handdator

Visa fullständig version : Blind från födseln.

myggan
2008-08-27, 19:00
Är det bara jag som faschineras av folk som lever med handikappet att vara blinda från födseln.

Jag undrar mycket om hur dom upplever världen. Hur det måste kännas att aldrig kunna visualisera någonting eller veta hur sina medmänniskor, sin planet eller andra raser ser ut.

Hur lär dom sig t ex att kommunicera i form av ett språk?
Dom kan ju inte relatera ljud till visuella begrepp, hur lär man sig då innebörden av ett speciellt ord ?

Är det inte också så att om man inte använder vissa sinnen så blir de andra sinnena mycket klarare, eftersom fokus hamnar mer på dom?
Kanske någon form av superhörsel?

Är det någon som har erfarenhet inom området? Upplys mig. :)

Jens.Andersson
2008-08-27, 19:07
Att de utvecklar ett språk tycker jag inte är så konstigt. Man behöver ofta inte se en person för att höra om han/hon är upprörd, arg, etc. Synen ersätts av taktil och de kan ge dem en väldigt bra bild om omvärlden.

Det gick en dokumentär för ett tag sen på National Geographic om en pojke från något öststatsland som gjorde ett klickande ljud med tungan. Han lyssnade sedan på ekot från klickandet och kunde rita upp ungefär om hur ett rum såg ut.

shut teh face
2008-08-27, 19:13
Jag tror starkt att övriga sinnen utvecklas om man inte har någon syn.

Resten är ju en tolkningsfråga, självklart kan vi inte sätta oss in i deras situation. Men de kan inte heller sätta sig in i våran situation.

Jag tror det skulle vara mer läskigt för dem att plötsligt kunna se saker och ting, än vad vi skulle tycka om att förlora synen.

Jens.Andersson
2008-08-27, 19:15
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/article3341739.ece

Lite mer om "echolocation".

myggan
2008-08-27, 19:44
Att de utvecklar ett språk tycker jag inte är så konstigt. Man behöver ofta inte se en person för att höra om han/hon är upprörd, arg, etc. Synen ersätts av taktil och de kan ge dem en väldigt bra bild om omvärlden.

Det gick en dokumentär för ett tag sen på National Geographic om en pojke från något öststatsland som gjorde ett klickande ljud med tungan. Han lyssnade sedan på ekot från klickandet och kunde rita upp ungefär om hur ett rum såg ut.

Tycker ändå det känns väldigt diffust. Måste vara en riktig utmaning att lära sig att kommunicera på ett vettigt sätt utan visuella intryck.

Echolocation verkar riktigt coolt! :thumbup:

Rahf
2008-08-27, 19:56
Positionsminnet hos blinda är helt otroligt.