Logga in

Visa fullständig version : Ang för mycket proteiner

Ridde
2008-08-30, 11:27
En simpel fråga, jag sökte men hittade inget svar, vet inte om jag sökte fel eller inte :(

Men undrar kort och gott: Man ska/bör få i sig runt 2.5g/kg proteiner per dag var det va? I mitt fall skulle det vara 2.5g x 85kg = 212,5g

Om jag får i mig säg 250g proteiner/dag är det då till min fördel eller nackdel?

Nu talar jag givetvis i samband med träning på gym 4ggr/vecka.

Lagrar kroppen proteinet som blir över som fett? eller vad händer?:em:

Lavorini
2008-08-30, 11:42
Ett överskott av protein oxiderar till energi och lagras in som kroppfett och/eller används.

2.5g x bw är i högsta laget om du ligger på ett överskott (bulk som det så töntigt heter). Man kan säga att ju större överskott, desto mindre viktigt blir det att äta väldigt mycket proteiner och på ett underskott gäller det motsatta.

Men trivs du med det så fortsätt så. Det är inte farligt om det var det du var ute efter.

King Grub
2008-08-30, 11:54
Det finns heller inget negativt i muskeltillväxthänseende med att ligga på 2.5-3 gram per kilo kroppsvikt och dygn.

Ridde
2008-08-30, 11:57
Ett överskott av protein oxiderar till energi och lagras in som kroppfett och/eller används.

2.5g x bw är i högsta laget om du ligger på ett överskott (bulk som det så töntigt heter). Man kan säga att ju större överskott, desto mindre viktigt blir det att äta väldigt mycket proteiner och på ett underskott gäller det motsatta.

Men trivs du med det så fortsätt så. Det är inte farligt om det var det du var ute efter.

Ok, då hänger jag med.

Jag bulkar inte direkt, jag äter mycket och var 3e timma, men jag äter absolut ingen kass mat. Inga pizzor etc. Faktum är att jag inte har ätit "skräpmat" eller godis, eller ens socker i form av cola etc. på 3 veckor, och märker resultat på magen osv.

Men jag försöker träna seriöst, för att bygga, men vill ogärna bulka massor, för att deffa som ett tok senare:) Försöker göra ett mellanting :)

Men om jag ligger på runt 200g protein/dag så borde det inte vara något problem då asså?

Vill inte ligga på underskott, eftersom jag vill växa i muskelmassa, men samtidigt försöka minska underhudsfettet lite :cool:

Mourten
2008-08-30, 12:33
börjat du gymma igår kanske det går men det är nybörjarfenomen att tappa fett samt öka i kvalitativ massa samtidigt.
Dock kan du ha en långsam bulk som bara ger några få kgs uppgång/år men dom är å andra sidan minimalt med fett.

Pakanajuhla
2008-08-30, 16:12
(bulk som det så töntigt heter).

Visst har det en otroligt negativ klang? *mini

Ridde
2008-08-30, 16:26
börjat du gymma igår kanske det går men det är nybörjarfenomen att tappa fett samt öka i kvalitativ massa samtidigt.
Dock kan du ha en långsam bulk som bara ger några få kgs uppgång/år men dom är å andra sidan minimalt med fett.

Jag har gymmat i två ynka veckor nu, känner att formen börjar komma sakta men säkert, och mina ändrade kostvanor har gjort mig piggare etc.

Men som sagt lite extra proteiner är inget som i längden kommer "sabba" min träning?

Sen undrar jag, eftersom 2.5g/kg var i överkant, ska jag lägga mig på ca 2g/kg proteiner?

theoppositescollide
2008-08-30, 22:14
Sen undrar jag, eftersom 2.5g/kg var i överkant, ska jag lägga mig på ca 2g/kg proteiner?
2g räcker gott och väl. 1.2-1.5g brukar rentav vara nog, åtminstone när man bulkar.

Ridde
2008-08-31, 08:55
2g räcker gott och väl. 1.2-1.5g brukar rentav vara nog, åtminstone när man bulkar.

Ok då kör jag på 2g :D