Visa fullständig version : Mat innan gymmet före jobbet?
Hejsan, jag tänkte börja gymma innan jobbet. Detta p.g.a efter jobbet så är jag så trött att jag inte orkar gå till gymmet.
Så det jag undrar är:
#Finns det en väg så jag slipper äta stor frukost, vänta 1,5h innan jag går och gymmar? Orkar inte gå upp 05.00 lixom...
#Vad för mat ska jag äta innan gymmet?
#Ska jag bara äta ex: en power-bar innan gymmet, och sedan äta frukost efter gymmet på jobbet?
#Hur länge ska ja vänta med träningen efter målet innan jag går till gymmet?
(Idag så äter jag ett stort mål, 1,5h innan jag går och gymmar.)
Är desperat efter hjälp! Snälla alla goda råd är välkomna!
Mvh / Jacob
Gymma på fastande mage och ät frukost efter passet. Jag trodde att det aldrig skulle funka, men jag har börjat med det nu och det är kanon.
King Grub
2008-08-25, 18:04
Träna inte fastande, utan ta 10 gram fria essentiella aminosyror (helst) eller en vassleproteindrink först, direkt före passet. Ev kolhydrat som socker eller maltodextrin till det, kanske 30-50 gram.
Eddie Vedder
2008-08-25, 18:05
Här har du en av många trådar om samma sak.:)
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=115703&highlight=f%F6re+frukost
Träna inte fastande, utan ta 10 gram fria essentiella aminosyror (helst) eller en vassleproteindrink först, direkt före passet. Ev kolhydrat som socker eller maltodextrin till det, kanske 30-50 gram.
EAA tar jag iofs, men inte några kolhydrater. Riskerar man onödig muskelnedbrytning om man inte kompletterar med kolhydrater, eller är din rekommendation främst för att man ska orka mer?
Pyttelite OT:
Jag äter lunch vid 12.00, och tränar ca 17.15 direkt efter jobbet. Jag pallar inte längre att proppa i mig en gigantisk måltid runt kl 16 (och inte tidigare heller pga mättnad sen lunch) för att det blir för tätt intå passet.
Vad tror ni om att trycka typ 30 gram vassleprotein och en banan en kvart, tjugo minuter innan passet? (med hänsyn till resa till gymet från jobb)
Eddie Vedder
2008-08-25, 18:47
Vad tror ni om att trycka typ 30 gram vassleprotein och en banan en kvart, tjugo minuter innan passet? (med hänsyn till resa till gymet från jobb)
Låter som ett utmärkt mellanmål. Hundra gånger bättre alternativ än en jättemåltid klockan 16 som inte skulle göra någon nytta för fem öre mer än eventuell psykisk påverkan samt att det bidrar till ditt totala kaloriintag (om man behöver jättemycket mat för att fylla sitt dagsbehov alltså).
Men en jättemåltid näa inpå träningen har inga träningsfysiologiska fördelar alls skulle jag säga, snarare går onödigt mcket blod och energi åt till matsmältningen istället för muskelarbetet. Maten i sig hinner knappt lämna magsäcken och kommr inte bidra med särskit mycket energi. Den energin du utnyttjar på passet är inlagrad i musklerna sedan tidigare, maten du ätit under dagen och dagarna innan.
Att enbart ta vassleproteinet på tom mage i direkt anslutning till passet kan nog annars vara en klok idé.
Låter som ett utmärkt mellanmål. Hundra gånger bättre alternativ än en jättemåltid klockan 16 som inte skulle göra någon nytta för fem öre mer än eventuell psykisk påverkan samt att det bidrar till ditt totala kaloriintag (om man behöver jättemycket mat för att fylla sitt dagsbehov alltså).
Men en jättemåltid näa inpå träningen har inga träningsfysiologiska fördelar alls skulle jag säga, snarare går onödigt mcket blod och energi åt till matsmältningen istället för muskelarbetet. Maten i sig hinner knappt lämna magsäcken och kommr inte bidra med särskit mycket energi. Den energin du utnyttjar på passet är inlagrad i musklerna sedan tidigare, maten du ätit under dagen och dagarna innan.
Att enbart ta vassleproteinet på tom mage i direkt anslutning till passet kan nog annars vara en klok idé.
Tack!
Precis som du skriver så upplever jag mer att jag blir seg, samt stressad och gasig när jag "måste" äta en stor måltid till innan träning på jobbet (dessutom kan det ibland vara stressätning pga att man just.. jobbar!)
