Logga in

Visa fullständig version : matsmältning av nötter?

zowie
2008-08-29, 10:00
det låter kanske konstigt, men när/om jag äter nötter så återfinner jag en hel del i faeces nästa dag och då undrar jag om man tar upp allt energi från de om ca. hälften går till spillo?
t.ex. åt jag säkert 100g igår, vilket ger ju mkt kalorier, förutom min andra mat, men jag går inte upp i vikt.
är det nån som vet det?

King Grub
2008-08-29, 10:03
Du tar antagligen inte upp mycket.

En studie på mandlar:

Natural almonds (NA), blanched almonds (BA), finely ground almonds (FG), and defatted finely ground almonds (DG) were digested in vitro under simulated gastric and gastric followed by duodenal conditions. FG were the most digestible with 39, 45, and 44% of lipid, vitamin E, and protein released after duodenal digestion, respectively.

J Agric Food Chem. 2008 May 14;56(9):3409-16.

Mindre än hälften av fettet och proteinet.

zowie
2008-08-29, 12:39
tack för svaret!
det måste det väl vara, annars hade jag blivit fetare med åren, äter nämligen mkt cashews m.m. tänkte alltid det har med min magproblem att göra, men det verkar väl vara normalt som med majs.

Eddie Vedder
2008-08-29, 12:43
Det är normal ja.:)

Men jag vet inte riktigt varför nötter är svåra för en del att smälta, majs beror ju på ett skal av cellulosa till vilket vi saknar enzymer för att spjälka. Samma princip med t.ex. psylliumfrön och linför, det är inte cellulosa men fortfarande är det en form av kostfiber som inte kan brytas ner så att fröna går rakt igenom.

Med nötter vet jag faktiskt inte vad som "ställer till det". kanske bara det faktum att de är hårda.:)

Krisz
2008-08-29, 14:37
Då är den givna följdfrågan förstås: har man räknat med detta när man angett 600 kcal/100 gram på mandelpåsen? Inte va? När man anger energin på förpackningar så har man bara bränt upp (eller hur man nu gör) 100 gram mandel fullständigt och sett att det blev 600 kcal? Men hela den energimängden tillgodogör man sig alltså inte.

Det här är ju jätteintressant, för då har man ju bara fått i sig hälften av fettet och proteinet som anges på förpackningen, och det gäller om jag förstod det rätt mald mandel dvs man får i sig ännu mindre om man äter hel mandel.

King Grub
2008-08-29, 14:42
Då är den givna följdfrågan förstås: har man räknat med detta när man angett 600 kcal/100 gram på mandelpåsen?

Nej.

Handcuff
2008-08-29, 14:47
det låter kanske konstigt, men när/om jag äter nötter så återfinner jag en hel del i faeces nästa dag

Varför rotar du i ditt bajs? :confused:

:D

HoppeR
2008-08-29, 14:48

han är anal-optimal!
Gäller att ta vara på varje gram fett & protein !. :em:

Sverker
2008-08-29, 17:04
Kan det vara så att det finns proteininhibitorer i nötter ?
Att rosta nötterna borde öka upptaget betydligt av proteinet.

Eddie Vedder
2008-08-29, 17:25
Det här är ju jätteintressant, för då har man ju bara fått i sig hälften av fettet och proteinet som anges på förpackningen, och det gäller om jag förstod det rätt mald mandel dvs man får i sig ännu mindre om man äter hel mandel.

Alla absorberar olika mycket, en persons mage pallar att bryta ner nötterna bättre än någon annans etc.

Och energivärde i mat mäter man genom att elda upp det i en bombkalorimeter, därefter har man ett fysikaliskt förbränningsvärde på livsmedlet.

Ola Wallengren
2008-08-29, 18:49
Ungefär 15% näringen i nötter/mandlar går rätt igenom, vilket är lite mer än för måga andra livsmedel.
Till viss de förklarar detta varför man generellt inte går upp lika mycket som förväntat när man lägger till nötter i kosten. Nötterna verkar dessutom relativt mättande, trots att de är energitäta.

