Visa fullständig version : Hemmabio, Tv
Denstillasittande
2008-08-24, 21:46
Jaha dags för mig att skaffa lite elektronik !
Jag behöver tv och en hemmabio. De kommer bli mest tv/film tittande och en del tv-spel. Har tänkt köpa en ps3 som också komma användas till blu-ray spelare.
Tror de lutar mot en plasma 37-42tum brukar gilla bilden bäst och passa mina mål bäst. Ljudsystemet har jag mindre koll på hade behövt mest hjälp här. Det kommer användas till lite mera rockigare låtar och såklart tv/film. Är inte så förtjust i stora golvare. Kom med lite förslag ! Pristak tänkte jag skulle vara max 30k för allt.
hahavaffan
2008-08-24, 22:06
Mitt förslag är som vanligt Hifi Klubben. Gå till din närmsta butik och snacka med dom, så kommer du komma hem med precis det du vill ha i precis rätt prisgrupp. Men håll dig till pristaket, för de gillar att sälja lite dyrare prylar om de kan :)
pragmatist
2008-08-24, 23:18
Pioneer PDP-SX4280D (eller Panasonic TH-42PZ85 om du tycker det är jätteviktigt att ha 1080p av någon anledning) - ~17,000:-
Harman Kardon AVR 255 ~6,900:-
KEF KHT-2005.2 ~6,000:-
Mitt förslag är som vanligt Hifi Klubben. Gå till din närmsta butik och snacka med dom, så kommer du komma hem med precis det du vill ha i precis rätt prisgrupp. Men håll dig till pristaket, för de gillar att sälja lite dyrare prylar om de kan :)
Hifiklubben? Finns det någonting de säljer som faktiskt är prisvärt? :)
tv så röstar jag på Panasonic PX80 (9-10k beroende på shop). Vill du ha fullHD så Panasonic PZ80 (12,5-14k) eller PZ85 (14,5-17k)
Reciver så kanske en Yamaha RX-V663 (4,5-6k) eller Denon AVR-2808 (9k för silverfärg och 12k för svart)
Denstillasittande
2008-08-25, 04:08
Har alldeles för lån gt för att åka till dem och lyssna. Har typ Audio/video butik nära som går att lyssna hos tror jag.
Denstillasittande
2008-08-25, 16:37
Funkar ps3 bra som blue-ray spelare föresten?
Gärna lite förslag på högtalare också.
hahavaffan
2008-08-25, 17:57
Hifiklubben? Finns det någonting de säljer som faktiskt är prisvärt? :)Inte om man köper sin övriga utrustning på Siba och älskar att det inte behöver kosta skjortan för att skåpen i köket ska skallra när man tittar på nyheterna. :) Men jag ser nu när jag kollar deras webplats att de faktiskt inte har så mycket alls om man inte vill ha lite fetare grejer. Små satellitsystem lyser med sin frånvaro, och dom hade bara NAD och Denon att välja på :(
Om jag skulle köpt det du vill ha nu, med dina krav så hade det nog blivit såhär:
KEF KHT-2005.2
Pioneer VSX-1018AH
Panasonic TH-42PZ85
Blir ca 26-29.000 beroende på var man köper och så vidare.
hahavaffan
2008-08-25, 17:58
Gärna lite förslag på högtalare också.Ja PS3 är utmärkt som Bluray-spelare!
NiXPhoenix
2008-08-25, 19:05
Gärna lite förslag på högtalare också.
Vad jag vet så ska den vara "väl godkänd", sen har Bluspelarna i allmänhet en bra bit kvar innan de är helt utvecklade (obefintliga laddningstider, profil 1.1?, bra uppskalning av DVDer osv). Så tycker helt klart du kan satsa på en PS3a.
Angående tv så är Panasonics modeller jättebra, skulle säga att PX80 är extremt bra om man har med prisvärdhet i beräkningen. Det är väl i princip bara en bra CRT som du köper begagnat eller stöldgods som kan slå den i prestanda per krona.
Men har du så mycket pengar att spendera så tycker jag nog ändå att du borde satsa på en Pioneer, 4280in går t ex för 15 000 hos Siba nu (fick reklamblad i helgen tror jag).
Det är föregående generationen, kom nyligen en ny men de finns bara i 50 och 60 tum. Sen var de inte speciellt mycket bättre heller. Det är inte för inte Pioneer brukar få epitetet referens-tv.
Scratch89
2008-08-30, 12:55
BUMP!
Jag ska nu i veckan (eller nästa vecka blir det ju, eftersom det är helg nu) åka och köpa ett litet system till min Full-HD-TV och mitt PS3. Jag är inte direkt kräsen, utan vill mest ha lite ljud som gör att det blir fränt att spela och titta på HD-film. Jag har en budget på runt 4-5 k, så det är alltså inga stora, dyra saker jag behöver, dels för att jag inte har råd, men också för att min lägenhet är för liten för anläggningar på över 1000W eller så.
Jag har nu alltså den här TV:n: Philips 42PFL7662D
Jag sitter och kikar runt på lite hemmabiosystem. Helst vill jag ha ett 5.1system som är full HD, så det drar ju ner urvalet lite när jag har min budget att tänka på. Jag har fått ett intresse för t.ex Samsung HT-TZ315 men även för LG HT-552TH. Frågan är vad skillnaden egentligen är, och om jag som spelnörd och filmtittare kommer höra någon skillnad mellan 1080i och 1080p.
Det står sedan på produktbeskrivningen till Samsungen "Tack vare HDMI CEC får du enkel kontroll över hemmabiosystemet och din Samsung-TV.". Jag har ju en Philips TV, spelar det någon roll? Det var ändå rätt så prisvärda anläggningar, vad jag kan avgöra.
