Logga in

Visa fullständig version : Korv och bacon ger kraftigt ökad cancerrisk

Mark_Lyft
2008-08-27, 13:04
Nedanstående är saxat från dagens Expressen.

Nå vad tror ni? Skall man sluta att käka korv och Bacon nu? :Virro

Korv och bacon ger kraftigt ökad cancerrisk
Stekt mat, speciellt korv och bacon, ökar risken för tarmcancer med 63 procent visar ny forskning. Högt intag av fet mat kan dessutom kopplas samman med andra cancerformer som t.ex bröstcancer, skriver Daily Express.

Forskare vid World Cancer Research Fund slår nu larm efter att forskning visat att högt intag av stekt mat dramatiskt ökar risken för cancer. Speciellt farligt att äta är bearbetade köttprodukter som korv och bacon, där risken för tarmcancer ökar med 63 procent vid ett intag på 150 gram per dag eller mer.
- Bara cirka en tredjedel av alla människor är medvetna om riskerna med att äta bearbetade köttprodukter, vilket innebär att två tredjedelar av befolkningen inte kan fatta informerade beslut, säger Martin Wiseman som är professor vid World Cancer Research Fund till Daily Express.

Ytterligare faror
Förutom den ökade risken för tarmcancer finns det andra faror med att äta mycket stekta köttprodukter, enligt forskarna på World Cancer Research.
- Vi rekommenderar ett begränsat intag av fet och energirik mat eftersom de på sikt leder till övervikt. Och övervikt ökar risken för sex andra cancerformer, som bröstcancer till exempel. En tredjedel av alla cancerfall skulle förhindras med hjälp av rätt kost och regelbunden motion, säger Martin Wiseman till Daily Express.

Eddie Vedder
2008-08-27, 13:14
Du glömde länken:

http://www.expressen.se/halsa/1.1279836/korv-och-bacon-ger-kraftigt-okad-cancerrisk

Det känns som om man helt enkelt bara än en gång konstaterat vad man kom fram till i den senaste stora genomgången av studier där kost och cancer sammankopplades, den metastudien finns det en enorm tråd om här på Kolo(http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=103956&highlight=r%F6t+k%F6tt).

Charkprodukters negativa hälsopåverkan är inte särskilt omdiskuterad ens vad jag förstått. Nog för att det råder väldigt delade meningar om huruvida rent kött är bra eller ej i stora mängder, kolhydrater kontra fett, olika fettsammansättning, ekologiskt vs. konventionellt etc. men att just charkprodukter är dåligt att äta mycket av och att intaget av natriumnitrit (E250) bör minimeras verkar de flesta vara överens om.

Krisz
2008-08-27, 15:37
Det har alltid förvånat mig att folk verkar helt omedvetna om att det finns rätt tydliga samband mellan intag av rött och processat kött och cancer, medan de gastar högt om att de minsann aldrig dricker "cancerframkallande" light-läsk.. (=lite OT, dvs inte ett påhopp på TS på nåt sätt).

kalajset
2008-08-27, 15:41
Det har alltid förvånat mig att folk verkar helt omedvetna om att det finns rätt tydliga samband mellan intag av rött och processat kött och cancer, medan de gastar högt om att de minsann aldrig dricker "cancerframkallande" light-läsk.. (=lite OT, dvs inte ett påhopp på TS på nåt sätt).

Jag säger, det gamla vanliga, uttjatade, men ändå talande: +1!

skaparn
2008-08-27, 19:33
Något jag aldrig funderat på är om E250 finns i annat än charkprodukter, gör det? Och var finns alternativen? Den som finner ett alternativt sätt att mota bakterierna (eller vad det nu var natriumnitritet gjorde) har en förmögenhet att tjäna

Snorkelfarsan
2008-08-27, 19:36
Håller helt klart med ovanstående talare, processerade chark och köttprodukter är inget att hänga i julgranen och det vet man(vi) ju redan om. Men trots det så är det många andra som går ovetande... Eller skyller på att "idag får minsann cancer av allt, så det spelar väl ingen roll".

Jag åt förresten färdiga, frysta och sen stekta köttbullar idag till middag - dock första gången på säkert ett år. Det var mamma o pappa som ville ha :P

Hank
2008-08-27, 19:44
Va fan.. Va ska man äta nu för tiden egentlgen

Sverker
2008-08-27, 19:47
Något jag aldrig funderat på är om E250 finns i annat än charkprodukter, gör det? Och var finns alternativen? Den som finner ett alternativt sätt att mota bakterierna (eller vad det nu var natriumnitritet gjorde) har en förmögenhet att tjäna

Nitrit tillsätts till ost och fiskkonserver också.

Det alternativet jag känner till är att göra en konserv av det. Tänk Bullens pilsnerkorv, Lithells hokeykorv, försvarsmaktens leverpastej.

Perg
2008-08-27, 19:49
där risken för tarmcancer ökar med 63 procent

Om man ska lita på Socialstyrelsen cancerstatistik och mina Calc.exe färdigheter så är det en ökning med 0,04 procentenheter. Det får det va värt.
(Nu äter jag iofs minimalt med korv och obefintligt med bacon.)

Eddie Vedder
2008-08-27, 19:51
Den som finner ett alternativt sätt att mota bakterierna (eller vad det nu var natriumnitritet gjorde) har en förmögenhet att tjäna

Var inte så säker på det. Om det ämnet som kan tänkas ersätta nitrit inte blir tillräckligt billigt lär ju inte livsmedelsindustrin hugga på det. Ju billigare man kommer undan desto bättre och natriumnitrit är inte dyrt att tillsätta.

