handdator

Visa fullständig version : Skolmaten, ett otyg

LadyG
2008-08-25, 09:13
Satt och funderade på hur skolmaten påverkat min syn på mat och kom fram till att det redan på min tid var bedrövligt. Halvstekt, eller sönderbränd blodpudding. Sönderstekt, panerad fisk utan någon som helst smak. Odenfinierbara röror (rester?). Chili con carne utan varken sting eller särskilt mycket smak. Pannkakan var nästan alltid seg och smaklös och krävde stora mängder sylt för att bli ätbar. Nästan jämt bestod grönsakerna av rivna morötter, dvs torra och lite sega strimlor av någon som i färg påminde om morötter men som i smak mer liknade suddgummi.

Det har tagit många år innan jag på allvar börjat uppskatta många maträtter igen, efter skobespisningens effektiva destruktion av smaken på hederliga maträtter.

Om det är värre nu vågar jag knappt tänka på vilken inställning till husmanskost och matlagning skolbespisningarna förmedlar. Har ni påverkats av skolbespisningen i er syn på mat och matlagning?

Exhale_
2008-08-25, 09:17
Jag saknar skolmaten :(

Visst, de kära mattanterna lyckades kanske inte varenda gång men samtidigt undvek jag mycket pga förutfattade meningar. Fisk rörde jag t ex aldrig eftersom jag kommit fram till att jag inte åt fisk.

Jag vill snarare slå ett slag för skolmaten och uppmana alla kids att ta till vara på den tiden då man får mat serverad till en utan att det behöver svida i plånboken. Ät och njut!

Grisen
2008-08-25, 09:18
På min gymnasieskola var maten bra. Den var varierad, vi hade alltid två rätter att välja mellan och till detta serverades rikligt med sallad + flera olika sorters dryck. Mjölk, vatten, lingondricka + någon annan "saft"

I mina ögon är detta väldigt bra vardagsmat, om man tänker på att den tillverkas med hjälp av väldigt små ekonomiska medel.

Grisen
2008-08-25, 09:19

Jag vill snarare slå ett slag för skolmaten och uppmana alla kids att ta till vara på den tiden då man får mat serverad till en utan att det behöver svida i plånboken. Ät och njut!

+1

Jax
2008-08-25, 09:22
Skolmaten är givetvis inte i närheten av den maten jag själv lagar, men vilken mat är väl det?

Jag åt det mest i skolan och det jag inte åt skäms jag för idag att jag inte lyckades pillra i mig. Maten var bra. Det enda jag inte förstår mig på är panerad fisk. Varför ska man aldrig panera fisk? Låt fisken smaka fisk, inte skorpor.

vesterberg
2008-08-25, 09:23
Ja. Den är hemsk. Inte mycket smak i något egentligen.

Mina pannkakserfarenheter var däremot det motsatta, det var i princip det enda som gick att äta och var ofta godare än hemma.

mela
2008-08-25, 09:25
Grundskolans bambamat var riktigt bra. Ordentliga jul/påskbord. Riktigt god kebabgryta (jag gillar inte ens kebab). Pastan var kanske lite överkokt ibland, men alla är inte perfekta.

På gymnasiet var det dock inte lika bra. Då bestämde jag mig för att bli vegetarian och fick två olika rätter varomvarannat. Grönsaksbiffar eller pizzanuggets. Blä.

LadyG
2008-08-25, 09:29
Skönt att läsa att inte alla blivit (be)svikna när det gäller skolmaten.

Grundskolan var väl okej, men gymnasiet var förskräckligt eftersom vi ofta hade vår lucnhrast sent. Då var potatisen oftast seg och gummibollsaktig utanpå och en liten hård, halvkokt kärna i mitten. Osv. Det bara fortsatte så, eftersom maten skickades från något centralkök. Den var småkall och halväcklig redan när den kom fram.

kaer
2008-08-25, 09:35
Tyckte det var jättebra mat i skolan, mellan- högstadie och gymnasiet.

När jag har arbetat som lärarvikarie har den varit ännu bättre, verkar vara bättre salladsbord nuförtiden (yay, obegränsat med keso).

daja
2008-08-25, 09:38
Så hemsk är inte skolmaten, det var ju bara något som det var lite populärt att tycka som 12-åring.

