Visa fullständig version : CSN - Vansinne?
Snackade med en tant från CSN ang. överskridande av "fribeloppet" (hur mycket du får tjäna före skatt, innan det blir avdrag på bidrag/lån).
Hon sa såhär, att tjänar du 1000 över fribeloppet så försvinner 500 i bidrag/lån.
Ifall jag inte är helt trött, så innebär det att tjänar du 1000kr extra över fribeloppet, så kommer du att få 200kr extra att leva för.
Visst, du får en mindre skuld också, men vad är det för jäkla system?
Coldsmith
2008-09-01, 21:08
Sveriges system
Du ska inte jobba
Du ska gå på bidrag och vara beroende av detta så du röstar "rätt" i alla framtida val.
ja jag är bitter :)
Hur är det, påverkas lånedelen av att man jobbar extra? Eller är det bara bidragsdelen?
Coldsmith
2008-09-01, 21:16
lånedelen påverkas är jag rätt säker på...
Knäppt system, många kan jobba vid sidan av men får det inte. Helt obegripligt. Låter folk göra som dom vill säger jag. vill dom jobba så är det ju bara bra, för alla.
Psychological
2008-09-01, 21:19
Sveriges system
Du ska inte jobba
Du ska gå på bidrag och vara beroende av detta så du röstar "rätt" i alla framtida val.
ja jag är bitter :)
:thumbup:
Knäppt system, många kan jobba vid sidan av men får det inte. Helt obegripligt. Låter folk göra som dom vill säger jag. vill dom jobba så är det ju bara bra, för alla.
Med andra ord så anser du att staten ska ge bidrag även till de personer som (av staten) inte anses behöva det.
Känns som om de borde lägga till en 100p kurs på gymnasiet som tar upp hur man enklast fifflar så att du kan ha en vettig inkomst utan att betala skatt och samtidigt plockar ut diverse bidrag.
De som har det sämst i Sverige är de med ett samvete, sorgligt men sant.
Coldsmith
2008-09-01, 21:23
Med andra ord så anser du att staten ska ge bidrag även till de personer som (av staten) inte anses behöva det.
Nopp, men om staten ska ge pengar till studenter så tycker jag att detta ska gälla alla, även om vissa väljer att jobba hårdare med extraknäck vid sidan av.
Alternativet är att gå över till privat finansiering där personer får välja helt själv hur mycket de vill låna av banken för att klara sig ochs en extraknäcka vid sidan av om de så vill.
Nånsin hört en bank säga att du inte får låna om du börjar tjäna mer?
Systemet är ju puckat om man har detpå ett sådant sätt att folk inte kan jobba så mycket som dom vill för att dom förlorar i princip på det eller så det blir att man jobbar nästan gratis. Skandalöst i mina ögon.
Arbete ska premieras. Inte straffas.
Det är ingen som förbjuder någon student att jobba så jag vet inte riktigt hur du har kommit fram till att så är fallet? Däremot får man inte tjäna obegränsat med pengar när man går på bidrag men det är inte så konstigt eftersom det just är bidrag
Larsson85
2008-09-01, 21:25
Isåfall finns det större logik att kolla på förmögenhet, än att kolla på ifall man har en inkomst. Studiebidrag tycker jag att alla eller ingen bör få.
Nopp, men om staten ska ge pengar till studenter så tycker jag att detta ska gälla alla, även om vissa väljer att jobba hårdare med extraknäck vid sidan av.
Alternativet är att gå över till privat finansiering där personer får välja helt själv hur mycket de vill låna av banken för att klara sig ochs en extraknäcka vid sidan av om de så vill.
Nånsin hört en bank säga att du inte får låna om du börjar tjäna mer?
Systemet är ju puckat om man har detpå ett sådant sätt att folk inte kan jobba så mycket som dom vill för att dom förlorar i princip på det eller så det blir att man jobbar nästan gratis. Skandalöst i mina ögon.
Arbete ska premieras. Inte straffas.
Med den retoriken borde vi även införa socialbidrag, speciellt till de som arbetar. Och ännu högre till de som har en bra lön.
Och nej, jag har inte hört om någon bank som säger att jag inte får låna om jag börjar tjäna mer. Men CSN fungerar ju närmast tvärt om jämfört med hur en bank fungerar. Vilket du såklart vet.
Jag är inte mot ett höjt tak för hur mycket man kan tjäna innan man får minskat studiemedel. Men det är en intressant tankegång som ofta lyfts fram.
I runda slängar ger CSN en inkomst på 7000 i månaden, 10 månader om året. Det är 70 000. Utöver detta får man lov att tjäna omkring 100 000 kronor, och ändå få behålla fullt studiebidrag- och lån. Det ger en årsinkomst, efter skatt, på omkring 140000. Utslaget på årets 12 månader är det närmre 12 000 kronor i månaden.
Och visst, det ska premieras att jobba. Men är det så konstigt att ett statligt organ vill undvika att betala fullt bidrag till studenter med en månadsinkomst på över 12 000? Jag tycker inte det är så konstigt. Bidrag är någon som endast jag ges om personen i fråga anses behöva det. Och man får lov att tjäna mer, det är bara det är staten tappar intresset för att ge en bidrag då. Det fungerar ju så. Du får inte socialbidrag om du har en fast inkomst du kan försörja dig på. Hur orättvist du än tycker det är.
Känns som att det vore rättare att minska bidraget redan från första kronan man tjänar. Men varför lånedelen ska påverkas förstår jag inte.
Coldsmith
2008-09-01, 21:37
Med den retoriken borde vi även införa socialbidrag, speciellt till de som arbetar. Och ännu högre till de som har en bra lön.
Och nej, jag har inte hört om någon bank som säger att jag inte får låna om jag börjar tjäna mer. Men skillnaden är att CSN inte arbetar för att tjäna pengar. De arbetar för att ge människor en chans att studera, och då riktar de såklart in sig på de som inte har en inkomst att försörja sina studier med.
Jag är inte mot ett höjt tak för hur mycket man kan tjäna innan man får minskat studiemedel. Men det är en intressant tankegång som ofta lyfts fram.