Jag ville mest få reda på de antikataboliska/anabola effekterna av att inta 30 gram vassle och lite banan direkt innan passet, jämfört med inget alls.
King Grub
2008-08-25, 19:08
Inga speciella antikatabola effekter, men det är heller inte syftet. Proteinbalansen vänds till positiv efter träning främst av anabol effekt, dvs stimulans av proteinsyntesen, och då av aminosyror intagna före träningen.
Inga speciella antikatabola effekter, men det är heller inte syftet. Proteinbalansen vänds till positiv efter träning främst av anabol effekt, dvs stimulans av proteinsyntesen, och då av aminosyror intagna före träningen.
Jag tänkte dock ändå fortsätta med min gainer efter passen också (ca 40 gram vassle och 80-100 gram maltodextrin).
King Grub
2008-08-25, 19:16
Jag tror inte man kan ta upp 40 gram vassle på en gång, men det händer förvisso inget negativt utöver att det går till spillo.
Jag tror inte man kan ta upp 40 gram vassle på en gång, men det händer förvisso inget negativt utöver att det går till spillo.
Ehm vänta nu. All protein tas väl upp och används för den totala proteinbalansen under dygnet?
King Grub
2008-08-25, 19:21
Nej, vassle oxiderar till stor del och begränsas dessutom av tarmens upptag.
Man kanske inte kan absorbera mer än runt 15 gram vassle åt gången.
Some products have a suggested serving size as high as 50g of protein. However, due to possible inhibition of endogenous digestive enzymes from over-processing and rapid small intestine transit time, the average amount of liquid WPC that is absorbed may be only 15g. The combined effect of these factors may contribute to incomplete digestion, thereby limiting the absorption rate of protein before it reaches the ceacum and is eliminated as waste.
J Int Soc Sports Nutr. 2008 Jul 24;5(1):10. An open label study to determine the effects of an oral proteolytic enzyme system on whey protein concentrate metabolism in healthy males.
Utöver tarmens upptag: tar man 20 gram vassle efter träning, tas bara runt 10% av aminosyrorna upp i muskulaturen överhuvudtaget. Därefter oxiderar mer än hälften av leucinet som tagits upp.
Healthy volunteers were randomly assigned to one of three groups. Each group consumed one of three drinks: placebo (PL; N = 7), 20 g of casein (CS; N = 7), or whey proteins (WH; N = 9).
...
There is no difference in the percent of amino acid taken up by the leg that was ingested between the ingested proteins (10% for phenylalanine and 11-15% for leucine), suggesting that there is no difference in the anabolic response.
...
whey protein ingestion resulted in oxidation of 57% of the leucine taken up by the muscle.
Med Sci Sports Exerc. 2004 Dec;36(12):2073-81. Ingestion of casein and whey proteins result in muscle anabolism after resistance exercise.
Nej, vassle oxiderar till stor del och begränsas dessutom av tarmens upptag.
Man kanske inte kan absorbera mer än runt 15 gram vassle åt gången.
Det var tråkiga nyheter!
Så du menar att, om man exempelvis får i sig totalt 200 gram protein per dag, varav ca 70 gram från vassle (vassleintagen uppdelat på 2 gånger), så har man egentligen ätit ett tiotal gram mindre som faktiskt har haft någon som helst betydelse för muskeluppbyggnaden?
Detta betyder ju också då att jag inte längre borde ta mina 40-50 gram vassle på morgonen och kolhydratskälla till, i tron om att dessa gram protein går till muskelbyggnadens fördel :(
King Grub
2008-08-25, 19:32
Tas det inte upp alls från tarmen så är det ju inte mycket nytta med det, nej. "eliminated as waste" som det står. Då kan det inte heller stimulera proteinsyntesen via signalmekanismer, då det sker när aminosyrenivåerna i blodet ökar.
Tas det inte upp alls från tarmen så är det ju inte mycket nytta med det, nej. "eliminated as waste" som det står. Då kan det inte heller stimulera proteinsyntesen via signalmekanismer, då det sker när aminosyrenivåerna i blodet ökar.
Jag förstår. Tror du att ~20 gram vassle precis innan, och ~20 gram vassle efter träning tillsammans med snabba kolhydrater är ett bättre alternativ isåfall? Om man nu ska utnyttja vasslet till max och minimera "waste".
King Grub
2008-08-25, 20:03
Skulle jag låta en betydande del av mitt proteinintag bestå av vassleprotein skulle jag tro att det vore en god idé att dela upp det intaget på fler små intag än ett par massiva, ja.
