Visa fullständig version : superätardag
Jag hade tänkt att, bara för skojs skull ha en superätardag snart. Hade tänkt att få i mig ca 15-20 000 kcal på en dag (om det är möjligt?) Den kommer att vara på en ledig dag och jag kommer att planera den först. kommer att bli mycket vanlig mat, skräpmat, läsk, mjölk, nötter, matolja etc.
Nu får jag väl i mig ca 4000 kcal per dag.
Nu till frågan; kan jag skadas av detta, kan det vara farligt? Isåfall vad skulle kunna hända med mig?
Scratch89
2008-08-31, 21:47
Det finns en liten risk för att du kommer få ont i magen och inte så perfekt avföring.
Det finns en liten risk för att du kommer få ont i magen och inte så perfekt avföring.
förstoppning också kanske?
det kanske skulle vara bättre om jag körde 2 dagar i sträck istället och 10 00 kcal per dag?
Vad är poängen med det hela? Har ingen direkt bild av hur mycket 15 - 20000 kcal kan vara, men jag gissar att det knappast kommer bli gott när du närmar dig ditt "tak".
Under min diet hade jag några konstiga matorgier som jag gissar vad reaktioner på det faktum att jag framgångsrikt dietat. Dessa matorgier fick jag betala dyrt med magvärk efteråt...
Vad är poängen med det hela?
För att det är intressant att se hur mycket jag kan få i mig.
Dock så verkar det vara en stor chans att jag kommer att få besvär med magen så jag vette fan om det är värt det.
För att det är intressant att se hur mycket jag kan få i mig.
Dock så verkar det vara en stor chans att jag kommer att få besvär med magen så jag vette fan om det är värt det.
räkna med hög fettinlagring bara så du är med på den femman. Allvar din plan är idiotisk om jag får säga det själv. Proppa i sig 20 000kcal på en dag.. visst lycka till och önskar dig ett trevligt illamående om du nu lyckas.
Jag avråder dig från att göra detta, men om du gör det, s försök att slå något rekord också.
T.ex. på BB.com finns en kille som har käkat 1.5kg havregryn på en gång. Tror även han drog ner 40+ mackor med jordnötssmör och sylt.
Sök lite så hittar du.
räkna med hög fettinlagring bara så du är med på den femman. Allvar din plan är idiotisk om jag får säga det själv. Proppa i sig 20 000kcal på en dag.. visst lycka till och önskar dig ett trevligt illamående om du nu lyckas.
Jag avråder dig från att göra detta, men om du gör det, s försök att slå något rekord också.
T.ex. på BB.com finns en kille som har käkat 1.5kg havregryn på en gång. Tror även han drog ner 40+ mackor med jordnötssmör och sylt.
Sök lite så hittar du.
jag är inte rädd för att lägga på mig lite fett, men det verkar som att (från andra forum) att det verkar idiotiskt och att jag antagligen kommer att må väldigt dåligt av det.
ett rekord däremot skulle vara kul.
Liten Men Fet
2008-08-31, 22:28
20000 kcal motsvarar sådär en 12-14 pizzor, det är rätt mycket.
Det finns annars en "ät så mycket palt du kan" tråd där man väger palten innan man äter. Slå rekordet där så har du fått i dig en del.
20000 kcal motsvarar sådär en 12-14 pizzor, det är rätt mycket.
Det finns annars en "ät så mycket palt du kan" tråd där man väger palten innan man äter. Slå rekordet där så har du fått i dig en del.
Ja, och i den är det någon som feg-ökat rekordet med 100 gram bara för att jag ska behöva göra om det hela. Minsta ökning av mängd borde vara 0,5 kilo.
För övrigt har jag en ny utmaning på G, men det omfattar mindre än 15-20 MCal (dock en bra bit över 10), så alla de negativa effekter ni varnar trådskaparen för kommer såklart inte drabba mig.
jag är inte rädd för att lägga på mig lite fett, men det verkar som att (från andra forum) att det verkar idiotiskt och att jag antagligen kommer att må väldigt dåligt av det.
ett rekord däremot skulle vara kul.
Vilka forum har du postat det på?
Jag googlade på "Superätardag" men fick inget resultat. Konstigt nog.
förstoppning också kanske? ?
Snarare räserbajs.
Skippa idiotier som matolja om du vill ha en matorgie utan mer illamående än nödvändigt. Att hälla i sig olja brukar få folk att må illa även utan att de våldsätit innan.
Vilka forum har du postat det på?
Jag googlade på "Superätardag" men fick inget resultat. Konstigt nog.
body och hälso. har dock inte fått många svar på hälso.
Snarare räserbajs.