Guddi
2008-08-29, 21:27
Denna artikel va uppe på lyle mcdonalds forum för ett tag sen, är nog relevant för diskussionen. Mannen som skrivit artikeln har fått pengar från något nötföretag så man kan nog inte lita på allt...

Asia Pac J Clin Nutr. 2008;17 Suppl 1:337-9.Links
The energetics of nut consumption.
Mattes RD.
Nuts are a nutrient-rich food group. Depending on the type, they may provide substantive concentrations of Vitamin E, magnesium, folate, essential fatty acids, fiber and protein to the diet. They also contain potentially important phytochemicals. By mechanisms yet to be identified, they are reported to improve postprandial lipid profiles and may hold other health benefits. However, they are also energy dense so a theoretical contributor to positive energy balance and weight gain. However, epidemiological studies have consistently revealed an inverse association between the frequency of nut consumption and BMI. Further, intervention trials demonstrate less than predicted weight gain following inclusion of nuts in the diet. The mechanisms for these observations are currently under study. Candidates include strong satiety effects, promotion of energy expenditure and/or inefficient energy utilization. Recent trials have revealed support for each. Inclusion of nuts in the diet results in strong satiety effects as revealed by robust compensatory dietary responses that offset approximately 65-75% of the energy they provide. Several trials note increased energy expenditure that may account for an additional 10% of their energy yield. Limited bioaccessibility results in a loss of 5-15% of energy. Taken together, these findings largely account for the energy provided by nuts and explain the epidemiological and clinical observations. Thus, current knowledge suggests moderate nut consumption does not pose a threat for weight gain.

zowie
2008-08-31, 16:16

vad är det för dumt kommentar?
jag rotar inte (och om, är det väl min sak) utan är uppmärksam hur min matsmältning fungerar eftersom jag har åratal av mag-tarm-problem bakom mig. och vad landar i toaletten säger en hel del om min kropp och om den fungerar optimalt.

frambogir
2008-08-31, 17:35
Måste väga mängden nötter jag stoppar i mig och mängden som "följer med ut" sedan för att se hur mycket kroppen tar upp. :)

Eddie Vedder
2008-09-22, 18:10
Bump.:)

Läste runt lite och hittade en studie som fick mig att tänka på den här tråden:

Objective: To explore the effects of peanut consumption on fecal energy excretion with a balanced, non-vegetarian diet.
Design: Four arm parallel group design (that is, whole peanut (P), peanut butter (PB), peanut oil (PO) or peanut flour (PF) consumption) with one crossover (control and intervention).
Subjects: In total 63 healthy men and women from Ghana, Brazil and USA (N=15–16 per group) with an average body mass index of 21.8 kg m-2.
Measurements: Percent fat of fecal wet weight daily energy excretion during the control and the treatment periods.
Results: Compared to control, the percentage of fat in the feces increased significantly for the P group (5.220.29%) relative to the other three groups ((PO=3.070.36%, PB=3.110.31% (P=0.001), and PF=3.750.40% (P=0.019)). The same findings held for kJ g-1 of feces excreted. During the P supplementation period, the energy excretion was 21.41.0 kJ g-1 versus 18.71.0 kJ g-1 for PO (P=0.034), 18.80.7 kJ g-1 for PB (P=0.042) and 18.50.8 kJ g-1 for PF (P=0.028).
Conclusion: Fecal fat and energy loss is greater with consumption of whole peanuts compared to peanut butter, oil or flour. This may contribute to the less than predicted change of body weight observed with peanut consumption. There were no cultural differences.

http://www.nature.com/ijo/journal/v32/n2/full/0803735a.html

Peanut digestion and energy balance. International Journal of Obesity (2008) 32: 322–328

Alltså ökad mängd fett och energi som utsöndras via faeces då en viss mängd av ens dagliga energiintag består av jordnötter. Samma princip som med mandlarna i Grubs citerade studie med andra ord.

Det diskuteras som en av anledningarna till varför det finns ett visst "paradoxalt" samband mellan regelbunden nöt- och frökonsumtion (jag jag vet att nötter är baljväxter men ni hajjar poängen:D) med förmåga att hålla koll på vikten trots att det är så kaloririk föda. Dels det här med absorbtion/utsöndring men även påverkan på aptit givetvis.