I runda slängar ger CSN en inkomst på 7000 i månaden, 10 månader om året. Det är 70 000. Utöver detta får man lov att tjäna omkring 100 000 kronor, och ändå få behålla fullt studiebidrag- och lån. Det ger en årsinkomst, efter skatt, på omkring 140000. Utslaget på årets 12 månader är det närmre 12 000 kronor i månaden.
Och visst, det ska premieras att jobba. Men är det så konstigt att ett statligt organ vill undvika att betala bidrag till studenter med en månadsinkomst på 12 000? Jag tycker inte det är så konstigt. Bidrag är någon som endast jag ges om personen i fråga anses behöva det. Och man får lov att tjäna mer, det är bara det är staten tappar intresset för att ge en bidrag då. Det fungerar ju så. Du får inte socialbidrag om du har en fast inkomst du kan försörja dig på. Hur orättvist du än tycker det är.
Stor skilllnad på socialbidrag och csn.
Csn får du för att du studerar, socialbidrag får du för att du inte har ett jobb och kommer dö i svält annars.
See the difference?
12000kr/mån säger du? ingen ekonom va? ;)
Dra bort skatt, och sen drar du bort lånedeln (för lån är ingen inkomst) vad har du kvar då? Inte mycket nä.
Och som sagt, om folk vill jobba extra för att hålla upp standardenså ska dom få göra det utan att fundera på om dom tjänat för mycket.
vilket annat land i världen måste man fundera på om man har tjänar för mycket? Jag kan då inte komma på något iaf.
Csn får du för att du studerar, socialbidrag får du för att du inte har ett jobb och kommer dö i svält annars.
See the difference?
Dra bort skatt, och sen drar du bort lånedeln (för lån är ingen inkomst) vad har du kvar då? Inte mycket nä.
Och som sagt, om folk vill jobba extra för att hålla upp standardenså ska dom få göra det utan att fundera på om dom tjänat för mycket.
vilket annat land i världen måste man fundera på om man har tjänar för mycket? Jag kan då inte komma på något iaf.
Alla länder som har bidrag?
See the difference?
CSN får du för att du studerar och behöver pengarna för att överleva.
Enda skillnaden på socialbidrag och studiebidrag är ju egentligen att studiebidraget kräver att du samtidigt studerar (nu menar jag studiebidrag för eftergymnasiala studier).
Jag räknade med 30 % inkomstskatt på de 100 000 man får lov att tjäna (innan skatt). Lån är ingen inkomst, men det är likväl pengar som hamnar på ditt konto varje månad.
Vad jag då har kvar? Strax under 12 000 varje månad innan CSN väljer att dra ner bidraget och ge ett mindre lån.
Det är för att CSN inte fungerar som en bank. Hade man, exempelvis, gått till en vnalig bank i USA för att låna pengar för att finansiera sina studier, då hade banken antagligen velat att man tjänade så mycket som möjligt. Om det nu vore möjligt för studenter att fara till en vanlig bank, och likt hos CSN, be att få låna pengar för att klara sin studietid. Det kan man inte. Ingen bank går med på det, såklart.
Känns som att det vore rättare att minska bidraget redan från första kronan man tjänar. Men varför lånedelen ska påverkas förstår jag inte.
Fribeloppet är väl troligen beräknat för att man ska klara av sommaren plus lite extra pengar. Staten står som garant för ett förmånligt lån och det känns för mig ganska onödigt att staten ska behöva göra det för någon som inte behöver det.
Var glad att du får låna alls så du har möjlighet att studera.
Carolinew
2008-09-01, 21:48
Bidraget tycker jag alla skall ha rätt till, det är för fan inget socialbidrag! Skall man tänka likadant med studiebidraget och bara ge ut det till de som inte har pengar, får man väl göra noggranna utredningar där också där man kollar upp vilka som faktiskt kan jobba extra vid sidan om och vilka som inte kan. De som studerar och skaffar sig ett vettigt jobb efter studierna lär ändå betala tillbaka de bidragen de fått ganska fort i skatt.
När studenter tjänar mer än maxbeloppet tycker jag enbart att själva lånet skall minskas. På så vis premieras de som jobbar extra då de slipper låna pengar, samtidigt som de som väljer att inte jobba ändå får pengar så de klarar sig (lån). Man kan väl helt enkelt ha ett tak för lånedelen (lägre tak) samt ett tak för bidragsdelen (betydligt högre).
Förövrigt tycker jag att maxbeloppet också är för lågt.
Bidraget tycker jag alla skall ha rätt till, det är för fan inget socialbidrag! Skall man tänka likadant med studiebidraget och bara ge ut det till de som inte har pengar, får man väl göra noggranna utredningar där också där man kollar upp vilka som faktiskt kan jobba extra vid sidan om och vilka som inte kan. De som studerar och skaffar sig ett vettigt jobb efter studierna lär ändå betala tillbaka de bidragen de fått ganska fort i skatt.
När studenter tjänar mer än maxbeloppet tycker jag enbart att själva lånet skall minskas. På så vis premieras de som jobbar extra då de slipper låna pengar, samtidigt som de som väljer att inte jobba ändå får pengar så de klarar sig (lån).
Förövrigt tycker jag att maxbeloppet också är för lågt.
Jag fattar inte varför man skall ge skattepengar till personer som inte behöver det? Det är väl bättre att ge dem pengarna till stackars cancersjuka barn med fuktiga valpögon som bara vill ha mat för dagen?
Det är kul när folk gormar om alla jävla bidragstagare, och samtidigt håller de egna bidragen om ryggen.
"Det är inget jävla socialbidrag", säger du?
Var ligger skillnaden? Du får inte studiebidrag för att du studerar endast. Precis som du inte får socialbidrag endast för att du inte har någon inkomst. Du ansöker själv om att få såväl studie- som socialbidrag.
Och staten har satt upp ganska enkla riktlinjer för att kunna få fullt studiebidrag (och CSN-lån). Du får inte har en årsinkomst på över 100 000 kr brutto. Detta är väl för att slippa de otroliga merjobbet individuell granskning hade inneburit. Tjänar man mindre än 100 000 kronor om året, och ändå inte anser sig behöva fullt bidrag, eller bidrag alls (om man har pengar sparade), då är det ju upp till var och en att inte ansöka om bidrag. För inte är vi väl parasiter och bidragssnyltare som tar bidrag bara för att det går?