Catstyle
2008-08-30, 13:04
BUMP!
Jag ska nu i veckan (eller nästa vecka blir det ju, eftersom det är helg nu) åka och köpa ett litet system till min Full-HD-TV och mitt PS3. Jag är inte direkt kräsen, utan vill mest ha lite ljud som gör att det blir fränt att spela och titta på HD-film. Jag har en budget på runt 4-5 k, så det är alltså inga stora, dyra saker jag behöver, dels för att jag inte har råd, men också för att min lägenhet är för liten för anläggningar på över 1000W eller så.
Jag har nu alltså den här TV:n: Philips 42PFL7662D
Jag sitter och kikar runt på lite hemmabiosystem. Helst vill jag ha ett 5.1system som är full HD, så det drar ju ner urvalet lite när jag har min budget att tänka på. Jag har fått ett intresse för t.ex Samsung HT-TZ315 men även för LG HT-552TH. Frågan är vad skillnaden egentligen är, och om jag som spelnörd och filmtittare kommer höra någon skillnad mellan 1080i och 1080p.
Det står sedan på produktbeskrivningen till Samsungen "Tack vare HDMI CEC får du enkel kontroll över hemmabiosystemet och din Samsung-TV.". Jag har ju en Philips TV, spelar det någon roll? Det var ändå rätt så prisvärda anläggningar, vad jag kan avgöra.
Hm
Alltså ljud mäts inte i HD/Full HD respektive 1080i/p, utan det är endast bild.
Med "hemmabiosystem" menar du högtalare, bluray/dvd-spelare och stärkare då eller endast högtalare/förstärkare?
Scratch89
2008-08-30, 13:08
Blurayspelare har jag redan, eftersom jag har ett PS3. Jag vill bara ha högtalare och förstärkare, egentligen. Jag har som sagt redan PS3 och DVD-spelare.
Catstyle
2008-08-30, 13:36
Okok.
Ska det vara små/snygga högtalare eller går det bra med t.ex. golvhögtalare som frontar?
Scratch89
2008-08-31, 18:52
Jag vill ha golvhögtalare, stora, och helst 4 stycken plus en liten center (ja, ett 5.1 som sagt).
Catstyle
2008-08-31, 19:22
Jag tycker XTZ gör prisvärda grejer i den prisklassen.
Här får du ett 5.0paket, dvs ingen subwoofer.
http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/UI/Catalog/ItemView.aspx?Key=6944
Här är ett annat 5.0paket, tänk på att golvarna är väldigt stora här dock.
http://www.fynda.se/index.php3?prodid=1532
Här är en populär Yamaha-receiver:
http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/UI/Catalog/ItemView.aspx?Key=5727
En pioneer:
http://www.fynda.se/index.php3?prodid=3279
----
Som alltid i de här prisklasserna tycker jag man bör ta sig en funderare på vad man vill ha, då en höjd budget på några tusenlappar gör väldigt stor skillnad i vad du får för grejer.
Tror jag bröt din 5k-gräns lite här med, men jag tycker verkligen det är värt de extra pengarna.
Scratch89
2008-08-31, 19:38
Är det ingen reciever med i de två övre paketen?
Reciever har jag ingen, så det behövs. Sub känns som om det är bra att ha; det blir väl ingen riktig kräm utan en riktig sub?
Catstyle
2008-08-31, 19:44
Nepp ingen stärkare alls med i de två översta.
Jag tycker absolut inte du ska lägga mindre än 2500-3000 på receiver, för då spelar det ingen roll vad för högtalare du köper de kommer ändå inte få ordentligt med kräm när du kör surround.
Och kräm får du absolut utan sub.
Alternativet är att köpa billigare högtalare och sub, vilket snarare ger dig sämre kräm då basen bara blir onyanserad och allmänt kass.
Det andra alternativet är att gå upp ett par snäpp i budget.
En sak är iaf säker, att köpa skräp bara för att ha råd med en sub i paketet är inte att rekommendera.
Du får en bättre bas och ljudbild från endast ett par ordentliga golvare, än ett par halvbra golvare och en halvbra sub.
Scratch89
2008-08-31, 19:55
Där ser man. Jag har alltid trott att stor sub = stor penis. :D
Runt 7000-8000 tusen för högtalare och stärkare skulle nog kunna gå, kanske lite mer om jag hittar något som jag verkligen tycker om. Jag är, som du redan märkt, verkligen total teknisk idiot när det gäller sådan här, så så länge färgen stämmer (svart/metallic) och det ger bra surroundkänsla, så är jag nöjd. Däremot vill jag inte ha skräp heller, men det är svårt om man inte vill lägga mer än 10 k.
Catstyle
2008-08-31, 19:58
Men nu har du nämnt den magiska siffran 10 för mig så vi ska nog kunna hitta lite spännande. ;)
Ska äta en sallad och kolla runt lite, återkommer snart.
Scratch89
2008-08-31, 20:01
Du är en snäll människa! :D
Netonnet har en hel del bra grejer också. Då jag har en butik typ en kvart härifrån är det bara en fördel om du hittar bra grejer därifrån; då slipper man vänta på brevbäraren.
Catstyle
2008-08-31, 20:23
Hm.
Netonnet säljer Yamaha, Andersson och några andra märken jag inte gillar. ;)
Yamaha har förvisso helt okej ljud, men finishen är i mitt tycke bedrövlig.
Golvarna med pianolackhistorien liknar mest en muterad samsung-TV. *mini
Nåväl.
Jag tycker fortfarande XTZ, som till viss del är fyndbörsens eget märke, håller väldigt hög nivå på prestanda per krona i denna klassen.
