Visa fullständig version : Google Chrome
Google har släppt en Webbläsare den finns att ladda ner här:
http://www.google.com/chrome
:thumbup:
Google har släppt en Webbläsare den finns att ladda ner här:
http://www.google.com/chrome
:thumbup:
Och de har gjort en otroligt pedagogisk (och smårolig) presentation till varför de valt att utveckla en egen webbläsare. Kolla in den här: http://www.google.com/googlebooks/chrome/
Verkar mycket bra. Har redan börjat använda det nu. Saknar dock lite plugins som man kan ha i firefox.
hahavaffan
2008-09-02, 22:27
Skall testas! Dock lär jag aldrig byta från mitt underbart konfade FF3. Plugins och tillägg är ovärdeliga.
Vad är det som är speciellt med den då?
9 porr-sajter öppna på en gång, är det det som är grejen med webbläsaren?
Nalfaren
2008-09-02, 23:11
Suck ännu en webbläsare att "optimera" kontrollera när man designar sidor.
Samt se hur länge Google finansierar Mozilla, de fick väl 80% av sina
pengar tidigare (400+ miljoner) eller något sådant.
Blir säkert bra, men finns sååå många nu. Safari, IE, Opera, Firefox å
sjutton andra. Funkar ju om alla följer standarden, men det är väl si och
så.
Testar det nu. Går rätt så snabbt och ganska skön grej när man skriver i adressfältet så behöver man inte varit inne på sidan förut istället räcker det med att skriva www.af.. så kommer aftonbladet upp. Rätt skönt :)
Suck ännu en webbläsare att "optimera" kontrollera när man designar sidor.
Samt se hur länge Google finansierar Mozilla, de fick väl 80% av sina
pengar tidigare (400+ miljoner) eller något sådant.
Blir säkert bra, men finns sååå många nu. Safari, IE, Opera, Firefox å
sjutton andra. Funkar ju om alla följer standarden, men det är väl si och
så.
Den kör webkit vilket är samma som Safari kör, enda som eventuellt skulle skilja är javascriptsimplementationerna men misstänker att de kommer vara rätt standard. Nu när även IE skall bli kompatibelt med css 2.1 så blir det bara bättre och bättre, om nu de gamla IE har lust att dö någon gång.
Vad är det som är speciellt med den då?
9 porr-sajter öppna på en gång, är det det som är grejen med webbläsaren?
Läs presentationen
Nalfaren
2008-09-02, 23:24
Den kör webkit vilket är samma som Safari kör, enda som eventuellt skulle skilja är javascriptsimplementationerna men misstänker att de kommer vara rätt standard. Nu när även IE skall bli kompatibelt med css 2.1 så blir det bara bättre och bättre, om nu de gamla IE har lust att dö någon gång.
Det är ju bra :)
Sedan hade ju Chrome en del andra bra idéer. Så länge
de lyckas få renderingen och kodning korrekt så får de gärna
förändra hela internetläsarupplevelsen :)
Det är ju bra :)
Sedan hade ju Chrome en del andra bra idéer. Så länge
de lyckas få renderingen och kodning korrekt så får de gärna
förändra hela internetläsarupplevelsen :)
En fördel (som även IE8 skall ha) är att de kör varje tab i en egen tråd, vilket gör att ett dåligt implementerat javascript inte kan låsa hela browsern som händer i FF ibland. För er som testar så kan ni även kolla in att man precis som Safari kan ändra storlek på input-fönster, alltså det jag skriver i just nu.
Sedan finns det en del smidiga saker under Developer/Utvecklare, bland annat en task manager där man kan se hur mycket minne enskilda tabs tar vilket gör att man kan lättare indentifiera sidor som är dåliga eller läcker minne om man har uppe många tabbar länge.