Lellan
2008-08-25, 09:38
Tja, ska man vara ärlig så är jag glad att vi har fri skolmat och att det åtminstone påminner om mat (jag älskade den). Min mamma var sjuk stora delar av min uppväxt, och min pappa ingen gourmekock direkt. Så vi varvade mamma scans köttbullar, falukorv, blodpudding, köttfärssås + makaroner, potatis. Pannkakor ibland, alltid havregrynsgröt till frukost. Skogaholmslimpa+ bregott andra mål + alltid massa frukt hemma. Nyfångad fisk när pappa hade fiskat, han kallade mig "eskimåflickan" eftersom jag var galen i det.. :D

Helt ärligt kan jag inte minnas att vi åt något annat. Men så kan det vara. Självklart kan maten säkert bli bättre, men det serverades grönsaker till maten och mjölk till. Den var i mitt tycke ffa varierad. Tillagningen var väl sisådär men bättre än hemma, kanske svårt att få storköksmat att smaka som den är lagad med kärlek, vad vet jag.

För tillfället kommer jag mest kontakt med förskolemat, som är bra, bättre än skolmaten var! Så det kanske ser bättre ut i skolorna numera också.. eller? :confused:

Tolkia
2008-08-25, 09:43
Jag tyckte att skolmaten var OK, med få undantag. Det var dock väldigt o-coolt att gilla skolmaten om man var tjej (coolt att äta två skivor knäckebröd); jag vet inte om det är annorlunda (=bättre) nuförtiden.

mela
2008-08-25, 09:47
Jag tyckte att skolmaten var OK, med få undantag. Det var dock väldigt o-coolt att gilla skolmaten om man var tjej (coolt att äta två skivor knäckebröd); jag vet inte om det är annorlunda (=bättre) nuförtiden.

Knäckebröd va poppis när jag gick i mellanstadiet också. så skulle man bre smör på och spendera 15min med att skrapa bort allt smör med kniven igen.

LadyG
2008-08-25, 09:50
Bästa skolmaten jag stött på var faktiskt på en folkhögskola, men där betalade man ganska mycket för käket också så det kanske inte var så konstigt. Dessutom lagades maten i deras kök, inte i någon gudsförgäten håla i tjotaheiti så det måste fraktas över halva landet.

Ärtsoppa var nog det enda jag gillade i gymnasiet, inte ens skolbespisningen i gymnasiet kunde förstöra den. :D

Lellan
2008-08-25, 09:51

Knäckebröd va poppis när jag gick i mellanstadiet också. så skulle man bre smör på och spendera 15min med att skrapa bort allt smör med kniven igen.

Haha, jag var tjock tönt som dessutom tog om av grönsakerna.. Ni vet säkert typen. Omatchade kläder och hjälpligt borstad "sovfrisyr" när de andra hade spraylugg. :D Men jag var inte mobbad, faktiskt kompis med alla, om än något blyg när vi var många, alltid funkat bättre på tumanhand.

edit: eh, ja det har säkert med skolmat att göra det jag just skrev..

mystic[-_-]
2008-08-25, 09:51
Maten i årskurs 1-6 var riktigt bra, i högstadiet var den ok men inte mer och på gymnasiet var den riktigt piss

JMRA
2008-08-25, 09:54
Fanns nog inget som jag inte tyckte om vad jag minns. Plockade på det man ville, man satte sig och någon annan diskade. Kunde inte bli bättre. :D

beckman88
2008-08-25, 09:55
men sluta klaga för fan, Sveriges skolmat är förbannat bra jämnfört med ex usa, där du måste betala $3-$5 varje dag för EN hamburgare, EN korv ovs. Allt kommer nedfryst elelr i pulverform. Svenska skolmaten är väldigt bra! *grr27*

eleni
2008-08-25, 10:00
Åk 1-6 var den bra, 7-9 piss och gymnasiet toppenbra. Under gymnasietiden så smet vi ibland in 2 gånger/dag. En tidig lunch när matsalen öppnade och en precis innan den stängde. Framför allt var det bra utbud på sallader, frukt och av vad jag kan minnas så serverades det keso väldigt ofta. Tyckte man inte om den vanliga maten så var det fritt fram att ta av den vegetariska.