Beroende på hur mycket du vill lägga får du själv välja mellan antingen detta 5.0paket (dvs ingen sub);
http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/UI/Catalog/ItemView.aspx?Key=6944
Eller detta paket, identiskt med det ovanstående men med en sub;
http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/UI/Catalog/ItemView.aspx?Key=6829
Observera dock, som sagt, att en baslåda inte gör några underverk, och de frontarna har en helt okej bas själva.
Personligen hade jag väntat med suben.
Sen när vi kommer till stärkaren så är min personliga favorit den fortfarande hyfsat nya Onkyo 606.
Den har 4st hdmi in, som alla stödjer 1.3
Det innebär att du kan koppla in tex PS3 + TV-out + ev digitalbox + [valfritt] och få både bästa möjliga ljud + bild genom en enda kabel.
Sen kan du dra en enda hdmi-kabel från receivern till TVn och helt enkelt växla på mellan de olika källorna på receivern.
Den avkodar de nya högupplösta ljudformaten, vilket är trevligt när du äger ett PS3.
Sen har den ordentligt med kraft och övriga ingångar och ett gäng andra trevliga funktioner.
Sen ska det väl sägas att den inte är speciellt snygg, men det får man leva med. ;)
Den finns även den på fyndbörsen, http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/UI/Catalog/ItemView.aspx?Key=6643
Scratch89
2008-08-31, 21:38
Tack för ett fenomenalt bra inlägg!
Högtalarna ser ju trevliga ut, det var ju de du länkade till tidigare. Finns det ett sådant högtalarpaket, där det finns fyra stycken golvhögtalare, och inte två små i bak?
Recievern är troligen jättebra, fast det känns lite overkill med fyra stycken HDMI-In, det borde nog räcka med två (eller tre). Det borde ju dra ner priset lite (kanske tillräckligt för att kompensera prishöjningen av de två extra golvhögtalarna)?
hahavaffan
2008-08-31, 22:12
Varför vill du ha två golvare som surround-bak?
Scratch89
2008-08-31, 22:15
För att det är lättare att placera. :D
Fast det kanske inte är det, egentligen? Det är ju inte direkt svårt att placera högtalare på väggen bakom/ovanför soffan, men det känns som om det är mer praktiskt att kunna ha högtalare utanför soffan, så man kan placera dessa lite efter behov.
hahavaffan
2008-08-31, 22:20
Stativ är ju en lösning som 90% använder annars :D
Känns inte riktigt motiverat att betala mer för bakhögtalare som är lika stora som frontarna när de ändå bara ska spela surroundljud. Iofs kan man väl få alla fyra att spela i nåt slags stereoläge, men man vill ändå inte lyssna på musik så. I say go with the Onkyo 606 och mindre bakhögtalare.
http://www.hembioconsult.se/ bra skit på den sidan!
Scratch89
2008-08-31, 22:31
Stativ är ju en lösning som 90% använder annars :D
Känns inte riktigt motiverat att betala mer för bakhögtalare som är lika stora som frontarna när de ändå bara ska spela surroundljud. Iofs kan man väl få alla fyra att spela i nåt slags stereoläge, men man vill ändå inte lyssna på musik så. I say go with the Onkyo 606 och mindre bakhögtalare.
Jag är alldeles för trött. Självklart ska ju stativ användas. Slå mig. :D
Catstyle
2008-09-01, 13:19
Tycker personligen ljudbilden blir bättre med stativare, och det är ju "så det ska vara". ;)
Vill du ha en billigare receiver kan du kolla efter Onkyo 605, den saknar hdmi 1.3 och har mindre ingångar.
Fast tycker ändå du ska köra på 606an, då vet du att du har en receiver du kan behålla i flera år även om du vill uppgradera resten av utrustningen.
Scratch89
2008-09-01, 14:05
OK, det låter bra. Men skillnaden mellan HDMI och HDMI 1.3 är jag fortfarande osäker på. Men jag ska nog köpa det som du rekommenderade, om det passar in med inredningen. Vet du om det finns något liknande system som är svart?
Catstyle
2008-09-01, 14:50
Hdmi 1.3 innebär att du kan få med de nya högupplösta ljudformaten genom HDMI-kabeln.
Onkyon finns i svart, och nu strular fyndbörsens hemsida för mig så ser inte färgen på det XTZ-paketet.
Men annars har du t.ex. http://www.fynda.se/index.php3?prodid=1530
Där är dock golvarna ordentligt stora!
Och: http://www.fynda.se/index.php3?prodid=3333
Det är dock ett riktigt budgetpaket.
Tror du XTZ-paketet passar in tycker jag du ska köra det på.
Väldigt prisvärda.
Du kan också göra ett surroundpaket med detta;
http://www.hifiklubben.se/produkter/hoegtalare/golv/argon_7240_hoegtalare_svart.htm
http://www.hifiklubben.se/produkter/hoegtalare/center/argon_7250c_centerhoegtalare_svart.htm
http://www.hifiklubben.se/produkter/hoegtalare/stativsmaa/argon_6220_hoegtalare_svart.htm
(Och i framtiden kanske http://www.hifiklubben.se/produkter/hoegtalare/subbas/argon_sub_12_subbas_svart.htm )
Scratch89
2008-09-01, 19:46
Du ska ha så mycket tack för hjälpen! Jag älskar dig!
Catstyle
2008-09-01, 19:53
Säg det när din inkorg är överfylld av frågor om CAD-utbildningar. *cupid* *cupid*
Scratch89
2008-09-05, 15:30
BUMP!
Jag var inne på Hi-Fi Klubben idag och kikade lite. Jag tittade på Argonhögtalarna och det var rätt så bra tryck i dem. Helt klart över förväntan!