Kan man dock hitta en ersättning som dels saknar de hälsomässiga konsekvenserna OCH är billigare/lika billigt så kanske man kommer byta.:)

Det närmaste vi har idag är komplement till nitrit såsom kombination med mer salt, sorbat, olika sätt att sänka pH etc.

Allt som kan tänkas minska risken för Clostridium botulinum. Dessutom används E250 för att ge en finare röd färg men det är helt klart sekundärt jämfört med den mikrobiologiska aspekten. Få hade nog klagat på en lite tråkigare färg hos sin julskinka och sin rökta skinka om man nu slapp nitrit.;)

Mark_Lyft
2008-08-27, 19:53
Hmmm, jag satte mig och räknade lite. Det verkar som att ifall alla i Sverige skulle sluta äta charkuterivaror så finns det potential att den genomsnittliga livslängden i Sverige kan öka med 0,08%.

Eddie Vedder
2008-08-27, 19:53

Det har jag faktiskt aldrig sett, i ost har jag bara sett antimögelmedel. Men du kanske pratar om lite "finare" ostar och inte vanlig hårdost som man har på macka?

I fiskkonserver har jag heller aldrig sett det, varken makrill i tomatsås, tonfisk eller sill.

Snorkelfarsan
2008-08-27, 19:59
Det har jag faktiskt aldrig sett, i ost har jag bara sett antimögelmedel. Men du kanske pratar om lite "finare" ostar och inte vanlig hårdost som man har på macka?

I fiskkonserver har jag heller aldrig sett det, varken makrill i tomatsås, tonfisk eller sill.

Jag har inte sett E250 bland ingredienserna på en tonfiskburk.. Hoppas det inte stämmer då jag gillar tonfisk!

skaparn
2008-08-27, 19:59

Det alternativet jag känner till är att göra en konserv av det. Tänk Bullens pilsnerkorv, Lithells hokeykorv, försvarsmaktens leverpastej.

Jag blev tvungen att kolla på mina makrillburkar och i den väldigt korta innehållsförteckningen står inget om nitrit eller E250 till min stora lättnad. För visst torde svensktillverkad makrill lyda under något slags lag att skriva ut samtliga ingredienser?

Eddie Vedder
2008-08-27, 20:02
Jag blev tvungen att kolla på mina makrillburkar och i den väldigt korta innehållsförteckningen står inget om nitrit eller E250 till min stora lättnad. För visst torde svensktillverkad makrill lyda under något slags lag att skriva ut samtliga ingredienser?

Ja det finns ingen nitrir i dom burkarna. Makrillen är värmebehandlad i förväg och sedan konserverad. Jag har t.o.m. varit i kontakt med ICA's kundtjänst om just deras makrill inför en skoluppgift om just konserveringsmetoder.

Och som jag skrev ovan finns det inte heller i varken någon sillburk eller tonfiskburk som jag någonsin sett. Det känns osannolikt att C. botulinum skulle kunna överleva i den miljön som redan råder för konserverad och saltad fisk.

Vanlig påläggsost har jag som sagt inte sett E250 i heller.

skaparn
2008-08-27, 20:03
Var inte så säker på det. Om det ämnet som kan tänkas ersätta nitrit inte blir tillräckligt billigt lär ju inte livsmedelsindustrin hugga på det. Ju billigare man kommer undan desto bättre och natriumnitrit är inte dyrt att tillsätta.

Kan man dock hitta en ersättning som dels saknar de hälsomässiga konsekvenserna OCH är billigare/lika billigt så kanske man kommer byta.:)

Det närmaste vi har idag är komplement till nitrit såsom kombination med mer salt, sorbat, olika sätt att sänka pH etc.

Allt som kan tänkas minska risken för Clostridium botulinum. Dessutom används E250 för att ge en finare röd färg men det är helt klart sekundärt jämfört med den mikrobiologiska aspekten. Få hade nog klagat på en lite tråkigare färg hos sin julskinka och sin rökta skinka om man nu slapp nitrit.;)

Fast det är ju bara en opinionsfråga. Tillräckligt många larm (överdrivna eller inte) om farligheten och det blir helt plötsligt ohållbart för tillverkarna på grund av att folk slutar köpa det helt enkelt. Sedan om man är beredd att betala ett högre pris eller väljer andra alternativ till charkvaror ska bli intressant att se. Kanske för vi ett uppsving för de vegetariska alternativen? Det skulle jag tycka vore det bästa som kunde komma ut av detta.

skaparn
2008-08-27, 20:06
Ja det finns ingen nitrir i dom burkarna. Makrillen är värmebehandlad i förväg och sedan konserverad. Jag har t.o.m. varit i kontakt med ICA's kundtjänst om just deras makrill inför en skoluppgift om just konserveringsmetoder.

Och som jag skrev ovan finns det inte heller i varken någon sillburk eller tonfiskburk som jag någonsin sett. Det känns osannolikt att C. botulinum skulle kunna överleva i den miljön som redan råder för konserverad och saltad fisk.

Vanlig påläggsost har jag som sagt inte sett E250 i heller.

Sill, makrill och ost verkar alltså rätt safe. Du har räddat viktiga beståndsdelar av min kosthållning. Kan vi bara deklarera havregryn E250-fritt så blir det här med natriumnitrit endast av akademiskt intresse.

... och jag kan för allt i världen inte komma på varför ICA skulle tillsätta E250 i sina gryn, så jag håller gille viss om min nitritfria kost.

Sverker
2008-08-27, 20:08
Kylkonserver av fisk, typ matjesill, kan konserveras med nitrit.
Morgondagens uppgift för mig blir att kontrollera hårdosten i kyldisken.

