handdator

Visa fullständig version : Greppträning

Andyh
2003-06-23, 00:06
Jag hade tänkt börja träna upp min greppstyrka och jag undrar därför hur jag ska lägga upp träningen. just nu kör jag vanlig styrka uppdelat på 5 pass med 2-3 vilodagar i veckan.

Jag har gjort lite sökningar där jag hittade att grepp skulle man kunna träna ett par ggr i veckan, iaf efter succesiv ökning av antal träningspass. Det verkar även som dom flesta kör många sett per pass. vad tycker ni skall jag börja med ett pass iveckan och sedan öka om ngra månader? skall jag lägga passet på en vilodag, efter ett annat pass? kanske träna varje dag redan direkt? lägga till en dag å ha pass nr6 som grepp? ja ge mig era åsikter.

vilka övningar skall man köra? på mitt gym finns inga speciella greppträningsgrejer förutom CoC trainer - #3. så det får bli dom samt träning med vanliga vikter. vilka övningar finns det? jag kan bara komma på övningar som tränar statiskt om det ska vara fria vikter, lite exempel på dynamiska övningar hade därför suttit fint

btw jag har kört lite med CoC och den pajjar mina händer ngt fruktansvärt. den rev fan bort all hud på fingrarna framförallt lillfingret. finns det ngtsätt att förebygga detta? jag misstänker att jag kommer få en del rejäla valkar ända ute på fingertopparna om jag kör med CoC ett par ggr i veckan.

spas
2003-06-23, 09:30
yo andyh, jag håller själv på att komma igång med greppträningen på gerda just nu. Är absolut ingen expert men jag har ökat ganske ycket på kort tid i grippers. Jag köpte ett par CoCs, de på gerda är tyvärr inte riktigt inoljade osv. Jag brukar köra lite med gripper när jag kommer hem från mina vanliga pass.Har märkt att det går mycket lättare när man är uppvärd och har lite pump från träningen. Sen brukar jag desutom ta och klämma sönder de typ varje gång jag går förbi dem hemma.

Angående sår på händerna så är det bara att bita ihop, det blir förhårdnader efterhand. Jag brukar tejpa över blödande sår och inget annat. Klart man kan använda handskar eller dylikt men man har ingen nytta av starka händer om de samtidigt är gjorda av papper, bara till att härda. :hbang:

Kan visa lite kul övningar på gerda sen om du vill det.

kör hårt.

Spud
2003-06-23, 09:39
en fråga till någon som vet: ska man använda någon speciell olja att smörja in coc'sen med?

psyko_bob
2003-06-23, 10:34
typ symaskins/cykelolja, annars går det bra med rapsolja också.

Arne Persson
2003-06-23, 12:43
Glöm inte att gripperns först skall tryckas ihop fullständigt (lämpligast med hjälp händerna och benen) 100 ggr för att fjäderns motstånd skall bli stabilt och beständigt. Olja in fjädern med minimalt med universalolja e dyl.

Spud
2003-06-23, 17:05
Hade bara 5-56, droppade lite på den och torkade bort det överflödiga, den blev helt ljudlös och mycket bekvämare att klämma :thumbup:

Arne: hela 100 gånger? måste man ha tryckt ihop den 100 gånger före man oljar den eller bara allmänt att efter 100 hoptryckningar så har den sitt rätta tryck så att säga.

Andyh
2003-06-23, 17:35
Vet någon var man kan köpa magnesium, jag va runt i hela lund idag å letade. ingen av sportaffärerna hade, jag tror det va intersport som skulle ta hem men det skulle dom göra mot slutet av sommaren typ augusti-september.

z_bumbi
2003-06-23, 17:59
Andyh: Gym kan ha eller affärer med klättergrejer..

spas
2003-06-23, 18:35
Team sportia har det i den högra av ingångarna. Hälften av de som jobbar där vet inte att de har det men där finns en liten låda bakom kassan.

Andyh
2003-06-23, 20:50
jag var där och frågade och dom hade bara i påse inga block. och det ville dom inte sälja till mig. blocken skulle dom få in i slutet av sommaren. jaja jag får väl åka till malmö och kolla där

psyko_bob
2003-06-24, 11:05
tar du tåget in så har du den närmsta affären bredvid rådhuset på Stortorget.