The_RobRoy
2008-09-01, 21:57
PowPow det du säger om 12 000kr i månaden stämmer inte för de flesta studenter, eftersom man jobbar oftast heltid på sommaren. Eftersom timanställda får sin lön en månad förskjutet, så hamnar juni, juli och augustis lön på andra halvan av året och fribeloppet beräknas halvårsvis.
Jobbar man hela sommaren, så tjänar man ofta runt 45 000kr (15k/mån). Vilket innenbär att man knappt kan jobba något extra på hela hösten och vintern. Vilket gör att fribeloppet är lägre än man egentligen tror.
Förr i tiden var det årsvis, men då var fribeloppet lägre (än 50k+50k), men det hade iaf varit bättre för t.ex. mig
Carolinew
2008-09-01, 21:58
Jag fattar inte varför man skall ge skattepengar till personer som inte behöver det? Det är väl bättre att ge dem pengarna till stackars cancersjuka barn med fuktiga valpögon som bara vill ha mat för dagen?
Okej, men då kan vi ju skita i bidrag/lån till alla studenter ju? De allra flesta har nog inga problem med att jobba extra vid sidan om, ifall de var tvungna.
Som jag skrev innan, se bidragen som en investering i samhället. Välutbildade personer kommer ge tillbaka bidragen flera gånger om i form av deras bättre betalda jobb senare. Socialbidrag är däremot bara något som "försvinner" ur statens kassa.
Och om nu enbart de som behöver det skall få bidrag/lån som du anser, varför i helvete får alla studenter det då när de är kapabla att jobba? Ser du inte det orimliga?
Fribeloppet är väl troligen beräknat för att man ska klara av sommaren plus lite extra pengar. Staten står som garant för ett förmånligt lån och det känns för mig ganska onödigt att staten ska behöva göra det för någon som inte behöver det.
Givetvis borde bidragsminskningen vara betydligt mindre än 50% av tjänat belopp om det är från första kronan (10% kanske). Att bara få behålla en tjuga per tjänad hundralapp inte bra. Vanliga banker kan ta hand om lånedelen så kanske vi blir av med lite flumutbildningar.
PowPow det du säger om 12 000kr i månaden stämmer inte för de flesta studenter, eftersom man jobbar oftast heltid på sommaren. Eftersom timanställda får sin lön en månad förskjutet, så hamnar juni, juli och augustis lön på andra halvan av året och fribeloppet beräknas halvårsvis.
Jobbar man hela sommaren, så tjänar man ofta runt 45 000kr (15k/mån). Vilket innenbär att man knappt kan jobba något extra på hela hösten och vintern. Vilket gör att fribeloppet är lägre än man egentligen tror.
Förr i tiden var det årsvis, men då var fribeloppet lägre (än 50k+50k), men det hade iaf varit bättre för t.ex. mig
Ja, jag vet. Det är jäkligt drygt. Men årsinkomsten kvarstår, och man har ju alltid en möjlighet att ransonera ut pengarna så att det blir 12k i månaden. Om man nu vill det, alltså. Fast bättre vore kanske att återinföra helårsperioder. Vet inte riktigt varför det slopades?
Det här ämnet va uppe för inte så länge sedan. Då var det någon stjärna som klagade på att han inte fick tjäna mer än 102000kr om året för då nöp CSN delar av lån och bidrag.
Studielånet räknas som vilken annan inkomst som helst. Det är till och med pensionsgrundande....
Tagga till lite nu och inse att ni skall vara glada över att ni har möjligheten att studera utan att behöva betala stora summor pengar. Om ni inte klarar er på runt 13000kr varje månad kan jag rekomendera er att tänka över vad ni lägger pengarna på....
Okej, men då kan vi ju skita i bidrag/lån till alla studenter ju? De allra flesta har nog inga problem med att jobba extra vid sidan om, ifall de var tvungna.
Som jag skrev innan, se bidragen som en investering i samhället. Välutbildade personer kommer ge tillbaka bidragen flera gånger om i form av deras bättre betalda jobb senare. Socialbidrag är däremot bara något som "försvinner" ur statens kassa.
Och om nu enbart de som behöver det skall få bidrag/lån som du anser, varför i helvete får alla studenter det då när de är kapabla att jobba? Ser du inte det orimliga?
Bidrag och lån skall möjligöra att alla har möjlighet att studera, varken mer eller mindre. Investering och investering, det är löjligt låga krav för att få pengarna och studera vidare och mängder av utbildningar är garanterat inte lönsamma. I många fall så är socialbidrag en bättre investering än någon som inte riktigt vet vad den vill och pluggar lite på högskolan för skojs skull.
Man får det om man inte tjänar mer än ett visst belopp, det är väl inte så svårt att förstå. Om man klarar av att tjäna sådana mängder och även klara av att plugga heltid så behöver man självklart inte ta till skattepengar för att klara sig.
Alla studenter får inte det. Endast de studenter som har ansökt om det får det. Och ansöker om bidrag gör man ju om man inte klarar vardagen utan det. Eller hur är det? Summa av kardemumman är att studenter är människor som ofta ansöker om bidrag trots att de inte behöver det. Oftast sker detta samtidigt som de skriker på alla soc-fall som suger ut statskassan och tar massa bidrag som de egentligen inte behöver ;)
Och den där statliga investeringe i studenternas framtida ökade inkomster. Ja. Jag vet inte. Jag säger inte att det skulle vara en förlustaffär för staten i ren pengar ut-pengar in-matematik. Men det skulle vara intressant att se siffror på det (=
Scratch89
2008-09-01, 22:08
Jag håller med PowPow i den här tråden.
Givetvis borde bidragsminskningen vara betydligt mindre än 50% av tjänat belopp om det är från första kronan (10% kanske). Att bara få behålla en tjuga per tjänad hundralapp inte bra. Vanliga banker kan ta hand om lånedelen så kanske vi blir av med lite flumutbildningar.
Jag förstår inte riktigt varför bidraget som utgår 10 månader per år ska minskas bara för att en del behöver leva under sommaren? Skulle man få bidrag 12 månader per år är det ju en annan sak. Nu får man ju chansen att ha en inkomst utan att det påverkar bidragsdelen.