Livsmedelsverket ger detta beskedet:
http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.aspx?id=20642&epslanguage=SV

Mark_Lyft
2008-08-27, 20:46
Om man ska lita på Socialstyrelsen cancerstatistik och mina Calc.exe färdigheter så är det en ökning med 0,04 procentenheter. Det får det va värt.
(Nu äter jag iofs minimalt med korv och obefintligt med bacon.)

Hur räknar du då? Jag fick att max ½ procent av alla som dör i sverige varje år hade kunnat leva i genomsnitt 10-15 år längre om de hade minskat sin konsumtion av charkvaror till under 150 gram per dag.

En ganska marginell skillnad imo.

Den som tycker om både hängslen och livrem kan ju minska på korven och leverpastejen.

elArne
2008-08-28, 07:10
Hur kommer det sig att färdigstekta köttbullar, typ mamma scan, inte innehåller nitrit?
Vad är skillnaden som gör att köttbullarna har hyffsad hållbarhet och uppenbarligen är tillåtet att sälja utan tillsatser av konserveringsmedel men inte falukorven eller julskinkan???
ok, folk kanske inte vill ha rosa köttbullar men om livsmedelsverket ansåg att det fanns någon risk för <farliga-bakterier-med-konstigt-namn> i köttbullar skulle väl inte producenterna ha något val

skaparn
2008-08-28, 07:27
Hur räknar du då? Jag fick att max ½ procent av alla som dör i sverige varje år hade kunnat leva i genomsnitt 10-15 år längre om de hade minskat sin konsumtion av charkvaror till under 150 gram per dag.

En ganska marginell skillnad imo.

Den som tycker om både hängslen och livrem kan ju minska på korven och leverpastejen.

Fast cancerpatienter hör till en väldigt kostnadstung patientgrupp, och kan man bara minska fallen en aning har många miljoner och mycket lidande sparats. Fraktioner av procent, eller några enstala år i medellivslängd låter kanske lite när du framställer det som du gör, men innebär ganska mycket för ett samhälle med en population på snart tio miljoner

Mark_Lyft
2008-08-28, 07:37
Fast cancerpatienter hör till en väldigt kostnadstung patientgrupp, och kan man bara minska fallen en aning har många miljoner och mycket lidande sparats. Fraktioner av procent, eller några enstala år i medellivslängd låter kanske lite när du framställer det som du gör, men innebär ganska mycket för ett samhälle med en population på snart tio miljoner

Viktigt att komma ihåg att det är bara dom som överkonsumerar charkprodukter som avses, dvs rimligtvis en minoritet av alla i Sverige. Att t.ex. sluta äta korv och pastej eller att bli vegan är att överreagera.

gorillan11
2008-08-28, 07:52
63% lät överdrivet mycket enligt mig

Eddie Vedder
2008-08-28, 07:58
63% lät överdrivet mycket enligt mig

Ja det håller jag med om. Men du kan vara säker på att intaget av charkprodukter inte är den enda faktorn som är mindre hälsosam om du delar upp två grupper där den ena konsumerar mer än x antal gram charkprodukter per vecka jämfört med en grupp som konsumerar mycket mindre.

"Korv- och bacon"-gruppen kommer nog statistiskt sett ha betydligt fler rökare, personer med inaktiv livsstil, som äter en mer fiberfattig kost och mer raffinerade kolhydrater, är överviktiga i större utsträckning etc.

Så även om man alltid försöker kontrollera för sådana saker så lär det påverka. Och 63% är ju fortfarande bara en procentsats. Låt säga att du idag lever jättehälsosamt och alldeles ypperligt cancerpreventivt, då kanske dagligt intag av t.ex. 200g chark under resten av ditt liv vara en större risk men knappast någon garanti.

Men visst låter det högt och jag har tyvärr lite svårt att relatera till siffrorna om det är mycket eller ej.:)

maRRtin
2008-08-28, 08:27
Det varierar lite från ysteri till ysteri hurvida man tillsätter salpeter eller inte. (Man tillsätter salpeter som sedan bryts ner till nitrit mha xantinoxidas)

Danskar tillsätter nitrat till sina ostar, fast inte till ostar som går på export till Sverige. Det är ett önskemål från Sveriges sida att minimera nitrithalterna. Vet dock att i Visby tillsätter man salpeter, då jag inte arbetar med ost så är min kunskap om hur de olika ysterierna gör lite begränsad.

Anledning till att man tillsätter salpeter till osten är främst följande:.
1. Coliforma bakterier (om dom finns i osten) kan reducera nitrat till nitrit. På så sätt undgår man att dom tar syre från vattenmolekyler som i sin tur ger vätgas, denna gasen kan i sin tur blåsa upp ostarna som ballonger. Dette sker det första dygnet, typiskt så ser man det när man tar upp osten från saltningen. Bakterierna dör senare i lagringen.
2. Smörsyrabakterien (Clostridium tyrobutyricum) kan i ett senare skede i mogningen kalasa loss på laktatet i osten och blåsa upp osten.

Ska man undgå tillsättning av salpeter till osten så får man använda sig av antingen mikrofiltrering (som filtrerar bort bakteriersporer), lysozym eller nisin.

Halterna av nitrit sjunker dock under lagringen och enligt försök, 230. beretning fra statens forsøgsmejeri så kan man efter 11 veckors lagring av osten knappt påvisa något innehåll (<1 mg/kg) av nitrit i osten.