King Grub
2008-08-25, 20:07
Tar vi efter träning som exempel, räcker det bevisligen med mycket små mängder vassleprotein för att vända proteinbalansen från negativ till positiv.
http://www.ingentaconnect.com/content/nrc/apnm/2007/00000032/00000006/art00019
Tack för alla svar Grub.
Detta betyder egentligen bara att jag kommer att spara in pengar på massa bortkastad vasslepulver *kissass* För att inte tala om gasig mage, haha.
Är det bara av nackdelar att äta en måltid (luncb) tätt intill träningen, eller är det bara en preferenssak?
King Grub
2008-08-25, 20:59
Efter en stor måltid kommer också ett större blodflöde att riktas mot magtrakten. Tvingar man samtidigt muskulaturen att arbete, måste blodet dit, och då får matsmältningen lida.
Några allmänna riktlinjer brukar vara 3-4 timmar mellan en vanlig måltid och krävande fysisk aktivtet, eller 1-2 timmar för ett litet mellanmål. Handlar det om styrketräning och man tar EAA eller vassle före träning, är det bäst om man inte har en massa mat i magen då.
Vad klassas som en "vanlig måltid" etc?
Eddie Vedder
2008-08-27, 14:15
Vad klassas som en "vanlig måltid" etc?
Så som de flesta oftast äter till middag och lunch? Gå till en måltidsservering någonstans och ta en titt. Där kommer du se människor som äter och det är då oftast en måltid.
Vad folk äter till lunch och middag kan variera stort i kalorimängd. Om en allmän rekommendation är att vänta 3-4 timmar antog jag att referensmåltiden var på ett ungefär en viss storlek.
Eddie Vedder
2008-08-27, 14:34
Vad folk äter till lunch och middag kan variera stort i kalorimängd. Om en allmän rekommendation är att vänta 3-4 timmar antog jag att referensmåltiden var på ett ungefär en viss storlek.
Låt säga 600-1000kcal då. Då hamnar vi säkert inom ett spann som täcker in en stor del av befolknigens lunchstorlek.
superlative
2008-08-27, 15:09
Om det nu är så att mycket av ens vassle går till spillo pga oxidering av leucin kan det vara bättre om man byter ut sitt proteintillskott mot kasein, sojaprotein, äggprotein eller köra en blandning utav dessa? Vad ska man isåfall ta före och efter passet och vilka doser? Om man nu tänker att man vill spara pengar eller få i sig protein som inte går till spillo.
Är förrvirad.
King Grub
2008-08-27, 15:37
Vassle oxiderar, så är det bara, och det är bara snabbt protein, typ vassle, som stimulerar proteinsyntesen.
Om det nu är så att mycket av ens vassle går till spillo pga oxidering av leucin kan det vara bättre om man byter ut sitt proteintillskott mot kasein, sojaprotein, äggprotein eller köra en blandning utav dessa? Vad ska man isåfall ta före och efter passet och vilka doser? Om man nu tänker att man vill spara pengar eller få i sig protein som inte går till spillo.
Är förrvirad.
Det är väl just därför som det finns så kallade blandproteiner som CompleteIII och DoublePro.
Vassle oxiderar, så är det bara, och det är bara snabbt protein, typ vassle, som stimulerar proteinsyntesen.
Fasen, jag kan inte släppa det här revolutionerande mindre vassleintaget för min del.
Jag har redan halverat mitt vassleintag efter träning i gainerdrinken (från ca 40 gram till runt 20).
Hur länge pågår stimuleringen av proteinsyntesen efter vassleintag?
Snorkelfarsan
2008-08-27, 20:09
Efter en stor måltid kommer också ett större blodflöde att riktas mot magtrakten. Tvingar man samtidigt muskulaturen att arbete, måste blodet dit, och då får matsmältningen lida.
Några allmänna riktlinjer brukar vara 3-4 timmar mellan en vanlig måltid och krävande fysisk aktivtet, eller 1-2 timmar för ett litet mellanmål. Handlar det om styrketräning och man tar EAA eller vassle före träning, är det bäst om man inte har en massa mat i magen då.