Krisz
2008-09-22, 19:03
"Fecal wet weight" :hbang:

Jätteintressant att mycket att energin från jordnötter och mandlar går rakt igenom utan att absorberas.

AsTfL
2008-09-22, 20:51
(jag jag vet att nötter är baljväxter men ni hajjar poängen:D) .

Du menar att jordnötter är baljväxter hoppas jag.

Eddie Vedder
2008-09-22, 20:54
Du menar att jordnötter är baljväxter hoppas jag.

Japp, bra att du såg det.:em:

Ristretto
2010-03-07, 17:59
Är det någon som vågar sig på en uppskattning av hur mycket man ungefär kan räkna bort av de nötter man äter?

Eddie Vedder
2010-03-07, 18:01
Är det någon som vågar sig på en uppskattning av hur mycket man ungefär kan räkna bort av de nötter man äter?

Jag skulle tveklöst räkna in allt. Ser ingen anledning att krångla med just nötterna eftersom det ändå finns så mycket felkällor.

Men här kan du läsa:

http://traningslara.se/blogg/notter-kaloririka-men-anda-gynnsamma-for-viktbalans/

Ristretto
2010-03-07, 18:03
Jag skulle tveklöst räkna in allt. Ser ingen anledning att krångla med just nötterna eftersom det ändå finns så mycket felkällor.

Men här kan du läsa:

http://traningslara.se/blogg/notter-kaloririka-men-anda-gynnsamma-for-viktbalans/

Jo, jag läste den artikeln för ett tag sedan. Nu undrade jag bara om det fanns siffror på hur stor del av nötterna som inte tas upp av kroppen. Men det blir att fortsätta räkna med allt. Jag äter ändå inte nötter så ofta.

Eddie Vedder
2010-03-07, 18:05
Jo, jag läste den artikeln för ett tag sedan. Nu undrade jag bara om det fanns siffror på hur stor del av nötterna som inte tas upp av kroppen. Men det blir att fortsätta räkna med allt. Jag äter ändå inte nötter så ofta.

Om du fortfarande undrar det så har du INTE läst texten.;) Finns ju t.o.m. en stor bild som visar siffrorna mitt i texten.

Rallare
2011-04-16, 14:10
Då inte allt fett och protein tas upp av kroppen, innebär det att mineralerna i mandeln inte heller tas upp särskilt väl av kroppen?

Den stora mängden magnesium och kalcium i mandeln ska man alltså inte räkna med att kroppen absorberar?

Hur spelar vanan av att äta nötter in här? Blir kroppen bättre på att processa nötter om den är van vid dem?

Eddie Vedder
2011-04-16, 15:25
Då inte allt fett och protein tas upp av kroppen, innebär det att mineralerna i mandeln inte heller tas upp särskilt väl av kroppen?

Om fettet drar med sig mineraler och vitaminer vet jag inte. Men kanske finns det lite antinutrienter i frön och nötter som påverkar. Men jag kan inte ge mer svar än så. Studierna har undersökt fett.

Hur spelar vanan av att äta nötter in här? Blir kroppen bättre på att processa nötter om den är van vid dem?

Vet ej. Men det finns en teori om att olika tarmbiota kan påverka olika kroppars förmåga att digerera fibrer.

Big Sleazy
2011-04-16, 16:39
Förra söndagen satte jag i mig runt 500g nötter och dagen efter lika mycket. Trots det har jag minskat i vikt denna vecka. Kalorierna jag satte i mig borde ha resulterat i några hekto uppgång eller +-0. Kan tilläggas att det var rätt mycket springandes på toa nästkommande dagar. Mycket av det som kom ut såg dessutom ut som när det kom in.

Jag var allergisk mot nötter när jag var mindre, något som har släppt nu. Eller kanske är så att jag bara inte får några symptom längre annat än att kroppen inte tar upp nötterna?

Eddie Vedder
2011-04-16, 16:43
Förra söndagen satte jag i mig runt 500g nötter och dagen efter lika mycket. Trots det har jag minskat i vikt denna vecka. Kalorierna jag satte i mig borde ha resulterat i några hekto uppgång eller +-0. Kan tilläggas att det var rätt mycket springandes på toa nästkommande dagar. Mycket av det som kom ut såg dessutom ut som när det kom in.