Nalfaren
2008-09-02, 23:29
En fördel (som även IE8 skall ha) är att de kör varje tab i en egen tråd, vilket gör att ett dåligt implementerat javascript inte kan låsa hela browsern som händer i FF ibland. För er som testar så kan ni även kolla in att man precis som Safari kan ändra storlek på input-fönster, alltså det jag skriver i just nu.
Sedan finns det en del smidiga saker under Developer/Utvecklare, bland annat en task manager där man kan se hur mycket minne enskilda tabs tar vilket gör att man kan lättare indentifiera sidor som är dåliga eller läcker minne om man har uppe många tabbar länge.
Ja dessa bitar verkar vettiga.
Läste igenom den 38 sidor långa illustrerade presentationen.
Nalfaren
2008-09-02, 23:35
Bonuspoäng är att mitt nya CMS/Publiceringssystem verkar funka klockrent :)
Allt från flera olika Ajaxlösningar, javascript, designlösningar med mera.
Skönt :)
Jag kör Chrome just nu, och den har helt klart några fiffga features och är väldigt snål, både vad gäller minne och utrymme. Däremot verkar några sidor bli lite uppfuckade av att den inte hanterar kolumner i text som FF och IE, men det är interna prylar som kanske är vårt problem mer än Googles.
Men vad tusan. Jag kanske ska ta tillbaka det där om snål på minne. Det verkar som att Chrome startar en ny process för varje flik jag har uppe och med ca 20 MB per flik kommer man fort upp i ohanterbara mängder minne den slukar.
Går ganska segt att ladda sidorna också om man jämför med firefox, de har lite att jobba på känns det som.
Och gjorde man misstaget att öppna en PDF inne i browsern gick det verkligen långsamt. Eller så var det en gigantisk PDF och det är CykelCity som ska lastas för att ha slängt in bilder.
Men vad tusan. Jag kanske ska ta tillbaka det där om snål på minne. Det verkar som att Chrome startar en ny process för varje flik jag har uppe och med ca 20 MB per flik kommer man fort upp i ohanterbara mängder minne den slukar.
Nja, det är en fördel med flera processer då den inte låser sig på samma sätt. Klicka på grejen som ser ut som en sida -> utvecklare/developer -> aktivitetshanteraren så ser du hur mycket varje sida tar. Då kan du också så "bovar", alltså de sidor som drar extra mycket minne.
Kan också skriva in about:memory i adressfältet, har du uppe andra browsers samtidigt så ser du dem också.
Går ganska segt att ladda sidorna också om man jämför med firefox, de har lite att jobba på känns det som.
Du jämför inte en cashad sida mot en helt ny request i Chrome? Chrome är just nu snabbare än FF i det mesta.
Och gjorde man misstaget att öppna en PDF inne i browsern gick det verkligen långsamt. Eller så var det en gigantisk PDF och det är CykelCity som ska lastas för att ha slängt in bilder.
Inte testat än faktiskt, men den använder väl samma plugins som du har installerat för ie/ff? Typ, about:plugins? Men som sagt, inte testat så vet inte om den har något skumt för sig.
gorillan11
2008-09-03, 10:21
Firefox ftw!
Mr.Cosybear
2008-09-03, 10:26
Chrome är utan tvekan snabbare än FF och IE, dock saknar jag någon form av adblock. Läste någonstans spekulationer om varför chrome är så snabb, ska använda sig av någon DNS-Cache. Jag är inte helt insatt i om FF och IE använder något liknande men, om de inte gjorde det skulle det förklara varför sidor laddar snabbare på chrome.
Det verkar som att Chrome startar en ny process för varje flik jag har uppe...
Det är en av de tyngsta fördelarna med Chrome.
...och med ca 20 MB per flik kommer man fort upp i ohanterbara mängder minne den slukar.
Lyllo. Safari på min mac tar upp 2.5GB minne vid normalt användande.
Fan vad avis jag är. Jag vill också köra Chrome, men har ingen WIndowsdator :( .
Läste att Chrome drog så mycket processorkraft när man surfade med 5 tabs och uppåt att det ändå gick snabbare med FF. Detta var på både en "ny" och "äldre" dator.
