handdator

Visa fullständig version : sluta röka

maximuscle
2008-08-26, 20:57
Har precis börjat försöka sluta röka (4 dar nu) och man mår ju fett dåligt. Ont i huvet, snurrig, illamående. konstant sugen på en cigg, svårt att koncentrera sig mm mm....nån som haft samma problem när dom slutat röka eller e det bara jag som har alla dessa krämpor *gah!*

tips mottages tacksamt vad som gör sluta röka kampen lättare...

maximuscle
2008-08-26, 20:59
glömde skriva att jag för stunden använder nicotin plåster så tips om det behövs inte ;)

palme
2008-08-26, 21:02
Börja snusa, då smakar ciggen äckligt efter 1 vecka.

Sen slutar du snusa med opec nikotinfritt snus.

Sen e du ren.

maximuscle
2008-08-26, 21:03

Sen e du ren.

slutade snusa för 1 år sen så det e ingen bra ide :D

Jaws
2008-08-26, 21:13

Sen e du ren.

Tala för dig själv. Höll på med båda för ett tag sedan.

Pröva göra det som jag gjorde. Köp 1 nytt paket cigg, ta en sista cigg från paketet och kasta iväg det (bäst i vatten för då kan du inte springa iväg och leta efter skiten sen). I en vecka försökte jag se om paketet inte hade flytit upp på land eller liknande, men ack nej. Har du klarat en vecka så kan du lika gärna fortsätta vara ren, det tar dessutom kraftigt emot att köpa ett nytt paket när man väl kastat iväg ett annat nytt. Okej att det krävs mycket vilja, för du måste verkligen vilja sluta röka..annars kommer det inte att funka.

Snuset får jag ta en annan gång, under skoltid är det drygt med abstinensbesvär.

Elfsberg
2008-08-26, 21:15
Självklart. Det är helt vanlig abstinens. Mitt tips är att du börjar motionera mer(löpning t.ex.), det kommer få dig på andra tankar och det blir lättare att tampas med mat-demonerna.

JockeKillen
2008-08-26, 23:39
Försök att köra utan lpåster o tuggummin. Jag provade att sluta med hjälp av tugummin och det vart mycket värre än att sluta rakt av, scenariot "du är groteskt sugen på nikotin petar in ett tuggummi, får smak på det underbara ämne och vill ha mer" var nå sjukt mycket hemskare än scenariot "Du är groteskt sugen på nikotin och biter ihop"

Ett till tips kan vara att isolera dig dom första 3 helt nikotinfria dagarna då man inte brukar vara så trevlig att ha och göra med då.

Jackie Dee
2008-08-27, 00:38
Håller själv på att sluta snusa. Det är ett riktigt helvete. Bara att hålla ut antar jag.

Trassel
2008-08-27, 06:56
Slutade i juli förra året, inga plåster, inga tugg (smakade ju ischel) Det känns som om de mesta besvären sitter i huvudet. Känner man sig tjurig eller illamående så skyller man det direkt på att man slutat, allt blir en så himlans mycket större grej då!

Man måste sluta att se sig själv som rökare helt enkelt.

Det låter konstigt att man får besvär när man ändå får nikotinet, då blir det ju aldrig någon abstinens...dessutom drar man ut på skiten bra mycket längre.

maximuscle
2008-08-27, 14:20
Slutade i juli förra året, inga plåster, inga tugg (smakade ju ischel) Det känns som om de mesta besvären sitter i huvudet. Känner man sig tjurig eller illamående så skyller man det direkt på att man slutat, allt blir en så himlans mycket större grej då!

Man måste sluta att se sig själv som rökare helt enkelt.

Det låter konstigt att man får besvär när man ändå får nikotinet, då blir det ju aldrig någon abstinens...dessutom drar man ut på skiten bra mycket längre.

hur länge tog det innan du började känna dig normal då? 1 vecka?:cool:

Trassel
2008-08-27, 14:31
Normal.. jag fick aldrig några symptom som illamående eller tjurig, blev rastlös, såg till att jag bara umgicks med ickerökare och drack inte i början.

Suget efter en cigg kommer fortfarande då och då, speciellt när alkohol är inblandat.

Timme
2008-08-27, 14:37
varför börjar man över huvudtaget?

Trassel
2008-08-27, 14:43

Det finns väl hur många orsaker som helst till att man börjar med en ovana, det är väl toppen att han nu försöker sluta, är det inte bättre att fokusera på et?

skeletron
2008-08-27, 16:16
Jag har varken varit beroende av ciggaretter eller snus, men det jag kan tänka mig är väl att man får stå ut med abstinensen, acceptera att man kommer må jäkla dåligt någon/några veckor, sen har man ju liksom vunnit kampen och det måste ju kännas rätt härligt. :)

Jaws
2008-08-27, 16:21

För min del började med att jag fick testa av en kompis, framförallt snuset då. Jag älskade nikotinkicken man fick och sedan var jag fast.

maaherra
2008-08-27, 16:50
Du kan testa en metod som en lirare till arbetskamrat gjort; Använd nikotintuggummi i tolv år innan du slutar.