Jag var allergisk mot nötter när jag var mindre, något som har släppt nu. Eller kanske är så att jag bara inte får några symptom längre annat än att kroppen inte tar upp nötterna?

Hmm, det är väl proteinet man brukar vara allergisk mot? Så du kanske har kommit ur din nötallergi? Alla allergier från barnsben följer ju inte med en livet ut.

En lite snuskig fråga kanske, men var din avföring lite lösare än vanligt och mer gulaktig?

Big Sleazy
2011-04-16, 16:46
Hmm, det är väl proteinet man brukar vara allergisk mot? Så du kanske har kommit ur din nötallergi? Alla allergier från barnsben följer ju inte med en livet ut.

En lite snuskig fråga kanske, men var din avföring lite lösare än vanligt och mer gulaktig?

Ja, den såg ut som jordnötssmör med hela jordnötsbitar i. LOL.

Eddie Vedder
2011-04-16, 16:49
Ja, den såg ut som jordnötssmör med hela jordnötsbitar i. LOL.

Jag anade det. :D Just gulaktig avföring och lite mer flytande, om den inte samtidigt är extremt fiberrik, är tecken på fett i avföringen. Men om den samtidigt är väldigt fiberrik kan den ändå bli tung och sjunker som en sten. :)

Sverker
2011-04-16, 17:22

Den stora mängden magnesium och kalcium i mandeln ska man alltså inte räkna med att kroppen absorberar?

Det är svårt att räkna ut. Kroppen är rätt dålig på att absorbera kalcium och magnesium. RDI för kalcium är satt till 1200 mg men upptaget ligger kring 300 - 400 mg. Större delen passerer alltså bara igenom tarmen bundet till fosfat, kostfibrer eller fettsyror. Att jämföra olika källor är alltså vanskligt.

Rallare
2011-04-16, 18:33
Påverkas upptaget av näringsämnen positivt av att rosta nötterna?

Om proteinerna blir lättillgängligare borde mineralerna bli lättupptagligare...(?)

Eddie Vedder
2011-04-16, 18:38
Påverkas upptaget av näringsämnen positivt av att rosta nötterna?

Om proteinerna blir lättillgängligare borde mineralerna bli lättupptagligare...(?)

Fettet blir i alla fall stabilare.

Rallare
2011-04-16, 20:46
Vet ej. Men det finns en teori om att olika tarmbiota kan påverka olika kroppars förmåga att digerera fibrer.[/QUOTE]

Intressant. Har du någon studie att plocka fram om det?

Eddie Vedder
2011-04-16, 20:51
Intressant. Har du någon studie att plocka fram om det?

Finns faktiskt väldigt mycket. Svenska forskare ligger i framkant bland annat. Här är alla publikationer i vetenskapliga tidskrifter av Fredrik Bäckhed på Götebrogs universitet som jobbat mycket med det.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=%22B%C3%A4ckhed%20F%22[Author]

CrazyJoeDavola
2011-04-16, 21:35
Skulle matsmältningsenzymer som man kan köpa som tillskott ha en effekt att bryta ner nötterna och annat som lätt passerar rätt igenom? *spy* :D

Eddie Vedder
2011-04-16, 21:52
Skulle matsmältningsenzymer som man kan köpa som tillskott ha en effekt att bryta ner nötterna och annat som lätt passerar rätt igenom? *spy* :D

Finns väl inga kommersiella matsmältningsemzymer som bryter ner cellulosa och andra kostfibrer? Det brukar väl vara typ bromelain och såna saker som tillskottsförsäljarna kränger?

CrazyJoeDavola
2011-04-16, 22:08
Vet inte vad de innehåller och vilken effekt de har, tänkte på produkter från t.ex Jarrow och donsbach. står ju att de spjälkar proteiner och kolhydrater.