Oj, jag trodde att man behövde vänta cirka 2 timmar innan lågintensivträning (läs konditionsträning) och kanske en timme eller mindre om man skall gymma efter en normalstor måltid. Jag kanske har fel, men det känns som att om jag väntar 4 timmar efter jag har ätit lunch och går och gymmar så kommer jag dels vara väldigt hungrig och dels ha en mycket lägre blodsockernivå så jag kommer inte kunna prestera riktigt lika bra, eller stämmer det om vi pratar om 5-7 timmar eftermåltid?
King Grub
2008-08-27, 20:12
Hur länge pågår stimuleringen av proteinsyntesen efter vassleintag?
http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/280/2/E340/F4
http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/292/1/E71/F4
King Grub
2008-08-27, 20:13
Oj, jag trodde att man behövde vänta cirka 2 timmar innan lågintensivträning (läs konditionsträning) och kanske en timme eller mindre om man skall gymma efter en normalstor måltid. Jag kanske har fel, men det känns som att om jag väntar 4 timmar efter jag har ätit lunch och går och gymmar så kommer jag dels vara väldigt hungrig och dels ha en mycket lägre blodsockernivå så jag kommer inte kunna prestera riktigt lika bra, eller stämmer det om vi pratar om 5-7 timmar eftermåltid?
Prova. Det kan väl ingen annan avgöra åt dig i förväg.
Blodsockret kan du uppreglera med maltodextrin innan/under passet.
kalajset
2008-08-27, 21:15
Vilka andra proteintyper förutom vassle kan räknas som såpass snabba att de stimulerar proteinsyntesen?
Jag tycker förresten också informationen som kom fram i denna tråd var smått revolutionerande, hade aldrig hört talas om något sådant som oxiderat protein förut.
Vilka andra proteintyper förutom vassle kan räknas som såpass snabba att de stimulerar proteinsyntesen?
Jag tycker förresten också informationen som kom fram i denna tråd var smått revolutionerande, hade aldrig hört talas om något sådant som oxiderat protein förut.
Samma här. Är i chocktillstånd just nu och räknar hur många gram samt kronor som helt plötsligt har oxiderat bort de senaste åren.... :cryout:
Det värsta är att jag aldrig sett någon "heta nyheter"-tråd gällande detta. Bara jag som missat kanske - men jag är rätt säker på att denna "nyhet" är väldigt revolutionerande för allra flesta av oss på Kolozzeum. Den förtjänar hursomhelst en egen tråd med djupare diskussion.
Det värsta är att jag aldrig sett någon "heta nyheter"-tråd gällande detta. Bara jag som missat kanske - men jag är rätt säker på att denna "nyhet" är väldigt revolutionerande för allra flesta av oss på Kolozzeum. Den förtjänar hursomhelst en egen tråd med djupare diskussion.
Håller med! Vilken tur att jag klickade på den här tråden... Annars hade jag nog fortsatt med mina 50 gram vassledrinkar tre gånger om dagen.....
la oss si man spiser et lett måltid, f..e.ks en smørgås med ost og et glass melk, og trener styrke 1 time etterpå.. stimulerer det måltidet proteinsyntesen under trening?
King Grub
2008-08-28, 04:19
Inte under träning. Under träning är proteinsyntesen undertryckt, oavsett vad man gör. Träningen i sig stimulerar däremot proteinsyntesen efteråt, med början 60-90 minuter efter avslutat pass, vid tillgång till essentiella aminosyror. Här spelar snabbheten mindre roll, bara dom finns. Effekten av vanligt protein från mat, förutom från mjölk, har förvisso inte undersökts vid det här tillfället, men det går ju att bygga muskler utan att använda mjölk eller tillskott i sin kost.
Och en majoritet av proteinet man äter, allt protein, oxiderar alltid. Den som tror att allt protein man äter blir vävnadsprotein behöver tänka om.
Att proteinet man äter till stor del oxiderar kan knappast vara någon chockerande nyhet. Det har varit känt precis hur länge som helst. Möjligen då om tarmens upptag är så begränsat som till 15 gram per tillfälle, men det är en helt annan sak.
Scratch89
2008-08-28, 04:32
Ni trodde väl inte att era 200 gram protein om dagen blev muskelprotein?
Eddie Vedder
2008-08-28, 05:02
hade aldrig hört talas om något sådant som oxiderat protein förut.
Vad trodde du sker med allt protein som inte syntetiserar ny kroppsvävnad då? Menar alltså inget spydigt nu utan undrar bara (lika bra att nämna det och "gardera mig" för ibland feltolkas det mesta;)). Som Scratch89 säger så lägger man ju knappast på sig så många gram protein per dag som man äter.