Nitrometan
2008-08-28, 09:17
Hmmm, jag satte mig och räknade lite. Det verkar som att ifall alla i Sverige skulle sluta äta charkuterivaror så finns det potential att den genomsnittliga livslängden i Sverige kan öka med 0,08%.
Ojdå. Hur många år pratar vi om här?

Three pigs
2008-08-28, 09:25
Måste ju äta mängder med bacon idag bara för det.

Mark_Lyft
2008-08-28, 09:29
Ojdå. Hur många år pratar vi om här?

Så få år att det faller inom felmarginalen.

Som vanligt verkar det som att det bästa är att äta varierat, röka med måtta och att inte supa på vardagarna.

Mark_Lyft
2008-08-28, 09:30
Måste ju äta mängder med bacon idag bara för det.

Jag skall ta en bacon & bearnaisepizza till lunch *drool*

cardio
2008-08-28, 09:39
Bacon och korv som är så gott. Rökt skinka konsumerar jag även rätt stora mängder av. Detta är alltså ett big "no no"?

Finns det något ADI för rökt skinka? Bör jag utesluta det helt?

Farsan min är ännu värre, han äter prickig korv dagligen på sina mackor. Bör jag få han att sluta?

Mark_Lyft
2008-08-28, 09:40
Bacon och korv som är så gott. Rökt skinka konsumerar jag även rätt stora mängder av. Detta är alltså ett big "no no"?

Farsan min är ännu värre, han äter prickig korv dagligen på sina mackor. Bör jag få han att sluta?

Säg till honom att inte äta mer än 15 skivor prickig korv per dag.

King Grub
2008-08-28, 09:43

0 gram, enligt dom nya rekommendationerna.

Begränsa intaget av rött kött (i rapporten definierat som kött från nöt, gris, lamm och get) till 500 gram (tillagad vikt) per vecka och undvik charkuteriprodukter

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=20874&epslanguage=SV

abbe
2008-08-28, 09:49
Ett annat alternativ är att äta närproducerat med kortare livslängd på råvarorna. Då behöver man inte tillsätta nitriter eller andra konserveringsmedel. Problemet är bara att hitta någon som tillverkar råvarorna, om man inte tillverkar det själv.

elArne
2008-08-28, 10:06
Hur kommer det sig att färdigstekta köttbullar, typ mamma scan, inte innehåller nitrit?
Vad är skillnaden som gör att köttbullarna har hyffsad hållbarhet och uppenbarligen är tillåtet att sälja utan tillsatser av konserveringsmedel men inte falukorven eller julskinkan???

Ok, folk kanske inte vill ha rosa köttbullar men om livsmedelsverket ansåg att det fanns någon risk för <farliga-bakterier-med-konstigt-namn> i köttbullar skulle väl inte producenterna ha något val?

Bumpar min fråga: Är det någon som kan förklara skillnaden mellan köttbullar och korv för mig?

skaparn
2008-08-28, 10:15
Ett annat alternativ är att äta närproducerat med kortare livslängd på råvarorna. Då behöver man inte tillsätta nitriter eller andra konserveringsmedel. Problemet är bara att hitta någon som tillverkar råvarorna, om man inte tillverkar det själv.

Jag måste erkänna att jag inte riktigt har koll på vad som finns i affärerna. Om jag går till min lokala ICA-handlare (Solna C), kan jag få tag i nitritfria charkprodukter då?

abbe
2008-08-28, 11:32
Nitritfritt hittar man inte så lätt. Enda korv jag känner till är från detta företaget:
http://butik.malarchark.se/

Kolla på de korvar där det står "Best. vara".

abbe
2008-08-28, 11:36
Bumpar min fråga: Är det någon som kan förklara skillnaden mellan köttbullar och korv för mig?

En viktig faktor är att köttbullarna är frysta. Sen vet jag inte om det stämmer men jag har hört ngt om just skinnet på korvarna har något med bakterier att göra.

elArne
2008-08-28, 11:50
En viktig faktor är att köttbullarna är frysta. Sen vet jag inte om det stämmer men jag har hört ngt om just skinnet på korvarna har något med bakterier att göra.

Det finns köttbullar i kyldiskarna också utan minsta konserveringsmedel tillsatt
(med undantag för lite socker, om det nu har någon konserverande effekt i så små mängder, det tillsätts väl främst som smakförstärkare)

Sverker
2008-08-28, 11:57

Nej. Jag har inget bra svar där. Modifierad atmosfär kanske med mycket syre och koldioxid kan hålla tillbaka tillväxten av anaeroba Clostridier.
Det kanske är så enkelt att köttbullen är så fluffig att den inte blir anaerob i mitten.

stevebc
2008-08-28, 11:58
Viktigt att komma ihåg att det är bara dom som överkonsumerar charkprodukter som avses, dvs rimligtvis en minoritet av alla i Sverige. Att t.ex. sluta äta korv och pastej eller att bli vegan är att överreagera.Välkommen till kolo :)

Själv är jag glad över att jag är så fattig som jag är. Det fullvärdiga protein jag stoppar i mig kommer blott från fisk, ägg och mejeriprodukter (lyxar ibland till det med kyckling) men aldrig charkvaror.

spoonchest
2008-08-28, 11:59
Viktigt att komma ihåg att det är bara dom som överkonsumerar charkprodukter som avses, dvs rimligtvis en minoritet av alla i Sverige. Att t.ex. sluta äta korv och pastej eller att bli vegan är att överreagera.

+1

skaparn
2008-08-28, 12:38
Välkommen till kolo :)

Själv är jag glad över att jag är så fattig som jag är. Det fullvärdiga protein jag stoppar i mig kommer blott från fisk, ägg och mejeriprodukter (lyxar ibland till det med kyckling) men aldrig charkvaror.

