Visa fullständig version : åsiktslös
Jag är inte en sån som har bestämda uppfattningar om saker och ting. Detta gör att jag känner mig rätt dålig,framförallt på jobbet. Svårt att vara drivande och att vara den som gör att det händer grejer om man inte har åsikter. Och det är ju viktigt att vara drivande typ.
Det är inte så att jag egentligen tycker nånting, men inte vågar eller vill säga det (även om det kan hända det också förvisso men oftast inte), jag har bara väldigt svårt att ha en bestämd uppfattning. Det är sällan nånting är bara svart eller vitt tycker jag. Och så tycker jag bara nåt grådaskigt jämt som inte säger ett skit.
Det finns åandrasidan redan många som har mkt åsikter så det kanske i praktiken inte gör nåt att alla inte har åsikter? Förhoppningsvis kanske man e bra på nåt annat.
Jag vet egentligen inte vad jag ville säga eller fråga men skriv nåt om ni vill.
theoppositescollide
2008-09-01, 01:43
Jag vet egentligen inte vad jag ville säga
ironin är total :laugh:
Lätt för dig att säga!*cry*
Hehehehehehehhehe! :thumbup:
Det behövs såna som dig med Sissa. Hur skulle världen se ut med bara en bunke dominanta haggor? Där ingen annans åsikt än deras egen betyder något...
Jag håller med dooh om att det behövs alla typer. Sissa du kanske bidrar med annat än att driva fram nya förslag och arbetsmetoder. Ta reda på vad det är och lyft fram det i dina medarbetarsamtal och i ditt arbete med din självkänsla.
Sen kan man lyfta fram sina åsikter även om man inte vet vad man eg vill att saken ska landa. Lyft fram både för- och nackdelar. Det är viktigt att den kunskapen kommer fram också innan beslut fattas.
Sen håller jag inte med dooh om att dom som har åsikter automatiskt är dominanta haggor. Jag vet en del killar som har åsikter med och en hel del vettiga tjejer. Däremot vet och känner jag väldigt få dominanta haggor. För mig är det ett konstigt sätt att se på kvinnor/tjejer med åsikter men väldigt traditionellt.
Tja, den här egenskapen är rätt vanlig, i Myer-Briggs-test skulle det innebära att du var ett "P" istället för ett "J".
Jag tror nog att du har åsikter, det som skiljer dig från andra är snarare att du alltid är beredd på att något kan hända vilket kommer ändra din åsikt, och det i sin tur gör att du aldrig riktigt kan tro på något helhjärtat. Andra människor väljer att skjuta undan tanken på att de kommer att ändra sig och har därför lättare för att bli övertygade.
Mitt tips är att låta dig själv vara impulsiv. Du behöver inte vara säker på vad du tycker för att gå in och handla eller säga något. Försök få arbetsgången att bli så att den passar dig, dvs att man aldrig väljer bara en väg, utan att man låter alternativ finnas öppna. Då blir det lättare för dig att ha åsikter, eftersom dina åsikter då inte behöver vara permanenta.
Sen kan du som sagt göra som de andra säger och acceptera att du inte är så drivande själv utan att du mer brainstormar så att andra kan ta dina ideer, sortera bland dem, och sen driva på någon av dem.
Kanske dags att göra ett Jung's topology test och få lite självinsikt?
http://www.typelogic.com/
Edit: Loke han visst före medan jag sökte upp länken hehe.
Jag är inte en sån som har bestämda uppfattningar om saker och ting. Detta gör att jag känner mig rätt dålig,framförallt på jobbet. Svårt att vara drivande och att vara den som gör att det händer grejer om man inte har åsikter. Och det är ju viktigt att vara drivande typ.
Det är inte så att jag egentligen tycker nånting, men inte vågar eller vill säga det (även om det kan hända det också förvisso men oftast inte), jag har bara väldigt svårt att ha en bestämd uppfattning. Det är sällan nånting är bara svart eller vitt tycker jag. Och så tycker jag bara nåt grådaskigt jämt som inte säger ett skit.
