handdator

Visa fullständig version : Bulktips

pott
2008-09-01, 00:16
Har nu bestämt mig för att köra min första bulk. Det jag undrar är helt enkelt ungefär hur mycket jag ska käka varje dag.

Stats: 19 år, 186cm, 73kg

Vad jag gör om veckorna är mestadels skolarbete. Det fysiska jag gör är väl att spela golf ett par gånger i veckan samt självklart styrketräna 3 gånger i veckan.
Har räknat lite med de gamla gubbarnas formler och sådant för att räkna ut ungefär hur mycket jag skall få i mig för viktbalans.
Dock så undrar jag hur mycket ni brukar ligga + varje dag under er bulk. Exempelvis högst 1 kilo+ i månaden eller liknande.

Att tillägga är väl att jag inte är speciellt rädd för att lägga på mig fett då jag fortfarande har en del fett kvar från min -20 kg viktnedgång.

Så för att lägga upp lite snabbfrågor;
Vad har ni för riktlinjer angående er egen bulk?
Är det lättare att bygga muskler ju högre överskottet är?

Tycker någon kunnig bör dra upp en bulkguide ;)

Alfred Nobel
2008-09-01, 06:16
Jag låder spegeln avgöra om jag ska öka mer eller inte. Känner jag mig obekväm avbryter jag "viktökningen".

Fortsätt du med 1 kg i månaden du, det låter sunt.

Per B
2008-09-01, 08:06
Det är ju egentligen ett ganska litet överskott som behövs för att få en bra muskeltillväxt, brukar man inte nämna siffror runt 50 kcal/dygn?! Men problemet är ju att det är så lätt att räkna fel både på energi man förbrukar och energi man får i sig från mat: det är därför man "drar till" med siffror som 500 kcal/dygn, för att på den nivån kan man vara säker på att överskottet verkligen är ett överskott.

Så för att svara på din fråga så är inte ett högre överskott nödvändigtvis bättre, men chansen är större att du verkligen har ett energiöverskott vid de tidpunkter då det gör mest nytta för muskeltillväxten. Näringstajmingen är ju också viktig.

Elfsberg
2008-09-01, 22:51
Så för att lägga upp lite snabbfrågor;
Vad har ni för riktlinjer angående er egen bulk?

Tycker någon kunnig bör dra upp en bulkguide ;)

Det är lättare att bygga muskler ju högre överskottet är ja, men det finns även ett tak för maximal tillväxt(finns inga exakta siffror). Man får väl avgöra om det är värt att ligga på ett överskott av 2000 kcal för att kunna växa på sig två gram ytterligare eller om man kanske nöjer sig med 500-750 kcal för att bara växa sina ordinarie tio(antagen siffra, inte mycket hur som helst) gram LBM. Desto mer vältränad en människa är desto svårare har denna även att lägga på sig muskelmassa. Därmed är det inte sagt att densamme måste ha ett högre överskott, det tar bara längre tid om man vill undvika gäddhäng och hängbuk.

Ät dig inte fet bara. Det är onyttigt och medför inte några som helst fördelar gentemot en lägre %BF - det är dessutom förbaskat fult och att deffa är fan inte roligt heller. Mindre utsvävningar från önskad form får man dock leva med, man måste fortfarande gå upp i vikt.

Jag tycker du ska säkerställa viktuppgång med rejäla överskott(500-1000 kcal) koncentrerade efter träning och justera efter spegel och styrkeökningar i de större övningarna: t.ex. bänkpress, marklyft och knäböj/frontböj, chins och militärpress.

hoikka poika
2008-09-01, 23:58
Vad jag har förstått så är det inte energiöverskottet som bygger muskler s a s, utan överskottet ger dig en säkerhetsmarginal till energiunderskott, där det är "omöjligt" att bygga muskler.

Utan att veta något om dina kunskaper eller förutsättningar:
Ät varierat och mycket. Följ tallriksmodellen som du lärde dig i hemkunskapen. Lägg till mellanmål om du behöver det. För att bulka lägger du till kaka, glass, en burk läsk ( ej light ) eller dylikt för att få i dig extra energi.

Följer man detta får man i sig "allt viktigt" från måltiderna och bulken kommer via "tomma [och billiga] kalorier".