spange
2008-08-25, 10:02
ibland var maten faktisk hemsk,och i gymn. åt min klass nästan sist, så ungefär en dag i veckan var det tvärslut och vi fick dra och köpa någonstans ist. det enda som hände var att det blev ett möte angående matbristen och det slutade med att en liten kärring stod och räknade köttbullarna man lade på- "inte fler än 8" sade mathitler.
detta höll i en vecka, sen lades det ner...alla tog trots de fantastiska åtgärderna:)

kalajset
2008-08-25, 10:06
Jag som alltid ätit vegetarisk skolmat tycker faktiskt den har fungerat bra, och i princip bättre desto högre upp i grundskoleåldern man kom. På gymnasiet var det helt enkelt jäkla svårt att klaga, då den allmäna fräschheten hos maten höjdes upp några snäpp över OK faktiskt, och dessutom var både vällagad, och ja, t om riktigt god ofta. Dessutom upplevde jag också som redan nämts att utbutdet av sallader och tillbehör blev betydligt större. Flera olika sallader att välja på dagligen i stort, dessutom extra bönor, ofta keso, måltidsdrycker förutom två sorters mjölk och vatten, t om två olika sorters smör. Att man sedan kanske inte var såpass smart att man utnyttjade allt till fullo, och verkligen tog för sig mer av det som bjöds, är väl lite synd såhär i efterhand. Hade jag fått all den maten serverad åt mig "gratis" idag, ja, då jäklar hade jag ätit därefter också!

Men visst, på högstadiet när inte lärarna vakade över maten(?!), så hände det väl tyvärr ganska ofta att måltiden bestod av knäckebröd, även för oss killar.

Det finns iofs en sak som alltid varit rätt dålig med skolmaten, om man nu ska nämna någon: potatisen. Ofta sönderkokt, och med dålig smak. Ibland var den dock OK, särskilt om det serverades en viss sorts sås till.

KlopFer
2008-08-25, 10:10
På högstadiet fick vi samma mat som på sjukan, dvs det smakade kattpiss.

Nu på gymnasiet är det eleverna på HR som "lagar" maten och det är väl lite bättre.

Wiken
2008-08-25, 10:12
Från årskurs 1-9 har jag ätit kanonmat i skolan, uppe i norr. Sen jag började gymnasiet på Gotland har jag bara ätit oätlig skräp som äts för att bara för att äta...

grisbil3n
2008-08-25, 10:13
Asgott för det mesta, folk är kräsna.

Poxeman
2008-08-25, 10:14
Jag har alltid gillat skolmaten, visst var den inte jättebra under högstadiet med sönderkokt potatis osv. Men hyffsad variation och obegränsade mängder.

I gymnasiet käkade vi alltid på företagets lunchrestaurang. Tre-fyra rätter att välja mellan plus en vegetarisk buffé. Synd bara att man inte fattade hur bra man hade det!

Kurash
2008-08-25, 10:14
Pennepasta med ost- och skinksås, extra ost och määäängder med ketchup. Fan va gott.

IntenZe
2008-08-25, 10:17
Jag jobbar på ett skolkök så jag har förmånen att få äta skolmat varje dag. Ni ska veta att det läggs ner mycket energi på att maten ska bli bra så att alla ungar inte ska gnälla.

Scratch89
2008-08-25, 10:27
Skolmaten var jättebra, iallafall på gymnasiet, och det är väl egentligen bara då jag kommer ihåg den. Jag åt väldigt lite skolmat under högstadiet, men då var jag tjockis och åt istället sportlunch ("den är väl nyttig?!") när jag blev hungrig. Jag tror nog att maten på högstadiet var ok den också, men då var det ju hippt och inne att inte tycka om den. På gymnasiet så hade jag börjat träna och förstod att mat var något man var tvungen att ha, och då gick det allra mesta ner.