Hur många banker ställer upp på att låna ut pengar utan säkerhet till så fördelaktiva villkor?
Carolinew
2008-09-01, 22:14
Alla studenter får inte det. Endast de studenter som har ansökt om det får det. Och ansöker om bidrag gör man ju om man inte klarar vardagen utan det. Eller hur är det? Summa av kardemumman är att studenter är människor som ofta ansöker om bidrag trots att de inte behöver det. Oftast sker detta samtidigt som de skriker på alla soc-fall som suger ut statskassan och tar massa bidrag som de egentligen inte behöver ;)
Och den där statliga investeringe i studenternas framtida ökade inkomster. Ja. Jag vet inte. Jag säger inte att det skulle vara en förlustaffär för staten i ren pengar ut-pengar in-matematik. Men det skulle vara intressant att se siffror på det (=
Well, vi är ju ändå rätt överens låter det som. Jag håller med om att CSN borde bli striktare gällande vilka utbildningar som berättigar studiemedel. Dock det där att enbart de som inte klarar vardagen skulle söka bidrag håller ju inte, finns bidraget att söka och man är berättigad att göra det så gör man det nog även om man inte behöver det.
Säg att alla kolozzeumanvändare fick rätt att söka ett bidrag. Ingen lär behöva det men tro fan på att många skulle söka det ändå... :D
Bidrag och lån skall möjligöra att alla har möjlighet att studera, varken mer eller mindre. Investering och investering, det är löjligt låga krav för att få pengarna och studera vidare och mängder av utbildningar är garanterat inte lönsamma. I många fall så är socialbidrag en bättre investering än någon som inte riktigt vet vad den vill och pluggar lite på högskolan för skojs skull.
Man får det om man inte tjänar mer än ett visst belopp, det är väl inte så svårt att förstå. Om man klarar av att tjäna sådana mängder och även klara av att plugga heltid så behöver man självklart inte ta till skattepengar för att klara sig.
Det första instämmer jag i, precis som med PowPow. Men det sista du skriver rimmar riktigt illa. Det finns MÅNGA studenter som klarar av att tjäna betydligt mer än de gör idag, men som knappt tjänar ett piss på att jobba gentemot få bidrag/lån. Jag har full förståelse för att man låter bli att jobba då.
Well, vi är ju ändå rätt överens låter det som. Jag håller med om att CSN borde bli striktare gällande vilka utbildningar som berättigar studiemedel. Dock det där att enbart de som inte klarar vardagen skulle söka bidrag håller ju inte, finns bidraget att söka och man är berättigad att göra det så gör man det nog även om man inte behöver det.
Säg att alla kolozzeumanvändare fick rätt att söka ett bidrag. Ingen lär behöva det men tro fan på att många skulle söka det ändå... :D
Ja, lite överens är väl kanske. Även fast jag inte håller med dig när du säger att bidrag är något som bör sökas för att det går. Bidrag är något som bör sökas för att man behöver det.
---------
Jag får såklart erkänna att jag sätter det lite på sin spets här. Jag har själv tagit fullt lån- och bidrag, trots att jag skulle kunna överleva på mindre pengar utan att må väldigt dåligt.
Det som irriterar mig är bara när folk, som TS, blir alldeles ursinniga över att staten inte vill ge dem fullt bidrag, när de har en månadsinkomst (eller förlåt, insättning av pengar) på över 12 000 i månaden som student. Bidrag fungerar så, oavsett om det gäller socialbidrag, bostadsbidrag eller studiebidrag.
Carolinew
2008-09-01, 22:25
Ja, lite överens är väl kanske. Även fast jag inte håller med dig när du säger att bidrag är något som bör sökas för att det går. Bidrag är något som bör sökas för att man behöver det.
Eh what? Jag har aldrig sagt att det bör sökas bara för att det går, jag poängterade att det är så det blir i praktiken! Självklart vore det underbart om alla kunde vara så ärliga att de bara sökte om de verkligen behövde det, men det funkar liksom inte riktigt så.
Eh what? Jag har aldrig sagt att det bör sökas bara för att det går, jag poängterade att det är så det blir i praktiken! Självklart vore det underbart om alla kunde vara så ärliga att de bara sökte om de verkligen behövde det, men det funkar liksom inte riktigt så.
Jag antog bara att du kände andra som du kände dig själv ;)
"finns bidraget att söka och man är berättigad att göra det så gör man det nog även om man inte behöver det"
Och många är väl oärliga. Så är det. Det enda som irriterar är hur illa det rimmar när en bidragstagare klagar på en annan typ av bidragstagare. Och då syftar jag inte på någon speciell i denna tråden. Utan mer på fenomenet med studenter som klagar över andra sorters bidragstagare, som minsann inte behöver få massa pengar fårn statskassan som de egentligen inte behöver.
Carolinew
2008-09-01, 22:39
Jag antog bara att du kände andra som du kände dig själv ;)
"finns bidraget att söka och man är berättigad att göra det så gör man det nog även om man inte behöver det"
Hehe du är allt rolig du, men jag tror de flesta som läser detta förstår vad jag menar. Det är ungefär som att säga nej till sin veckopeng från mamma när man var liten - man behövde den ju faktiskt inte.
Och många är väl oärliga. Så är det. Det enda som irriterar är hur illa det rimmar när en bidragstagare klagar på en annan typ av bidragstagare. Och då syftar jag inte på någon speciell i denna tråden. Utan mer på fenomenet med studenter som klagar över andra sorters bidragstagare, som minsann inte behöver få massa pengar fårn statskassan som de egentligen inte behöver.
Detta har ju inte ens med diskussionen att göra. Men visst, prata ut kan man ju alltid göra ändå :)
Hehe du är allt rolig du, men jag tror de flesta som läser detta förstår vad jag menar. Det är ungefär som att säga nej till sin veckopeng från mamma när man var liten - man behövde den ju faktiskt inte.
Eller att låta bli att ansöka om socialbidraget man egentligen inte behöver.
Likheterna är större där, eftersom det är andra skattebetalare som finansierar dina bidrag. Inte din mamma.
Detta har ju inte ens med diskussionen att göra. Men visst, prata ut kan man ju alltid göra ändå :)
Det är ju precis det det har.