Aminosyror används ju i energimetabolismen även dom, vidare pågår ju dessutom den ständiga nedbrytningen förstås.
Angående annat protein som stimulerar proteinsyntesen så funkar det med rent kött som du äter i frånvaro av något annat och tuggar mycket noggrant. Lite krångligt och omständigt kanske.:D
Ni trodde väl inte att era 200 gram protein om dagen blev muskelprotein?
Nej naturligtvis inte. Men jag har aldrig hört att endast 15 gram tas upp av min 50 gram vassledrink.
Det borde ju innebära att de flesta portionsdoseringar är felaktiga? Det måste vara bättre att dela upp en normalportion vassle på 50 gram på tex tre gånger.
kalajset
2008-08-28, 19:30
Jag plussar quality s as, det är nog inte många som tror att, vare sig det nu är protein, fett, kolhydrater, eller tomtefar själv, "lägger sig direkt på kroppen", (det är ju om inte annat toalettbesök en ganska bra fingervisning om att det inte gör), men att det försvinner genom oxidation har aldrig slagit mig förut, och jag har garanterat aldrig hört något om det förut på detta forum. Det har liksom aldrig behövts tänkas på förut helt enkelt, det "bara är". För oss som inte läser näringslära och liknande har det knappast varit särskilt relevant heller törs jag påstå. Däremot är kroppens faktiskta upptag av protein relevant för de flesta av oss gymmande, och jag har frågat tidigare hur mycket protein kroppen kan ta tillvara på en gång, och aldrig fått något tydligt svar, därav denna nuvarande "chock" att det är rätt små summor.
Kan som sagt lova att en mycket stor del av kollo-användare, (och även andra gymmande), har lika dålig koll dom, hur många ggr har man inte hört "Inta 40g vassleprotein på en gång efter träning, det är lika bra", och liknande? Nej, jag själv erkänner villigt att jag blev helt tagen på sängen över det dåliga upptaget. Det är ju nästintill skandal, borde vara A och O i en gymmars kunnande att veta sådanthär. Men bättre sent än aldrig.
Eddie Vedder
2008-08-28, 19:36
Däremot är kroppens faktiskta upptag av protein relevant för de flesta av oss gymmande, och jag har frågat tidigare hur mycket protein kroppen kan ta tillvara på en gång, och aldrig fått något tydligt svar, därav denna nuvarande "chock" att det är rätt små summor.
Nu vet jag inte exakt vad du menar med "upptag" här men oavsett vilket så kan jag nämna att det tas upp men det är inte samma sak som att allt blir ny kroppsvävnad.
Det är alltså hela grejen med detta. Vassle är ett mycket snabbt protein och helt ensamt kommer det ha begränsad inverkan på muskelproteinsyntes varav resten används i energimetabolismen. Således tas ju allt upp, det är alltså inte kcal som går upp i rök, men 30g vassle är inte 30g muskelprotein eller 30g kroppsvävnad överhuvudtaget.
Vidare är det dessutom skillnad på andra former av intakt protein samt vassle i kombination med en måltid t.ex.
Det är möjligt att jag missuppfattar dig lite nu kalajset men jag tror ändå det kan vara värt att nämna det jag just nämnde, om inte för dig så kanske för någon annan som undrar.:)
kalajset
2008-08-28, 20:19
Nej, det är jag som skriver, (förklarar), dåligt, så "ingen skada skedd" :)
Jag syftade just på vassle när jag skrev inläggen, vet sedan tidigare att det finns olika typer av både snabba och långsamma protein. Men sedan hur mycket det skiljer i praktiken, (för det måste det väl ändå göra, på ena eller andra sättet), har jag ingen aning om. Finns det någon tabell för "upptag", (som jag förenklar det lite genom att kalla det), på någon hemsida någonstans?
För, om vi nu ska ta det lite snabbt från början, för att se om jag missuppfattat något, innebär det ju t ex att det är relativt värdelöst att inta 40g vassle före läggdags, (inget nytt i sig kanske, inte heller för mig), och att det då hade räckt med 20g vassleprotein om man vill få i sig protein, just eftersom överskottet oxiderar? (här är det nya för mig s as). Och man har i princip ingen nytta av det, annat än "kalorimässigt" då?. Om man då istället intar t ex kassein, som ju brukar lyftas fram som ett bra "nattprotein" till skillnad från vassle, hur mycket kasseinprotein kan kroppen tillgodogöra sig s as, (m ao - vart "går gränsen" för oxidation?)
