Visa fullständig version : Hur påverkar sötningsmedel sköldkörteln? Bifogar läkarcitat.
"Aspartam, Sucralos och K-acesulfam är några av dom vanligaste sötningsmedlen. Dom är s.k. exitotoxiner dvs har negativ påverkan på cenrtala nervsystemet. Barn kan uppvisa ADHD likande symptom. Sukralos innehåller klor som ej bryts ned i naturen mao ett gift både för människa,djur och natur.Toxiner och kemikalier påverkar CNS (centrala nervsystemet), sköldkörtel, binjurar i första hand. Detta kan leda till hypothyreos typ 2 och kroniskt trötthetssyndrom, utbrändhet osv som egentligen är uttryck för trött sköldkörtel och trötta binjurar. Detta är ett stort ökande problem i befolkningen och värre lär det bli med tanke på att industrin tar alla tillfällen att använda kemikalier i allt som tillverkas. Idag måste man vara medveten om detta och läsa innehållsförteckningar om man är intresserad av sin hälsa"
Jag har själv ätit väldigt mycket läkerol och sötningsmedel i mina dagar och nu sitter jag här med hypothyeros och undrar nu om det kanske finns något samband? Det var för några dagar sedan jag kom fram till att jag skulle sluta med sötningsmedel, kände att jag inte måde bra av det och att det bara kostade pengar och knappast gav mer än vad det kostade. Nu säger jag inte att sötningsmedel ger en cancer, fetma och så vidare per automatik men jag känner i alla fall att det är dags att lägga av.
Nu har jag då några frågor:
Finns det någon vetenskap bakom påståendet att sötningsmedel kan skada sköldkörteln?
Nu när jag har slutat med sötningsmedel (äter aldrig godis annars, det socker jag får i mig är från frukt och väldigt små mängder i diverse såser och liknande, ni vet hur det är) så känner jag att det fortfarande finns ett sug efter sött, hur länge kan jag räkna med att detta "sug" sitter i? Ni som slutat dricka kaffe vet kanske vad jag pratar om, man känner att det är något man vill ha men man vet inte riktigt vad och det hjälper inte att äta vanlig mat eller liknande.
Inte den blekaste när det gäller svaret på din fråga.
På sidan som du hämtade texten ifrån står det Från en läkare:. Det blir nog till att gräva ordentligt så att läkaren kan ge oss sina referenser till uttalandet.
Jag uppfattar texten som mycket uppviglande och på tok för komprimerad för att ge något vettigt. Hade läkaren något intresse av att föra fram ett budskap borde läkaren lägga ned lite mer omsorg i texten.
Har nu läst vidare och det verkar som om aspartam kan minska antalet röda blodkroppar i blodomloppet? Jag är blodgivare och mina hemoglobinvärden har alltid varit mycket höga, nu under sommaren har jag fått diagnosen hypothyeros och nu när jag var på blodgivningen hade jag låga HB-värden, runt 125 istället för mina vanliga 150-160. Kan detta bero på aspartam eller kan jag skylla det på sköldkörteln? Äter förvisso inte mycket kött men jag har inte förändrat mellan den senaste blodgivnignen och alla de år jag gett blod tidigare.
Sen har jag bara minnesbilder av att aspartam påverkar njurarna också och då produktionen av röda blodkroppar styrs av hormonet erytropoeitin som utsöndras från njurarna kan jag inte motstå tanken om det kanske finns samband?
Blev väldigt mycket text nu, utan substans och röd tråd men ni kanske kan förstå vad jag är ute efter? Jag vet att jag inte har vetenskap bakom det jag säger och det är just därför jag frågar er. Jag känner mig som en person som tror blint på aftonbladets rubruker men ändå känner jag att det känns som om det finns samband mellan HB-värden, sötningsmedel, hypothyeros, trötthet osv.
Sverker:
Jag håller med dig, citatet är från ett forum där en användare skrev det som ett läkarcitat så det är fullt möjligt att läkaren är lika mycket läkare som Anna Skipper är doktor.