Det finns åandrasidan redan många som har mkt åsikter så det kanske i praktiken inte gör nåt att alla inte har åsikter? Förhoppningsvis kanske man e bra på nåt annat.
Jag vet egentligen inte vad jag ville säga eller fråga men skriv nåt om ni vill.
Nyckeln till problemet, och lösningen. Min erfarenhet är att säger man att något problem i världen inte är så enkelt utan det finns även den och den aspekten, så får man nån stämpel som besserwisser osv. Att korrigera andra ska man tydligen inte göra, jag antar att man inte framstår som lika smart inför övriga arbetstruppen längre om nån (du) påpekar det personen just sa. "Ja så är det ju" är korrekt svar på alla kommentarer, t.ex. att invandrare minsann ska vara tacksamma att "vi" tar emot dem, som jag fick lyssna på häromdan.
Jag är precis som dej Sissa. Jag tycker saker men är nästan aldrig nånsin riktigt bestämd. Och oftast bryr jag mej inte speciellt mkt om de stora frågorna.. nått är fel på mej.
Jag är precis som dej Sissa. Jag tycker saker men är nästan aldrig nånsin riktigt bestämd. Och oftast bryr jag mej inte speciellt mkt om de stora frågorna.. nått är fel på mej.
:thumbup:
Hatar debatter och diskussioner för det är helt ointressant. Pang på röbettan bara :)
Första frågan man bör ställa sig är om man bryr sig. Inte om man borde bry sig, utan om frågan är tillräckligt viktig för dig för att du ska vilja forma en bestämd uppfattning om den.
Om inte, skit i det och låt de som bryr sig ha åsikter om det.
Är frågan faktiskt viktig gäller det att tänka igenom den tills man nått en bestämd slutsats som går att följa logiskt utifrån korrekta premisser. Och eftersom motsägelser inte existerar kommer inte världen längre te sig lika grådaskig.
Sen finns det förstås en annan fråga man måste ställa sig själva ibland; vill jag diskutera dessa saker på jobbet och med dessa personer?
Och oftast bryr jag mej inte speciellt mkt om de stora frågorna.. nått är fel på mej.
Vet inte om du var allvarlig nu men det enda som är fel är den sortens tänkande.
Jag menar, vilka "stora frågor" syftar du på och varför ska du bry dig om dem?
Orsaken till att du utgår ifrån att felet ligger hos dig är för att du accepterat en massa saker du borde tycka eller i varje fall ha en åsikt om, därför att andra människor har talat om det för dig.
Tack för era åsikter;)
Är störtsjuk så orkar inte svara så mycket.
Jag håller med dooh om att det behövs alla typer. Sissa du kanske bidrar med annat än att driva fram nya förslag och arbetsmetoder. Ta reda på vad det är och lyft fram det i dina medarbetarsamtal och i ditt arbete med din självkänsla.
Sen kan man lyfta fram sina åsikter även om man inte vet vad man eg vill att saken ska landa. Lyft fram både för- och nackdelar. Det är viktigt att den kunskapen kommer fram också innan beslut fattas.
Jag snappar lätt upp vad andra är jäkligt bra på och vad jag saknar. Och blir fixerad vid bristen jag har, och kan inte se att jag har något som nån annan inte har. Och ser jag det så skulle det ändå inte vara jämförbart med det som de andra har typ.;)
Men jag ska försöka fortsätta lufta mina tankar, när de finns, även om de är ostrukturerade och inte har landat i något definitivt. Det är väl det viktigaste i guess. Att man är engagerad.
Sen är det nog som Yes skrev om, och kanske fler: Jag bryr mig faktiskt inte om allt och det måste man inte göra. Att bry sig om allt och ha åsikter om allt kanske inte är det bästa alla ggr. Det är kanske okej att inte ha åsikter om allt. Det kan väl snarare bli ineffektivt än tvärtom.
Första frågan man bör ställa sig är om man bryr sig. Inte om man borde bry sig, utan om frågan är tillräckligt viktig för dig för att du ska vilja forma en bestämd uppfattning om den.
