Logga in

Visa fullständig version : synpunkter ang. mat!

zomban
2008-08-29, 23:45
Tjenatjena!

Är en kille på 21 år, 177cm 78kg, som skulle vilja ha lite tips/reflektioner/synpunkter på min kost och träning.

Here we go:

kliver upp 07:30

Frukost på jobbet kl ~ 09:00
2-3 mackor med ost/skinka, en kopp kaffe

Lunch ~ 11:30
5 dl lättfil,en banan,ett glas juice

Mellanmål ~ 14:30
banan,äpple,en kopp kaffe

Träning ~17:00
brukar köra 15min rask prom. på band som warmup sedan 30min crosstrainer
med motståndsnivå 12-14 av 20 möjliga (brukar hinna typ 4,7-5km alltså 500-600kcal)
brukar variera och köra joggingpass på ca 6-7km också (vissa dagar rask promenad ute i ca 1h)

kör detta schema oftast mån-fre och vilar lördag och söndag.

Middag ~18:30
bor själv, så det blir oftast något snabbt-och lättlagat som tex:
en burk vita bönor (420g) + 3st grillkorvar
fullkornsmakaroner (ca 200-300g) och typ 8st köttbullar
potatismos/potatis (ca 200g) och 4-5 fiskpinnar
pyttipanna (ca 350g)

sen brukar jag klara mig resten av kvällen, vet att det skulle kanske vara bra att klämma in något slags kvällsmål men jag är oftast proppmätt vid läggdags runt 23:30-00:00 tiden.

Skulle gärna vilja bränna bort "det lilla extra" som fastnat runt midjan efter sommarens bravader! Har ni några råd på vad jag kan göra/ändra på för att göra processen effektivare?

tacksam för alla (seriösa) svar :hbang:

Exhale_
2008-08-29, 23:50
Lite klent med fett kanske. Försök att undvika charkprodukter som innehåller E250.

Vill du bränna bort det där "lilla extra" måste du käka mindre mat och/eller motionera mer. Det är ett energiunderskott du behöver för att gå ned i vikt.

zomban
2008-08-29, 23:54
Exhale- hmm okej, det kan nog vara sant!

jo, har läst mkt om "eat less-exercise more" och försöker att inte äta mig MÄTT, utan nöjd. Men känns inte som att 4-5 pass i veckan är så bad heller?..rätta mig om jag har fel!

Exhale_
2008-08-30, 00:00
Exhale- hmm okej, det kan nog vara sant!

jo, har läst mkt om "eat less-exercise more" och försöker att inte äta mig MÄTT, utan nöjd. Men känns inte som att 4-5 pass i veckan är så bad heller?..rätta mig om jag har fel!

4-5 pass i veckan är gött som fan :)

Men 4-5 pass i veckan kommer inte få dig att tappa det där lilla extra. Det gör ett enegiunderskott åt dig.

4-5 pass i veckan samtidigt som du ligger på ett energiunderskott gör att du bör tappa endast fett.

Detta om du på något av passen kör styrketräning, för det gör du väl?

Den enkla guiden lyder som följer: För att gå ned i fettvikt krävs ett energiunderskott. Detta samtidigt som du styrketränar och käkar tillräckligt med protein.

Väg dig en gång i veckan och se var vikten bär av. Går du inte ned får du försöka äta lite mindre osv.

JärnJane
2008-08-30, 00:21
Tjenatjena!

Är en kille på 21 år, 177cm 78kg, som skulle vilja ha lite tips/reflektioner/synpunkter på min kost och träning.

Here we go:

kliver upp 07:30

Frukost på jobbet kl ~ 09:00
2-3 mackor med ost/skinka, en kopp kaffe

Lunch ~ 11:30
5 dl lättfil,en banan,ett glas juice

Mellanmål ~ 14:30
banan,äpple,en kopp kaffe

Träning ~17:00
brukar köra 15min rask prom. på band som warmup sedan 30mincrosstrainer
med motståndsnivå 12-14 av 20 möjliga (brukar hinna typ 4,7-5km alltså 500-600kcal)
brukar variera och köra joggingpass på ca 6-7km också (vissa dagar rask promenad ute i ca 1h)

kör detta schema oftast mån-fre och vilar lördag och söndag.

Middag ~18:30
bor själv, så det blir oftast något snabbt-och lättlagat som tex:
en burk vita bönor (420g) + 3st grillkorvar
fullkornsmakaroner (ca 200-300g) och typ 8st köttbullar
potatismos/potatis (ca 200g) och 4-5 fiskpinnar
pyttipanna (ca 350g)

sen brukar jag klara mig resten av kvällen, vet att det skulle kanske vara bra att klämma in något slags kvällsmål men jag är oftast proppmätt vid läggdags runt 23:30-00:00 tiden.