AmericanDragon
2008-09-02, 00:01
Vad jag har förstått så är det inte energiöverskottet som bygger muskler s a s, utan överskottet ger dig en säkerhetsmarginal till energiunderskott, där det är "omöjligt" att bygga muskler.

Det är väl flera faktorer som spelar in för att bygga muskler. Nog med protein, träning, överskott osv. Utan överskottet så bygger man ju heller inga muskler. Så att säga att det inte är överskottet som bygger muskler är inte rätt.

hoikka poika
2008-09-02, 00:07
Det är väl flera faktorer som spelar in för att bygga muskler. Nog med protein, träning, överskott osv. Utan överskottet så bygger man ju heller inga muskler. Så att säga att det inte är överskottet som bygger muskler är inte rätt.

Helt klart, man måste ju lyfta vikter också ........................... *whatever*

Elfsberg
2008-09-02, 00:34
Energiöverskott leder alltid till en ökning av fettfri kroppsmassa, det s a s garanterar tillväxt.

;)

Hermanssson
2008-09-02, 04:55
Energiöverskott leder alltid till en ökning av fettfri kroppsmassa, det s a s garanterar tillväxt.

;)

Även fast du legat i sängen hela dagen och käkat chips?

Eddie Vedder
2008-09-02, 05:00
Även fast du legat i sängen hela dagen och käkat chips?

Extremexempel är alltid helt ointressant men nej. Ligger man varje dag och bara äter chips kommer kroppen brytas ner och till slut dör man. Man kommer nog ganska snabbt på proteinbrist och sedan vidare näringsbrister.

Hur pass negativ muskelproteinbalans ETT dygn med enbart chips skulle kunna innebära är ju svårt att säga. Men det känns rent spontant som att kroppen inte borde vara så klen att man inte pallar ett sånt dygns "misshandel".

skeletron
2008-09-02, 21:28
Det är lättare att bygga muskler ju högre överskottet är ja, men det finns även ett tak för maximal tillväxt(finns inga exakta siffror). Man får väl avgöra om det är värt att ligga på ett överskott av 2000 kcal för att kunna växa på sig två gram ytterligare eller om man kanske nöjer sig med 500-750 kcal för att bara växa sina ordinarie tio(antagen siffra, inte mycket hur som helst) gram LBM. Desto mer vältränad en människa är desto svårare har denna även att lägga på sig muskelmassa. Därmed är det inte sagt att densamme måste ha ett högre överskott, det tar bara längre tid om man vill undvika gäddhäng och hängbuk.

Ät dig inte fet bara. Det är onyttigt och medför inte några som helst fördelar gentemot en lägre %BF - det är dessutom förbaskat fult och att deffa är fan inte roligt heller. Mindre utsvävningar från önskad form får man dock leva med, man måste fortfarande gå upp i vikt.

Jag tycker du ska säkerställa viktuppgång med rejäla överskott(500-1000 kcal) koncentrerade efter träning och justera efter spegel och styrkeökningar i de större övningarna: t.ex. bänkpress, marklyft och knäböj/frontböj, chins och militärpress.

Chins kanske inte är nått vidare att jämföra med? Blir ju inte lättare direkt när man lägger på sig...

Elfsberg
2008-09-03, 11:32
Chins kanske inte är nått vidare att jämföra med? Blir ju inte lättare direkt när man lägger på sig...

Mnjä. Min högst subjektiva åsikt är att man inte ska feta ut sig så mycket att man tappar reps i chins - men för mig är det också viktigt att hålla en bra form och låg kroppsvikt. Så länge vi talar viktade chins ska man nog kunna öka sitt max med tjugo kg på ett år oavsett om man går upp tio kg i kroppsvikt. 20 - 10 = 10 kg i bältet. Misslyckas man ändå med att öka sitt max så ska man då fan kunna göra fler reps än tidigare när man deffat ner sig till godtycklig form.

Jag "bulkar" nu och får långsamt bättre och bättre utförande på ett förbestämt reps- och set-intervall med ett valt motstånd. När jag klarar chinsen med 100% teknik kommer jag att utöka motståndet även fast jag väger lite mer.