När jag ändå var där inne frågade jag om förstärkare och han rekommenderade en Denon AVR1909. 7x90 W, 3 HDMI in, 1 ut och liknande. Den verkar inte helt pjåkig. 5500 kostar priset på den. Den är tydligen så pass ny att den inte finns i butik än (och jag kan inte hitta någon information på typ Prisjakt heller).
Vad säger ni?
Catstyle
2008-09-05, 15:43
Den är säkert fin.
Är ju svårt att säga just eftersom den precis har släppts så finns inte överdrivet mycket recensioner av den.
Men rent generellt så gillar jag Denon-saker också.
Lär vara ungefär samma som 606'an kraft- och funktionsmässigt också.
Behöver du den extra HDMI-porten? Köp Onkyon.
Tycker du Denon är snyggare? Köp den.
Och glöm inte bort att Hifi-klubben har världens mest partiska säljare. :cool:
pragmatist
2008-09-05, 15:49
Denon är bra grejor, dock inte nödvändigtvis bättre än Onkyo. Möjligen snyggare, men då ligger ju Harman Kardon bra till också. Fundera dock på om du verkligen behöver uppskalning via HDMI, du kanske kan klara dig med en billigare receiver som bara har HDMI-växel. Om bilden redan är uppskalad (t.ex. av en dvd-recorder) eller har högupplösning när den kommer till receivern är ju ytterligare ett uppskalningschip bara en onödig utgift.
Catstyle
2008-09-05, 15:51
Fast då blir det svårt att hitta en med Hdmi 1.3, och alla vet att det är töntigt att köra ljudet genom PCM. ;)
(Ja, jag vet att han har PS3) :cool:
Scratch89
2008-09-05, 16:02
Vad menar du med uppskalning via HDMI? Jag är teknisk idiot, och det är därför jag har bumpat tråden. :D
Jag har ett PS3, kommer skaffa en dator med HD-kort och har en Full HD-TV. Jag vill kunna koppla in de tre till förstärkaren, och ha full HD både ljud och bild. Jag tycker att Denon isf är ett självklart val (eller Onkyo, men den var inte svart och passade inte in i designen. ;)).
Hur ser man om det är HDMI 1.3 på förstärkaren? Är det 1.3 p åden Denon jag länkade till?
EDIT: Priset spelar egentligen mindre roll, men jag lägger inte mer än 6k på den, och helst inte mer än 10-12 k på hela systemet.
Catstyle
2008-09-05, 16:19
Uppskalning innebär att någon komponent, oftast spelaren eller förstärkaren, "gör om" bilden från en lågupplöst källa, tex vanlig dvd, till högupplöst.
Tänk dig en vattenspridare, typ. :D
Blir inte alls "riktig" HD-kvalitet men bättre än originalet, oftast.
Hdmi 1.3 innebär att den kodar av de nya högupplösta ljuden.
Den du länkade till gör det.
Scratch89
2008-09-05, 16:23
Ah, så om jag köper min Denon så är jag säkrad oavsett? :)
petersson
2008-09-05, 16:32
Om du inte redan köpt högtalare så finns det ett par olika paket på den här sidan..
http://www.fynda.se/show_kat.php3?katid=97&own=1
Catstyle
2008-09-05, 16:34
Ja både Onkyon och Denon har så att säga "det senaste" på den biten.
pragmatist
2008-09-05, 16:42
Om du inte behöver uppskalning så kanske någon av Denons lite billigare modeller kan vara något att fundera på. 1708 till exempel, och snart lär det väl komma en 1709 gissar jag.
Skall du handla recivern online så är det värt att kolla några tyska sidor också, Flera märken och modeller brukar kosta iaf. 1k mindre där. Bara att klicka i visa priser inom EU på prisjakt.
En reciver som är billig och stöder det du önskar är Yamaha RX-V663 går att hitta för 400euro. Yamaha har bra ljud men har inte lika snygg design och bra/snygga fjärrkontroller onkyo och denon.
Den denon recivern du hittat ser rätt bra ut, och den verkar stöda både ljud och bild genom HDMI också, inte som deras 1708 som skall ha HDMI 1.3. Men som i verkligheten bara hanterar bild, då försvinner fördelen med hela konceptet...
Om du inte behöver uppskalning så kanske någon av Denons lite billigare modeller kan vara något att fundera på. 1708 till exempel, och snart lär det väl komma en 1709 gissar jag.
Då han vill ha en reciver som kan "spela bluray" så faller denna serie bort, sedan som jag skrev i mitt tidigare inlägg så klarar inte HDMI:n ljud utan det är en ren videoswitch så tycker jag detta är en riktigt dålig spelare för pengarna. Hoppas dock att de fixat detta på 1709.
stargate
2008-09-05, 18:29
Hm jag tror folk har MYCKET olika krav på ljud. Jag har ett gammalt centrum surroundsystem som kostade ca 1000 kr inklusive allt
(5st satellit, 1 sub, dvd med inbyggd förstärkare).
För mig räcker det gott och väl både till musik och film etc...
Catstyle
2008-09-05, 19:01
Hm jag tror folk har MYCKET olika krav på ljud. Jag har ett gammalt centrum surroundsystem som kostade ca 1000 kr inklusive allt
(5st satellit, 1 sub, dvd med inbyggd förstärkare).
För mig räcker det gott och väl både till musik och film etc...
Klart folk har olika krav.
Ge en flaska billigt lådvin till en alkoliserad uteliggare och han kommer säkert uppskatta den mer än en påläst vinprovare.
Scratch89
2008-09-05, 20:29
Klart folk har olika krav.
Ge en flaska billigt lådvin till en alkoliserad uteliggare och han kommer säkert uppskatta den mer än en påläst vinprovare.