Carolinew
2008-09-01, 22:52
Eller att låta bli att ansöka om socialbidraget man egentligen inte behöver.
Likheterna är större där, eftersom det är andra skattebetalare som finansierar dina bidrag. Inte din mamma.
Du verkar tro att lösningen på problemet är att folk slutar söka bidrag de inte behöver? Fine, det låter som en drömlösning. Men lite realistisk måste man vara också, och inse att det inte kommer ske. Bra lösningar är de lösningar som funkar i praktiken.
Min mamma hade ju kunnat ge min veckopeng till nån fattig unge i Afrika istället som behövde det mer.
Det är ju precis det det har.
Eh nej? Trådskaparen var missnöjd med fribeloppet. Inte fan klagade han på nån som gick på socialbidrag heller?
Men i vilket fall som helst, när du nu tagit upp det, så tror jag irritationen handlar om att man irriterar sig på bidragsfusket. Socialbidrag är enbart till för de som inte har nåt annat att leva på, ändå söker många det som hade kunnat jobba istället. Studenter som har studiemedel fuskar inte. Det finns en viss skillnad.
Nej, trådskaparen klagade inte på socialbidraget. Men diskussionen utvecklades. Och vissa tycktes nästan bli förnärmade av jämförelsen bidragen emellan. "Det är inget jävla socialbidrag" :D
Och visst finns det en massa studenter som fuskar med sitt studiebidrag. Precis som med socialbidraget. Och bostadsbidraget. Och så vidare.
theoppositescollide
2008-09-01, 22:57
Fribeloppet är naturligtvis helt uppåt väggarna vansinnigt. På ena handen suckar man över att svartjobben sprider sig och på andra handen tvingar man folk som vill arbeta att stanna hemma.
Det är just detta som det svenska samhället handlar om, att alla ska ha det lika... lika illa. Som det redan poängteras är det några futtiga hundralappar man får ut extra på varje tusenlapp man tjänar, alltså i praktiken är det vettigare att bara skita i det. Visst kan det vara så att de som tjänar för mycket inte behöver pengarna för att överleva, men det är inte det som det hela handlar om. Man ska ha rätten att arbeta över sitt existensminimum för att skapa sig ett drägligare liv om man vill, utan att bli straffad med indragna bidrag.
Bidragen som man får i Sverige är inte någon sorts allmossa av den givmilda staten. Det är pengar som vi allihopa, speciellt vi som arbetar mycket blivit bestulna av staten. Vi ska inte vara tacksamma för att vi får studiebidrag. Vi ska vara förbannade för att staten tar våra pengar från första början. Därefter delar staten ut pengarna till de som tydligen förtjänar det mest, de som slita minst för dem.
Carolinew
2008-09-01, 23:01
Fribeloppet är naturligtvis helt uppåt väggarna vansinnigt. På ena handen suckar man över att svartjobben sprider sig och på andra handen tvingar man folk som vill arbeta att stanna hemma.
Det är just detta som det svenska samhället handlar om, att alla ska ha det lika... lika illa. Som det redan poängteras är det några futtiga hundralappar man får ut extra på varje tusenlapp man tjänar, alltså i praktiken är det vettigare att bara skita i det. Visst kan det vara så att de som tjänar för mycket inte behöver pengarna för att överleva, men det är inte det som det hela handlar om. Man ska ha rätten att arbeta över sitt existensminimum för att skapa sig ett drägligare liv om man vill, utan att bli straffad med indragna bidrag.
Bidragen som man får i Sverige är inte någon sorts allmossa av den givmilda staten. Det är pengar som vi allihopa, speciellt vi som arbetar mycket blivit bestulna av staten. Vi ska inte vara tacksamma för att vi får studiebidrag. Vi ska vara förbannade för att staten tar våra pengar från första början. Därefter delar staten ut pengarna till de som tydligen förtjänar det mest, de som slita minst för dem.
:thumbup:
Det här med studiebidraget borde vara helt annorlunda, såsom det är nu tackar ingen nej till pengarna, oavsett hur bra man klarar sig ekonomiskt som student. Och istället för att vara produktiva tackar folk nej till arbetspass för att inte komma över fribasbeloppet och därmed arbeta gratis en hel del. Andra arbetar svart.
shut teh face
2008-09-02, 06:38
Som det är idag så är det svartjobb som gäller. Det finns ingen chans att jag tänker hålla på jobba vitt och sitta och hålla koll på att jag inte tjänar för mkt, tacka nej till jobb etc etc.
Jag anser att jag ska bli belönad för att jobba, och staten ska bli belönad för jag jobbar. Eftersom det förstnämnda försvann så kommer staten heller inte bli belönad av mig; svartjobb. :thumbup:
pragmatist
2008-09-02, 06:47
Högskolor och universitet, framför allt i storstäder, har en hel del problem med låg genomströmning på grund av att studenterna jobbar mycket istället för att plugga på heltid som de förväntas göra. Om man ska förändra studiefinansiering på något sätt så är det snarare att höja grundbidraget än att göra det möjligt att jobba mer, eftersom mer jobb går direkt ut över studieresultaten.
Som det är idag så är det svartjobb som gäller. Det finns ingen chans att jag tänker hålla på jobba vitt och sitta och hålla koll på att jag inte tjänar för mkt, tacka nej till jobb etc etc.
Jag anser att jag ska bli belönad för att jobba, och staten ska bli belönad för jag jobbar. Eftersom det förstnämnda försvann så kommer staten heller inte bli belönad av mig; svartjobb. :thumbup:
Säg det den dagen någon av dina nära anhöriga eller du själv blir sjuk... Hoppas det står en vakt på sjukhuset som trycker upp näven i ansikte på dig och säger "Du skall inte "belönas" med fri sjukvård".
Du har ett oerhört naivt sätt att tänka på...
Det är ingen som förbjuder någon student att jobba så jag vet inte riktigt hur du har kommit fram till att så är fallet? Däremot får man inte tjäna obegränsat med pengar när man går på bidrag men det är inte så konstigt eftersom det just är bidragJag håller definitivt med om att bidraget bör minska då man tjänar pengar, men inte med den hastigheten.
Som jag förklara i första posten så minskar bidraget med sådan hastighet att du bara får 20% av din lön (rent praktiskt) ifall du överskrider deras gräns.