Ska finnas på en blogg ngnstans, ifall ni är intresserade av det testet...
EDIT: Här (http://blogg.tkj.se/google-chrome-test/) var det till och med. Enjoy!
hahavaffan
2008-09-03, 11:09
Går ganska segt att ladda sidorna också om man jämför med firefox, de har lite att jobba på känns det som.Då är det nog cashade sidor i FF mot ej cashade i chrome, eller så är mitt chrome snabbare än ditt :)
Då är det nog cashade sidor i FF mot ej cashade i chrome, eller så är mitt chrome snabbare än ditt :)
Var sidor jag aldrig besökt tidigare iaf.
WHITEFOLKS
2008-09-03, 11:42
Jag är varken anti eller pro Chrome då jag precis installerat det men jag är lite tveksam till hans test. Jag skulle gissa att firefox skulle dra en hel del också om han drog igång just de sajterna han provade i Chrome. Just aftonbladet verkar vara en cpu-hog bland annat.
Edit: utan adblock eller liknande givetvis.
forslund
2008-09-03, 12:52
Google Chrome vulnerable to carpet-bombing flaw
Just hours after the release of Google Chrome, researcher Aviv Raff discovered that he could combine two vulnerabilities — a flaw in Apple Safari (WebKit) and a Java bug discussed at this year’s Black Hat conference — to trick users into launching executables direct from the new browser.
http://blogs.zdnet.com/security/?p=1843
Joakim Sporrong
2008-09-03, 13:27
Installerade och har testat och den är kanon. Svinsnabb! Öppnade aftonbladet på två sekunder vilket brukar ta i alla fall fem med FF. Kommer bara använda Chrome framgent!
forslund
2008-09-03, 13:43
Detta gillas inte.
11. Content license from you
11.1 You retain copyright and any other rights you already hold in Content which you submit, post or display on or through, the Services. By submitting, posting or displaying the content you give Google a perpetual, irrevocable, worldwide, royalty-free, and non-exclusive license to reproduce, adapt, modify, translate, publish, publicly perform, publicly display and distribute any Content which you submit, post or display on or through, the Services. This license is for the sole purpose of enabling Google to display, distribute and promote the Services and may be revoked for certain Services as defined in the Additional Terms of those Services.
11.2 You agree that this license includes a right for Google to make such Content available to other companies, organizations or individuals with whom Google has relationships for the provision of syndicated services, and to use such Content in connection with the provision of those services.
11.3 You understand that Google, in performing the required technical steps to provide the Services to our users, may (a) transmit or distribute your Content over various public networks and in various media; and (b) make such changes to your Content as are necessary to conform and adapt that Content to the technical requirements of connecting networks, devices, services or media. You agree that this license shall permit Google to take these actions.
11.4 You confirm and warrant to Google that you have all the rights, power and authority necessary to grant the above license.
http://tapthehive.com/discuss/This_Post_Not_Made_In_Chrome_Google_s_EULA_Sucks
Google Chrome vulnerable to carpet-bombing flaw
http://blogs.zdnet.com/security/?p=1843
En beta så det kan man vänta sig, webkit lär uppdateras innan final släpps.
Detta gillas inte.
http://tapthehive.com/discuss/This_Post_Not_Made_In_Chrome_Google_s_EULA_Sucks
Höna av en fjäder och vilda spekulationer. Den paragrafen är en kopia av EULAN för deras andra services och kommer förklaras/modifieras garanterat. Det är rätt uppenbart att google inte kommer försöka äga saker du skriver genom browsern.
Höna av en fjäder och vilda spekulationer. Den paragrafen är en kopia av EULAN för deras andra services och kommer förklaras/modifieras garanterat. Det är rätt uppenbart att google inte kommer försöka äga saker du skriver genom browsern.