Förövrigt håller jag med Kurash; ost- och skinksås var skolans godaste rätt. En hel bunke skulle nog gå ner, om jag hade tiden att äta, dvs. :eating:

EDIT: Ni som klagar: kom tillbaka om ett par år när ni slutat skolan. Jag saknar skollunchen varje dag nu på högskolan.

major Pectoralis
2008-08-25, 10:32
Skolmaten var bra under hela min skolgång. Därtill var det en fantastisk förmån att överhuvudtaget bli serverad mat i en skolresturang istället för att behöva ta med sig. Idag uppskattar jag skolmatsalen ännu mer då jag är vickar på skolor. Det är billigt, praktiskt och långt mer varierat och gott än det jag kan laga själv.

Tonto
2008-08-25, 10:43
skolmat _/ på min grundskola var det bra mat och man fick käka hur mycket som helst. På min gymnasieskola får vi resturangkort och ett 10tal resturanger att välja mellan varje dag.

Mental
2008-08-25, 11:12
skollunch var underbart, med undantag för varmhållen potatis :( men man kan inte få allt här i världen.

Skolmaten, I miss you!

grisbil3n
2008-08-25, 11:15
Så jävla skönt o bara sleva upp hur mycket man vill ha o sen sätta sig med sina kamrater o avnjuta måltiden.

LadyG
2008-08-25, 11:31
Fast jag måste ändå undra lite över varför t ex ekuriren skriver att

"Men det är ändå knappast någon majoritet av eleverna som äter det som bjuds i skolan. I genomsnitt ratar så många som varannan elev skolmaten. 52 procent av pojkarna och 45 procent av flickorna äter skollunch varje dag visar undersökningen." (ekuriren (http://www.ekuriren.se/hermes/article/EK_20020227_06_1_1.html))

Samtidigt som barnombudsmannen skriver att:
"Matsalarna är bullriga, stökiga och stressiga. Maten är kall och mjölken är ljummen. Lokalerna är slitna, kala och inte särskilt trivsamma. Eleverna får köa och kasta i sig maten. Och det händer att dagens lunch är slut när den sista klassen kommer." (http://www.bo.se (http://www.bo.se/Adfinity.aspx?pageid=3476))

Naturligtvis är det inte så illa överallt men varför är det så illa som det skrivs nånstans alls? Snålhet? Dålig organisation? Jag tror inte på att det skulle vara "mode" att gnälla över hela linjen (även om det förekommer), då borde man kunna se samma fenomen i fler skolor men det finns ju bevisligen skolor som lyckas servera god mat som ungarna äter och där "gnäll-problemet" är så gott som eliminerat.

Osten80
2008-08-25, 11:38
skollunch var underbart, med undantag för varmhållen potatis :( men man kan inte få allt här i världen.

Skolmaten, I miss you!

Ungefär så. Det fanns ett par rätter till som jag inte tyckte om, tex sprödbakad torsk och örtagårdsstek, annars har jag haft tur, och alltid fått väldigt bra skolmat som dessutom lagades på plats. Det var faktiskt inte så många som klagade. Jag antar att det är sämre ställt nu för tiden. Ingenting får ju längre kosta någonting.

mela
2008-08-25, 11:58
Ungefär så. Det fanns ett par rätter till som jag inte tyckte om, tex sprödbakad torsk och örtagårdsstek, annars har jag haft tur, och alltid fått väldigt bra skolmat som dessutom lagades på plats. Det var faktiskt inte så många som klagade. Jag antar att det är sämre ställt nu för tiden. Ingenting får ju längre kosta någonting.

Bara för att maten får kosta mer behöver det inte betyda att den är bättre.

Jag var med i ett projekt för kommunen när jag gick i 6an, jag provåt på alla skolor, diskuterade med husmoren och jämförde kostnader. Allt låg mellan 5 och 8 kronor per elev. Den skolan som la mest pengar per elev hade sämst mat. Minst elever som åt, minst identifierbar mat och allra mest klagomål.

Det som spelar roll är vad man kan göra utav det man får och hur man gör det. Mycket hänger på husmoren, hur hon/han lägger upp matsedeln, hur hon/han planerar inköp och varierar maten och håller alla andra kokerskor motiverade.

joriice
2008-08-25, 12:00
Med den mat jag är van vid hemma så var skolmaten faktiskt helt ok, skippade aldrig.

theoppositescollide
2008-08-25, 12:06
Maten i grundskolan var mycket mycket bra. Gymnasiet var värdelöst dock.