Om inte, skit i det och låt de som bryr sig ha åsikter om det.
Är frågan faktiskt viktig gäller det att tänka igenom den tills man nått en bestämd slutsats som går att följa logiskt utifrån korrekta premisser. Och eftersom motsägelser inte existerar kommer inte världen längre te sig lika grådaskig.
Sen finns det förstås en annan fråga man måste ställa sig själva ibland; vill jag diskutera dessa saker på jobbet och med dessa personer?
Vet inte om du var allvarlig nu men det enda som är fel är den sortens tänkande.
Jag menar, vilka "stora frågor" syftar du på och varför ska du bry dig om dem?
Orsaken till att du utgår ifrån att felet ligger hos dig är för att du accepterat en massa saker du borde tycka eller i varje fall ha en åsikt om, därför att andra människor har talat om det för dig.
Jag hatar dina inlägg, du ska alltid verka så översmart. Jag har åsikter men oftast så pratar en massa andra smarta människor för mej. Och då låter jag dom göra det och är inte den i rummet som tar komandot och börjar ge direktioner.
Peace
Bra med gråzonerna när man diskuterar..men det behövs de med fasta övertygelser också om det ska bli något drag i debatten. En åsiktslös kan få mig att slipa mina argument och omvärdera mina åsikter..
Semiramis
2008-09-02, 09:33
Det finns en hel massa saker som jag inte har några bestämda åsikter i eftersom jag helt enkelt inte har tillräckligt mycket kunskap eller information för att bilda mig en bestämd uppfattning. Och jag är inte tillräckligt intresserad för att skaffa mig kunskapen och informationen. Jag tycker inte det är en tillgång att ha en tvärsäker åsikt om allting, så okomplicerat är inte livet.
Ironbabe
2008-09-02, 11:35
Det finns en hel massa saker som jag inte har några bestämda åsikter i eftersom jag helt enkelt inte har tillräckligt mycket kunskap eller information för att bilda mig en bestämd uppfattning. Och jag är inte tillräckligt intresserad för att skaffa mig kunskapen och informationen. Jag tycker inte det är en tillgång att ha en tvärsäker åsikt om allting, så okomplicerat är inte livet.
Huvudet på spiken :thumbup:
Jag snappar lätt upp vad andra är jäkligt bra på och vad jag saknar. Och blir fixerad vid bristen jag har, och kan inte se att jag har något som nån annan inte har. Och ser jag det så skulle det ändå inte vara jämförbart med det som de andra har typ.;)
Men jag ska försöka fortsätta lufta mina tankar, när de finns, även om de är ostrukturerade och inte har landat i något definitivt. Det är väl det viktigaste i guess. Att man är engagerad.
Sen är det nog som Yes skrev om, och kanske fler: Jag bryr mig faktiskt inte om allt och det måste man inte göra. Att bry sig om allt och ha åsikter om allt kanske inte är det bästa alla ggr. Det är kanske okej att inte ha åsikter om allt. Det kan väl snarare bli ineffektivt än tvärtom.
Nej man måste inte bry sig om allt. Men det finns saker som du bör ha åsikter om och bry dig om. Dessutom så sitter du säkert på massa kunskap som är värdefull i olika situationer som du bör delge andra med.
Sen tycker jag att du ska träna på att se vad du är bra på för att det är klart att du är bra. Ingen är bra på allt men alla är bra på något. Det är jag helt övertygad om.
Nej man måste inte bry sig om allt. Men det finns saker som du bör ha åsikter om och bry dig om. Dessutom så sitter du säkert på massa kunskap som är värdefull i olika situationer som du bör delge andra med.
Sen tycker jag att du ska träna på att se vad du är bra på för att det är klart att du är bra. Ingen är bra på allt men alla är bra på något. Det är jag helt övertygad om.