:D
Scratch89
2008-09-07, 19:52
BUMP, igen. :D
Jag kom precis på att jag har ett par Genexxahögtalare här hemma och undrar egentligen om det är något att ha. Jag fick dem av min far när jag flyttade till Göteborg, och de har väl några år på nacken, men vad jag kom ihåg var det ett bra ljud. Det jag har hittat på Genexxa är att de är prisvärda, men då det är från tillverkarna själva så kanske man ska ta allt med en nypa salt, som vanligt. De var väl hyfsat dyra när det begav sig.
Ingen aning om vad det är för modell, men de är på 100 W, 8 Ohm styck. 70 cm höga, 25 cm breda. Antar att det bara är att köpa vanlig högtalarkabel och testa till förstärkaren?
http://i34.tinypic.com/24y0ind.jpg
http://i38.tinypic.com/2ns2lir.jpg
TheSpider
2008-09-07, 20:24
Jaha dags för mig att skaffa lite elektronik !
Jag behöver tv och en hemmabio. De kommer bli mest tv/film tittande och en del tv-spel. Har tänkt köpa en ps3 som också komma användas till blu-ray spelare.
Tror de lutar mot en plasma 37-42tum brukar gilla bilden bäst och passa mina mål bäst. Ljudsystemet har jag mindre koll på hade behövt mest hjälp här. Det kommer användas till lite mera rockigare låtar och såklart tv/film. Är inte så förtjust i stora golvare. Kom med lite förslag ! Pristak tänkte jag skulle vara max 30k för allt.
Jag säljer ett SONY DAV-DZ660 , ska vara riktigt nice. Kartongen oöppnad, vann den på en tävling på jobbet. Nypris: ca 4000kr , 3000kr någon intresserad?:P
petersson
2008-09-08, 11:15
Scratch. Jag tror de där högtalarna alldeles säkert är lika bra som alla billiga alternativ som getts i tråden här. Om du inte orkar skaffa högtalarkabel just nu så kan du lika gärna ta vanlig strömkabel!
Genexxa/JWS/Proson är väl mer eller mindre samma tillverkare och min erfarenhet är att de har bra högtalare för att vara så pass billiga.
Scratch89
2008-09-08, 12:51
Tack för svaret. Vadå vanlig strömkabel? :D
Jag behöver ju tvinna tråd och stoppa in för att det ska fungera, eller? Jag är dum i huvet när det gäller sånt här. Oavsett har jag ingen kabel och måste köpa i vilket fall som helst.
petersson
2008-09-08, 14:29
Tack för svaret. Vadå vanlig strömkabel? :D
Jag behöver ju tvinna tråd och stoppa in för att det ska fungera, eller? Jag är dum i huvet när det gäller sånt här. Oavsett har jag ingen kabel och måste köpa i vilket fall som helst.
Alltså nu ska ju du ändå köpa kabel. Men en högtalarkabel är i princip samma sak som en vanlig ström/elsladd. Bara att skala bort gummit på en elsladden så kommer du se det.
Scratch89
2008-09-09, 14:24
Oooooh, imorgon ska vi iväg o handla!
Reciever:
http://www.hifiklubben.se/produkter/hemmabio/receiver/denon_avr-1909_hemmabioreceiver_svart.htm
Centerhögtalare:
http://www.hifiklubben.se/produkter/hoegtalare/center/argon_7032_centerhoegtalare_silver.htm
Stativhögtalare:
http://www.hifiklubben.se/produkter/hoegtalare/stativsmaa/argon_7022_hoegtalare_silver.htm
Stativ (om de finns i annat än krom):
http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehoer/hoegtalare/argon_7000_golvstativ_.htm
Vad tycks/tror ni? Jag har golvhögtalare hemma; om de inte håller måttet så kommer jag köpa:
http://www.hifiklubben.se/produkter/hoegtalare/golv/argon_7012_hoegtalare_silver.htm
Det kommer bli najs oavsett, med tanke på att rummet inte är sådär jättestort.
Scratch89
2008-09-09, 14:26
Och ja just ja! När vi ändå handlar tänkte vi köpa på oss kablar, för det har vi inga vettiga. Är det någon större skillnad? Det finns kablar för 35-45 kr metern, och jag undrar om det är någon större skillnad på dem. Det bästa vore ju trådlösa högtalare, men då får vi nog sälja oss här nere på gatan. :D
Olika sladdar. Skillnad?
http://www.hifiklubben.se/produkter/kablar/hoegtalare/tara_labs_klara_ps_kabel_vit.htm
http://www.hifiklubben.se/produkter/kablar/hoegtalare/argon_5301_kabel_vit.htm
Och ja just ja! När vi ändå handlar tänkte vi köpa på oss kablar, för det har vi inga vettiga. Är det någon större skillnad? Det finns kablar för 35-45 kr metern, och jag undrar om det är någon större skillnad på dem. Det bästa vore ju trådlösa högtalare, men då får vi nog sälja oss här nere på gatan. :D
Olika sladdar. Skillnad?
http://www.hifiklubben.se/produkter/kablar/hoegtalare/tara_labs_klara_ps_kabel_vit.htm
http://www.hifiklubben.se/produkter/kablar/hoegtalare/argon_5301_kabel_vit.htm
Jag använder ett par Tara Labs-högtalarkablar, och jag ser inga problem med dem. Argon är ju Hifiklubbens egna märke, och jag har kört någon av deras signalkablar. Gick också hur bra som helst.
Så ja, Tara Labs hade jag nog kört på. Mest för att det är mer känsla än Argon (i själen :D )
Det beror på vem du frågar. Personligen anser jag att det här med kablar är ungefär som olika proteinpulver. Tillverkarna av de dyra försöker med tekniskt mumbo-jumbo och en snygg förpackning övertyga folk hur mycket bättre de är. Sedan kommer de ha sin hängivna fans som utan tvekan kommer promota dessa och säga hur bra de är.