Själv ska jag sluta för tredje gången på måndag. Tredje gången gillt, som man brukar säga. Första två gångerna höll jag effektivt undan suget genom att sysselsätta mig; Löpning, jobb, dricka kaffe, städa mm

micke81
2008-08-27, 17:26
slutade snusa för typ 1½ år sen, tror inte på plåster och tuggummi det är bara att skjuta på problemet och dra ut på lidandet, sluta och låt helt enkelt bli det tar typ en vecka innan man blir någotsånära fungerande och efter två veckor är det rätt lugnt, det gäller mest att bevisa för sej själv att man har lite karaktär.. se det lite som ett personligt påhopp på dej själv om du misslyckas så kommer viljestyrkan

clash
2008-08-27, 20:40
Det tuffa är för fan inte att sluta , det tuffa är at inte börja igen. Höll käften och lid, det finns inga utvägar som inte involverar andra substanser som i längden är beroendeframkallande.

Själv slutade ja snusa o röka för tyo 10 år sen... höll upp ett par månader men bestämde mig för att det helt enkelt var roligare att vara nikotinist, började igen och avnjuter ett blandmissbruk av snus o cigg, vilöket drar ner snuskonsumtionen och cigg-konsumtionen (i teorin iaf =)

Men ifall du vill ha ett seriöst tips, tita i plåmnoken varje gång du känner för att köpa cigg ...... det e ju inte direkt ett gratisnöje längre

Einar
2008-08-27, 21:13
Det tuffa är för fan inte att sluta , det tuffa är at inte börja igen.

Är inte det samma sak? ;) Slutar man att röka så börjar man inte igen. Annars har man inte slutat utan bara gjort ett uppehåll i rökandet.

Marina N
2008-08-27, 21:30
.. Ont i huvet, snurrig, illamående..

Kan komma från tex. nikotintuggumit, jag gick ialfl omkring med konstant huvud-
värk och illamående sist jag skulle sluta röka.. så sluta med det och konstatera
att det finns ingen annan utväg än att bita ihop and deal with it =)

Jag är btw inne på min 5te dag nu, och inte varit sugen på en cigg en enda
gång, försöker undvika situationer var jag VET kommer att bli prövande...

Trassel
2008-08-27, 21:33
värk och illamående sist jag skulle sluta röka.. så sluta med det och konstatera

Verkar vara många som får kraftiga biverkningar av nikotintugg å sånt. Jag provade tugg en gång men gick å köpte cigg istället för att det var så vidrigt..den här gången var det lika bra att bara sluta, å det gick ju bättre.

clash
2008-08-27, 21:35

impressive young Marina .... såååå... hur har du , som tjej, tänkt att tackla det här med oundviklig viktuppgång av att sluta röka?? :devil:

Fan jag tänker minst 5 ggr om dagen att det är så jävla skönt att vara man!!!!

fuck yeah! :D

clash
2008-08-27, 21:37
btw ... det absolut värsta med att sluta röka är att man efter ett par dagar/veckor utvecklar ett luktsinne som kan rivalisera stålmannens ..... jag kunde fan känna doften av en tänd cigg på 200 meters håll (obs ej medvind)

Marina N
2008-08-27, 21:38
Verkar vara många som får kraftiga biverkningar av nikotintugg å sånt. Jag provade tugg en gång men gick å köpte cigg istället för att det var så vidrigt..den här gången var det lika bra att bara sluta, å det gick ju bättre.

Ja fy det är äckligt.. plus att man får en konstig känsla i halsen som går ända
ner i magsäcken.. nej fy då röker jag hellre också =P
Bäst att sluta clean och tvärt! :)

Marina N
2008-08-27, 21:40
impressive young Marina .... såååå... hur har du , som tjej, tänkt att tackla det här med oundviklig viktuppgång av att sluta röka?? :devil:

Fan jag tänker minst 5 ggr om dagen att det är så jävla skönt att vara man!!!!

fuck yeah! :D

Påminn mej inte *grr27* Nä, men hjälp.. eeh det ordnar sej nog!
Äh, vad är det för snack :smash:

maximuscle
2008-08-27, 21:45
btw ... det absolut värsta med att sluta röka är att man efter ett par dagar/veckor utvecklar ett luktsinne som kan rivalisera stålmannens ..... jag kunde fan känna doften av en tänd cigg på 200 meters håll (obs ej medvind)

haha

btw. har tjuvrökt en cigg idag :em:

tack för all tips...

Alexlindgren
2008-08-27, 21:53
Gör inte det, sluta helt och håller bara. Bestäm dig, tänk:

"Om jag tar en cigg nu visar det att jag är en svag, äcklig jävla förlorare som inte kan styrka mina tankar och min kropp."

Svårare än så är det inte, desto enklare desto bättre.

maximuscle
2008-08-27, 21:58
Gör inte det, sluta helt och håller bara. Bestäm dig, tänk:

"Om jag tar en cigg nu visar det att jag är en svag, äcklig jävla förlorare som inte kan styrka mina tankar och min kropp."