Sedan dras det bort skattefria pengar från en summa som du sedan ska skatta på. Alltså tjänar du tusen för mycket, så förlorar du 500 skattat, plus att det sedan dras 30% på resterande 500, alltså blir det bara 200 kvar efter skatt på den där tusenlappen i praktiken - vilket är galenskaper.
Det första instämmer jag i, precis som med PowPow. Men det sista du skriver rimmar riktigt illa. Det finns MÅNGA studenter som klarar av att tjäna betydligt mer än de gör idag, men som knappt tjänar ett piss på att jobba gentemot få bidrag/lån. Jag har full förståelse för att man låter bli att jobba då.
Att de är dåliga på matte tyder på att de borde plugga mer och jobba mindre.
Muaytudd
2008-09-02, 08:14
Känns som om de borde lägga till en 100p kurs på gymnasiet som tar upp hur man enklast fifflar så att du kan ha en vettig inkomst utan att betala skatt och samtidigt plockar ut diverse bidrag.
De som har det sämst i Sverige är de med ett samvete, sorgligt men sant.
+9999
Så förbannat bra skrivet.
Där summerade du allt i en mening som jag gått och grubblat på ett bra tag. :thumbup:
pragmatist
2008-09-02, 08:20
Jag håller definitivt med om att bidraget bör minska då man tjänar pengar, men inte med den hastigheten.
Som jag förklara i första posten så minskar bidraget med sådan hastighet att du bara får 20% av din lön (rent praktiskt) ifall du överskrider deras gräns.
Sedan dras det bort skattefria pengar från en summa som du sedan ska skatta på. Alltså tjänar du tusen för mycket, så förlorar du 500 skattat, plus att det sedan dras 30% på resterande 500, alltså blir det bara 200 kvar efter skatt på den där tusenlappen i praktiken - vilket är galenskaper.
Nej, det är inte galenskaper. Staten vill att du ska bli färdig med din utbildning, inte att det ska vara mysigt och förmånligt att vara student och att du ska dra benen efter dig, alternativt hoppa av studierna och aldrig ta examen (vilket nästan hälten av alla som pluggar på universitet och högskola i Sverige gör - rent samhällsekonomiskt en smärre katastrof faktiskt, inte minst för universiteten själva som delvis får betalt utifrån hur många man lyckas examinera.)
Däremot tycker jag som sagt att man borde höja bidragsdelen så folk hade mindre anledning att jobba. Dessutom tycker jag man kunde få en skatterabatt om man tar examen på utsatt tid, t.ex. 10% lägre inkomstskatt under de första fem åren efter examen.
Nej, det är inte galenskaper. Staten vill att du ska bli färdig med din utbildning, inte att det ska vara mysigt och förmånligt att vara student och att du ska dra benen efter dig, alternativt hoppa av studierna och aldrig ta examen (vilket nästan hälten av alla som pluggar på universitet och högskola i Sverige gör - rent samhällsekonomiskt en smärre katastrof faktiskt, inte minst för universiteten själva som delvis får betalt utifrån hur många man lyckas examinera.)
Iofs ser jag inget fel att sluta plugga efter ett tag och börja jobba för det man har lärt sig har man alltid nytta av men det vore intressant att se hur siffrorna är framtagna.
Däremot tycker jag som sagt att man borde höja bidragsdelen så folk hade mindre anledning att jobba. Dessutom tycker jag man kunde få en skatterabatt om man tar examen på utsatt tid, t.ex. 10% lägre inkomstskatt under de första fem åren efter examen.
Avskriv en del av lånet. Även om det bara betyder att man kör klart sin examen och sen läser extra kurserna istället för att göra tvärtom och i många fall då få en djupare förståelse för ämnet redan innan examen.
Däremot tycker jag som sagt att man borde höja bidragsdelen så folk hade mindre anledning att jobba. Dessutom tycker jag man kunde få en skatterabatt om man tar examen på utsatt tid, t.ex. 10% lägre inkomstskatt under de första fem åren efter examen.Ser man till de jag känner som har hoppat av så har det absolut inte varit på grund av arbete, utan det har varit slöande (gemensamt att de inte har arbetat alls under studietiden) eller att det tillkommit en ny familjemedlem. De jag känner till som arbetat mycket under studieperioden är också personer som skött sina studier väldigt bra, även om de periodvis fått skära ner på mängden arbetstimmar.
Eget ansvar handlar det om, tar du inte ansvar för studierna så hjälper det inte hur mycket än staten försöker hjälpa till, det är snarare att skjuta sig själv i foten. Börjar man dalta med folk kommer de bara minska sitt ansvarstänkande.
Av andelen som hoppar av vill jag påstå att få har gjort det på grund av att de arbetat för mycket. Helt enkelt för att pengarna du får från CSN motsvarar en inkomst på 11 000 i månaden, har du då inte bil, inga lån att betala på etc så överlever man. Arbetar man extra så gör man det helt enkelt för att man vill ha mer pengar att röra sig med, inte för att man måste. Har man pli på sig själv nog att sköta ett arbete kan man förmodligen också sköta studier.
Hade varit intressant att se någon form av statistik eller något annat som berättar hur det ligger till.
Handcuff
2008-09-02, 09:18
Jag tjänade "för mycket" 2006 då jag läste en kort period med studiemedel. Blev klar med kursen och jobbade på som vanligt. Givetvis överskred jag det man fick tjäna. Fick krav på återbetalning NU när jag studerar på heltid och har som enda inkomst - CSN!
Tog kontakt med CSN som förklarade att det inte var något att göra. Alltså måste jag betala tillbaka på ett gammalt lån med pengar jag får från CSN just nu...
shut teh face
2008-09-02, 10:00
Säg det den dagen någon av dina nära anhöriga eller du själv blir sjuk... Hoppas det står en vakt på sjukhuset som trycker upp näven i ansikte på dig och säger "Du skall inte "belönas" med fri sjukvård".
Jaha en moralkaka. Jag har inga problem att betala skatt när jag väl jobbar heltid. Men förutsättningarna för att jobba när man studerar är skit, därför gör jag bedömningen: fuck it, och jobbar svart.