Skippa idiotier som matolja om du vill ha en matorgie utan mer illamående än nödvändigt. Att hälla i sig olja brukar få folk att må illa även utan att de våldsätit innan.
okej, det är ju bättre än förstoppning iallafall :D
då försvinner matoljan.
okej, det är ju bättre än förstoppning iallafall :D
då försvinner matoljan.
Good luck have fun men fortfarande en idiotisk idé. Fattar inte varför du ska äta så mycket på en dag? vad ska det göra för nytta har du tänkt?! Kan se flera negativa aspekter och få possitiva att stoppa i sig sånna sjuka mängder mat om man inte springer stockholm marathon x2.
Du kommer säkerligen drabbas av svår ångest dagen därpå, avföringen kommer inte vara särskilt trevlig, du kommer vara gravid som i 6e månaden.
Fritt fram som sagt men avråder dig fortfarande att dra i dig 20 000kcal på en dag.
Fredrik_S
2008-09-01, 00:21
Snarare räserbajs.
Pga smaken eller fettmängden?
Det är inte så svårt att göra en väldigt fet drink som inte smakar speciellt äckligt med en eller 2 dl rapsolja i tex.
Mixar man banan, is, glass, proteinpulver mjölk och rapsolja så känner man inte mycket smak av oljan.
Någon som verkligen vet kan ju gärna förklara vad som skulle hända, vad är max kroppen kan ta upp i energi osv, alla fibrer och sånt han får i sig kanske förhindrar det. Och mycket annat, men ett uppskattningsvärde vore nice att få från någon som eddie eller grub eller någon annan som kan detta. =)
Ät bara sånt som du tycker är supergott. Att slänga i sig äckel Kcal bara för ATT, kommer nog få dig att hamna lägre än om du bara äter gottigott :)
Försök stimulera smaklökarna med blandat: Sött,surt, beskt,salt mm mm.
Testa. Kör på så det ryker.
Eddie Vedder
2008-09-01, 08:33
Någon som verkligen vet kan ju gärna förklara vad som skulle hända, vad är max kroppen kan ta upp i energi osv, alla fibrer och sånt han får i sig kanske förhindrar det.
Upptaget av energigivarna är i stort sett obegränsat. Ett visst svinn finns ALLTID, men det gör det vid normalt ätande också och det är medräknat i energiuträkningar för kcalmäng/gram makronutrient. Sedan har ju olika personer större förutsättningar för att deras kroppar "slösar" på energi, olika personer får ut mer genom avföring etc. men det är som sagt normalt.
Gisningsvis kanske det kan bli mer om man tokäter med fortfarande kommer enorma kcalmängder kunna tas upp.
OM det nu skulle finnas en teoretiskt gräns så tror jag inte man kommer upp i den förrän man ätit ihjäl sig allvarligt talat.
har svårt att tro att du får i dig 20.000 kcal om du ligger på 4.000 vanligtvis. Gör en rolig grej av det och fotodokumentera dagen här på kolo? *popcorn*
har svårt att tro att du får i dig 20.000 kcal om du ligger på 4.000 vanligtvis. Gör en rolig grej av det och fotodokumentera dagen här på kolo? *popcorn*
Ska man dokumentera det så är det ju mer imponerande om man förbjuder att dricka fett. Det blir definitivt svårare med 20 000 kcal med begränsat fettintag (även att t.ex. blanda ner jordnötssmör i drinkar bör vara forbidden).
Tummen upp! Fotodokumentera lät inte dumt. En till tumme upp!
8-12 kebabpizzor, hoppa över salladen så blir det nog lättare. :D
Bara idén att försöka äta fem gånger så mycket som man gör i vanliga fall borde sätta igång ett antal varningslarm i det egna huvudet.
Elfsberg
2008-09-01, 16:49
Kör knäböj och marklyft båda dagarna! :P
Käka något gött typ vofflor. Jag hade inte haft några problem att få i mig 5-6gånger mer än jag normalt brukar äta, men jag är ganska tuff också. Antagligen är de inte samma krut i dig (ta inte illa upp..)
Kör knäböj och marklyft båda dagarna! :P
då hinner jag ju inte äta ju! :D
Antagligen är de inte samma krut i dig (ta inte illa upp..)
Det där lät som en utmaning. :cool:
Måste säga att jag gillar din ide! Lycka till! Har du bestämt något datum för din mega-ätning?
cosmic_dancer
2008-09-01, 19:20
Vore det inte mer "hälsosamt" både fysiskt och psykiskt att ta flera mindre ätardagar. Att du nöjer dig med att kanske få idig den dubbla kaloriintaget under en dag. En stadig och onyttig frukost, något flottigt till lunch respektive middag och godis, bakverk och snacks mellan måltiderna och på kvällen.
Men som anmdra sagt. Har du bestämt dig vill jag se det dokumänterat. En fortkortad och något ändrar "supersize me" dokumentär.