Eddie Vedder
2008-08-25, 12:08
De som klagar över hur äcklig maten är/var i skolan tror jag ofta är dom som rent allmänt är lite kräsna. Faktiskt.

Själv tyckte jag alltid skolmaten var suveränt god. Då kommer jag ändå från en fattig kommun som verkligen hade dåligt med pengar till bra skolmat, då man av någon anledning fick besöka en annan skola och äta där så var det dessutom alltid ÄNNU bättre mat. Efter två somrar inom äldrevården samt att jag arbetet på/legat på sjukhus så måste jag säga att även där är det ju kanongott i stort sett jämt.

Men att vissa barn inte äter är del det "o-coola" i att gilla skolmaten som Tolkia säger, precis som det vid vissa åldrar är o-coolt att ha bra kontakt med lärare, att erkänna att ett skolämne är intressant, att erkänna att man vill få höga betyg etc. Det handlar ju helt enkelt om att vara obstinat till allting som skolan erbjuder, jag har själv varit så hela mellan- och högstadiet i alla fall. På allt jag nämner förutom skolmaten då förstås.:D Och utöver machostilen så finns nog den tråkigare anledningen också, d.v.s. de som mår dåligt i skolmatsalen, kanske för att man är tjock, lider av ätstörningar eller överhuvudtaget känner sig utanför och/eller skäms för att äta bland andra. Jag tror tyvärr många drar sig från skolmaten just p.g.a. otrivsel i matsalsmiljön snarare än matens smak.:(

AlexGBG
2008-08-25, 12:22
skolmaten på strömnäs låg-mellanstadieskola var väldigt bra, på pitholmens högstadieskola var den tom. snäppet bättre, och på Strömbacka gymnasieskola var den också väldigt bra.

på gymnasieskolan så lagades det mat åt 2000 elever och ändå så lyckades dom hålla så pass hög klass. där var det även mycket vilja vad gällande matlagningen, när det skulle vara palt eller ungspannkaka så var dom på jobbet 05:00 för att börja förbereda! bara för att vi elever skulle få favoritmaträtterna :)

sen var det även coolt att äta så mkt som möjligt, vilket gjorde att vi killar lassade på ordentligt, favoriterna var nog palt och på delad första plats korv stroganoff, så underbart gott :D

sen vad gäller potatis och pasta är det nog i princip omöjligt att hålla den precis lagom kokt eftersom den står kvar på värme och fortsätter "koka". även om man hela tiden fortsätter att koka ny potatis så står den gamla ju kvar på värme en liten stund..

tp_88
2008-08-25, 12:24
Det var ruggigt gott ibland, och mindre gott andra dagar. Överlag mycket bra.

Speciellt panerad fisk, potatis, ärtor och kall sås var magnifikt. Fy fan så gott det var. *cupid*

Sedis
2008-08-25, 12:43
Jag gillade skolmaten som jag fick en gång i tiden.

De senaste 4 åren har jag arbetat på en skola och maten där är fantastiskt god. Kockarna som jobbar i köket är mycket bra på det de gör=)

tossefar
2008-08-25, 13:07
Jag åt aldrig skolmaten. Jag kan inte förstå vad folk växer upp med för mat om de kan kalla skolmat ätbar.

edit: T.ex. Eddies matlådor. Jättekul att han tycker att det är gott, men jag skulle inte mata min hund med det han äter.

Pudzianovski
2008-08-25, 13:14
Tyckte skolmaten var helt ok. Jag gick ofta och åt två gånger många dagar. *cupid*

Masson
2008-08-25, 13:16
Jag älskade skolmaten! Morsan berättade att jag en gång kommit hem från skolan och hon frågat om maten var got idag (hon ville nog veta om jag ville ha mat hemma) och jag svarade: "Nej, inte speciellt så jag tog bara fyra portioner idag". Vilket litet fetto jag var :D

JustinCredible
2008-08-25, 13:19
Värst var riset. Mjölken var jävligt bra iaf. Iskall som bet sig fast i gommen. Lustiga är ju att det är tusen ggr bättre mat på fängelser (Jag vet det eftersom jag satt på psyket och där fick jag reda på att vi hade samma matschema som fängelser.) Rostbiff och pommes och cheesecake med glass till efterrätt.