Så länge en kabel fyller sin funktion (är tillräckligt grov och shielded om så behövs) så kommer en kabel i audio-sammanhanget påverka ljudet oerhört lite. IMHO så är det bättre att lägga dessa pengarna på att fixa till i lyssningsrummet. På samma sätt som om det är vettigare att lägga upp ett bra kost- och tränings-schema och köpa ett billigt proteinpulver än att missköta både träning och kost och sedan köpa ett superdupermegahydrolosatsulfat with Hx285Ie3-formula boombastic megahophyne proton mega mass super explode raging non alcoholic fleximulti speed carbon protein med hallonsmak.
hahavaffan
2008-09-09, 17:08
Snälla gud Scratch, köp golvarna också. Du kan inte ha dom där svinigt fula och antagligen riktigt usla Genexxa-sakerna till i övrigt så fina prylar :(
Scratch89
2008-09-09, 17:14
Tack för svaren! Det blir väl kablarna för 25 kr metern då. Orka betala för något så fult och tråkigt som kablar. :D
hahavaffan, jag ska nog köpa golvarna oavsett, men jag kommer inte göra det direkt, mest för att jag inte har alla pengar inne förrän den 25e, då får jag ut nästan 20 000. :D
EDIT: Det finns en matchande sub också, får se hur det låter först...
Denstillasittande
2008-09-09, 17:15
Uppdatera lite vad jag har köpt för något !
Onkyo TX-SR606
KEF KHT-2005.3
Panasonic TH-42PZ80
Ps3
Detta blev de i alla fall, ris eller ros?
Scratch89
2008-09-09, 17:17
Det var snyggt som fasen, men är det inte tråkigt att inte ha några golvhögtalare?
Denstillasittande
2008-09-09, 17:48
Nja, inte direkt. Kände att jag vill tjäna in lite utrymme så jag tog dessa. Går ju alltid att köpa senare om jag känner för de.
Catstyle
2008-09-09, 22:49
Hmpf.
Du pratade om ordentligt med kräm och köper ett par argon kromade stativare? :confused:
Receivern känns ordentligt overkill till högtalarna.
Scratch89
2008-09-09, 22:56
Hmpf.
Du pratade om ordentligt med kräm och köper ett par argon kromade stativare? :confused:
Receivern känns ordentligt overkill till högtalarna.
Missade du länken? http://www.hifiklubben.se/produkter/hoegtalare/golv/argon_7012_hoegtalare_silver.htm
Det blir nog något liknande, om jag inte kör på de jag har nu. Det finns ju lite större golvare också, om jag känner för det, och de kostar inte mer för det (snarare billigare).
Jag måste ju ha en så pass bra reciever om jag ska få in 3 HDMI-ingångar och ha Full HD.
Catstyle
2008-09-09, 23:07
Missade du länken? http://www.hifiklubben.se/produkter/hoegtalare/golv/argon_7012_hoegtalare_silver.htm
Det blir nog något liknande, om jag inte kör på de jag har nu. Det finns ju lite större golvare också, om jag känner för det, och de kostar inte mer för det (snarare billigare).
Jag måste ju ha en så pass bra reciever om jag ska få in 3 HDMI-ingångar och ha Full HD.
De må stå på golvet men inte är de några golvhögtalare i mitt tycke. ;)
För 5000 får du betydligt bättre högtalare än så, och betydligt snyggare!
Är generellt sett väldigt dålig pris/prestanda på "designhögtalare", inte minst på hifik.
Du får ett par Dali Concept 6 för en femhundring mindre på hifiklubben, överväg noga om det inte vore bättre.
Tycker du den typen av design är väldigt snygg så visst, kör på, men annars finns det ingen anledning att satsa på argons "silverserie".
Är generellt sett väldigt dålig pris/prestanda på "designhögtalare", inte minst på hifik.
Det finns ju Podspeakers.
Scratch89
2008-09-10, 05:04
Tur att jag har Catstyle. :D Ska kika lite extra. Jag har för mig att det var du som rekommenderade Argonserien ett par sidor längre bak i tråden.
hahavaffan
2008-09-10, 07:44
Onkyo TX-SR606
KEF KHT-2005.3
Panasonic TH-42PZ80
Ps3
Detta blev de i alla fall, ris eller ros?Fint :naughty:
Catstyle
2008-09-10, 07:54
Tur att jag har Catstyle. :D Ska kika lite extra. Jag har för mig att det var du som rekommenderade Argonserien ett par sidor längre bak i tråden.
Det gjorde jag min vän, men inte deras mesiga kromade fjollserie. :D
Här är serien: http://www.hifiklubben.se/produkter/hoegtalare/golv/argon_7240_hoegtalare_svart.htm
http://www.hifiklubben.se/produkter/hoegtalare/center/argon_7250c_centerhoegtalare_svart.htm
http://www.hifiklubben.se/produkter/hoegtalare/stativsmaa/argon_6220_hoegtalare_svart.htm
Men tänkte du lägga mer pengar än så, så har ju Hifi-klubben DALI-serien.
Det är bra, ordentliga saker. Ett klart snäpp upp från Argon.
http://www.hifiklubben.se/produkter/hoegtalare/stativsmaa/dali_concept_1_hoegtalare_koersbaer.htm
http://www.hifiklubben.se/produkter/hoegtalare/golv/dali_concept_6_hoegtalare_koersbaer.htm
http://www.hifiklubben.se/produkter/hoegtalare/center/dali_concept_ct_centerhoegtalare_koersbaer.htm
Catstyle
2008-09-10, 07:55
Det finns ju Podspeakers.