Jag har alltid varit den typen som endast tror på det jag vet och som kan bevisas och så vidare men nu har jag börjat känna att jag ska gå emot mina vanliga spår. Inte börja tro på gud eller förneka vår meningslöshet i universum utan bara sluta med sötningsmedel. Även om jag inte har några venteskapliga referneser, belägg eller motiveringar bakom att sötningsmedlet skulle kunna vara boven bakom mina problem (som jag för övrigt tar fullt ansvar för, jag försöker inte skylla ifrån mig) så känner jag att de tillfälligheter och min rena magkänsla är tillräcklig för att få mig att sluta med sötningsmedlet, det är inte mycket jag har att förlora av det beslutet.
Man kan se det som alla ungdomar som börjat ta så kallade research-chemicals (droger var molekylära sammansättning ännu inte är förbjuden enligt lag men som ändå fungerar som "droger") och säger att det inte finns några som helst bevis för att de är farliga. De säger till och med att de är ofarliga. Nu skiljer sig givetvis dessa från sötningsmedel med att det faktiskt finns studier på t.ex. aspartam som säger att det inte är skadligt i rimliga doser men ändå väljer jag att sluta med sötningsmedlet alltså och jag antar att det beror på att jag känner att vetenskaplig forskning tar tid och ger väldigt väldefinierade svar eller vad man ska kalla det, ännu tror jag inte vi vet allt om aspartam. Jag tänker inte köra på att det är ofarligt tills motsatsen bevisats, jag väljer istället att bara lägga av och på så sätt tjäna in lite pengar =)
Jag kan inte finna att dina symptom finns med här:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11372&epslanguage=SV
När jag söker på nätet finns på flera ställen kopplingen aspartam->metanol ->formaldehyd -> cancer. Här är en sida:
http://www.rense.com/general70/aasp.htm
Själv lyssnar jag helst till Livsmedelsverket.
Jag vet att det inte är så populärt att skriva "jag har hört nånstans att..." här på kolozzeum och inte ange nån källa; men det tänker jag göra ändå.
Pratade med en journalist häromdagen som skriver på ämnena psykologi/hälsa. Hon nämnde att en anledning till att hypothyreos har blivit så mycket vanligare de senaste årtiondena kan ha att göra med ökat utsläpp av miljögifter, besprutning mm.
Man vet ju inte vad alla nya konstgjorda ämnen har för långsiktiga effekter eftersom det är sånt som vi inte använt oss av särskilt länge. Så det går att spekulera hur mycket som helst. Men det du skriver är ju inte helt osannolikt.
Själv håller jag mig till att äta så naturligt som möjligt, även om det inte ännu finns bevis på att sötningsmedel mm skulle vara farligt.
Jag tycker att det är grovt att dra slutsatsen att något är skadligt för organ xyzåö (oftast nämns ju en radda, se ursprungsinlägget) för att man anser att det är en "kemikalie" (med vilket oftast brukar anses att det är syntetisk framställt och inte extraherat ur en växt). Jag tycker också att uttalandet "toxiner och kemikalier påverkar CNS (centrala nervsystemet), sköldkörtel, binjurar i första hand" är konstigt, då det finns gott om toxiner som påverkar andra organ/organsystem. Det är också svårt att jämföra förekomsten av vissa sjukdomar över tid, eftersom diagnostiken förbättrats så mycket; jag vågar gissa att hypotyreos är ett bra exempel på en sådan (om inte i metodik, så genom att man utreder för hypotyreos vid mildare symptom oftare idag än förr).
Ang. låga Hb-värden så var det ju uppe för inte så länge sedan, och det konstaterades att en Hb-sänkning ofta är något man jobbat på ganska länge. Det är alltså svårt att säga om det i trådskaparens fall beror på hypothyreos (är väl iofs kanske inte så långsökt att det skulle finnas ett samband) eller på en lång period av blodgivning utan tillräcklig supplementering.
Sedan finns det ju ingen direkt FÖRDEL med att äta sötningsmedel, så vill man lägga av kommer man knappast att förlora något på det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.