Nu skriver jag i Chrome ige, och just det här inlägget skulle de faktiskt kuna få äga. Därför lägger jag även in en lustig bild på översättningen av det ryska ordet för "actions" (tror jag att det är i alla fall).
http://bay01.imagebay.com/_upload/img/57/Google_translate_russian_acts_.jpg
Granatgiraffen
2008-09-03, 15:12
Tycker den verkar vara rätt tuff det lilla jag har testat. Kan nog bli riktigt bra!
Höna av en fjäder och vilda spekulationer. Den paragrafen är en kopia av EULAN för deras andra services och kommer förklaras/modifieras garanterat. Det är rätt uppenbart att google inte kommer försöka äga saker du skriver genom browsern.Vidare läste jag dessutom att EULA's inte gäller i Sverige. Huruvida det är sant eller falskt vet jag inte, men det kanske någon annan gör?
Granatgiraffen
2008-09-08, 10:51
Jag brukar alltid skriva www.kol och sen tabba mig ner till www.kolozzeum.com/forum . Tab-funktionaliteten finns inte på chrome och det stör mig som kongo!
hahavaffan
2008-09-08, 10:52
Använd nedåt-pil!
Granatgiraffen
2008-09-08, 10:54
Använd nedåt-pil!
jag vill inte! jag använder tab för den sitter mycket bättre till.
shut teh face
2008-09-08, 11:24
Kanske går att ändra helt enkelt. Som jag förstått så är det open-source på Chrome.
De har ändrat EULA nu till att från de rätt maffiga punkterna under paragraf 11 innehålla endast
11. Innehållslicens från dig
11.1 Du behåller upphovsrätten och alla andra rättigheter som du redan har för innehåll som du skickar, lägger upp eller visar på eller via tjänsterna.
Jag brukar alltid skriva www.kol och sen tabba mig ner till www.kolozzeum.com/forum . Tab-funktionaliteten finns inte på chrome och det stör mig som kongo!
För mig är det bara skriva kol och sen trycka enter, behöver inte tabba eller använda piltangent, beror väl iof på vilka sidor man är inne på oftast och så men borde ju vara kolozzeum ;)
rememberence
2008-09-08, 13:20
Ja, jag har använt den i 20 minuter nu, och den är ju helt klart snabbare och känns smidigare än FF. :thumbup:
Granatgiraffen
2008-09-08, 13:21
För mig är det bara skriva kol och sen trycka enter, behöver inte tabba eller använda piltangent, beror väl iof på vilka sidor man är inne på oftast och så men borde ju vara kolozzeum ;)
jaa det är såklart ännu smidigare. Det fungerar inte så på firefox! Men grymt i Chrome.
Vanor :(
Provat det lite. Föredrar FF på stationära för jag vill ha adblock. Föredrar FF på laptop för jag kan inte scrolla med styrplattan i Chrome.
Väldigt irriterande att man inte kan "Alt+tab"a så att man hoppar till nästa sida automatiskt... annars betydligt snabbare än IE, hyfsat likvärdigt med FF. Är ju en beta-version så kraschar lite då och då men över förväntan faktiskt.
Väldigt irriterande att man inte kan "Alt+tab"a så att man hoppar till nästa sida automatiskt... annars betydligt snabbare än IE, hyfsat likvärdigt med FF. Är ju en beta-version så kraschar lite då och då men över förväntan faktiskt.
Kan man det på FF, hur?
Squirrel
2008-09-08, 15:48
Kan man det på FF, hur?
Ctrl-tab bläddrar bland tabbar.
jaa det är såklart ännu smidigare. Det fungerar inte så på firefox! Men grymt i Chrome.
Vanor :(
Senaste firefox gör det. Eller, jag kanske missförstod. Man måste trycka nedåt en gång, men de är sorterade efter popularitet.
