Visa fullständig version : Mesta möjliga kcal för minsta möjliga krona?
Black Star Abyss
2008-08-30, 15:23
Vill helt enkelt ha förslag på var jag får mesta möjliga kcal för minsta möjliga krona. Sockerrika skräprodukter är ju ett enkelt svar men jag vill ha nyttiga alternativ. Olja och nötter är det enda jag känner till just nu, så om någon har bra tips tar jag välkommet emot dem.
WHITEFOLKS
2008-08-30, 15:28
Nötter är definitivt inte med i diskussionen iaf :)
Olja kanske kan vara det, har faktiskt ingen riktigt bra koll på vad olja går på / liter.
Det är ju även en fråga om hur ätbart det ska vara, vetemjöl är ju väldigt billiga kalorier men du kan ju inte äta det "rakt av".
Vad är tanken bakom att hitta de billigaste kalorierna?
Black Star Abyss
2008-08-30, 15:30
Viktökning.
King Grub
2008-08-30, 15:33
Havregryn, pasta.
Mjöl, gryn, pasta och olja är vad jag också kommer på utan att göra en prisundersökning.
Bönor av är om man kollar på hela innehållet väldigt svårt att slå med mellan 200-350 g protein och 3000-4000 kcal för 15-25 kr
Margarin och vetemjöl borde ligga i topp. Dax att baka mördegskakor:em:
Mjöl, gryn, pasta och olja är vad jag också kommer på utan att göra en prisundersökning.
Bönor av är om man kollar på hela innehållet väldigt svårt att slå med mellan 200-350 g protein och 3000-4000 kcal för 15-25 kr
Hur många gram bönor innehåller sådär mycket protein och kalorier då? Synd att det är asäckligt bara.
Sojabönor torkade 1000 g
Energi 3980 kcal
Protein 340 g
Kolhydrater 183 g
Fett 177 g
(Fibrer 15,3 g)
Vet inte exakt vad 1 kg sånt här kan kosta men det är fan svinbilligt, kanske var det z_bumbi syftade på.
Jag känner till 1 recept baserat på sojabönor, ris, russin, kokosmjölk und so weiter som är himmelskt gott. Visserligen är inte kokosmjölk billigt men man kan säkert hitta på något.
Får du inte ett kilo jordnötter för ca 20 kronor? Det är ju ändå 6 000 kcal, kanske ingen vinnare men gott :)
Får du inte ett kilo jordnötter för ca 20 kronor? Det är ju ändå 6 000 kcal, kanske ingen vinnare men gott :)
No... fucking... way?! 20kr/kg, var då? Share the wealth! *gah!*
Jag brukar köpa nötter på Överskottsbolaget och Rusta. När dem har kampanj på ÖB brukar jordnötter kosta runt 20 kronor kilot. Rusta brukar ha cashewnötter för ca 60 kronor kg, även det överkomligt.
Känns onödigt att proppa i sig 1kg jordnötter bara för man vill ha i sig kcal :) snacka om RDI på natrium intaget där.
Känns onödigt att proppa i sig 1kg jordnötter bara för man vill ha i sig kcal :) snacka om RDI på natrium intaget där.
Sant men samtidigt tror jag inte att man mår särskilt bra efter att ha proppat i sig ett kilo havregryn/margarin/olja heller :P
Även om natriumet inte är något att oroa sig för kanske.
Hur många gram bönor innehåller sådär mycket protein och kalorier då? Synd att det är asäckligt bara.
Som Sniggel skriver 1000 g och sojabönor men hur det smakar beror på hur man tillagar det. I ditt så kolla på Nelins grönsaker som brukar vara väldigt billiga på torkade bönor och sen fanns det en butik i Gottsunda (inte i centrum) men där har jag inte varit på några år.
Black Star Abyss
2008-08-30, 20:55
Kanske det slutar med pasta till sist då. Det brukar bli så att man tar det som har en lagom balans av prisvärdhet, enkelhet och smak. Det handlar egentligen om att jag vid slutet av dagen behöver en sista "måltid" för att uppnå mitt beräknade kaloribehov. Nötter är ju lämpligt men dyrt. Provade dricka olivolja en gång (1dl) men det gör jag aldrig om. Att slänga ihop 150-200g pasta som kvällsmat känns inte som det stabilaste, men det blir väl så till sist.
King Grub
2008-08-30, 20:56
Att slänga ihop 150-200g pasta som kvällsmat känns inte som det stabilaste
Hur menar du?
Huffo the A-LagaRe
2008-08-30, 21:15
Hur menar du?