Svårare än så är det inte, desto enklare desto bättre.

fick lite ångest efter den men den va ruskigt god...:Virro

theoppositescollide
2008-08-27, 22:39
"Det är jättelätt att sluta röka, jag har gjort det massa gånger!"

Vinter
2008-08-27, 22:59
Det som funkar är plåster + cold turkey och hålla sig bort från andra rökare.

Ignatius72
2008-08-27, 23:04
Vad är grejen med att röka? Man blir inte roligare själv och hur mycket man än röker så blir ingen snyggare heller. Fullkomligt menlös sysselsättning som dessutom kostar en massa stålar. Påfallande ofta verkar det också var de fattigaste som röker mest.

Marina N
2008-08-28, 06:14
Vad är grejen med att röka?

Det där var väl ändå en dum fråga..

Vad är grejen med att snusa, dricka alkohol, ta droger överhuvudtaget eftersom
det inte är bra, överäta.. man blir inte snygg av det heller etc. men är man fast
vid något, är det inte "så bara" att ta sej ur..

Poxeman
2008-08-28, 06:44
Vad är grejen med att röka? Man blir inte roligare själv och hur mycket man än röker så blir ingen snyggare heller. Fullkomligt menlös sysselsättning som dessutom kostar en massa stålar. Påfallande ofta verkar det också var de fattigaste som röker mest.

Vad är grejjen med att ställa dumma frågor som är helt off-topic? Man blir inte roligare själv och hur mycket man än frågar så är det ingen som blir glad. Fullkomligt menlös sysselsättning som dessutom kostar en massa tid. Påfallande ofta verkar det också vara de dummaste som frågar mest.

On topic:
Bit ihop nu maximuscle! Att sluta rätt av måste vara det bästa, håll ut! Belöningen kommer! :thumbup:

jenJ
2008-08-31, 15:34
En vän satt och pratade om rökning och hon sa att man stannar i vikt av att röka (?!) själv så har jag ingen aning om det är sant så jag sa inget till henne.
Men jag tänkte ju att om man stannar i vikten av rökning så borde inte då alla som går upp i vikt mycket lätt röka???

maximuscle
2008-08-31, 15:41
sluta röka projektet går åt skogen :em:

elo_
2008-08-31, 15:44
http://www.bokus.com/b/9789185417070.html

jag kom 75 sidor, sedan rökte jag inte en cigg, tog inte en snus, använde ett plåster, tuggade ett nikotintuggummi eller nyttjade andra liknande nikotinsubstitut. Rekommenderas varmt. Jag rökte / snusade i åtta år, rejält. För övrigt finns det ett par andra trådar om detta ämne här på kolozzeum, den här http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=114887 (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=114887&highlight=sluta+r%F6ka) bl.a.

Ignatius72
2008-08-31, 16:01
Det där var väl ändå en dum fråga..

Vad är grejen med att snusa, dricka alkohol, ta droger överhuvudtaget eftersom
det inte är bra, överäta.. man blir inte snygg av det heller etc. men är man fast
vid något, är det inte "så bara" att ta sej ur..

Vad är grejjen med att ställa dumma frågor som är helt off-topic? Man blir inte roligare själv och hur mycket man än frågar så är det ingen som blir glad. Fullkomligt menlös sysselsättning som dessutom kostar en massa tid. Påfallande ofta verkar det också vara de dummaste som frågar mest.

On topic:
Bit ihop nu maximuscle! Att sluta rätt av måste vara det bästa, håll ut! Belöningen kommer! :thumbup:

Ditt försök till att parafrasera min mening faller tämligen platt till marken och visar väl mest att frågan var lite för känslig för dig. Sanningen är dock den att det bolmas mest i socialgrupp tre.
Jag undrar dock fortfarande vad grejen med rökning är? Att man gillar att dricka alkohol är inte särskilt konstigt då effekten är uppenbar.

elo_
2008-08-31, 16:08
Ditt försök till att parafrasera min mening faller tämligen platt till marken och visar väl mest att frågan var lite för känslig för dig. Sanningen är dock den att det bolmas mest i socialgrupp tre.
Jag undrar dock fortfarande vad grejen med rökning är? Att man gillar att dricka alkohol är inte särskilt konstigt då effekten är uppenbar.

en viss effekt får man nog av nikotin med... *påpeka snällt*

sissa
2008-08-31, 16:39

Lindra abstinensen typ.

sissa
2008-08-31, 16:50

Nikotin har också effekt. Det är ett centralstimulerande medel. När man rökt ett tag (ganska kort tid) så handlar det dock mer om att lindra abstinens än stimuleringen i sig

Matthew_90
2008-08-31, 17:05
Du bara slutar.
Tro inte att nån annan, snus, nikotin preparat eller liknande kmr att göra det åt dig.

Matthew_90
2008-08-31, 17:07
Du bara slutar.

Tro inte att nikotin prep., någon annan, snus etc. kmr att göra det åt dig.