Absolut.
Därför jag skrev generellt. *kissass*
Scratch89
2008-09-10, 08:01
Dali var jäkligt fräscha! Vad jobbigt det här är. :D
Det perfekta vore att ha 7240-golvarna tillsammans med 7032-centern och 7022-högtalarna, mest för att de var snyggare. Frågan är om det är mycket sämre ljud i dessa?
Catstyle
2008-09-10, 08:07
Baselementen är typ 30% (eller nåt :P) mindre, sen är ju dess chassi allt annat än akustiskt optimerat, om vi ska uttrycka oss lite fint.
Avståndet mellan Dali och kromserien är säkerligen milslång, även om det var längesen jag var och lyssnade på argon på hifiklubben.
Ljudet blir lätt burkigt i den typen av högtalare.
Funkar säkert helt ok till dvdfilm men när det gäller finare stycken högupplöst True-HD/DTS-HD alternativt musik så släpar de efter, skulle jag tippa på.
Scratch89
2008-09-10, 08:14
Du har så rätt. Jag vill ju ha bra ljud, och inget diskret salongslobbytrams. Det blir nog 7200-paketet du länkade till i inlägget ovan, eller Dali, som du också länkade till. Jag tänkte fara förbi Hifiklubben idag (för att köpa förstärkaren först, den blir Denon), så jag kan se om de har allt inne så jag kan lyssna.
Catstyle
2008-09-10, 08:17
Bra att du kommer till insikt. :cool:
De brukar ha ordentligt med Dali/Argon-grejer inne så det är nog inget problem.
Jag var nere på Hifi-klubben i måndags och lyssnade på Dali concept 6 tillsammans med NAD C355BEE. Jag är total nybörjare på det här med ljud, men jag blev inte imponerad. Ska prova vidare lite under närmaste månaden, och köpa nån gång under hösten, så fortsätt gärna posta vad du hittar för grejer.
Scratch89
2008-09-10, 08:24
Catstyle, om du bor i närheten av Göteborg får du gärna komma och möta upp mig så vi kan smeka högtalare tillsammans. Vore trevligt.
B&W-högtalare vore också något att smälla till på, fast jag vet inte riktigt om det är värt att betala för det. Vardagsrummet är ju inte så jättestort.
Catstyle
2008-09-10, 08:27
Catstyle, om du bor i närheten av Göteborg får du gärna komma och möta upp mig så vi kan smeka högtalare tillsammans. Vore trevligt.
B&W-högtalare vore också något att smälla till på, fast jag vet inte riktigt om det är värt att betala för det. Vardagsrummet är ju inte så jättestort.
Börjar jobba 14:00 tyvärr. :)
Ja en B&W DM684 är trevliga saker, men går ju lös på nästan nio lax.
Känns lite häftigt kanske.
Scratch89
2008-09-10, 08:35
Det är egentligen inga problem, för idag ska jag bara köpa reciever och kablar. Om du har lust så får du gärna följa med när jag ska inhandla resten.
MrFit2002
2008-09-10, 08:37
Onkyo TX-SR606
KEF KHT-2005.3
Panasonic TH-42PZ80
Ps3
Detta blev de i alla fall, ris eller ros?
Du verkar ha köpt bra grejer som fått bra kritik. Vad använder du för kablar?
Framför allt får B&W:s billigare varianter (~7-20tkr) sällan särskilt schyssta recensioner. I den priskategorin skulle jag satsat på Aurum Cantus Melody M103 eller kanske Elac FS 137.
MasterChief
2008-09-10, 09:13
Framför allt får B&W:s billigare varianter (~7-20tkr) sällan särskilt schyssta recensioner. I den priskategorin skulle jag satsat på Aurum Cantus Melody M103 eller kanske Elac FS 137.
I nya Ljud&Bild får XTZ:s stativare för 6000 klart bättre betyg än B&W 805S för 22000 kronor. De skriver rakt ut att de tycker XTZ (som fått grymma recensioner överallt) är bättre.
Personligen tycker jag att B&W har bättre ryckte än vad de förtjänar (efter att ha lyssnat en hel del på dem sista tiden).
I nya Ljud&Bild får XTZ:s stativare för 6000 klart bättre betyg än B&W 805S för 22000 kronor. De skriver rakt ut att de tycker XTZ (som fått grymma recensioner överallt) är bättre.
Personligen tycker jag att B&W har bättre ryckte än vad de förtjänar (efter att ha lyssnat en hel del på dem sista tiden).
Precis. De enda B&W-högtalarna (med rimligt pris) som faktiskt klarar sig bra i tester är de billiga stativarna DM685. Min hembioanläggning (Canton GLE409-serien) låter bättre än DM684 som länkades lite ovan, dessutom är de flera tusen kronor billigare. Dock inte sagt att de är bra :)
Scratch89
2008-09-10, 17:26
Blä, min DENON AVR-1909 var tyvärr slut, så jag får den på tisdag. Tråkigt när man väl var där och skulle köpa den. :/
Jaja, det blir nog Dalihögtalarna ändå, i svart. Så jäkla snygga var de, och jag kommer att köpa allt utom golvhögtalarna nu på tisdag, troligen.
Catstyle, jag bjuder dig på pizza om du kommer hit och drar kabel och installerar. :D
Catstyle
2008-09-10, 21:12
Blä, min DENON AVR-1909 var tyvärr slut, så jag får den på tisdag. Tråkigt när man väl var där och skulle köpa den. :/
Jaja, det blir nog Dalihögtalarna ändå, i svart. Så jäkla snygga var de, och jag kommer att köpa allt utom golvhögtalarna nu på tisdag, troligen.