Hotmail gnällde, men funkade om jag bara klickade mig vidare
http://bay01.imagebay.com/_upload/img/58/Google_Chrome_Hotmail_Upgrade_.jpg
hahavaffan
2008-09-09, 08:53
Den funkar inte helt klockrent har jag märkt nu. Min internetbank strular lite, Facebook strular mycket osv. Men till vanligt surfande använder jag bara Chrome nu. Så jävla snabbstartad att det är löjligt.
Det som strular för mig är Hotmail som "skaparn" tidigare visade, men det är som sagt bara att klicka sig vidare. Diverse flashfilmer osv. strular och vissa plug in's slutar att fungera ibland. När man bläddrar bland bilder på facebook så hoppar den hela tiden tillbaka (= går inte att kolla på bilder i princip, iaf inte i album). Sedan så hackar det lite i olika flashfilmer på nätet, t.ex. på youtube. Ljudet och bilden synkar inte exakt som det ska, väldigt störande faktiskt. Och sedan kraschar systemet ibland.
Men som sagt, förutom Facebook, Flashspelaren och diverse krascher så är det väldigt snabbt och bra. Bara att ha uppe ett IE fönster samtidigt och köra Facebook på... Om det är för jobbigt får man väl vänta tills produkten släpps i sin riktiga form.
Varför ser jag ingen Quick Links meny på kolo i Chrome?
Lite mer gnäll som gäller användarupplevelsen av kolo
I FF kan man utnyttja typiska snabbkommandon för formatering som Ctrl+B och Ctrl+I för fet respektive kursiv stil, vilket jag inte kan göra i Chrome.
Förstå mig rätt när jag postar alla dessa små tillkortakommanden också. Jag gillar ändå Chrome men det är inte så dumt om man i en sådan här tråd går igenom vad man saknar. Jag sitter ju och dricker kaffe ur en Googlemugg i skrivande stund, så jag är redan lite av ett Googlefanboy
Och de har gjort en otroligt pedagogisk (och smårolig) presentation till varför de valt att utveckla en egen webbläsare. Kolla in den här: http://www.google.com/googlebooks/chrome/Hahaha! Jag skall fan ta mig gå igenom den. Riktig sjuttiotalspedagogik!
http://img267.imageshack.us/img267/1815/googlechrome12213788241pn4.jpg http://img267.imageshack.us/img267/3537/googlechrome12213789817wj6.jpg
Eddie Vedder
2008-09-14, 09:03
Det enda jag tycker krånglar är pdf-filerna. Först laddar det en jäkla tid och sedan hänger de sig ofta. Då hängs dessutom samtliga flikar upp.
Så alla pdf-filer laddar jag upp i Explorer för där funkar det snabbt och bra för mig.
Det enda jag tycker krånglar är pdf-filerna. Först laddar det en jäkla tid och sedan hänger de sig ofta. Då hängs dessutom samtliga flikar upp.
Så alla pdf-filer laddar jag upp i Explorer för där funkar det snabbt och bra för mig.
Vilket program används?
Eddie Vedder
2008-09-14, 09:45
Vilket program används?
För pdf:erna?
Det är Adobe Reader 8.
För pdf:erna?
Det är Adobe Reader 8.
Ok, vet inte hur snabb den är men Adobe Reader är väl inte direkt känd för att vara snabb, även om sista versionen skall vara hyfsad.
Jag kör med Foxit reader och den ligger inte med som en plugin utan det är som en normal download som jag senar öppnar.
Eddie Vedder
2008-09-14, 09:52
Ok, vet inte hur snabb den är men Adobe Reader är väl inte direkt känd för att vara snabb, även om sista versionen skall vara hyfsad.
Om det är ansett som snabbt eller ej vet inte jag. Men att det, hos mig, går mycket mycket långsammare i Google Chrome samt att det hänger sig där vet jag i alla fall.
Det går tillräckligt fort i Explorer för att jag skall vara nöjd åtminstone.:)
Om det är ansett som snabbt eller ej vet inte jag. Men att det, hos mig, går mycket mycket långsammare i Google Chrome samt att det hänger sig där vet jag i alla fall.