Jacksatan
2008-09-02, 11:34
Och ändå finns det ett helt gäng ungar som sprutar champagne hela sommaren i Båstad, på Gotland och med avslutning i Saint Tropes...
Personligen betalar jag gärna skatt för att hjälpa de som inte varit lika lyckligt lottade som mig.
Lillgrabben
2008-09-02, 11:48
Personligen betalar jag gärna skatt för att hjälpa de som inte varit lika lyckligt lottade som mig.
Samma här!
Om jag själv skulle råka ut för ngt i framtiden som gör att jag behöver bidrag, hoppas jag att den hjälpen finns kvar då.
theoppositescollide
2008-09-02, 12:09
här kommer det "var tacksam för staten"-tänket. Han behöver ju inte den statliga vården sen eftersom han har mer pengar över och kan finansiera skiten själv.
Behåll ni er kommunalvård för allt i världen, men varför insisterar alla sossar på att med våld och hot om detsamma tvinga in alla i deras skitsystem? Varför vägrar ni låta mig och alla andra som vill stå utanför?
här kommer det "var tacksam för staten"-tänket. Han behöver ju inte den statliga vården sen eftersom han har mer pengar över och kan finansiera skiten själv.
Behåll ni er kommunalvård för allt i världen, men varför insisterar alla sossar på att med våld och hot om detsamma tvinga in alla i deras skitsystem? Varför vägrar ni låta mig och alla andra som vill stå utanför?
Mest eftersom tonårsuppror brukar försvinna när folk blir gamla nog att rösta.
Själv tycker jag hur socialbidraget funkar är lite lustigare. Jag befann mig i följande situation. Sambo var arbetslös, men har inte jobbat tillräcklig för a-kassa. Jag läser i högskolan och har CSN-lånet. Enligt riksnormen hamnde vi 1600kr under existensminimum. Men för att få försörjningsstöd måste jag hoppa av skolan och söka jobb aktivt med henne och då söker vi båda försörjningstöd och få istället 9000kr. Som tur hittade jag extraknäcke men sociala biten blir ju lite lidande med 125% skolan, 9 träningspass och ett extrajobb. :D
theoppositescollide
2008-09-02, 18:00
Mest eftersom tonårsuppror brukar försvinna när folk blir gamla nog att rösta.Jag ska tvingas in i ert skatteled för att tonårsuppror försvinner? Vad i hela friden pratar du om?
Minska bidragsdelen, utöka lånedelen samt ta bort fribeloppet. Läser man till något konkret som kan ge en arbete vid sidan om eller under sommaren lär man ju ej behöva låna så mycket då man kan arbeta upp den delen istället. Och för argumentet med att man "ska studera, inte arbeta". Behåll isåfall gränsen med ett visst antal poäng per termin för att få ut låne och bidragsdelen.
De enda som förlorar på detta är studenter som läser flumutbildningar, men det är ju inget större problem, är inte en utbildning anpassad efter arbetslivet, varken som arbetstagare eller givare kan den likaväl skrotas eftersom studenterna fortfarande förlorar på det i slutändan
Med den retoriken borde vi även införa socialbidrag, speciellt till de som arbetar.
Iden är inte så konstig som kanske kan tyckas vid första anblick. Arbete ska premieras.
http://en.wikipedia.org/wiki/Negative_income_tax
Synd att det aldrig kommer gå att genomföra eftersom alltför många byråkrater skulle förlora sina jobb.
pluggar på 50 % och jobbar resten av dagarna i veckan. Kom fram till att jag kommer överskrida fribeloppet med kanske 50 000. Man skall väl egentligen vara en ärlig människa och meddela detta till csn men vad händer om man inte meddelar detta och dom komer på en, bara återkrav eller polisanmälan? Då jag endast pluggar 50 % och bara har bidraget rör det sig ju endast om 1000 kr i månaden i bidrag.
Fliker in en fråga här rörande CSN.
Jag har börjat studera nu, för första gången, om det har någon betydelse. Fick hem en lapp som jag skulle fylla i hur många veckor jag ville ha lån för.
Skickade in den, men i efterhand kom jag, det fanns ju ingenstans att fylla i kontonummer? Får jag en ny lapp utskickad eller? Dem verkar lite sega med sånt.
Troligen får du en utbetalningsavi, sen får du gå till Swedbank som samarbetar med CSN, och anmäla vilket kontonummer du vill ha pengarna insatta på i fortsättningen.
pluggar på 50 % och jobbar resten av dagarna i veckan. Kom fram till att jag kommer överskrida fribeloppet med kanske 50 000. Man skall väl egentligen vara en ärlig människa och meddela detta till csn men vad händer om man inte meddelar detta och dom komer på en, bara återkrav eller polisanmälan? Då jag endast pluggar 50 % och bara har bidraget rör det sig ju endast om 1000 kr i månaden i bidrag.
Du kommer bli återbetalningsskyldig, med andra ord, vet man med sig att man kommer tjäna så att dom drar bidraget e det lika bra att anmäla det så man slipper bli återbetalningsskyldig.
Du kommer bli återbetalningsskyldig, med andra ord, vet man med sig att man kommer tjäna så att dom drar bidraget e det lika bra att anmäla det så man slipper bli återbetalningsskyldig.
Ja det är väl lika bra så man blir av med skiten. Ärlighet vara längst...
Ja det är väl lika bra så man blir av med skiten. Ärlighet vara längst...
mjae, i det här fallet skulle jag väl mer se till att det är skönare att slippa behöva betala tillbaka en ganska stor klumpsumma mer än till ärlighet.
Scratch89
2010-01-21, 14:47
Dock så får du tjäna betydligt mer om du bara tar bidraget än om du tar fullt lån också, så du kan ju helt enkelt fråga hur mycket du får tjäna. Kommer du inte över gränsen (har för mig att det är runt 65000 per termin när du bara tar bidraget) så är det ju chill.
Dock så får du tjäna betydligt mer om du bara tar bidraget än om du tar fullt lån också, så du kan ju helt enkelt fråga hur mycket du får tjäna. Kommer du inte över gränsen (har för mig att det är runt 65000 per termin när du bara tar bidraget) så är det ju chill.
Får tjäna 79500 under vårterminen. Kommer som sagt över detta och det jag är mest orolig för är ju polisanmälan så det är väl lika bra att göra rätt för sig...
