handdator

Visa fullständig version : För högt kolesterol

Tommy F
2008-08-30, 23:18
Tjo!

Tänkte bara höra med er som har lite mer kött på benen en vad jag har, har haft högt kolesterol i lite mer en ett år nu och hadde en bit över 7 sist jag kollade, och dom negativa var högast lr va hon sa då.... Vet om varför det kan bli så samt att det är genetiskt, vilket det dels är för mig.

Hursom, tränade mycket när jag var yngre och var rätt bra tränad fram mot 18 -19års ålder då jag började få andra intressen, vägde alldrig över 75kg förens jag fyllde 21 men har nu slagit rekord på 105kg!!! 179cm lång och fyller 25 om nån månad..

så nu är det dags å köra igång på allvar! för å få ner kolesterolet och förbättra det allmäna måendet igen.

Och det jag undrar lite över är bla protein, ska jag skippa det "vanliga" proteinerna och köra sojaprotein istället?
lr skita i det totalt?

Sedan tänkte jag ta omega 3 kapslar samt creatin, bra eller dåligt?
Nått mer man bör tänka på förutom mycket motionsträna, bra kost med mkt kostfibrer samt att undvika mättade fetter?

Tack på förhand!
Mvh Tommy

Sverker
2008-08-31, 06:38
Dina blodfetter kommer att förbättras betydligt ifall du går ned i vikt. Resultatet blir ännu bättre ifall du samtidigt tränar regelbundet:thumbup:

Kostfibrer har effekt på kolesterolet men överdriv inte. Kan bli magbesvär av det istället.
Fisk och Omega-3 har effekt som du klart ska utnyttja.
Mättat fett är mycket en myt. Ligger du på kaloriunderskott så är mättat-fleromättat helt ointressant. Bättre att använda fettkällor som ger bra mättnad istället.

Tommy F
2008-09-01, 11:52
Okej, ja men det låter ju bra :)
Då är det bara ut i spåret å köra igen då. Tack så mycket för svaret! :) :thumbup:

Mvh Tommy

Angel
2008-09-01, 23:42
Becelprodukterna har jag personlig erfarenhet att det ger goda resultat tillsammans med andra åtgärder.

submissionist
2008-09-02, 12:27
Viktminskning är prio 1 och förbättar kolesterolvärden och det mesta annat...

Men, mättat fett (s skadlighet) är inte en myt om man ser på livsmedelsnivå och inte enskilda fettsyror. Mättat fett nedreglerar LDL-receptorn i levern vlket leder till högre cirkulerande nivåer, som i sin tur är känsliga för oxidation och vidare leder till inflammatorisk kontakt med kärlväggen, dvs. sk åderförkalkning.

Mättat fett spär genom olika mekanismer på den av en förstorad fettväv redan förhöjda nivån av låggradig inflammation - ännu en riskfaktor för hjärt-kärlsjukdom och diabetes.

z_bumbi
2008-09-02, 12:31
Becelprodukterna har jag personlig erfarenhet att det ger goda resultat tillsammans med andra åtgärder.

Om det är tillsammans med andra åtgärder så vad är det som gav resultaten?