Visa fullständig version : Hyrestvist inneboende..
Hejsan, jag har googlat runt nu och frågar er här eftersom jag såg andra trådar om andrahands-uthyrning.
Jag och min sambo har bott hos en "vän" till mig i Malmö då jag fick jobb som it-konsult. Vi flyttade in den 6:e Juli 2008, betalade hyra för hela Juli, kom överrens om en hyra på 3000:-/mån för rummet som är på 15kvm, själva lägenheten och totalhyran är 80kvm, 6500:-/mån.
Nu är det så att allt eftersom tiden gick så började han ringa till min sambo när jag var på jobbet och snacka skit om mig, samt "stöta" på henne, hon berättade allt för mig, och jag tänkte in bry mig eller visa att jag brydde mig till honom. Han gav aldrig upp. Det blev den 1 Augusti och vi betalade hyran.
Och NU den 24 augusti fick vi en egen lägenhet! Vi sa till honom att nu flyttar vi....
Innan jag fortsätter så ska jag säga detta..
VI UPPRÄTTADE ALDRIG NÅGOT KONTRAKT! ALDRIG... Dock sa han att han skulle göra det, men det rann ut i sanden..
Då fortsätter vi, vi meddelade om utflyttning, då började han hitta på en massa saker om att vi hade en månads uppsägning med mera.. För att undvika bråk så sa jag att jag har satt in hyran till honom...
Nu flydde vi den 28e augusti medans han var på jobbet, nu ringer han och riktigt hotar med en massa saker, dock har han inte våran nya adress, och den står ingenstans än så länge...
Vad hade ni gjort i detta läge? Någon som har några råd? Eftersom det inte finns kontrakt, så får han skylla sig sjävl? Och sen har han öppnat dörren så tjejen låst om sig på toaletten, bankat och hållt på, betett sig som ett riktigt svin mao. Då får han nästan skylla sig själv om han står där utan inneboende...
Tack på förhand.. /Andreas och Sarah
NiXPhoenix
2008-08-28, 18:25
HAhahaha, ja nu har ni nåt att berätta för barnbarnen i framtiden iaf. :D
Men du har betalat en extra månad menar du? Varför är han arg trots det?
"dock har han inte våran nya adress, och den står ingenstans än så länge..."
Har ni ovanliga efternamn? Annars kan det ju bli lite knepigt för honom att söka rätt på er om han inte vet ditt personnummer. Jag vet inte riktigt hur man ska bära sig åt för att inte få med sina adressuppgifter hos Hitta, Eniro m.fl men håll utkik där. Maila dem och fråga om de inte kan ta bort ifall de dyker upp. Ja bäst att maila redan innan och höra.
hahavaffan
2008-08-28, 18:26
Den nollan får skylla sig själv! Juridiskt sett vet jag inte, men jag kan verkligen inte tänka mig att ni har några skyldigheter. Du har ju till och med betalat för en månad till?
Okej, jag får redigera lite här, jag sa att jag hade satt in hyran, men det gjorde jag aldrig :). Just för att slippa bråk och att det inte finns kontrakt på det, inte ens en överrenskommelse
hahavaffan
2008-08-28, 18:28
Haha jaha. Jaja, jag hade nog bett honom dra åt helvetet med tanke på allt det med din tjej.
NiXPhoenix
2008-08-28, 18:29
Okej, jag får redigera lite här, jag sa att jag hade satt in hyran, men det gjorde jag aldrig :). Just för att slippa bråk och att det inte finns kontrakt på det, inte ens en överrenskommelse
Aha, tja är han ett riktigt psykbryt kanske du borde göra det.
3000 är väl inte så mycket, speciellt inte om du fått jobb som "riktig" it-konsult.
Aha, tja är han ett riktigt psykbryt kanske du borde göra det.
3000 är väl inte så mycket, speciellt inte om du fått jobb som "riktig" it-konsult.
Nej det är inte "mycket" pengar, jag sitter på TeliaSoneras webbavdelning som C# .NET konsult i Köpenhamn.
Men iallafall så betalar jag inte, dock är han inget psykbryt, bara en 25årig nersupen alkis som förvisso har ett arbete. Men sen är han full av skitsnack, skulle kunna bryta han i två delar, men känns onödigt.