Då har du inte upptäckt "helgskinkan" hör jag. Där brukar man kunna få en månads köttranson till priset av en dsoa lössnus. Samt natriumnitrit så det räcker till och blir över.

z_bumbi
2008-08-28, 12:53
Då har du inte upptäckt "helgskinkan" hör jag. Där brukar man kunna få en månads köttranson till priset av en dsoa lössnus. Samt natriumnitrit så det räcker till och blir över.

Ungefär en vecka efter jul och påsk finns det få livsmedel som är i närheten om man räknar pris per viktenhet protein. Det är dessutom gott och vid jul har senapen mognat det där extra veckan för att bli riktigt god.

Musselbank
2008-08-28, 13:50
Något jag aldrig funderat på är om E250 finns i annat än charkprodukter, gör det?

Natriumnitrat, varav en del blir natriumnitrit (aka E250) finns naturligt i icke försumbara halter i spenat och liknande bladgrönsaker.

Musselbank
2008-08-28, 13:59
ok, folk kanske inte vill ha rosa köttbullar men om livsmedelsverket ansåg att det fanns någon risk för <farliga-bakterier-med-konstigt-namn> i köttbullar skulle väl inte producenterna ha något val

Det är höljt i dunkel. Det tycks vara en skillnad i tillverkningsprocesserna, tydligen är korv "våt" chark medan köttbullar är "torr". Vad det innebär är oklart.

Jag mejlade i desperation scan, ica, konsum med flera och frågade, men de mumlade och pratade strunt. Någon påstod tex att korv, till skillnad från köttbullar, inte värmebehandlas - vilket är helt osant. Aningen vet de inte, eller så vill de inte berätta.

Det finns ibland nitritfri skinka (parmatyp) och blodpudding (har sett vid ett tillfälle på konsum) i diskarna. Så det går uppenbarligen.

vesterberg
2008-08-28, 14:35
Begränsa intaget av rött kött (i rapporten definierat som kött från nöt, gris, lamm och get) till 500 gram (tillagad vikt) per vecka och undvik charkuteriprodukterVilken tur att jag bara käkat runt kilot köttfärs och 14-15 hamburgare den här veckan då.

Eddie Vedder
2008-08-29, 05:22
Det verkar kunna dröja tills våra köttprodukter kommer från klonade djur i alla fall:

http://www.ja.se/nyheter/visanyhet.asp?nyhetID=10427

skaparn
2008-08-29, 06:50
Vilken tur att jag bara käkat runt kilot köttfärs och 14-15 hamburgare den här veckan då.

Men guuu' så crazy!

Vad vill du ha sagt? Det finns säker flera som rökt tre pack cigg också. Det är ännu värre. Du är ägd.

vesterberg
2008-08-29, 09:27
Jag får aldrig vara värst :(

jontet
2009-10-05, 15:01
bumpar en gammal tråd med frågan: håller ekologiska charkvaror lägre halt nitriter än ordinarie och isåfall hur mycket?

z_bumbi
2009-10-05, 15:27
bumpar en gammal tråd med frågan: håller ekologiska charkvaror lägre halt nitriter än ordinarie och isåfall hur mycket?

Jag ser ingen anledning att de skulle göra det rent generellt. Man måste också begränsa bakterietillväxt mm i de produkterna.

dt06mj2
2009-10-05, 15:33
Blir alltid lite deprimerad när man läser om rött kött. Jag snittar nog 400 gram om dagen, och hade lätt kunnat hålla på med det resten av livet. :(

Black Star Abyss
2009-10-05, 16:21

Det lär de väl inte göra, om det inte är en del av eko-märkningskravet att det ska vara så. men det tror jag ej. Däremot har ekologiskt kött ofta bättre näringsvärde.

Eddie Vedder
2009-10-05, 16:22

Inte de ekologiska kanske men däremot de som är KRAV-märkta.

CroCop
2009-10-05, 16:24
Blir alltid lite deprimerad när man läser om rött kött. Jag snittar nog 400 gram om dagen, och hade lätt kunnat hålla på med det resten av livet. :(

Men gör det då!
Du ska äta och vara lycklig inte är det väl så farligt att dö 5-10 år i förtid? Då slipper du kanske bli senildement och ligga och använda blöja med mera.:naughty:

Toby Asp
2009-10-05, 16:58
Men gör det då!
Du ska äta och vara lycklig inte är det väl så farligt att dö 5-10 år i förtid?

Du kanske inte var helt seriös, men cancer är inget trevligt sätt att dö på.

jontet
2009-10-05, 16:58
Jag ser ingen anledning att de skulle göra det rent generellt. Man måste också begränsa bakterietillväxt mm i de produkterna.
Tycker också det verkar mest logiskt att alla produkter innehåller minsta mängd nitrit.
Det lär de väl inte göra, om det inte är en del av eko-märkningskravet att det ska vara så. men det tror jag ej. Däremot har ekologiskt kött ofta bättre näringsvärde.
http://www.slv.se/sv/grupp3/Nyheter-och-press/Nyheter1/Sankta-halter-nitrat-och-nitrit-i-ekologiska-charkprodukter/
Inte de ekologiska kanske men däremot de som är KRAV-märkta.
Tack! Fick sökträff på nitrit tillsammans med krav men inte nitrit tillsammans med diverse böjningar av ekologiskt!!
KRAV:s sajt säger: KRAV tillåter inte nitrit

TEXT SOLWEIG WALL ELLSTRÖM
Uppdaterad juli 2009

Köper du KRAV-märkt chark slipper du tillsatsen nitrit. Nitrit är annars vanlig i charkprodukter. Den är även tillåten i ekologiska livsmedel som är producerade enligt de minimiregler som EU har satt upp för ekologiak produktion.
.........
...Av försiktighetsskäl godkänner KRAV därför inte nitrit, för det går att tillverka säker chark utan nitrit...