Squirrel
2008-08-25, 14:02
På mitt gymnasie var det riktigt god mat + nybakt mjukt bröd de flesta dagarna. :eating:

Exdiaq
2008-08-25, 14:09
Jag är sjukt nöjd med maten vi får på min skola. Det är något jag verkligen saknat under sommarlovet!

Kwon
2008-08-25, 14:12
Älskade skolans risgrynsgröt! :D

dooh
2008-08-25, 15:16
Jag gillade inte och gillar fortfarande inte skolmaten. Trots att jag jobbar i skolkök. MEN den är verkligen ätbar och på vissa skolor får man riktigt trevliga salladsbufféer.

Mycket hänger dock på personalen och hur mycket tid och engagemang de vill lägga ner. Självklart underlättar det om man har en positiv arbetsgivare med (dvs enm bra kommun osv) som är villiga att utveckla maten.

stridis
2008-08-25, 15:53
Haha, gratis är gott. Kanske skulle växa bättre ifall jag fortfarande skulle käka bambakäket som jag kommer ihåg att jag gillade. Bara minestronesoppan, gulaschsoppan och fiskbullarna som jag ogillade.

PowPow
2008-08-25, 16:53
Det var kanske inte någon gourmetmat. Men jag trivdes med den, och skulle inte tacka nej med att få skolmat serverad varje vardag. Tänk så praktiskt att slippa handla och/eller laga mat under arbetsdagen, varje dag :)

Sen är det väl så, att storkök och en hårt åtdragen plånbok inte är de bästa förutsättningarna för god mat. Men som sagt, jag trivdes. Både på grudskolan, och när jag blev vegetarian på gymnasiet fick jag ännu goda mat. Spenatlasagne, olika linsgrytor och sånt. Och såklart salladsbuffé varje dag. Inte fy skam :)

samsam
2008-08-25, 17:38
I min bok ligger de underbart fräscha nygräddade Våfflorna i listans topp på första plats.
Åh, helt oslagbart efter 4 timmars svettigt, produktivt lärande.

Skoja bara.*spy*

Annars måste jag vara en av de få som håller med Kwon, när samtliga elever pös från skolområdet stannade man i sin ensiffriga ålder kvar och åt fucking RISGRYNSGRÖT MED BIRGITTA!!!!!!!!!!!! YEAH!

Allan
2008-08-25, 17:40
Med tanke på de oerhööööööört avancerade matlådor man ser folk sleva i sig av när de själva lagat krubb (Fjällfil, blodpudding, snabbmakaroner och köttbullar) så är man förvånad över att så många tydligen anser att skolmaten var dålig. I jämförelse med vad?????

von huff
2008-08-25, 17:43
Synd att det sparas så mycket med pengarn att man inte får ordentlig skolmat:(Har själv märkt att skolan (fast maten lagas av firma) börjat spara in rejält med maten.Kanke satsa mindre på onödigt skit och mer på idrott och skolmat!

Jimmymardberg
2008-08-25, 18:17
Första dagen i skolan idag. Kanongod mat som smakade bra! Problemet är bara att dem ger oss god mat första veckan så alla 1:or känner sig hemma, sen kommer den sämre maten ;)

Eddie Vedder
2008-08-25, 18:18
Kanke satsa mindre på onödigt skit och mer på idrott och skolmat!

Det läggs redan mer pengar på skolmaten. Tyvärr inte för att den ska bli bättre utan p.g.a. att matpriserna gått upp så väldigt.

Dessutom är det inte konstigt att en portion skolmat ofta kostar ytterst lite, det är väldigt många som äter och således kan stora mängder mat inhandlas vilket innebär mängdrabatt. Så att skolmaten går på x kronor innebär inte alltid att man snålat in på kvalité utan helt enkelt handlat in i mängder som innebär låg pris per portion.

Sedan prioriteras skolmaten olika mellan olika skolor och olika kommuner och oftast beror det på individer som mer eller mindre brinner för frågan, mer eller mindre ambitiösa kostchefer och politiker som kanske råkar ha ett speciellt intresse för just mat.

von huff
2008-08-25, 18:23
Det läggs redan mer pengar på skolmaten. Tyvärr inte för att den ska bli bättre utan p.g.a. att matpriserna gått upp så väldigt.