Musklerna omvandlas till fett om man äter kolhydrater innan vila:smash:
;) ;)
Black Star Abyss
2008-08-30, 21:23
Hur menar du?
Jag var tillsammans flera år när jag var yngre med dottern till en hälsokostaffärsinnehavare. Han hade mycket idéer (som t.ex. att pasta i stora mängder är onyttigt m.m.) som fastnade. Antar att det mesta var helt uppåt väggarna, och jag vet att man får äta hur mycket pasta man vill men jag har ändå med mig det där i ryggraden att jag försöker undvika pasta. Ska vänja mig av vid det. Antar att det inte finns några som helst negativa effekter med att konsumera stora mängder pasta (Mer än om man inte gör av med energin då)?
Sen erkänner jag att jag hört "någonstans" att man inte ska äta en massa energi sent på kvällen som man inte gör av med... Antar att det också bara är skitsnack.
Fangface
2008-08-30, 21:45
Det lär väl hursomhelst vara betydligt mer näringsrikt att sleva i sig motsvarande mängd havregröt istället.
Sen erkänner jag att jag hört "någonstans" att man inte ska äta en massa energi sent på kvällen som man inte gör av med... Antar att det också bara är skitsnack.
Jag fattade det som om du ville gå upp i vikt, men du kommer med bantarmotargument mot det som föreslås. Gå upp i vikt utan att äta energi som man inte gör av med verkar svårt. :confused:
Vad vill du egentligen?
Jo, hehe, fast det kanske var 26, är inte helt säker nu vad jag brukar betala.
No... fucking... way?! 20kr/kg, var då? Share the wealth! *gah!*
Citygross. Inga krusiduller, bara jordnötter, förutom saltningen dock *gah!*
Men vad gör man inte för en billig extra energikälla som smakar gott trots den extrema saltningen :)
Black Star Abyss
2008-08-30, 22:49
Jag fattade det som om du ville gå upp i vikt, men du kommer med bantarmotargument mot det som föreslås. Gå upp i vikt utan att äta energi som man inte gör av med verkar svårt.
Vad vill du egentligen?
Uppnå dagligt kaloriöverskott och gå upp vikt. Hade du något syfte med ditt inlägg mer än att leka lustigkurre? Tror inte någon skrattar. Om vi nu ska reda ut begreppen så var det väl så att denne man som sa till mig att det var dåligt utgick från att alla vill gå ner i vikt, medan jag aldrig hade sådana intentioner och därmed misstolkade hans råd.
Citygross. Inga krusiduller, bara jordnötter, förutom saltningen dock *gah!*
Men vad gör man inte för en billig extra energikälla som smakar gott trots den extrema saltningen :)
Är det saltade nötter vi snackar om är det tötally nawt wörth it :(
Black Star Abyss
2008-08-30, 22:53
Eller ännu enklare: man får ju inte äta för mycket av någonting, inte ens vitaminer. Varför får man inte då ställa frågan om man kan äta för mycket pasta utan att bli hånad?
WHITEFOLKS
2008-08-30, 23:46
Pasta är nog ett bra val för extra kalorier som är billiga. Inte överdriver mycket mikronutrienter/fiber, hyfsat billigt och lätt att tillaga.
WHITEFOLKS
2008-08-30, 23:51
Ett annat bra alternativ kan vara att byta ut så mycket som möjligt av det man redan äter mot "fullfettsalternativen". Dricka röd mjölk, äta ost med högre fetthalt, kycklingklubbor istället för filéer osv.
Då kan man oftast få i sig mer kalorier för samma pengar eller till och med billigare, utan att lägga till "mer mat".
Eller ännu enklare: man får ju inte äta för mycket av någonting, inte ens vitaminer. Varför får man inte då ställa frågan om man kan äta för mycket pasta utan att bli hånad?
Inte hånad men förvånad över påståendet.
Ifall du söker runt i trådarna här på Kolozzeum kommer du att upptäcka att det är Kalorier in vs kalorier ut som gäller. Oavsett tidpunkten när du äter.
Jag ser inget fel mad att äta pasta på kvällen som under natten blir till muskelglykogen. Färdigt att använda nästa dag.
Äter du mer än vad du förbrukar kommer överskottet att lagras in som fett.
Du har fått massor med tips i tråden. Gillar du inte mördegskakor blir en måltid med pasta, röda linser, lite matolja och riven ost en komplett måltid.
Black Star Abyss
2008-08-31, 12:49
Ifall du söker runt i trådarna här på Kolozzeum kommer du att upptäcka att det är Kalorier in vs kalorier ut som gäller. Oavsett tidpunkten när du äter.