Cosmic - tror inte att det är den optimala hälsosamma effekten han är ute efter.
Har för mig att Action hade en eller ett par rejäla ätardagar under någon av sina första dieter. Har för mig att han postade det i någon tråd på det här forumet men jag orkar inte söka. Kom inte ihåg hur mycket kcal han tryckte i sig men det var en bra nivå på matmängden. Tyvärr blev han äldre och klokare med åren och höll sig ifrån dom där mängderna senare dieter.
cosmic_dancer
2008-09-01, 19:48
Cosmic - tror inte att det är den optimala hälsosamma effekten han är ute efter.
Har för mig att Action hade en eller ett par rejäla ätardagar under någon av sina första dieter. Har för mig att han postade det i någon tråd på det här forumet men jag orkar inte söka. Kom inte ihåg hur mycket kcal han tryckte i sig men det var en bra nivå på matmängden. Tyvärr blev han äldre och klokare med åren och höll sig ifrån dom där mängderna senare dieter.
Nä det förstår jag. men 20 000 kalorier på en dag låter lite väl.
Ska man överäta överdrivet mycket nån dag ska man ju självklart göra det efter att man kört ett riktigt tungt styrketräningspass så att de extra kalorierna gör nån nytta. Själv åt jag 4 st Magnum Mandel på 20-25 minuter i lördags efter träning, det är c:a 1000 kcal. Undrar om jag skulle kunna få i mig 80 st (c:a 20 000 kcal) på en dag? *drool* Troligen inte. *spy*
Ska man överäta överdrivet mycket nån dag ska man ju självklart göra det efter att man kört ett riktigt tungt styrketräningspass så att de extra kalorierna gör nån nytta. Själv åt jag 4 st Magnum Mandel på 20-25 minuter i lördags efter träning, det är c:a 1000 kcal. Undrar om jag skulle kunna få i mig 80 st (c:a 20 000 kcal) på en dag? *drool* Troligen inte. *spy*
Jag tror på dig:naughty:
Skulle jag vilja se ^^ Fan va fett nice med så mkt kalorier, skulle JAG behöva med min urmärgade lilla taniga kropp =(
Mega_man1000
2008-09-02, 22:56
Hur mycket kcal kan man få i sig igentligen på en dag? Finns det någon biologisk gräns? Eller något rekord?
Eddie Vedder
2008-09-03, 05:10
Hur mycket kcal kan man få i sig igentligen på en dag? Finns det någon biologisk gräns? Eller något rekord?
Varför läser du inte tråden för?
Mega_man1000
2008-09-03, 17:40
har gjort det :)
Mega_man1000
2008-09-03, 17:41
skummade igenom den ;)
Eddie Vedder
2008-09-03, 18:28
har gjort det :)
Inte inlägg #19 uppenbarligen.
Ett inlägg i vilket jag tror du missade ett "o"
Eddie Vedder
2008-09-03, 19:42
Ett inlägg i vilket jag tror du missade ett "o"
Haha, ja det gjorde jag.:D Dessutom är jag så extremt ärlig att jag t.o.m. erkänner mina brister istället för att bara ändra inlägget och radera ditt påpekande.:D
Men lika bra att ändra hursomhelst.;)
Haha, ja det gjorde jag.:D Dessutom är jag så extremt ärlig att jag t.o.m. erkänner mina brister istället för att bara ändra inlägget och radera ditt påpekande.:D
Men lika bra att ändra hursomhelst.;)
Jag läste det redan i morse och blev nästan lite hoppfull. Men sedan satte jag det i sammanhanget och mindes vad som tidigare skrivits av bland andra dig och Grub och bort flög alla chanser att jag skulle kunna sätta nytt Whopper-rekord utan att bli smällfet.
Mega_man1000
2008-09-04, 16:50
ops:em: :cool:
Du får bra tryck om inget annat :D dock kommer dina inre organ att arbeta i högvarv som troligtvis leder till tråkiga konsekvenser. Tror ändå att kroppen kommer säga ifrån innan du når 15 000kcal.
Ellis Wyatt
2008-09-05, 09:14
Problemet med sådana här massiva ätardagar är att magen i princip är död i flera dagar efteråt. Mycket mycket svårt att få någon vettig träning gjord, och särskilt då konditionsträning.
TylerDurden84
2008-09-05, 21:23
Om du inte fastat innan så tycker jag att du ska försöka med det direkt efter ditt "test", säg 5 i dagar.. så slår du två personliga rekord samtidigt och som bonus kommer i någorlunda i jämn energibalans efteråt!!
Ska trådskaparens frånvaro tolkas som en fatal överdos av raggmunk, palt och vispgrädde?
Ska trådskaparens frånvaro tolkas som en fatal överdos av raggmunk, palt och vispgrädde?
+1 :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.