Catstyle, jag bjuder dig på pizza om du kommer hit och drar kabel och installerar. :D
Haha.
Trots det generösa erbjudandet måste jag nog tacka nej, dels pga av ett fullspäckat schema samt en viss rädsla för internetdates. ;) :cool:
Scratch89
2008-09-10, 21:32
Då får jag väl leka In Diana Jones själv...
Förresten så kan jag inte hitta de stativen jag vill ha på Hifi Butikens hemsida, även fast jag vet att de finns i butik. De enda jag hittar är svindyra B&W. :/
Catstyle
2008-09-10, 21:34
Vet att vissa lokala butiker kan ha saker som inte finns listade på hemsidan ibland. :)
Scratch89
2008-09-24, 22:27
Yay!
Imorgon kommer mitt högtalarpaket!
http://www.hifiklubben.se/produkter/hoegtalare/system/dali_concept_6_hoegtalarsystem_.htm
Jag är dock fortfarande tveksam om jag ska köpa fronthögtalarna, för jag är faktiskt rätt så nöjd med de jag redan har (Genexxahögtalarna). Fyra tusen extra för att serien ska passa ihop känns lite slösaktigt. Men vafan, har man pengar så har man. :D
Scratch89
2008-09-26, 08:04
Ooooooh, jag åkte och hämtade allting igår. Fick hjälp av Xealswe, tack för hjälpen, jag är evigt tacksam!
Det är väldigt, väldigt bra ljud ur golvarna. Ska sitta och pilla lite mer senare idag.
Däremot har jag inte fått surroundhögtalarna att gå igång under filmer. När jag skjöt ut testsignaler så fungerade de jättebra, men inte under film och spel. Nu vet jag att det har med recievern att göra, så det är också något jag tänkte titta vidare på.
Ooooooh, jag åkte och hämtade allting igår. Fick hjälp av Xealswe, tack för hjälpen, jag är evigt tacksam!
Det är väldigt, väldigt bra ljud ur golvarna. Ska sitta och pilla lite mer senare idag.
Däremot har jag inte fått surroundhögtalarna att gå igång under filmer. När jag skjöt ut testsignaler så fungerade de jättebra, men inte under film och spel. Nu vet jag att det har med recievern att göra, så det är också något jag tänkte titta vidare på.
Kan det vara en sån simpel sak som att du har förstärkaren inställd på 2-kanals ljud?
Granatgiraffen
2008-09-26, 12:43
Kan det vara en sån simpel sak som att du har förstärkaren inställd på 2-kanals ljud?
ELLER! Playstation 3 inställd på att skicka ut steeeereo.
Good luck sir!
http://manuals.playstation.net/document/en/ps3/current/settings/audiooutput.html
edit
Jag hade rätt!
ELLER! Playstation 3 inställd på att skicka ut steeeereo.
Good luck sir!
http://manuals.playstation.net/document/en/ps3/current/settings/audiooutput.html
edit
Jag hade rätt!
*screwy*
Han hade kanske missat ett inte
Granatgiraffen
2008-09-26, 13:30
*screwy*
Han hade kanske missat ett inte
Nej han var bara trög och insåg inte vad jag insåg på distans och utan någon som helst information. Kalla mig kunggiraffen.
Scratch89
2008-09-26, 13:35
Jag fick ställa in en grej på recievern, busenkelt! Nu kommer ljud ur alla högtalare, fast jag ska se om man kan fixa det så som JAG vill ha det. Typ, kasta en granat åt höger så ska det låta ur min högra bak/sidohögtalare, och inte ur högra fronthögtalaren. Just nu så verkar bakgrundsmusiken och andra "ljudmattor" ligga och mullra i de bakre, vilket iofs är rätt så mysigt.
EDIT: Ska titta upp det där King Giraffe!
Catstyle
2008-09-26, 20:34
Scratch köp mina Canton GLE 409 frontar istället! ;)
Denstillasittande
2008-09-26, 22:11
Trevligt att denna tråden har vaknat till liv !
Kan bara säga jag är grymt nöjd med allt, min htpc har kommit denna veckan också så nu är det ganska komplett. Skönt att man bor själv så man kan möblera hur som helst så att ljudet blir de bästa :D
Scratch89
2008-09-27, 01:37
Jag fick ställa in en grej på recievern, busenkelt! Nu kommer ljud ur alla högtalare, fast jag ska se om man kan fixa det så som JAG vill ha det. Typ, kasta en granat åt höger så ska det låta ur min högra bak/sidohögtalare, och inte ur högra fronthögtalaren. Just nu så verkar bakgrundsmusiken och andra "ljudmattor" ligga och mullra i de bakre, vilket iofs är rätt så mysigt.
EDIT: Ska titta upp det där King Giraffe!
Eh, lol! kom hit och lyssna på ljudorgasm! Koloträff värre; mela, jag och maaherra!
Eh, lol! kom hit och lyssna på ljudorgasm! Koloträff värre; mela, jag och maaherra!
Jag har en distinkt känsla att Scratch är relativt overjoyed vid denna tidpunkt ;)
Scratch89
2008-10-01, 13:03
Jag har en distinkt känsla att Scratch är relativt overjoyed vid denna tidpunkt ;)
De låter jättefint!
Hur funkar frontarna du fick av mig?
De låter jättefint!
Hur funkar frontarna du fick av mig?
Jag får dem ej att fungera! Tror det är för att min stereo inte har tillräcklig uteffekt för att driva dem. Samtidigt minns jag lite vagt att jag nog kopplade in ett par golvhögtalare för 4 år sen till samma stereo, eller om jag nu hade en separat förstärkare
Ska låna en förstärkare av en kompis och se hur det fungerar
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.