Logga in

Visa fullständig version : Hur mycket spelar märke/pris roll?

newberger
2008-08-27, 19:19
Har börjat gymma nyligen och blivit rekommenderad att börja ta proteindrinkar tillsammans med min dagliga kost. När jag letar runt så ser jag att det skiljer sig väldigt mycket pris från märke till märke. Hur mycket spelar det egentligen roll? Jag menar, protein som protein eller?
Om det skiljer mycket så får ni gärna förklara vad det är som skiljer och motivera vad man borde satsa på.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Sverker
2008-08-27, 19:38
Du måste först veta vad du ska använda proteinet till.

- Till träningen ?
- Mellanmål ?
- Nattmat ?

Lägg några minuter på http://www.kolozzeum.com/index.php?cPath=21 så kanse det klarnar lite.

newberger
2008-08-27, 20:11
Har väl tänkt använda det både till träningen och som mellanmål, kanske också till kvällsmat, men det har jag inte tänkt på så mycket.
Men jämför man t.ex. kolozzeums egna Pure Whey och Fairing complete protein, så är ju Fairing dubbelt så dyr.
Och det jag undrar är varför? Vad är det som gör att man ska betala dubbla pengarna?

Sverker
2008-08-27, 20:17
Pure Whey är ett konncentrat där det följer med lite mjölksocker och fett. Complete tillverkas av isolat som är upprenade så att fett och halten mjölksocker är lägre.

Är du laktosintolerant blir Complete ett bättre val. Det är också med kaseinprotein som ger en långsammare frisättning av aminosyror i blodet.

Pure Whey är ett bra val ifall du vill ha ett biligare protein.

newberger
2008-08-27, 20:29
Så därför är complete dubbelt så dyrt? För att tillfredställa de laktosintolleranta i stort sett. För kassein är väl inte dyrare än vassle?
Om det inte finns större anledningar än så till den stora prisskillnaden så förstår jag inte varför någon skulle köpa ett dyrt pulver, när det finns billiga som verkar funka lika bra

Eddie Vedder
2008-08-27, 20:35
För kassein är väl inte dyrare än vassle?

Jo det är det. Kasein används flitigt inom livsmedlesindustrin och är mycket mer användbart där, vasslemassan är bara en restprodukt och används inte till mer än mesprodukter.

Så att få ut rent vassleprotein är inte alls lika dyrt som kaseinet som man vill åt vid osttillverkning främst.

Sniggel
2008-08-27, 20:37
Jag misstänker att det är delvis tillverkningskostnaden som gör det. Och eftersom det finns personer som köper det, vilket ger en viss efterfrågan, blir det ett specifikt pris. Har man bra marknadsföring (får produkten att framstå som mer attraktiv än konkurrerande varumärken med (i princip) samma innehåll) kan man trissa upp priset ytterligare och göra större vinst eftersom efterfrågan på just den produkten då stiger såklart (det är inte alla som granskar olika märken och vad de innehåller så som du nu gjort).
Men i vilket fall så förstår jag varför exempelvis laktosintoleranta väljer isolat och vasslepulver som genomgått mer avancerade reningsprocedurer. Sen är det säkert de också som vill minska mängden fett och laktos av andra anledningar och tycker att priset är värt det.
Själv köpte jag dyrt protein från AST första gången jag köpte proteinpulver eftersom jag itne visste bättre :)
Numera ser jag personligen ingen anledning för min del att välja annat än prisvärt koncentrat.

Edit: Dessutom tycker jag att vanligt vassle fungerar bra både som snabbt protein till träning och ibland till mellanmål eller egenkombinerade drinkar/mellanmål som extra proteinkälla.

newberger
2008-08-27, 20:47
Numera ser jag personligen ingen anledning för min del att välja annat än prisvärt koncentrat.

Så det är iaf till stor del märket som avgör pris, inte kvalitéen. En Tröja från D&G är ju dyrare än en tröja från Nike, men kvalitéen är nödvändigtvis inte bättre på D&G-tröjan.

Sniggel
2008-08-27, 20:51
Så det är iaf till stor del märket som avgör pris, inte kvalitéen. En Tröja från D&G är ju dyrare än en tröja från Nike, men kvalitéen är nödvändigtvis inte bättre på D&G-tröjan.

Nej det behöver inte vara kvalitetskillnad. Visst är det skillnad mellan koncentrat, isolat, ultrafiltrerat osv eftersom de skiljer sig åt i reningsmetod. Men eventuell skillnad i effekt är högst marginell (protein som protein...) om man inte är laktosintolerant som tidigare nämnt då man kanske vill vara snäll mot magen och välja ett vasslepulver med låg laktoshalt. Men mellan vassle som genomgått samma reningsprocedur ser jag absolut ingen anledning att välja annat än de billigaste. Ok en anledning då och det skulle vara vilken som smakar bäst ifall det är viktigt för en för det kan skilja (mycket) i smak mellan produkterna då olika aromämnen i olika proportioner används osv...

newberger
2008-08-27, 20:58
Ok en anledning då och det skulle vara vilken som smakar bäst ifall det är viktigt för en för det kan skilja (mycket) i smak mellan produkterna då olika aromämnen i olika proportioner används osv...

Det kan jag ju förstå...
Men nu känner jag mig lite klarare iaf med olika märken och priser. Trodde jag skulle hitta flera trådar om det här när jag sökte men blev förvånad när jag inte hittade en enda.
Kanske blir till att satsa på Kolozzeums egna då, den verkar ju populär och prisvärd!