445 mg Pankreasenzymer (porcint ursprung, kallextraherat)
-Lipas 10,000 USP Enheter
-Proteas 50,000 USP Enheter
-Amylas 50,000 USP Enheter

alt

Betain 75 mg
Lakritsrotspulver 75 mg
Oxgallapulver 75 mg
Pankreatinpulver 75 mg
Pepparmintspulver 75 mg
Pepsin 75 mg

säger inte mig så mycket :)

Såg att jarrow har en jäkla massa produkter för matsmältning, bla med bromelain som du säger, men typ 20 andra också :)

Eddie Vedder
2011-04-17, 07:29
Vet inte vad de innehåller och vilken effekt de har, tänkte på produkter från t.ex Jarrow och donsbach. står ju att de spjälkar proteiner och kolhydrater.

Kostfibrer är ju kolhydrater och vi saknar de enzymerna som hydrolyserar de kolhydraterna. Jag kan inte tänka mig att någon skulle vilja köpa matsmältningsenzym för att få ut energin ur fibrerna. Om det ens går.

Rallare
2011-04-17, 10:22
http://www.jigsawhealth.com/resources/organic-sprouted-nuts-seeds

Enligt den här sidan kan råa nötter få bukspottkörteln att svälla upp p g a enzyminhibitorer.

Jag vill tro att det inte stämmer..?

Eddie Vedder
2011-04-17, 10:29
http://www.jigsawhealth.com/resources/organic-sprouted-nuts-seeds

Enligt den här sidan kan råa nötter få bukspottkörteln att svälla upp p g a enzyminhibitorer.

Jag vill tro att det inte stämmer..?

Till att börja med är ju det här skitsnack:

Then roasted nuts are often heavily salted and almost always have other ingredients added to them such as sugar, corn syrup, MSG, preservatives, and other additives.

Visst finns den typen av nötter också men det är ju inget man bara råkar köpa. Finns ju massor av rostade nötter som på sin höjd har salt och olja. Knappast som man råkar missa att de är honungsrostade eller kommer med någon sån där kryddblandning.

Enzyminhibitorer finns ju i massor av växter, jättemycket i baljväxter, frön och en del i spannmål. Men framför allt baljväxterna. Men dess inverkan på bukspottkörteln känner jag inte till. Men jag fortsätter oavsett att välja rostade och extrasaltade. :)

Rallare
2011-04-17, 13:16
Enzyminhibitorer i baljväxter försvinner nästan helt vid blötläggning och kokning va?

Eddie Vedder
2011-04-17, 13:22
Enzyminhibitorer i baljväxter försvinner nästan helt vid blötläggning och kokning va?

Hur mycket är en fråga om tid men det borde nog gå. Fytinsyran och goitrogena ämnen är dock kvar.

Sverker
2011-04-17, 15:35
Enzyminhibitorerna i nötterna är där för att nöten inte ska börja utvecklas och gro innan det är lämpligt för dem.
Ett exempel är hasselnötter som måste utsättas för frost innan de kan gro. Det är ingen idé att växten gror på hösten eftersom naturen tar en paus under vintern när allt vattnet är fruset till is.

Alltså är enzyminhibitorerna anpassade för att blockera de naturliga enzymerna i nöten, inte att skydda nöten mot skadedjur som oss. Jag antar på goda grunder att enzyminhibitorerna i nötterna inaktiveras i magsäcken.

Big Sleazy
2011-04-17, 21:19
500g jordnötter idag, utvärdering kommer måndag-tisdag. :D

Vissa åts i denna form, kanske kommer påverka upptaget?:

http://img854.imageshack.us/img854/2184/egetgodis.png

Löpsko
2011-04-17, 22:44
Folk säger de har nötbitar i toan.. Har själv ätit stora mängder nötter, (mandel,para,hassel, osv) och har aldrig upplevt att de inte varit helt "smälta". Kan det inte vara lite indeviduelt också hur mycket som kommer ut och hur mycket som blir kvar?

Big Sleazy
2011-04-18, 10:14
Nu vill jag inte vara obscen men jag kommer aldrig att käka nötter dagen innan en tenta igen, var oerhört obehagligt. Känns som att man tappade 2 kg vid ett enda toalettbesök. Ska nog börja lansera mitt egengjorda jordnötssmör med hela jordnötsbitar i. :D

Skämt åsido, finns det inget man kan äta/dricka till nötterna för att kroppen ska kunna ta upp dem ordentligt? Jag tycker om att äta nötter när jag pluggar och jag räknar ju med proteinet och kalorierna i mitt intag. Men om dem "går rakt igenom" mig så att säga, hur bör jag räkna då? :S

Spridis
2011-04-18, 10:17
Mal ner dom till pulver.