Dessutom är det inte konstigt att en portion skolmat ofta kostar ytterst lite, det är väldigt många som äter och således kan stora mängder mat inhandlas vilket innebär mängdrabatt. Så att skolmaten går på x kronor innebär inte alltid att man snålat in på kvalité utan helt enkelt handlat in i mängder som innebär låg pris per portion.

Sedan prioriteras skolmaten olika mellan olika skolor och olika kommuner och oftast beror det på individer som mer eller mindre brinner för frågan, mer eller mindre ambitiösa kostchefer och politiker som kanske råkar ha ett speciellt intresse för just mat.

Jepp stämmer säkert, men iallmänhet så säjjer jag mera idrotthallar och indrottsläger utomlands och mindre museer:D

Men till ämnet så är skolmaten faktiskt otroligt dålig i endel skolor.Ibland får man knappt nån matom man är i andra mat turen

dooh
2008-08-25, 18:38
Synd att det sparas så mycket med pengarn att man inte får ordentlig skolmat:(Har själv märkt att skolan (fast maten lagas av firma) börjat spara in rejält med maten.Kanke satsa mindre på onödigt skit och mer på idrott och skolmat!

Att en "firma" lagar maten kan i vissa fall ge framförallt mindre mat. Men även sämre då de som tar skomatsanbud inte alltid vet hur mycket som krävs för att laga mat till ex antal hundra elever...
Så där vinner ofta kommunerna.

Och angående kostnaderna. Eddie har helt rätt, plus att det är riktigt billigt att laga mat till många om man lagar rätt mat. Man kan ju även äta billigt hemma om man inte äter ryggbiff varje dag utan kan tänka sig färs på extrapris osv. Planering ger ganska billig mat.

LadyG
2008-08-25, 18:50

Åh, den hade jag glömt!! Den var ju supergod!

Tack för att du påminde mig, gröten vi fick vid jul var ju en av höjdpunkterna. *drool*

shut teh face
2008-08-25, 18:54
Grundskolan hade eget kök årskurs 1-6 och då var det godare mat än på de flesta resturanger faktiskt. Sen upp till 9an blev det "färdigköpt" från något ställe, mindre bra men dög.

Gymnasiet fick jag välja mellan 5-6 olika resturanger och det var toppen. Fanns massa olika maträtter, bröd sallad osv.

strong-man
2008-08-25, 19:02

Visst, de kära mattanterna lyckades kanske inte varenda gång men samtidigt undvek jag mycket pga förutfattade meningar. Fisk rörde jag t ex aldrig eftersom jag kommit fram till att jag inte åt fisk.

+1 saknar ochså skolmaten
chiken bits med ris
korv o makaroner
pizza
Korvstroganof
Kebabgryta med ris
*drool* sjukt go mat va det
Att ingen gammal mat tant öppna resturang skulle bli succe:D

akerstrom
2008-08-25, 19:42
i vår skola är iaf maten god, käkar nästa för mycket ibland.. så man blir å må illa!
Dom som tycker att det är äckligt är nog för kräsna.. fan mat som mat
visst finns det goare men inte f*n är maten oätlig i skolorna nuförtiden!

hum
2008-08-25, 19:50
Potatisbullar! :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Tyckte maten var bra för det mesta, brukade alltid luncha två ggr per dag på gymnasiet.

Cilia
2008-08-25, 19:51
Jag gillade den mesta av skolmaten. Blodpudding var favorit, däremot hatade jag pölsa. Tycker pölsa är en konstig mat att servera för den är så speciell.

När jag jobbade i en skola så la jag ner mycket tid på skolmaten. Vi skickade vår personal på utbildning på loven till riktiga kockskolor och tog in en konsult som lärde dom att tänka "rätt". Anställde en ny husmor. Nästan allt klagomål kring skolmaten försvann. Det kostade inte mer heller har jag för mig (förutom utbildningen då men alla behöver ju fortbildning).