Vilket besvarade min fråga! :>

Fordon
2009-10-05, 17:32
Du kanske inte var helt seriös, men cancer är inget trevligt sätt att dö på.

Dock har han ju faktiskt en poäng i det han menade

Apos78
2009-10-05, 17:40

Håller inte med. Vad är det som säger att han INTE skulle kunna dra ned på sitt köttintag och fortfarande vara lika nöjd med sin kost? Om du var helt säker på att du tappade 10 år, skulle du då fortsätta äta kött i motsvarande mängd? Därmed inte sagt att dessa år inträder vid 85+..de kan lika gärna komma vid 50 då du inte har en aning om hur gammal du blir. Att ta för givet att man blir gammal och dement är kanske väl generaliserande också. Lite som det gamla klassiska "idag får man cancer av allt". Fånigt uttryck det med.

Black Star Abyss
2009-10-05, 18:41
Wow! Nu blir det att leta kravmärkta charkuterier!

Cerberus
2009-10-05, 20:41
enda trista me nitrit-grejen e att ja inte kan äta rökt skinka, så jävla gott.

Mark_Lyft
2009-10-05, 22:23
Vilken tur att jag bara käkat runt kilot köttfärs och 14-15 hamburgare den här veckan då.

Nån som vet vad som hänt med Vesterberg??

shut teh face
2009-10-06, 05:09
Annika Dahlkvist med atkins-sekt RASAR!

Eddie Vedder
2009-10-06, 05:37
Annika Dahlkvist med atkins-sekt RASAR!

Finns iofs få som är så extremt emot alla tillsatsämnen.

Toby Asp
2009-10-06, 09:21

Att dö knall fall 10 år tidigare än man skulle gjort annars kan väl vara helt ok. Men dö i mag/tarm-cancer? Kom tillbaka när du sett någon göra det på nära håll.

en stor stark
2009-10-06, 09:29

Dock så kan man äta lika gott och vara lika lycklig utan nitriter i sin mat. Och på sätt njuta av det kanske ett 5-10 extra år. Att säga "men ät och var lycklig istället för att strunta i allt gott och var olycklig" tycker jag är struntprat. Jag har mer eller mindre uteslutit sådan mat, och min mat är ändå inte på något sätt äcklig, oätbar eller tråkig, tvärtom.

Nitrometan
2009-10-06, 09:55
Nån som vet vad som hänt med Vesterberg??
I medlemslistan står det: Senaste aktivitet: 2008-10-07

Har han kanske dött kött-dödn?

snej
2009-10-06, 11:30
Många skriver just rökt skinka, i samband med nitrit. Men E250 finns väl i alla charkeriprodukter, som t.ex. även kokt skinka?

Eddie Vedder
2009-10-06, 11:48
Många skriver just rökt skinka, i samband med nitrit. Men E250 finns väl i alla charkeriprodukter, som t.ex. även kokt skinka?

Ja.

Angående "man måste ju leva också" är det ju alltid en fråga om massor av samverkande faktorer för vad som ökar och minskar risken för det ena och det andra.

Är just eventuellt negativa faktorn A något som gör väldigt mycket positivt för individen så kanske samma individ lägger mer krut på positiva faktorn B. I det här fallet kan vi ju t.ex. prata om att man äter mycket kött men de facto aldrig rör vid en cigarett, tränar regelbundet och har goda vänner.

Att äta halvtaskigt men med ett socialt stöd och givande arbete är troligtvis MYCKET mer hälsosamt än maniskt tränande och nyttighetsonani ensam på kammaren och med ett trist jobb.

Mark_Lyft
2009-10-06, 11:52
I medlemslistan står det: Senaste aktivitet: 2008-10-07

Har han kanske dött kött-dödn?

Oh no! RIP...

en stor stark
2009-10-06, 12:01
Ja.

Angående "man måste ju leva också" är det ju alltid en fråga om massor av samverkande faktorer för vad som ökar och minskar risken för det ena och det andra.

Är just eventuellt negativa faktorn A något som gör väldigt mycket positivt för individen så kanske samma individ lägger mer krut på positiva faktorn B. I det här fallet kan vi ju t.ex. prata om att man äter mycket kött men de facto aldrig rör vid en cigarett, tränar regelbundet och har goda vänner.

Att äta halvtaskigt men med ett socialt stöd och givande arbete är troligtvis MYCKET mer hälsosamt än maniskt tränande och nyttighetsonani ensam på kammaren och med ett trist jobb.

Bra skrivet.

Apos78
2009-10-06, 13:19
Ja.

+1.

Och det tenderar, inte bara här, att fokuseras lite väl hårt på "småsaker" i det stora sammanhanget.

Black Star Abyss
2009-10-06, 14:28

Jag dör före pensionen, det är bara att konstatera. :D

OskarD
2009-10-07, 19:00
Lidl har tyska fläskkorvar - "Münchner Weisswurst" - utan nitrit. 1,8% salt. Förpackade i "skyddande atmosfär". Det ingår några små senapspaket. *drool*
Sista förbrukningsdag 5 november. Saltet lär bidra till att dämpa bakterietillväxten.

Jag har inte provat dem än, men innehållsförteckningen var inte alltför mystisk.