Det går tillräckligt fort i Explorer för att jag skall vara nöjd åtminstone.:)
Har du provat Foxit Reader (http://www.foxitsoftware.com/pdf/reader_2/down_reader.htm)?
Den är betydligt snabbare än Adobe Reader 8.
hahavaffan
2008-09-14, 11:39
Har du provat Foxit Reader (http://www.foxitsoftware.com/pdf/reader_2/down_reader.htm)?
Den är betydligt snabbare än Adobe Reader 8.Kan som tredje person också rekommendera den. Sjukt snabb och smidig.
Den var snabb. Riktigt bra!
Asså :eek: vad snabbt det går! Har iof lite att jämföra med, bara kört explorer av lathet.
Kommer hålla mig till chrome från och med nu.
(kul att den rättstavar det jag skriver här :thumbup: )
astrodog
2008-09-14, 18:46
En fördel (som även IE8 skall ha) är att de kör varje tab i en egen tråd, vilket gör att ett dåligt implementerat javascript inte kan låsa hela browsern som händer i FF ibland.
I Ny Teknik stod det att varje tab kördes i en egen process... nån som orkar kolla upp vilket?
I Ny Teknik stod det att varje tab kördes i en egen process... nån som orkar kolla upp vilket?
Process är det, slarvigt med terminologin av mig.
Varför ser jag ingen Quick Links meny på kolo i Chrome?
Bump
Sen spelas bara youtubeklipp upp i ca 2 sek sen fryser de för mig i Chrome. Lösning?
Bump
Sen spelas bara youtubeklipp upp i ca 2 sek sen fryser de för mig i Chrome. Lösning?
Firefox. :D
Firefox. :D
Firefox är sååå last week!
Bump
Ny version av Flash (10) http://labs.adobe.com/downloads/flashplayer10.html
Du kommer att råka ut för samma bug i FireFox, Opera mfl men inte i IE.
Trevlig läsare, lär väl däremot vara knepigt att blocka googleads i den..
Trevlig läsare, lär väl däremot vara knepigt att blocka googleads i den..
Varför?
Kört sedan betan släpptes. Hittills mycket snabbare och stabilare än eldräven. Och då är jag typen som ständigt har alldeles för många flikar öppna och hög uptime.
Upplever att Chrome käkar mindre RAM än FF. Flikarnas separata processer är en gudagåva.
Problemen ligger väl i att den inte är lika kompatibel. Ännu.
Problemen ligger väl i att den inte är lika kompatibel. Ännu.
Finns det något datum för en "skarp" version? Börjar bli lite sugen på att testa snart.
Google Chrome har börjat med tillägg. :P Verkar inte funka än (för mig i alla fall) men gör mig rejält sugen.
http://www.idg.se/2.1085/1.280015/11-grymma-google-chrome-tillagg
hahavaffan
2009-12-18, 21:23
Google Chrome har börjat med tillägg. :P Verkar inte funka än (för mig i alla fall) men gör mig rejält sugen.
http://www.idg.se/2.1085/1.280015/11-grymma-google-chrome-tillaggAhh! Mouse Strokes, då kan jag byta till Chrome nu :D
Chrome finns nu även för mac! funkar hyfsat, skulle tom vilja säga bättre än safari, men sämre än firefox.
Hmm, tror jag väntar med att prova Chrome tills jag köper ny dator i mellandagarna. Har de släppt något i stil med NoScript och AdBlock till den än?
Hmm, tror jag väntar med att prova Chrome tills jag köper ny dator i mellandagarna. Har de släppt något i stil med NoScript och AdBlock till den än?
http://www.chromeplugins.org/google/chrome-plugins/adblock-7523.html
http://www.chromeplugins.org/google/chrome-plugins/adblock-7523.html
Coolt, tackar!
BUMP!
När jag i Chrome håller muspekaren över en tråd på Kolozzeum, så visar den första inlägget i text i en gul "preview"-ruta. Kan jag få bort det?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.