Emil_Larsson
2008-08-25, 19:55
Jag kan förstå att skolmaten är "skit" på vissa ställen, det vet jag då jag upplevt det själv. Men på gymnasiet där jag går nu, jävlar vad god mat dom har där. Stort salladsbord där man kan plocka av typ alla världens grönsaker, pastan är bra kokt, potatisen likaså, finns bröd, smör, mjölk, allt man kan tänka sig.
Ändå klagar dom på den maten. Förstår mig inte på dom. Precis samma mat som hemma (eller dom kanske äter dyr oxfile hemma, vad vet jag)

Syndicate
2008-08-25, 20:30
Jag tycker om skolmaten jag får =) Den är riktigt bra. Jag går på gymnasiet nu men då jag var yngre så avskydde jag skolmaten. Kan iof delvis bero på att jag var mer kräsen då

jaaaaag
2008-08-25, 20:35
Jag gillade skolmaten mkt!
Gott och gratis.

Rastafari
2008-08-25, 20:43
Där jag bor är skolmaten iallafall helt underbar i min mening. Dom som gnäller mycket på skolmaten är i allmänhet bortskämda bengetar i min mening. Skolmaten är nog fan den bästa upplevelsen för mig varje dag *drool*

God mat som är gratis, och man får inte ta så mycket man pallar bara av den, utan även av mjölken :hbang:

Panerad fisk, blodpudding och potatisbullar, ungsgratinerad falukorv är rätter jag får i skolan som nästan kunde få vara kandidater som sista måltid till mig. Helt seriöst. Iallafall falukorven om jag fick riktigt mos till den *flex*

regus
2008-08-25, 22:26
Gratis och varierat.. ganska gott också.

aggression
2008-08-25, 22:31
Sällan jag har blivit serverad äcklig skolmat, är iofs inte särskilt kräsen när det gäller mat. Visst den mesta skolmaten SER inte god ut, men man äter ju inte utseendet på maten.

Lellan
2008-08-25, 22:44
i vår skola är iaf maten god, käkar nästa för mycket ibland.. så man blir å må illa!
Dom som tycker att det är äckligt är nog för kräsna.. fan mat som mat
visst finns det goare men inte f*n är maten oätlig i skolorna nuförtiden!

Hjärtat hoppade till i en liten utflugen dalkulla.. fick lov att kika var du kom ifrån, så där säger vi bara hemma vet du.. ;)

En annan sak jag kom att tänka på när det gäller skolmaten var att vi i lågstadiet hade en tant som satt med vid bordet å såg till att vi ätit upp. Min kompis fick ätstörningar pga det, det var verkligen TVÅNG att äta upp... inte kasta nåt inte! Det var det enda dumma. Och att jag hade köfobi, särskilt i högstadiet då killarna skulle elda håret eller under rumpan med tändare (vi hade kö uppför en trapp, en lättnadens suck varje gång det stod en tjej bakom).

Alexlindgren
2008-08-25, 23:04
Min skola verkar inte ha kryddor inräknade i budgeten, maten smakar aldrig någonting. Idag var det t.ex. lasagne som såg helt okej ut, dock lite kletig. Men den smakade ingenting, verkligen inte någonting och dessutom var pastan halvfärdig.

Det slutar med att vi käkar ute 2-3 gånger i veckan vilket kostar runt en tusenlapp i månaden...

Bönne
2008-08-25, 23:45
P7 i Revingehed hade sämre mat överlag än den sämsta skolmaten jag varit med om vid ett enskilt tillfälle. De som tillaga den visste att de aldrig skulle hållas ansvariga för ett väldigt dåligt utfört arbete och inköparna visste att de aldrig skulle klandras för att de köpte in råvaror med den lägsta tänkbara kvalitén.

Att arbetarna som i sin tur förberedde och servera maten inte hade några som helst ambitioner om att göra utspisningen till en trevlig upplevelse eller för den delen bemöta gästerna på ett respektabelt sätt gör det hela ännu tråkigare.

Hans majestät hade blivit besviken ifall han visste vad som serverats i hans namn på vårt sista skånska regemente. Ännu mer besviken hade han blivit på personalen när han såg hur de bemötte soldaterna.

Vinter
2008-08-25, 23:51
Svenska är bättre än den amerikanska överlag iaf, på flera områden.