Big Sleazy
2011-04-18, 10:45
Mal ner dom till pulver.

Tänkte snarare på om man kan ta ett glas mjölk eller något till. Om jag ska behöva mala ner det till pulver struntar jag hellre i nötterna och äter några ägg eller kvarg istället.

CrazyJoeDavola
2011-04-18, 11:53
Nu vill jag inte vara obscen men jag kommer aldrig att käka nötter dagen innan en tenta igen, var oerhört obehagligt. Känns som att man tappade 2 kg vid ett enda toalettbesök. Ska nog börja lansera mitt egengjorda jordnötssmör med hela jordnötsbitar i. :D

Skämt åsido, finns det inget man kan äta/dricka till nötterna för att kroppen ska kunna ta upp dem ordentligt? Jag tycker om att äta nötter när jag pluggar och jag räknar ju med proteinet och kalorierna i mitt intag. Men om dem "går rakt igenom" mig så att säga, hur bör jag räkna då? :S

Läs post #20.

Eddie Vedder
2011-04-18, 15:01
Jag antar på goda grunder att enzyminhibitorerna i nötterna inaktiveras i magsäcken.

Vilka grunder då? Det är ju inte direkt någon hemlighet att det är ett stort problem i I-länder att människor äter mat med antinutrienter och inhibitorer. Och varför skulle alla rekommendationer alltid vara att jobba bort dom om det nu är oväsentligt?

Rallare
2011-04-19, 13:39
Hur mycket är en fråga om tid men det borde nog gå. Fytinsyran och goitrogena ämnen är dock kvar.

Goitrogena ämnen försvinner väl till ganska stor del vid tillagning?

Eddie Vedder
2011-04-19, 13:50
Goitrogena ämnen försvinner väl till ganska stor del vid tillagning?

Inte säker. Jag vet att de, precis som fytat, kan får bort via fermentering. Om blötläggning och kokning räcker låter jag vara osagt.

Rallare
2011-04-19, 19:39
Goitrogener finns i rikliga mängder i mandlar verkar det som. Läst på en del ställen att goitrogener hämmar skölkörteln. De kan på så sätt även förstora sköldkörteln.
Det låter inte alls bra..

Är det något att vara på sin vakt för? Eller är det osannolikt att sköldkörteln tar skada vid mängder av omkring 100-150 g nötter dagligen?

Trashcan
2011-04-19, 20:24
Hur mal man bäst ner nötter då? Vore helt fantastiskt om man kunde få dom så där härliga som nötcréme, riktigt len konsistens. Kör jag dom i vanlig mixer blir dom malda ända tills partiklarna blir ungefär som grov sand, sen klumpar allting ihop sig och det händer inte så mycket mer...

Sverker
2011-04-20, 05:43
Rosta nötterna i ugnen innan du mal dem. Annars lär nötterna härskna omgående.

Sverker
2011-04-20, 05:46
Vilka grunder då? Det är ju inte direkt någon hemlighet att det är ett stort problem i I-länder att människor äter mat med antinutrienter och inhibitorer. Och varför skulle alla rekommendationer alltid vara att jobba bort dom om det nu är oväsentligt?

För att nu skrev jag inte om inhibitorer som blockerar våra matspjälkningsenzym. Jag skrev om de inhibitorer som ligger och blockerar lipaserna, proteaserna, amylaserna etc som grodden behöver för att den ska få energi och börja groningen;)

OneManArmy
2011-04-20, 14:42
Nötter är weird alltså :P
Nästan så jag vill smälla i mig hela kilo påsen blandade nötter jag köpte igår (6000+kcal) och se hur mycket man går upp ;)

Rallare
2011-04-22, 22:42
Vet ej. Men det finns en teori om att olika tarmbiota kan påverka olika kroppars förmåga att digerera fibrer.[/QUOTE]

Det innebär att kroppen specialiserar sig på de fibrer den intar antar jag?