Temperaturen i kyldiskarna är en annan aspekt på hållbarhet och bakterietillväxt.:
http://www.konsumentforeningenstockholm.se/templates/page____3663.aspx

Sverker
2009-10-07, 19:09
Visst. Lägre temperatur ger bättre hållbarhet. Priset är större enegiförbrukning. Vill vi betala det ?

OskarD
2009-10-07, 19:15
Energiförbrukning / hållbarhet / mat som slängs. Vad kostar mest? Jag vet inte.

snej
2009-10-07, 19:56
Visst. Lägre temperatur ger bättre hållbarhet. Priset är större enegiförbrukning. Vill vi betala det ?

Ja. Bättre än cancer :)

Sverker
2009-10-07, 20:08
Jag bara undrade. Alltid intressant att veta vad konumenter tycker.

Jag vet inte ifall Clostrider växer under +4 grader C eller ifall tillväxten/toxinbildningen upphör när det blir riktigt kallt. Jag får söka lite där.

Sverker
2009-10-07, 20:14
När det gäller fisk är <+4 graderC säkert. Så länge tiden är kortare än 3 veckor.
http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Clostridium-botulinum/Clostridium-botulinum/

Krävs tydligen också hög salthalt för att hålla tillbaka tillväxten.

Sniggel
2009-10-07, 20:36

Jag vet inte ifall Clostrider växer under +4 grader C eller ifall tillväxten/toxinbildningen upphör när det blir riktigt kallt. Jag får söka lite där.

Kolo kanske är fel ställe att göra konsumentundersökningar på :D
Jag hade helt klart varit intresserad av att betala extra om det finns alternativ till E250. Iaf när jag har bättre ekonomi än vad jag har nu. Dessutom kan jag tänka mig att äta något som ser grått o trist ut, så länge det smakar gott (du har väl ställt den frågan förut vill jag minnas).

Eddie Vedder
2009-10-08, 05:01
Jag hade helt klart varit intresserad av att betala extra om det finns alternativ till E250. Iaf när jag har bättre ekonomi än vad jag har nu. Dessutom kan jag tänka mig att äta något som ser grått o trist ut, så länge det smakar gott (du har väl ställt den frågan förut vill jag minnas).

Kan bara hålla med. En grå och nitritfri skinka gör mig inte ett dugg. Jag tror de flesta håller med om man bara får veta att 1) det är p.g.a. att ett potentiellt skadligt ämne reducerats i produkten (idag är det nog t.o.m. något man skulle kunna skylta med som säljarargument med tanke på "Enumemrskräcken" som råder) samt at 2) färgen är fullständigt naturlig och innebär ingen försämring av kvalité. Det är alltså inte så att den gråare korven/skinkan är sämre utan bara ser annorlunda ut p.g.a. att ett färgämne reducerats/tagits bort.

Sverker
2009-10-08, 05:31
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3555701&postcount=46

Eddie Vedder
2009-10-08, 15:14
Idag har jag lagat mat på ett stort äldreboende och tryckt i mig fläskpannkaka i mängder som med all tärnad bacon lär innebära att "nitritbudgeten" borde vara spräckt for years to come.:D

Fredrik_S
2009-10-08, 15:54

Fråga en konsument vad han skulle köpa och vad han sen verkligen köper är dock helt skiljt från varandra. Speciellt när det handlar om priser

Hejnomax
2009-10-11, 13:54
Gäller vikten på bacon färdigstekt(det man stoppar i munnen) eller ostekt(det man stoppar i varukorgen)?

Vägningar här på forumet visade ju att färdigstekt bacon bara väger en tredjedel av ursprungsvikten, så det är ju rätt relevant.

OskarD
2009-10-11, 15:33
Lidl har tyska fläskkorvar - "Münchner Weisswurst" - utan nitrit. 1,8% salt. Förpackade i "skyddande atmosfär". Det ingår några små senapspaket.

Provsmakningsrapport: Ganska menlösa. Men senapen som följde med var god. Och med surkål och Spätzle så blev det lite Oktoberfest ändå.*drool*

Jag kikade lite i Icas kyldisk när jag var och handlade idag och hittade även där tyska korvar utan nitrit.

Eddie Vedder
2009-10-11, 15:39
Gäller vikten på bacon färdigstekt(det man stoppar i munnen) eller ostekt(det man stoppar i varukorgen)?

Vägningar här på forumet visade ju att färdigstekt bacon bara väger en tredjedel av ursprungsvikten, så det är ju rätt relevant.

Det har inget med saken att göra. Det är en fråga om intag och ökad risk helt enkelt. En sammanvägning av massa olika studier som kopplar risken för vissa cancerformer till konsumtion av charkprodukter.

Det handlar inte om "x gram bacon ger cancer".

Ch4rles
2009-10-11, 16:55
Måste man deklarera på produkten om den innehåller E250? Tänker mest på de tyska korvarna, om de kanske har andra krav på sig. Har hört att t.ex. kötthalten på tyska korvar inte alltid är att lita på, då dem definierar "kött" på ett lite bredare sätt än oss.

Hejnomax
2009-10-11, 16:59
Det har inget med saken att göra. Det är en fråga om intag och ökad risk helt enkelt. En sammanvägning av massa olika studier som kopplar risken för vissa cancerformer till konsumtion av charkprodukter.

Det handlar inte om "x gram bacon ger cancer".

oj det har du rätt i. har nog blandat ihop denna tråd med en där jag läste att det var 140+ gram bacon per dag som gav en ökad risk på tarmcancer med 63 procent.

