handdator

Visa fullständig version : Nötfärs hållbarhet.

Yuffie
2008-08-28, 14:07
Hej, köpte 2Kg nötfärs häromdagen men det har ej blivit att jag tillagat den än. Den har stått i kylskåpet o degat i 3 dygn alltså.

Förpackningsdagen är 25/8 Sista Förbrukningsdag är 27/8

Är det alltså bara att slänga den eller bör man ta "sista förbrukningsdag" med en nypa salt? Tänkte på "bästföre" datum.

Hej påre.

Yuffie
2008-08-28, 14:11
Sökte i kost och näringslära nu och fick svaret.

Tråden kan slängas av någon moderator.

Pejij
2008-08-29, 20:37
På ICA har köttfärs obegränsad hållbarhet iallafall.....

bear.flowertwig
2008-08-29, 23:06
Jag har överskridigt bäst före på köttfärs ett par ggr men vet inte om jag vill veta hur pass illa det är :)

Icefire
2008-08-30, 09:29
Jag har överskridigt bäst före på köttfärs ett par ggr men vet inte om jag vill veta hur pass illa det är :)

Har du inte märkt nåt så är det nog inte illa öht.

bengdoktor
2008-08-30, 10:42
Sökte i kost och näringslära nu och fick svaret.

Tråden kan slängas av någon moderator.

Vad var svaret?

BLUDGOR
2008-08-30, 12:23
Förhoppningsvis att luktar det inte illa, eller är alltför missfärgat, så är det funkis. Såtillvida han inte sökte råd på aftonbladet.se; då skall han vara glad om han överlever efter att ha ätit en dag gammal färs.

Sverker
2008-08-30, 12:41
Svaret är att man aldrig ska äta något efter sista förbrukningsdag.

Formuleringen Sista förbrukningsdag ska bara användas på känsliga livsmedel som färsk fisk, färsk kyckling, rå korv och köttfärs.

Köttfärs är känslig. Hållbarheten är 1 - 2 dagar.

Sedan finns det köttfärs som är förpackad i modifierad atmosfär som ger lång hållbarhet. I det ögonblicket ni öppnar en sådan förpackning blir hållbarheten bara någon dag.

Cilia
2008-08-30, 12:48
Jag håller med Sverker likväl har det hänt att jag har tillagat köttfärs efter sista datum. Tänker jag ger det en portion och blir jag dålig kan jag kasta resten *L*. Inte att rekomendera dock.

bear.flowertwig
2008-09-02, 19:47
Svaret är att man aldrig ska äta något efter sista förbrukningsdag.

Formuleringen Sista förbrukningsdag ska bara användas på känsliga livsmedel som färsk fisk, färsk kyckling, rå korv och köttfärs.

Ska bara...? Den används ju på en hel del annat utöver det du listar.

Nu säger jag inte att du är det men rabiata bäst-före-datum-faschister är rätt tröttsamt. Bäst före är en vägledning, inte en absolut sanning. Massor med faktorer lär spela in som påverkar datumet fram eller tillbaka beroende på hur varorna hanteras efter köp (och då menar jag de som hanteras på rätt sätt). Titta och lukta på maten.

Mental
2008-09-02, 19:50
Ska bara...? Den används ju på en hel del annat utöver det du listar.

Nu säger jag inte att du är det men rabiata bäst-före-datum-faschister är rätt tröttsamt. Bäst före är en vägledning, inte en absolut sanning. Massor med faktorer lär spela in som påverkar datumet fram eller tillbaka beroende på hur varorna hanteras efter köp (och då menar jag de som hanteras på rätt sätt). Titta och lukta på maten.

Men vi pratar inte "Bäst före" vi pratar "Sista förbrukningsdag" det är något helt annat. Du kan bli sjuk av köttfärs och kyckling långt innan det börjar se och lukta dåligt, därför är det strängare krav gällande datum.