_slipknot1_
2010-01-21, 15:54
Får tjäna 79500 under vårterminen. Kommer som sagt över detta och det jag är mest orolig för är ju polisanmälan så det är väl lika bra att göra rätt för sig...
Polisanmälan WUUUT?! Enda som händer är ju att du blir återbetalningskyldig det belopp du har överskridit så vitt jag vet. Alla vet ju inte hur mycket man kommer tjäna per termin så skulle bli mycket polisanmälningar haha.
Jag är ganska säker på att du yrar lite här. Det är veckor med studiemedel som är det som gäller. Oavsett om du lånar eller bara tar bidrag. Däremot är det förslag att lånedelen inte ska påverkas men det är som sagt bara förslag.
http://www.csn.se/utomlands/hur-mycket-kan-du-fa/inkomst-fribelopp
Man kan väl inte enbart ta bidragsdelen nuförtiden? Man ska fylla i antal veckor med och utan studiemedel så "delar" de upp bidrag+lån på detta?
Man kan väl inte enbart ta bidragsdelen nuförtiden? Man ska fylla i antal veckor med och utan studiemedel så "delar" de upp bidrag+lån på detta?
Jo, det går alldeles utmärkt. Mycket rykten om CSN här verkar det som, läs på deras hemsida så står nog det mesta. Ring annars en handläggare.
Det var det jag gjorde, mailade och frågade om de har bytt system och det är så det är!
Fick svar om att man ska räkna hur många veckor man behöver studiestöd, sen delas kalkylen upp ca 50/50 mellan bidrag och lån
Tycker det låter rimligt att bidraget minskar när man jobbar. Ett bidrag får man väl för man inte klarar sig utan? Jobbar du sidan om så har du pengar så du klarar dig? Varför snylta på mig?
Sen om alla studenter slutat supa så in i helvete skulle ju deras levnadsstandard gå upp med 100%.
Tycker det låter rimligt att bidraget minskar när man jobbar. Ett bidrag får man väl för man inte klarar sig utan? Jobbar du sidan om så har du pengar så du klarar dig? Varför snylta på mig?
Sen om alla studenter slutat supa så in i helvete skulle ju deras levnadsstandard gå upp med 100%.
Klagomålen är och har alltid varit att det inte lönar sig jättemycket att arbeta. Man borde ha en bättre övergång från CSN bidrag/lån till att försörja sig själv, där man ser till att det verkligen är lönt att jobba. Inte att man i slutändan bara går plus en tredjedel av varje inarbetad timme eller något sådant.
---
Idag kom ett trevligt brev hem med inbetalningsplan och lite avier :/ 2200 per tremånaderssperiod och jag tjänar inte en krona i dagsläget.
Klagomålen är och har alltid varit att det inte lönar sig jättemycket att arbeta. Man borde ha en bättre övergång från CSN bidrag/lån till att försörja sig själv, där man ser till att det verkligen är lönt att jobba. Inte att man i slutändan bara går plus en tredjedel av varje inarbetad timme eller något sådant.
---
Idag kom ett trevligt brev hem med inbetalningsplan och lite avier :/ 2200 per tremånaderssperiod och jag tjänar inte en krona i dagsläget.
Man får ju tjäna 100 000, är inte det ganska mycket att tjäna när man dessutom studerar samtidigt?
Det är väl den politik vår nuvarande regering bedriver att sänka skatterna för att det ska löna sig att jobba?
Dessutom:
Studiesociala kommittén föreslår att fribeloppet ska höjas med 30 000 kronor för ett helår från och med den 1 juli 2010. Det betyder att du ska kunna tjäna 136 000 kronor om du studerar på heltid med studiemedel under två terminer i fortsättningen. Dessutom vill kommittén att bara bidragsdelen ska reduceras i fall en person som studerat får för hög inkomst. I dag reduceras både lånet och bidraget.
För att förslaget ska genomföras måste regering och riksdag besluta om det först.
On it's way kanske?
De måste ju ha en gräns. Orimligt att kamma hem ett bidrag om man tjänar pengar som en arbetande person.
Inget o klaga över, min lärare "hatade mig" och när jag var sjukskriven en ca 3 veckor anmälde hon det som skolk för att jag inte skaffade läkarintyg (hon bad om det efter att jag hade tillfrisknat). Dessutom sa hon inte att jag var tillbaka i skolan förräns 3 månader senare, så jag fick inte studiebidrag på 2 månader och fick dessutom betala tillbaka 525kr till CSN, även fast jag överklagade och skickade brev till CSN med lappar på min närvaro. Jävla otrevliga kärringar när man ringer dem dessutom.
Det var det jag gjorde, mailade och frågade om de har bytt system och det är så det är!
Fick svar om att man ska räkna hur många veckor man behöver studiestöd, sen delas kalkylen upp ca 50/50 mellan bidrag och lån
Har de bytt system eller vad sa dem? Jag vet nämligen flertalet personer som nu, våren 2010 endast tar bidraget. Alla de här sökte detta hösten -09 men det måste ändå skicka in papper om studieförsäkran så jag tror inte att deras ansökan skickades -09 ändrar nåt.
Är du säker att du inte frågade om återbetalning när fribeloppet överstigits? Då fungerar det som du säger. Jag rekommenderar att du ringer igen om du är osäker. Jag såg nämligen en blankett från CSN för en månad sedan och man fyller separat i hur många veckor man vill ha studiebidrag och hur många man vill ha studielån. Man kan fylla i olika antal veckor.
Nattljus
2010-02-02, 19:17
när CSN ändå diskuteras... räknas fribeloppet från netto- eller bruttoinkomsten?
Carolinew
2010-02-02, 19:19
Jag ansökte om studiemedel för VT 2010 i början på januari på hemsidan, och kunde utan problem välja att enbart ta bidragsdelen. Tror du fått det om bakfoten Asdf?
Pudzianovski
2010-02-02, 19:22
när CSN ändå diskuteras... räknas fribeloppet från netto- eller bruttoinkomsten?
Brutto. Det var jättesvårt att hitta på CSNs hemsida. :thumbup:
http://www.csn.se/hogskola/hur-mycket-kan-du-fa/inkomst-fribelopp
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.