Jag ser inget fel mad att äta pasta på kvällen som under natten blir till muskelglykogen. Färdigt att använda nästa dag.
Äter du mer än vad du förbrukar kommer överskottet att lagras in som fett.
Du har fått massor med tips i tråden. Gillar du inte mördegskakor blir en måltid med pasta, röda linser, lite matolja och riven ost en komplett måltid.
Jag känner till att det är kcal in/ut som avgör viktuppgång. Men jag tänkte att det kanske fanns andra faktorer som kunde påverka vad man skulle äta före sänggående. Nåväl, bra att det inte är någonting att bekymra sig om!
Mördegskakor är väl gott men pasta, linser och olja blir nog mer praktiskt. Tack för alla tips!
Alfred Nobel
2008-08-31, 12:56
Vad tror du pasta är baserat på? Ägg, mjöl och olja. Du kan äta varje vara för sig om du vill, om det känns bättre.
Ät några timmar innan du går och lägger dig och prioritera kolhydraterna efter träning.
Eddie Vedder
2008-08-31, 17:48
Vad tror du pasta är baserat på? Ägg, mjöl och olja.
Det är väl iofs ganska få pastasorter som är? De allrsa flesta i affären är ju i stort sett bara vatten, mjöl och salt. Undantagär ju t.ex. tagliatelle och mer specialsorter så är målet att få så billig pasta som bara möjligt är det nog klokast att satsa på helt vanlig pasta.
Och då är det bara mjöl och vatten plus salt typ.
SH86: Du missuppfattade Tolkia väldigt verkar det som. Och du säger ju själv att din kompis utgick från att alla vill gå ner i vikt när han gav ett tips, då ÄR det ju ett bantningstips. Ett som dessutom inte stämmer. Skulle det vara så att du inte förbrukade energin du äter på kvällen skulle du ju gå upp i vikt bara av att äta på kvällen eller hur? Men går du inte upp i vikt så förbrukas ju de facto energin. Det var inget illa menat vågar jag lova.:)
Black Star Abyss
2008-08-31, 21:48
Det var inget illa menat vågar jag lova.
Har en förmåga att ta mycket personligt. Är inte speciellt kunnig, men man vill ändå inte verka dum hehe. :) Till veckan ska jag starta min träningsjournal iaf!
Skölj jordnötterna och krossa/mosa/mal dem. Blanda med grädde. Värm och krydda. Så har du gjort dig en riktigt god sås. Käka med vad du vill.
Kaloririk och billigt nog. Se bara till att få i dig protein också, om du vill bygga. Protein är tyvärr oftast lite dyrare att få i sig. Pasta och bönor är nog bland det billigaste ifall man vill ha godkänd "byggarmat". Fryst kyckling är inte ett dugg dyrt heller och kan med fördel avnjutas med jordnötssås.
Ägg, mjölk, havregryn är också bra.
Skulle vilja tacka Bumbi för tipset om Nelins. Ska dra dit och kolla läget imorgon.
Snorkelfarsan
2008-08-31, 23:19
jordnötter, som ju inte är nötter, är som sagt väldigt billiga. Du kan lätt få ett halvkilo får 20 spänn. Och det är ju mer än ett dagsbehov av energi bara i den påsen
jordnötter, som ju inte är nötter, är som sagt väldigt billiga. Du kan lätt få ett halvkilo får 20 spänn. Och det är ju mer än ett dagsbehov av energi bara i den påsen
Åhfan, bra tips! *popcorn*
Black Star Abyss
2008-08-31, 23:37
Jordnötter verkar innehålla fint med protein också :D Ingen aning om kvalitén på proteinet dock...
Fredrik_S
2008-09-01, 00:15
Jordnötter har en väldigt sned fördelning fettsyror, och det är absolut inte rekommenderat att överkonsumera jordnötter. För att inte tala om saltmängden.
Du är nog först med att ta upp linolsyran, Omega-6, i jordnötter.
Tyvärr innehåller de flesta nötterna ett överskott på Omega-6. Cashewnötter är lite bättre, mandel och hasselnötter ännu bättre. Men det är fortfarande överskott på Omega-6.
Eddie Vedder
2008-09-01, 08:21
Ingen aning om kvalitén på proteinet dock...
Du kommer äta så mycket mat ändå så det spelar ingen roll. Proteinkvalitén är oduglig men det är helt oväsentligt med tanke på allt högvärdigt protein du ändå äter.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.