Sverker
2011-04-23, 06:25
Det betyder att kostfibrerna bestämmer vilka bakterier som flyttar in i tarmen.

Tanken att tarmbakterier ska underlätta upptaget av fett och protein från nötterna är långsökt. Upptaget sker i tunntarmen. Nedbrytningen av kostfibrer till korta fettsyror sker i tjocktarmen.

Jag skulle köpa ren mandel- eller nötolja och äta till sallad.

Eddie Vedder
2011-04-23, 07:22
Det innebär att kroppen specialiserar sig på de fibrer den intar antar jag?

Nej utan att man har en större andel av de bakterierna som kan få ut energi ur fibrerna. De ena heter firmicuter och de andra bacteroider. Vi har en liten liten kort del om det i boken men inget som får stort utrymme. Vi nämner det bara.

Mer firmicuter än bacteroider har påvisat samband med mer övervikt hos människor och dessutom går råttor upp i vikt om man injicerar dom med mer firmicuter.

Rallare
2011-04-23, 09:51
Teoretiskt skulle alltså tarmbakterierna kunna anpassa sig till att ta upp maximalt med näring ur nötterna?

Kroppen kanske bara tar upp det den känner att den behöver? Därav förlusten av fetterna?

Eddie Vedder
2011-04-23, 09:54
Teoretiskt skulle alltså tarmbakterierna kunna anpassa sig till att ta upp maximalt med näring ur nötterna?

Nej det tror jag inte. I så fall några helt andra typer av bakterier som jag inte känner till

Kroppen kanske bara tar upp det den känner att den behöver? Därav förlusten av fetterna?

Nej så fungerar det verkligen inte, då skulle nog inte människan klarat sig som art. Om allt utöver det som kroppen akut behöver gås till spillo.

Sverker
2011-04-23, 09:58
Sökte på firmicuter och hamnade hos Eddie:D
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4807076&postcount=16

Dax att läsa på vilka bakterier som räknas som firmicuter:D

Hur som helst så skriver Eddie om resistent stärkelse.

Jag drar inga slutsatser alls här. Främst eftersom jag inte har en aning om hur mycket sesistent stärkelse som finns i nötter.

Rallare
2011-04-23, 10:10
Nej det tror jag inte. I så fall några helt andra typer av bakterier som jag inte känner till

Men en del bakterier stimuleras av vissa livsmedel? Exempelvis nötter. Vilket underlättar i nedbrytningen av dem?

Eller har jag missuppfattat det hela?

Eddie Vedder
2011-04-23, 11:25
Men en del bakterier stimuleras av vissa livsmedel? Exempelvis nötter. Vilket underlättar i nedbrytningen av dem?

Eller har jag missuppfattat det hela?

Klicka gärna på citatikonen så blir det lättare att förstå dina inlägg. Du verkar ha missuppfattat mig i alla fall.

Rallare
2011-04-23, 12:06
Klicka gärna på citatikonen så blir det lättare att förstå dina inlägg. Du verkar ha missuppfattat mig i alla fall.

Är det inte vad du menar då? Att bakteriefloran anpassar sig till livsmedlet ifråga?
D v s nedbrytningen blir enklare.

Eddie Vedder
2011-04-23, 15:32
Är det inte vad du menar då? Att bakteriefloran anpassar sig till livsmedlet ifråga?
D v s nedbrytningen blir enklare.

Nej inte till livsmedlet i sig. Tarmbiotan innehåller olika förhållande mellan bacteorider och firmicuter vilka har olika egenskaper. Beroende på förhållandet däremellan kommer ju även de egenskaperna utnyttjas mer eller mindre. Om sedan viss kost påverkar detta är svårt att säga. Men det verkar nu som att bakterierna är x och viktpåverkan y.

Rallare
2011-04-23, 19:02
Nej inte till livsmedlet i sig. Tarmbiotan innehåller olika förhållande mellan bacteorider och firmicuter vilka har olika egenskaper. Beroende på förhållandet däremellan kommer ju även de egenskaperna utnyttjas mer eller mindre. Om sedan viss kost påverkar detta är svårt att säga. Men det verkar nu som att bakterierna är x och viktpåverkan y.

Okay nu är jag med.