Skulle gärna vilja bränna bort "det lilla extra" som fastnat runt midjan efter sommarens bravader! Har ni några råd på vad jag kan göra/ändra på för att göra processen effektivare?

tacksam för alla (seriösa) svar :hbang:

Jag tror tyvärr inte att du bränner så många kcal på den tiden. Ofta är maskinernas kalorimätare missvisande så dessa ska du inte ha som mått, efterssom det kan ge dig uppfattningen att du får klämma ner en 100grams chokladkaka av ett sånt pass på maskinen, och bara hamna på +-0. Så är tyvärr inte fallet, du bränner kanske 300 kcal i timmen av rask promenad om du jobbar på bra, och ungefär lite mindre än det dubbla när du springer. (rätta mig om jag har fel här)

zomban
2008-08-30, 00:36
Järnjane-nej, det kan du ha rätt i!men om den räknar rätt i avstånd så är det ju iaf typ 5km :) alltid något ^^ skulle aldrig falla mig in att "klämma" i mig choklad efter ett pass bara för att jag vet att jag hamnar på +-0. Då känns ju passet hyffsat useless liksom :) dessutom var det bara på crosstrainern jag menade 500-600kcal, inte på promenaden för den vet jag inte ger så mkt tyvärr :(

JärnJane
2008-08-30, 00:41
Järnjane-nej, det kan du ha rätt i!men om den räknar rätt i avstånd så är det ju iaf typ 5km :) alltid något ^^ skulle aldrig falla mig in att "klämma" i mig choklad efter ett pass bara för att jag vet att jag hamnar på +-0. Då känns ju passet hyffsat useless liksom :) dessutom var det bara på crosstrainern jag menade 500-600kcal, inte på promenaden för den vet jag inte ger så mkt tyvärr :(

Nej klart du inte skulle klämma i dig nåt sånt efter ett pass, jag tar tillbaka det!

Förresten, hur räknar man avstånd på en crosstrainer? är inte det typ en sån där med handtag som man stakar med samtidigt som man typ "springer" med fötterna i en ellipsformad bana på två byglar? finns det "riktiga" såna som man kan glajda omkring på i elljusspåret typ? :D

zomban
2008-08-30, 00:46
Nej klart du inte skulle klämma i dig nåt sånt efter ett pass, jag tar tillbaka det!

Förresten, hur räknar man avstånd på en crosstrainer? är inte det typ en sån där med handtag som man stakar med samtidigt som man typ "springer" med fötterna i en ellipsformad bana på två byglar? finns det "riktiga" såna som man kan glajda omkring på i elljusspåret typ?

vet faktiskt inte hur det räknas ut, om det är typ en varvräknare eller nåt?no idea..japp det är en sån :)

hahahaha fyfan vilken syn det skulle vara å se nån komma på en sån i ett elljusspår :D:D nääe, det finns inte! det närmaste du kommer där är nog längdskidor eller rask promenad med stavar

offense74
2008-08-30, 18:48
Jag ser inte en grönsak på hela dagen.

zomban
2008-09-01, 22:03
offense74- nej jag vet :( det skulle jag behöva bättra mig på

sneeb
2008-09-03, 07:46
kokt färsk broccoli är Lösningen :)

zomban
2008-09-04, 22:12
sneeb- hmm,okej..kanske man ska testa! är öppen för typ alla möjliga förslag ang. kost så det är bara att ösa på :)

Scratch89
2008-09-04, 22:35
Kokt broccoli och kokta morötter är utmärkta näringskällor, och är väldigt bra på att mätta också.

zomban
2008-09-04, 23:08
Scratch- okej, det blir till att testa det då :) på tal om detta: http://www.youtube.com/watch?v=m9J5uHdUsNs

zomban
2008-09-06, 15:32
Vad tror ni förresten om att till frukost äta 1 dl havregryn+2 dl vatten (snabbgröt) och sen tillsätta lite whey-80 shake istället för mjölk till gröten?har testat det två dagar i rad och måste då säga att man blir sjukt mätt+att det smakar riktigt gott!känns iaf som en bra start på dagen! vad tror ni?*jorgen*

Heniin
2008-09-06, 16:20
Vad tror ni förresten om att till frukost äta 1 dl havregryn+2 dl vatten (snabbgröt) och sen tillsätta lite whey-80 shake istället för mjölk till gröten?har testat det två dagar i rad och måste då säga att man blir sjukt mätt+att det smakar riktigt gott!känns iaf som en bra start på dagen! vad tror ni?*jorgen*

jag kör själv protein smoothie + 2dl gröt på morgonen och det mättar hyffsat länge.

zomban
2008-09-10, 07:19
kokt färsk broccoli är Lösningen :)

införskaffade en kilopåse broccoli i helgen som jag börjat lägga till vid middagarna till det jag äter. Mättar bra, och med lite salt blire kanongött! thanks for the tip :thumbup: