Visa fullständig version : 50 e% från fett, någon?
JärnJane
2008-08-29, 15:45
Hej
Fråga:
Jag undrar om det är dåligt eller dumt på nåt sätt att byta ut större delen av kolisar mot fett när jag ska äta upp mig o öka i vikt, så att ca hälften av min energi kommer från fett.
Tänkte om det är dåligt för hyn eller muskelbyggande eller whatever vad vet jag, vad har ni för erfarenheter? Vet ju att många får bra resultat av lite kolh. och mera fett vid viktnedgång, men hur ser det ut vid uppgång/muskelbyggande?
Varför undrar jag då detta? Under året som gått har jag lagt på mig ca 5 kg (först 7 sen bort med 2 inför sommaren) och är nöjd med det, tänkte köra en repris nu.
Det enda som är rätt påfrestande för psyket under bulk, och som jag fasar inför, är att jag får sån puffig mage av mycket kolhydrater, men den drar sig tillbaka och blir fin direkt om jag tar det lugnt med kolisar i två dagar.
Mega_man1000
2008-08-29, 16:05
kanske att kolisar är en energikälla som kroppen i första hand vill utnyttja tror ja asså tror inte man orkar träna lika hårt om man inte får i sig rätt mängd kolisar varje dag. Se det så här lagom kolisar= Energi = Bra och hård träning = bra resultat= Glad JärnJane :D
Jag har inte så lång erfarenhet av högre andel fett då min första planerade bulk vara ganska fettsnål. Just nu har jag ett stort fettintag (150g om dagen cirka) utan att för den sakens skull ligga lågt på kolhydrater och jag tycker personligen att mycket fett ger en energiboost (förbättrad prestation), precis som mycket kolhydrater också gör det, så egentligen kan man väl säga att det är en fråga om kalori-boost bara att det är mycket skönare/godare och lättare att även öka fettintaget och inte bara kolhydrat- och proteinintaget. Det viktiga är väl att man inte får fel sammansättning av fetter som kan påverka hälsan negativt och det är väl där jag är lite osäker på om det jag gör är det smartaste då mycket av mitt fettintag kommer från fläskfärs. Men än så länge mår jag bra :p
Eddie Vedder
2008-08-29, 17:32
kanske att kolisar är en energikälla som kroppen i första hand vill utnyttja tror ja asså tror inte man orkar träna lika hårt om man inte får i sig rätt mängd kolisar varje dag.
Vad får dig att tro att trådskaparen inte får i sig tillräckligt med kolhydrater för att orka? Planen är ju att öka i vikt så det går säkert att få i sig en helt okej mängd kolhydrater för att hålla prestationsförmågan uppe även om en stir andel E% kommer från fett. Det beror ju helt på hur stort energiintag man jar totalt sett.
JärnJane: Jag tycker du kan testa om du känner för det, att ha uppkörd mage är bara jobbigt och det om något lär ju hämma din träning mer i såfall. Se bara till att proteinintaget är högt nog. Sträva efter ca 2g protein/kg kroppsvikt och därefter lägger du upp fett/kolhydrater som du känner passar bäst.
Fet fisk, ägg, majonnäs, grädde, ost, smör, nötter och frön så har du en bra mix av olika fettkällor.:) Dina kolhydrater kan ju gärna komma från källor som täcker ditt fiberintag väl samt även ditt C-vitaminintag, typ grönsaker såsom broccoli och paprika samt att du kan välja t.ex. potatis, kanske bönor (om magen klarar av det), havrehryn, råris etc. som övriga kolhydratkällor.:thumbup:
JärnJane
2008-08-29, 18:49
Okej bra, tack grabbar! Jag ska testa, men ska väl inte börja med att köra 50 e% fett direkt, men definitivt mycket mera fett. Jag börjar med att höja fettet till en bit över 100 gram om dan iallafall (Under förra viktuppgången åt jag ca 1 gram F per kg kroppsvikt och jag väger 61 kg just nu) men samma kcal-intag totalt som förut, så får vi se hur det hela artar sig.
Mega_man1000
2008-08-29, 23:27
jag utgick ifrån att han bytte ut de flesta kolhydrater till fett helt enkelt*gah!* och av egen erfarenhet så blir man tröttare/svagare med en mindre mängd kolisar än vad man är van vid. Självklart kan det vara så att han endå får i sig en hyfsat bra mängd kolisar eftersom han inte nämt något antal eller kcal mängd:)
JärnJane
2008-08-30, 00:09
jag utgick ifrån att han bytte ut de flesta kolhydrater till fett helt enkelt*gah!* och av egen erfarenhet så blir man tröttare/svagare med en mindre mängd kolisar än vad man är van vid. Självklart kan det vara så att han endå får i sig en hyfsat bra mängd kolisar eftersom han inte nämt något antal eller kcal mängd:)
JärnJane är en tös FYI! :whipped: Men tack för engagemanget!
Ja jag ska ju inte byta ut kolisarna helt och hållet
Ja hur fan kan man missa det :D
Lycka till!
Mega_man1000
2008-08-30, 10:55
woops sorry va inte alls meningen*cry* var för trött när jag skrev inlägget så måste ha missat det;)
Jag har läst det som Järnjanne. :D
Tillbaka till frågan.
50E% fett är ganska mycket och om man inte gör av med så mycket kalorier i förhållandet till sin kroppsvikt så kan det som redan sagts påverka prestationen. Gör man däremot av med mycket så är det skönt att närma sig den gränsen för att slippa proppa i sig mat.
Min gissning är att man vid en kroppsvikt av 60 kg måste upp över 2000 kcal för att man bör öka fettintaget över 1 g/kg och ändå behålla ett rimligt kolhydratintag för "normal" träning. 2000 kcal är också en del för någon som väger 60 kg (även om det inte är någon extrem siffra).
120 g protein, 60 g fett och 250 g kolhydrater är inte direkt några orimligt om man tränar regelbundet och någorlunda intensivt/stor volym.
Självklart om man känner att det funkar bättre med magen osv så kan det ju vara en fördel men det kan handla om ovana men även vilka kolhydratskällor man väljer.
Scratch89
2008-08-30, 13:01
Det viktiga är väl att man inte får fel sammansättning av fetter som kan påverka hälsan negativt och det är väl där jag är lite osäker på om det jag gör är det smartaste då mycket av mitt fettintag kommer från fläskfärs. Men än så länge mår jag bra :p
Fläskfärs har faktiskt helt ok fettsammansättning, för att vara rött kött iallafall. Bättre än nötfärs, oxfilé och andra köttstycken.
JärnJane
2008-08-30, 16:28
Exhale_ Ja jag menar då det... *rolleyes*
Mega-mannen: De e lugnt :)
z_bumbi: Okej då är jag inte helt ute o cyklar. Jag sätter sprätt på en och annan kalori, har legat på ca 2700 för att öka 7 kg på 9 månader, och då har jag fått kämpa för att få ner all mat särskilt kolisarna, för att sen få konstant putmage o typ rulla i säng. Känns som att fett är nåt att satsa på!
scratch: jasså? hur fett är det? har nog aldrig använt fläskfärs, hur smakar det? kan man göra typ köttfärssås utan att känna så stor skillnad från vanlig nötfärs?
Scratch: Oh fan, då känns det ju lite bättre. Har ju andra fettkällor också men "fläskfärsfett" dominerar.
jasså? hur fett är det? har nog aldrig använt fläskfärs, hur smakar det? kan man göra typ köttfärssås utan att känna så stor skillnad från vanlig nötfärs?
Fläskfärs är upp till 20%, vid tillagning av t ex fläskfärssås brukar det drypa av en del fett och koka i botten (om det nu inte är vatten men jag antar att det är en hel del fett). Vill man ha kvar fettet i såsen kan man alltid använda något ägg eller två och ha redning i för att binda upp alltihop. Ja man kan göra köttfärssås på det och det smakar jättegott, iaf när jag lyckas få till det, är inte världens bästa kock så det beror snarare på mina skills än att det inte är nötfärs. Brukar även göra biffar på det ibland vilket också är tokgött och då får inte fettet någon större chans att rinna iväg heller om man prompt vill ha all energi från fläskfärsen.
Sen är det ju självklart billigare än nötfärs och blandfärs så om man vill ha extra energi är det en win-win situation.
En fråga till scratch:
Hur kommer det sig att du anser att fläskfärs har bättre fettsammansättning än fett från nötfärs?
Mega_man1000
2008-08-30, 18:29
Jag har läst det som Järnjanne. :D
jag trodde det också:smash:
JärnJane
2008-08-30, 20:03
jag trodde det också:smash:
Men järnspikar också! [drrrrrm'tch!]
skulle tagit ett annat nick typ järnbettan eller nåt!
men undrar också vad det är som är så bra med just fläskfärsfett framför nötfärsfett
Men undrar också vad det är som är så bra med just fläskfärsfett framför nötfärsfett.
Det som avses är nog att det brukar vara MER fett i fläskfärs än i nötfärs, m.a.o. blir en portion lagad på fläskfärs fetare/energirikare.
JärnJane
2008-08-30, 22:18
Det som avses är nog att det brukar vara MER fett i fläskfärs än i nötfärs, m.a.o. blir en portion lagad på fläskfärs fetare/energirikare.
Jo men jag tänkte på det som scratch skrev:
Fläskfärs har faktiskt helt ok fettsammansättning, för att vara rött kött iallafall. Bättre än nötfärs, oxfilé och andra köttstycken.
Låter ju som att det skulle vara en bättre typ av fett?!
A.Steinbach
2008-08-31, 01:21
Det som påverkar fettkvaliteten mest är ju ifall boskapen betat gräs eller ätit spannmål.
Gräsuppfött kommer att generera bättre fettkvalitet.
Fribetande kor får ett kött med mer CLA. Finns massor med trådar om CLA.
Grisfettet är mer fleromättat och det är anledningen till att man inte ska frysa fläskkött längre än 6 månader. Fettsyrorna i fläsket är beroende på vad grisen åt under uppväxten. Åt den mycket fisk kan fläsket ta smak av fisk men innehålla Omega-3. Åt grisen mycket majs så kommer fläsket innehålla en del Omega-6 osv.
Eddie Vedder
2008-08-31, 07:48
En fråga till scratch:
Hur kommer det sig att du anser att fläskfärs har bättre fettsammansättning än fett från nötfärs?
Antagligen den förlegade myten om att mättat fett skulle vara skadligt.
King Grub
2008-08-31, 07:52
Det är väl ingen myt. Tvärtom finns det många, inklusive nya, studier som klart pekar på att ett överdrivet intag av mättade fettsyror har skadlig metabol påverkan.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&DbFrom=pubmed&Cmd=Link&LinkName=pubmed_pubmed&LinkReadableName=Related%20Articles&IdsFromResult=18614742&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_DiscoveryPanel.Pubmed_Discovery_RA&log$=relatedarticles&logdbfrom=pubmed
Man lär sig alltid något nytt King Grub:thumbup:
Det går att alltså koppla ombildningen av mättat fett till omättat fett med hjärt- kärlsjukdomar.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16487913?ordinalpos=3&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum
Under din länk kommer denna fram. Borde inte desaturasaktiviten vara mer avgörande när man går upp i vikt och lägger fett på hög än när man håller sin vikt ? Att desaturasaktiviten snarare är ett mått på att man går upp i vikt och är påväg in i det metabola syndromet.
Scratch89
2008-09-02, 13:37
Jag glömde svara i den här tråden, såg jag. :D
Fläskfärs har större andel fleromättade och enkelomättade fettsyror än vad nötfärs har.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.