Det vete sjutton, men jag är iaf villig att lära mig. Och inte helt dum i huvvet. ;)
Fick förövrigt veta idag att jag ska få gå utbildning (genom jobbet) till hösten. En utbildning som alla andra gått. Tror att det kan göra en del för självförtroendet. Inte så lätt att möta kraven när man inte har kompetensen. Man kan komma en rätt bra bit med god vilja och sunt förnuft, men inte med allt.
Man vill ju komma vidare helt enkelt. Jag vill också ta mer ansvar osv. Men det kommer nog...Och så får man slipa på att finna sig själv, och sin roll och acceptera den osv...
Ja!
Samma här. Jag är bra på att se fördelar och nackdelar, men att ha en bestämd åsikt tycker jag kan vara svårt.
Fatalist
2008-09-02, 20:08
Haha, vilket påhopp på Yes! Jag tycker som Yes, antingen bryr man sig eller så bryr man sig inte. Varför ska man krysta fram åsikter och förhållningssätt till saker man inte intresserar sig det minsta för. Jag tycker han har den största poängen i hela tråden. Man ser alltid folk ge sig in i debatter bara för att försvara sin heder, inte sin åsikt, som oftast är speglad från någon person man ser upp till eller bara påhittad på plats för att den "borde vara den rätta".
Folk bryr sig för mycket. :)
Mina polare är väldigt bra på att utbyta åsikter med varandra gällande olika problem i sverige och världen. Jag är mest bra på att vara dum säga några skämt när samtalen börjar tryta.
Jag hatar dina inlägg, du ska alltid verka så översmart.
Jag tar det som en komplimang.
Fast jag har inte som avsikt att verka översmart, jag försöker bara göra det till en vana att ha rätt om allt. :D
Lyssna på Yes!
:em:
Jag tar det som en komplimang.
Fast jag har inte som avsikt att verka översmart, jag försöker bara göra det till en vana att ha rätt om allt. :D
:em:
Jag överdrev lite med att jag hatade dina inlägg, var nyvaken. Men vi är mkt olika just för att du bryr dej om att jag inte bryr mej och jag hade aldrig i världen brytt mej om varför nån annan inte bryr sej... Vissa människor öppnar munnen lite mer än andra och de kanske skapar någon stor förändring någon dag, det kommer inte vara jag. Vissa människor tycker att det är sinneslöst viktigt att man ska bry sej, man ska debattera, man ska vara insatt. Jag är inte det, men bra att andra är det. Jag är kanske ung och omogen fortfarande och kommer kanske bry mej mer om några år om allt och inget, vem vet..... just nu har jag det bra vilket som.
Jag överdrev lite med att jag hatade dina inlägg, var nyvaken. Men vi är mkt olika just för att du bryr dej om att jag inte bryr mej och jag hade aldrig i världen brytt mej om varför nån annan inte bryr sej...
Nu hänger jag inte med... Jag skrev ju faktiskt en hel post om att man bara ska fokusera på sånt som är viktigt för en själv, och strunta i vad andra tycker man "borde". Så mycket bryr jag mig faktiskt inte om att du inte bryr dig.
Runda Grodan
2008-09-03, 07:38
Jag hatar dina inlägg, du ska alltid verka så översmart. Jag har åsikter men oftast så pratar en massa andra smarta människor för mej. Och då låter jag dom göra det och är inte den i rummet som tar komandot och börjar ge direktioner.
Peace
Yes är smart.
Att han verkar "översmart" har nog bara med ditt eget utgångsläge att göra.
jaaaaag är dessutom den flitigaste skribenten i tråden tillsammans med TS, så onekligen verkar det som att jaaaaag faktiskt bryr sig om åtminstone detta?
Nu hänger jag inte med... Jag skrev ju faktiskt en hel post om att man bara ska fokusera på sånt som är viktigt för en själv, och strunta i vad andra tycker man "borde". Så mycket bryr jag mig faktiskt inte om att du inte bryr dig.
Jag läste ditt inlägg nån gång till och jag tolkade det du skrev till motsatsen av vad du menade.. vet inte hur jag lyckades med det men nu hänger jag med och håller med dej...*screwy*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.