Logga in

Visa fullständig version : Sötsaker till frukost?

Sparven från Minsk
2008-08-26, 21:05
Rätta mig om jag har fel, men visst är det negativt att äta "sötsaker" till frukost som ger ett stort insulinpåslag? Visst gör detta att man får högre insulinnivå under hela dygnet som i sin tur gynnar fettinlagringen?

King Grub
2008-08-26, 21:12
En högglykemisk frukost försämrar glukostoleransen resten av dagen och har en "second meal"-effekt som har en negativ påverkan på måltiderna man äter senare, ja.

http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/87/3/645

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/69/4/647

Sparven från Minsk
2008-08-26, 21:15
Okej då var det ungefär som jag trodde, tack tack så mycket *cupid*

Mega_man1000
2008-08-26, 21:51
samma sk gällde väl med fett va? eller va det bara mättat fett?

Exhale_
2008-08-26, 22:15
Det är främst mättat fett du bör undvika till frukost. För den skull behöver man inte trycka i sig stora mängder fett till frukost även om det är av den omättade sorten.

stevebc
2008-08-26, 22:16
Finns det några som helst legitima argument till varför det är så populärt att köra high carb/high GI på morgon och low carb/low GI på kvällen?

Mega_man1000
2008-08-26, 22:41
Finns det några som helst legitima argument till varför det är så populärt att köra high carb/high GI på morgon och low carb/low GI på kvällen?

det är väl bara för att man tror att på kvällen omvandlas alla kolhydrater till fett eftersom man oftast inte gör så mycket på kvällen och tvärt om på frukost. tror ja ialla fall??:smash:

Scratch89
2008-08-26, 22:44

För att magen mår bättre av Special K än av kall potatis på morgonen. :)

EDIT: Min mage då förstås. Helst Special K, rostat bröd och oboy.

Jimmymardberg
2008-08-26, 22:56
Scratch89: Du glömde Redberries *drool*

Eddie Vedder
2008-08-27, 04:40
Det är främst mättat fett du bör undvika till frukost. För den skull behöver man inte trycka i sig stora mängder fett till frukost även om det är av den omättade sorten.

Den effekten ser man dock inte bara vid frukost utan oavsett vilken tid det är. Men det är i mina ögon extremt hårklyveri. Knappast som att man drabbas av diabetes för att man väljer standardmjölk och några skivor ost som fettkälla till frukost istället för nötter i müslin t.ex. Tror jag.:)

Högre glukostolerans på morgonen och kroppen är mer inställd på glukosmetabolism då. Har man en önskan att ladda upp kroppen med kolhydrater gör man alltså ett klokt val att lägga lite större andel av energin från kolhydrater just på morgonen eftersom kroppen då hanterar dem som bäst.

Alltså samma princip som varför det är bra med kolhydratrik mat efter träning även om effekten antagligen är kraftigare efter träning. Dock amma princip som sagt.:)

josu
2008-08-27, 09:00
Då borde det alltså vara en sämre idé att träna på morgonen än på kvällen. Läste i en annan tråd att man inte ska äta frukost innan morgonträning eftersom då startar matspjälkningsprocessen, och blod går dit istället för till muskelgrupperna man ska träna t.ex. 20 min senare. Därför är det bättre att köra bracketing, d.vs. en gainer innan träning och en efter träning. Men en gainer innan träning innebär att det blir ens frukost, och då har man startat dagen med otroligt högt GI, vilket påverkar resten av ens måltider resten av dagen då?

King Grub
2008-08-27, 09:11
Högglykemiska kolhydrater i samband med intensiv fysisk ansträngning har inte samma påverkan som intag i vila.

Dessutom har högt GI ovan nämna påverkan på glukostoleransen vid kommande mål även vid senare mål än frukost. Innan sänggående påverkas även nästa dags måltider, t ex. Det är bara studierna jag länkar till som använder frukost som mätmåltid. Samma sak gäller andra mål och tidpunkter.