter att småäta på.
Det finns tyvärr inga magiska knep eller trick för att gå upp i vikt, du får helt enkelt börja träna dig i att äta mer vid varje måltid och äta oftare.
Eller röra dig mindre, men det är förmodligen ett sämre alternativ.
Vad ligger en port kebabtallrik uppskattningsvis i kcal? mer eller mindre än en kebabpizza?
Alltså du förstår inte..
Om det skiljer så lite som 10 gram fett så skiljer det nästan så mycket som 100 kcal.
Förstår du nu hur svårt det är att uppskatta? *gah!*
som någon ovan har skrivit.
Går du upp i vikt så äter du tillräckligt.
Går du inte upp i vikt så måste du äta mer.
simple as that. och så slipper du räkna kalorier
TheSpider
2008-09-04, 19:05
som någon ovan har skrivit.
Går du upp i vikt så äter du tillräckligt.
Går du inte upp i vikt så måste du äta mer.
simple as that. och så slipper du räkna kalorier
Saken är att, jag ALLTID har haft enorma problem med att gå upp i vikt. Tog upp detta i en annan tråd gällande att jag skakar benet (NEAT) och att det kan vara en påverkande faktor. Har räknat lite mer på hur min kost ser ut, se nedan:
Frukost:
Nesquick (130kcal) + mjölk (180kcal) = ca 300
Fika (vid 10.30):
Banan = ca 300kcal
Lunch:
Halv kebabpizza (400g?) 700kcal , övrig måltid ca 500kcal + dricka ca 150kcal = 750
Mellanmål:
Gainer Pro "vanlig" port = ca 350kcal (?)
Efter träning:
Gainer Pro = ca 350kcal
Middag (2timmar efter träning):
2x Makrill med tomatsås + bröd = 400 kcal
Mjölk+ca 0,20-0,25dl rapsolja = ca 600kcal?
Övrigt (keso, grönsaker etc): säg 100kcal
= ca 1000kcal
Kvällsmål:
Brukar bli 100g choklad+dricka, frukt, gurka m.m. = ca 400kcal
Detta blir mellan 3200-3500kcal.
Räknade ut mitt energibehov på viktvakten.se och valde följande:
Sova, ligga tyst : 0,9 = 8 timmar (sova, kolla på tv etc)
Sitta tyst, köra bil, lyssna på föreläsning :1 = 1 timma
Stillasittande arbete, kontorsarbete : 1,5 = 12 timmar (mitt jobb, sitta vid datorn)
Laga mat, äta : 2 = 1 timma
Promenera på plan mark, rida, cykla 16 km/tim : 4 = 1 timma
Cykla 25-30 km/tim : 12 = 1 timma ( styrketräningen)
Ålder: 19
Vikt: ca 65-66kg
Energibehov enligt denna uträkningen:
3050-3100kcal
Nu till mina frågor.
1) Går det lita på den uträkningen av de timmarna jag fyllt i i respektive alternativ? Och har jag valt dem som jag "ska"? Tex cyckla 25-30km/h att det kan vara styrketräningen.
2) Om jag får i mig 3200kcal / dag och mitt behov är 3100, räcker detta mer än väl för min träning och hur mycket BÖR jag (ungefär) gå upp i vikt på säg 6 månader om det håller sig så?
Konstigt är dock att jag haft samma vikt i 2-3 år nu, varken gått upp eller ner. Det måste väl betyda att jag ligger precis på gränsen till vad jag behöver få i mig. Men värt att notera här är då att jag aldrig blandat i rapsolja i drickan (dock ätit likandat) ändå skiljer det bara ca 200kcal..Och hur många gram är 0,25dl rapsolja?.
1dl olja = 90gr om inte Hälsovakten skojar med mig.
Endera äter du mega bananer eller så överskattar du rejält :D Skulle räkna med about 100kcal för en banan, det är enligt mig ett bra riktvärde på en normal banan :)
samt underskattar chokladen som snarare ligger på över 500kcal.Om du håller på med någon cardio på gymmet så sluta med det. Annars så öka ditt intag som folk redan har skrivit. Antingen är du superaktiv och rör dig konstant eller så räknar du helt fel, för på den vikten borde det röra sig uppåt när du ändå få i dig över 3000 kalorier
TheSpider
2008-09-05, 08:29
samt underskattar chokladen som snarare ligger på över 500kcal.Om du håller på med någon cardio på gymmet så sluta med det. Annars så öka ditt intag som folk redan har skrivit. Antingen är du superaktiv och rör dig konstant eller så räknar du helt fel, för på den vikten borde det röra sig uppåt när du ändå få i dig över 3000 kalorier
Som sagt, jag tror jag är en av dem som "lider" av NEAT, vilket gör att min kropp förbränner överskott av kcal. Tror det är en påverkande faktor när det gäller min vikt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.