Pudzianovski
2008-08-28, 18:36
Du får väl tala med honom och säga att om han fortsätter hota så kommer du polisanmäla honom. Du är enligt mitt sätt att se det inte skyldig honom något. Det finns inget kontrakt. :thumbup:
Du får väl tala med honom och säga att om han fortsätter hota så kommer du polisanmäla honom. Du är enligt mitt sätt att se det inte skyldig honom något. Det finns inget kontrakt. :thumbup:
Exakt! :) Jag har funderat på det nu, men å andra sidan har det bara gått 2 dagar, så vi får se hur det artar sig..
Även muntliga hyresavtal är giltiga, men det är ju i princip omöjligt för honom att bevisa vad han anser att ni har kommit överens om, om det inte fanns några vittnen närvarande. Eftersom du inte berättar vad ni egentligen har kommit överens om så är det svårt att säga vem som har rätt i den här frågan.
Liten Men Fet
2008-08-28, 19:47
Nu måste jag fråga lite för jag missförstod nog.
Har ni betalt för dom månaderna ni har bott där?
Give it up for Judge Judy, real people, real cases....
Även muntliga hyresavtal är giltiga, men det är ju i princip omöjligt för honom att bevisa vad han anser att ni har kommit överens om, om det inte fanns några vittnen närvarande. Eftersom du inte berättar vad ni egentligen har kommit överens om så är det svårt att säga vem som har rätt i den här frågan.
Precis, han kan säga att vi hade kommit överrens om vad som helst, så det kommer läggas ner om det ska gå så långt.. Har varit där innan med ett anställningsavtal och det las ner rätt fort när det var ord mot ord...
Nu måste jag fråga lite för jag missförstod nog.
Har ni betalt för dom månaderna ni har bott där?
Vi har bott där i ungefär 52 dagar och betalat för 62.. Så ja :)
Coldsmith
2008-08-28, 20:19
har varit i liknande situation.
Han har inget att komma med juridiskt sett. Därför man ska skriva kontrakt för att skydda sig själv.
Glöm honom bara och gå vidare.
Liten Men Fet
2008-08-28, 20:25
Vi har bott där i ungefär 52 dagar och betalat för 62.. Så ja :)
Då så, då har knappast något att komma med. Hävdar han att ni har 1 månads uppsägningstid så står ju ord mot ord. Är han otrevlig och "förföljer" er så hota med polisanmälan och fattar han inte vinken så anmäl honom.
har varit i liknande situation.
Han har inget att komma med juridiskt sett. Därför man ska skriva kontrakt för att skydda sig själv.
Glöm honom bara och gå vidare.
Egentligen mest det svaret jag ville ha :), tack
Egentligen mest det svaret jag ville ha :), tack
Jag säger som alla andra att det enklaste förmodligen är att skita i han och gå vidare.
Dock gäller faktiskt en uppsägningstid på 3 månader om ni har hyrt rummet på obestämd tid, dvs. om ni inte i förväg har kommit överens om när hyresförhållandet ska upphöra.
Hur var dealen och hur mycket "vän" var denna killen? Kände du honom sedan innan och sade att du skulle flytta ner och han sade att ni kunde bo i ett av hans rum under tiden för 3pix/månad? Eller var det så att ni kontaktade honom för han hyrde ut rum? Det är liksom skillnad på detta.
Hade ni ett muntligt avtal om att ni en månad i förväg skulle säga till om utflytt, ja då skall du betala hyra ytterligare en månad (juridiskt), hur stort svin han än är. Sades det ingenting om detta då tycker jag du skall säga till honom vänligt med bestämt att ni har betalat för er och tycker det är olustigt som han håller på. Antingen bättrar han sig eller skiter ni i honom. Jag förstår dock inte avrför du sade att du satt in en extra betalning till honom när du inte gjort det?
En månads uppsägningstid låter ju ganska rimligt, speciellt om ni meddelade att ni skulle flytta ut med liten marginal. Nog för att han gått för långt men jag tycker inte dit beteende verkar helt schysst heller...
Jag säger som alla andra att det enklaste förmodligen är att skita i han och gå vidare.
Dock gäller faktiskt en uppsägningstid på 3 månader om ni har hyrt rummet på obestämd tid, dvs. om ni inte i förväg har kommit överens om när hyresförhållandet ska upphöra.
Till alla nu, det finns inget kontrakt, det enda "avtal" vi hade var att jag frågade om vi kunde få bo där till vi hittat eget, då sa han ja, sen inget mer med det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.