Back to basics blev det i denna tråd. Nu kanske jag missuppfattat något brutalt här, (är nog inte alls omöjligt), och/eller förklarar väldigt dåligt, men jag hoppas någon kunnig tar sig tid att svara så jag kan gå vidare med denna kunskap på ett korrekt sätt, så jag inte lever med osanningar. För nu snurrar det ganska ordentligt i min skalle, och det beror inte bara på förkylningen.
King Grub
2008-08-28, 20:30
Att proteinet oxiderar är inget problem. Det gör allt protein, majoriteten av protein man äter. Det stimulerar proteinsyntesen i alla fall. Tillflöden av aminosyror i blodet stimulerar proteinsyntesen och får intracellulära aminosyror att byggas in som muskelprotein. Att protein oxiderar behöver man inte tänka på.
Det som vasslefrågan här handlar om är vasslets dåliga upptag i tarmen. Om det är begränsat till runt 15 g per intag, då är det en begränsning och något som talar emot stora intag av just vassle, men det har inget med oxidation att göra.
Att en stor del av proteinet i allmänhet som man äter oxiderar, det är medtaget i beräkningarna för alla rekommendationer och inget som hindrar något.
kalajset
2008-08-28, 20:34
Tack King Grub, jag ser nu att du skrivit något liknande tidigare i tråden. Dåligt läst av mig, och nu är jag inte riktigt lika förvirrad längre, (viss begreppsförvirring rådde kan man säga, minst sagt).
Hur mycket klarar då tarmen ta upp vid "vanliga måltider"?
Man har ju hört de 'falska' ryktena om att de kan max ta upp 30g protte per måltid.. men nu när jag läser detta så blir jag helt förvirrad.
Kvarg räknas som "slow protein" eller hur?
Bra att inta som kvällsmål innan sängdags?
Hur mycket tar kroppen upp kaseinet isf?
OCH allt detta man hör om "du måste hålla en 2g/kg för att uppnå så liten muskelförlust som möjligt under diet.. eller i bulk-situation, uppnå ökning av massa/styrka". Dessa 2g protein per kg, är det inkluderat i de oxiderade proteinet?
förlåt för mina urkassa formuleringar, hoppas det kan svaras på något sätt iaf.
Eddie Vedder
2008-09-10, 03:44
OCH allt detta man hör om "du måste hålla en 2g/kg för att uppnå så liten muskelförlust som möjligt under diet.. eller i bulk-situation, uppnå ökning av massa/styrka". Dessa 2g protein per kg, är det inkluderat i de oxiderade proteinet?
Rekommenderat proteinintag är beräknat för varenda gram du intar helt enkelt. Oavsett vad som sker med varje enskild aminosyra och från vilken dietär källa de kan tänkas komma så räknas det.
Traenarn
2008-09-10, 17:46
Effekten av vanligt protein från mat, förutom från mjölk, har förvisso inte undersökts vid det här tillfället, men det går ju att bygga muskler utan att använda mjölk eller tillskott i sin kost.
Studie på mjölkproteinets inverkan på proteinsyntesen? :)
King Grub
2008-09-10, 17:53
Studie på mjölkproteinets inverkan på proteinsyntesen? :)
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/86/2/373
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/85/4/1031
http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/292/1/E71
http://www.acsm-msse.org/pt/re/msse/abstract.00005768-200604000-00009.htm;jsessionid=LH7ZnrfvnPVW4sbx3cjh1Q2vJyhQG hl9Yvv1vPj1b0GtlkgGbT0t!609209752!181195628!8091!-1
http://www.jacn.org/cgi/content/full/24/2/134S
http://www.pnas.org/content/94/26/14930.full
http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/280/2/E340
http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/132/10/3228S
http://jp.physoc.org/cgi/content/full/549/2/635
Traenarn
2008-09-11, 07:07
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/86/2/373
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/85/4/1031
http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/292/1/E71
http://www.acsm-msse.org/pt/re/msse/abstract.00005768-200604000-00009.htm;jsessionid=LH7ZnrfvnPVW4sbx3cjh1Q2vJyhQG hl9Yvv1vPj1b0GtlkgGbT0t!609209752!181195628!8091!-1
http://www.jacn.org/cgi/content/full/24/2/134S
http://www.pnas.org/content/94/26/14930.full
http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/280/2/E340
http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/132/10/3228S
http://jp.physoc.org/cgi/content/full/549/2/635
:hbang:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.