Visa fullständig version : Bristningar
Hey boys and girls!
Nu är det så att jag efter en större viktnedgång har fått bristningar lite varstans på kroppen. På magen och i bröstfästerna och så vidare.
Vad jag har förstått så kommer de här aldrig att försvinna. Vilket jag accepterar i och med att jag anser att det var värt det eftersom jag inte alls trivdes med min kropp innan.
Nu undrar jag bara, kommer de här bristningarna att blekna och inte bli lika utmärkande? För tillfället är det röda/rosa. Nu är är bara mina funderingar ifall de kommer att ske någon förändring angående dess utséende?
Tacksam för svar!
Allt gott!
Allram
King Grub
2008-08-24, 21:48
Ja, dom bleknar. Det kan ta allt från några månader till några år, men dom bleknar, när man har gått ner i vikt och inte spänner ut huden på samma sätt längre. Efter några år kommer du att ha silvriga strimmor som syns mest om man verkligen tittar efter noga i stället för rödlila sådana som lyser lång väg.
Tror du att det finns någon bild på en sådan här förändring någonstans? Har du några på lager? :) Skulle vara intressant att se.
Går det att göra något åt det? Operation, krämer o.s.v?
King Grub
2008-08-24, 21:53
There is no widely accepted surgical procedure for improving the appearance of striae. Patients should be reassured that striae do fade with time.
Indian J Dermatol Venereol Leprol 2005;71:370-2.
Inga operationer eller krämer.
Laser är den mest lovande behandlingmetoden.
King Grub
2008-08-24, 21:54
Var glad att du inte har rejäl steroidstriae. ;)
http://www.nature.com/ki/journal/v72/n8/thumbs/5002417f1th.jpg
Steroid-induced striae in severe nephrotic syndrome.
Kidney International (2007) 72, 1038.
Det var det sjukaste jag sett. Vad har han gjort för att få det sådär?
Lånar tråden om bristningar!
Dom uppkommer ju när huden inte hinner med att sträckas. Dock så undrar jag, om det är så att dom plötsligt ploppar dig den stund som huden inte klarar av mer, eller om det är så att huden spricker lite lite lite och sedan mer över tid?
Det bästa är väll att få en laser behandling
Jag har synliga bristningar på ryggen som jag fick i åttan i högstadiet. Snart 22 fyllda. Knappt bleknat något alls. Så, se till att ha tur också. ;)
VanGohran
2008-08-25, 00:52
en polare till mej fick bristningar och några år senare blev de vita, bleknat, kanske? men det var ändå fult, jag har också oturen att ha bristningar.
(jocke12, heja mstrkrft)
Guybrush
2008-08-25, 20:34
Lånar tråden om bristningar!
Dom uppkommer ju när huden inte hinner med att sträckas. Dock så undrar jag, om det är så att dom plötsligt ploppar dig den stund som huden inte klarar av mer, eller om det är så att huden spricker lite lite lite och sedan mer över tid?
Min sambo är gravid i 8:e månaden och har tyvärr fått lite bristningar på magen. De "ploppade" fram ganska plötsligt tycker jag. Det var inte så att de började väldigt smala och blev bredare och bredare. Helt plötsligt var de bara där. Plopp *gah!* Det värsta tycker hon är att de kliar väldigt mycket just nu när de läker litegrann.
Men det är definitivt så att de bleknar med tiden. Det kan dock variera väldigt hur lång tid det tar!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.