handdator

Visa fullständig version : Kobent och plattfotad

Viveqa
2003-06-23, 15:19
jag är lite llätt kobent och plattfotad, speciellt på vänster ben.
Misstänker att det är medfött eftersom min pappa har exakt samma sak.

Fråga1: är det till något handikapp eller till nackdel ifall jag ska tävla (benen ser sämre ut, ser lustigt ut när jag går, svårare i hinderbanan ifall det blir AF etc)

Fråga2:finns det något sätt att träna bort/förbättra det på?

Sverker
2003-06-23, 18:09
Inte den blekaste aning om vad du borde göra....

Men med bättre benen som har ett vackert "yttre lårsvep" borde det synas mindre ifall knäna pekar aningen inåt.

Det är ju trots allt vissuellt.

Bättre skor i hinderbanan kanske.

z_bumbi
2003-06-23, 18:16
Kontrollera att benen är lika långa och kolla med en expert på fötter och skor vad som behövs göras i skoväg kan vara bra för att undvika skador i framtiden skulle jag tro.
Visuellt har jag ingen aning om hur domarna bedömmer saken..

palme
2003-06-23, 22:15
Gå till fot och löp kliniken (de heter nåt sånt) där finns special skor och all hjälp du behöver, eller en ortoped, har själv ett ben som är 2cm längre än det andra och är plattfotad :( använder special inlägg.

Viveqa
2003-06-24, 09:24
2cm skillnad här också... 84 och 82cm var dom. Har faktiskt varit hos en idrottsläkare som bara sa att jag var plattfotad men att det inte var något problem, risken att skada sig skulle t.o.m. vara lägre.

Dags att leta upp någon ny som tittar på fötterna antar jag...?

z_bumbi
2003-06-24, 10:02
Ja om du har två cm som skilljer blir det ju snedbelastning så fort du går, springer, kör benpress osv och det sliter nog ganska kraftig på kroppen i längden.