Men du som läser mycket studier, hur brukar dom göra allmänt?

stevebc
2009-10-11, 17:00
Kan bara hålla med. En grå och nitritfri skinka gör mig inte ett dugg. Jag tror de flesta håller med om man bara får veta att 1) det är p.g.a. att ett potentiellt skadligt ämne reducerats i produkten (idag är det nog t.o.m. något man skulle kunna skylta med som säljarargument med tanke på "Enumemrskräcken" som råder) samt at 2) färgen är fullständigt naturlig och innebär ingen försämring av kvalité. Det är alltså inte så att den gråare korven/skinkan är sämre utan bara ser annorlunda ut p.g.a. att ett färgämne reducerats/tagits bort.Jag hade personligen haft svårt för gråa korvar, men det är ju för att jag är så löjlig.

Man hade kanske kunnat tillsätta betakaroten för sådana som mig. Så är färgproblemet löst iaf.

Sverker
2009-10-11, 17:46
Måste man deklarera på produkten om den innehåller E250? Tänker mest på de tyska korvarna, om de kanske har andra krav på sig. Har hört att t.ex. kötthalten på tyska korvar inte alltid är att lita på, då dem definierar "kött" på ett lite bredare sätt än oss.

I Sverige gäller svensk innehållsdeklaration. All text på svenska och fullständig innehållsdeklaration.

Mängden kött måste inte deklareras. Bara från vilket djur.

Eddie Vedder
2009-10-11, 18:54
oj det har du rätt i. har nog blandat ihop denna tråd med en där jag läste att det var 140+ gram bacon per dag som gav en ökad risk på tarmcancer med 63 procent.

Var det en enskild studie eller en rekommenderad siffra utifrån en slutsats man dragit baserad på en större vetenskaplig sammanvägning?

Skillnaden är nämligen stor där.

NiklasAlm
2009-10-11, 22:38
Finns det nåt jag kan göra för att minimera riskerna om jag fortfarande vill äta bacon? Jag äter typ 1-2 paket bacon i veckan.

dt06mj2
2009-10-11, 23:32
Finns det nåt jag kan göra för att minimera riskerna om jag fortfarande vill äta bacon? Jag äter typ 1-2 paket bacon i veckan.

För att minimera risken för cancer? Det går nog inte sammanfatta i ett inlägg. ^^

Eddie Vedder
2009-10-12, 04:23

Rök inte, stressa inte för mycket, lev ett socialt liv, var fysiskt aktiv, håll dig smal, äta fet fisk, bär och grönsaker är säkert inte fel t.ex.

NiklasAlm
2009-10-12, 15:24
Tänkte mest om det finns nåt bra baconmärke som är mindre nitrit i eller om stektiden har betydelse, hantering om man ska ha det fryst eller inte o.s.v finns det några tips? Jag gillar verkligen bacon :(

Eddie Vedder
2009-10-12, 15:32
Tänkte mest om det finns nåt bra baconmärke som är mindre nitrit i eller om stektiden har betydelse, hantering om man ska ha det fryst eller inte o.s.v finns det några tips? Jag gillar verkligen bacon :(

KRAV-märkt innehåller mindre. Vet inte om det är fritt från E250 men definitivt mindre. Att låta ditt bacon ligga på ett papper och rinna bort massa vätska kanske kan hjälpa. Det här har jag själv aldrig sett någon studie på men jag har bara hört om det "ryktesväg" så att säga och dessutom upplever jag själv att charkprodukter blir mindre salta då och att min mage mår bättre av det (t.ex. kall kassler jämfört med ordentligt stekt och avrunnen dito).

Ta inte det sistnämnda som en sanning för det kan vara helt fel.

NiklasAlm
2009-10-12, 15:53
KRAV-märkt innehåller mindre. Vet inte om det är fritt från E250 men definitivt mindre. Att låta ditt bacon ligga på ett papper och rinna bort massa vätska kanske kan hjälpa. Det här har jag själv aldrig sett någon studie på men jag har bara hört om det "ryktesväg" så att säga och dessutom upplever jag själv att charkprodukter blir mindre salta då och att min mage mår bättre av det (t.ex. kall kassler jämfört med ordentligt stekt och avrunnen dito).

Okey, då blir det krav märkt bacon nästa gång jag handlar, tackar!

malfunction
2009-10-12, 16:12
Enligt en text jag hittade på KRAVs hemsida är nitrit inte tillåtet i KRAV-märkta produkter.

Eddie Vedder
2009-10-12, 19:21
Enligt en text jag hittade på KRAVs hemsida är nitrit inte tillåtet i KRAV-märkta produkter.

Hade exakt samma diskussion i någon av de andra trådarna om samma sak. Har inte själv läst ingrediensförteckningen på deras bacon men det enda jag vet är att de var tvungna att ge med sig angående sin julskinka.

De vägrade nitrit men det tilläts inte av Livsmedelsverket så man fick gå en medelväg med mindre nitrit än de andra skinkorna.

Manfunction
2009-10-12, 22:26
...Att låta ditt bacon ligga på ett papper och rinna bort massa vätska kanske kan hjälpa. Det här har jag själv aldrig sett någon studie på men jag har bara hört om det "ryktesväg" så att säga och dessutom upplever jag själv att charkprodukter blir mindre salta då och att min mage mår bättre av det (t.ex. kall kassler jämfört med ordentligt stekt och avrunnen dito).

Jag googlade på detta för ett tag sedan. Om man ska tro på att det verkligen är så livsmedelsverket har svarat, så räcker det med att blötlägga bacon i fem minuter för att 25-50% av nitritet ska försvinna.

http://www.kostdoktorn.se/vad-betyder-matmarkningen <--- Scrolla ner till "Rozbets" inlägg.