handdator

Visa fullständig version : Whats up med redovisa för arbetsförmedlingen vilka jobb man söker?

Kaboffastar
2008-08-24, 21:28
Hur funkar den skiten? jag hittar inte..

Vad händer om man ger fan i att redovisa vilka jobb man sökt senaste månaden?

Pudzianovski
2008-08-24, 21:32

Redovisa?

Du blir väl anvisad att söka jobb? Att arbetsförmedlingen i praktiken kollar upp att man faktiskt sökt anvisat jobb har jag aldrig hört.

Eller har jag missat något :)

Kaboffastar
2008-08-24, 21:34
Redovisa?

Du blir väl anvisad att söka jobb? Att arbetsförmedlingen i praktiken kollar upp att man faktiskt sökt anvisat jobb har jag aldrig hört.

Eller har jag missat något :)

Min tjej som nyss tagit studenten får lappar av arbetsförmedlingen med rubriken "JOBB JAG SÖKT DEN SENASTE JÄVLA MÅNADEN" sen ska man in och redovisa skiten var 4'e vecka eller dyl annars händer vad?

Förbannade jävla lappjävel gör mej förbannad *gah!*

Musselbank
2008-08-24, 21:34

Man blir avregistrerad helt enkelt. Tror det är ett visst antal man måste ha sökt. Man meddelar bara på telefon.

Om det inte är ändrat. edit: vilket det ju verkar vara

Kaboffastar
2008-08-24, 21:35
Man blir avregistrerad helt enkelt. Tror det är ett visst antal man måste ha sökt. Man meddelar bara på telefon.

Om det inte är ändrat. edit: vilket det ju verkar vara

Vad förlorar man på att bli avregistrerad? om man startar från 0

Kaboffastar
2008-08-24, 21:38
/ Vad tjänar man på att vara med?

Pudzianovski
2008-08-24, 21:38
Men på den lappen kan du ju skriva vad som helst. Arbetsförmedlingen har, vad jag vet/gissar, inte resurser att hinna med att kolla upp om du verkligen sökt jobbet. De ringer inte till Volvo och frågar om Kalle Andersson sökte jobb X osv. :thumbup:

Alexton
2008-08-24, 21:39
om du blir avregistrerad så får du registrera dig igen och prata med handläggare och allt det där. Och eftersom du ska söka X antal jobb per dag så blir det löjligt om du är arbetslös mer än en 1 månad eftersom du måste börja söka på jobb du absolut saknar kvalifikation för bara för att fylla din kvot.

Min vän skrev att han sökte VD jobb på ericsson och volvo och liknande.. ingen som kollade konstigt på honom när han lämnade in lappen. Så jag tror inte det har allt för stor betydelse.

Musselbank
2008-08-24, 21:39
Efter viss tid får man nåt slags bidrag tror jag :sleep:

JustinCredible
2008-08-24, 21:40
/ Vad tjänar man på att vara med?

På den tiden jag var med så gick jag med enbart för jag trodde att det bara var då man kunde söka jobb i deras databas. Sen insåg jag att man inte behövde vara inloggad för att göra det.

EDIT: Anledningen att du ska skriva vilket jobb du sökt är om du ska få a-kassa antar jag. Och på senare tid har dom ju kollat upp om man verkligen sökt jobben (vilket visade att typ ingen verkligen sökt jobben de skrivit.)

Kaboffastar
2008-08-24, 21:45
Men på den lappen kan du ju skriva vad som helst. Arbetsförmedlingen har, vad jag vet/gissar, inte resurser att hinna med att kolla upp om du verkligen sökt jobbet. De ringer inte till Volvo och frågar om Kalle Andersson sökte jobb X osv. :thumbup:

Tydligen har dom någon sorts koll i alla fall då hon får snudd på sura mejl där dom frågar vafan hon inte söker jobb för.

Musselbank
2008-08-24, 21:48
Efter viss tid får man nåt slags bidrag tror jag :sleep:

a-kassa

:em:

Kaboffastar
2008-08-24, 21:51
:em:

Man får väl ingen akassa om man inte jobbat nåt eller?

Enda man kan få från arbetsförmedlingen är väl typ 2000 spänn om man praktiserar heltid på nåt tattarställe?

Musselbank
2008-08-24, 21:54
Man får väl ingen akassa om man inte jobbat nåt eller?

Nej. Ytterst snålt. *grr*

Kaboffastar
2008-08-24, 21:59
Bra eller dåligt att ungdomar med 0 koll känner press på sig att lämna in satans lappar dom inte behöver lämna in?

Hade ni lämnat fyllt i och lämnat in dessa "jobb jag har sökt denna månad"-lapparna?

Pudzianovski
2008-08-24, 22:00
Tydligen har dom någon sorts koll i alla fall då hon får snudd på sura mejl där dom frågar vafan hon inte söker jobb för.

Hon fyller i lapparna med de jobb hon sökt och skickar in till Arbetsförmedlingen. Därefter ringer en handläggare till de arbetsplatser hon angett i pappren att hon sökt jobb hos och frågar om en viss "Anna Annson" sökt jobb hos dem ?? Det låter rätt märkligt. *screwy*

obesogen
2008-08-24, 22:03
Bra eller dåligt att ungdomar med 0 koll känner press på sig att lämna in satans lappar dom inte behöver lämna in?

Hade ni lämnat fyllt i och lämnat in dessa "jobb jag har sökt denna månad"-lapparna?

Klart det är bra. Dock fattar jag inte riktigt varför din flickvän får dom om hon precis tagit studenten. Man får ingen ersättning innan man fyllt 20.

Kaboffastar
2008-08-24, 22:04
Hon fyller i lapparna med de jobb hon sökt och skickar in till Arbetsförmedlingen. Därefter ringer en handläggare till de arbetsplatser hon angett i pappren att hon sökt jobb hos och frågar om en viss "Anna Annson" sökt jobb hos dem ?? Det låter rätt märkligt. *screwy*

Haha ja det är nästa bekymmer jag har.. det kan dom väl för fan inte göra haha.. de här är så dumt...

Pudzianovski
2008-08-24, 22:08
Haha ja det är nästa bekymmer jag har.. det kan dom väl för fan inte göra haha.. de här är så dumt...

Det var det jag menade i mina tidigare inlägg, vilket du inte verkade haja riktigt. Så nu kan du läsa mitt första och andra inlägg i tråden igen ! :thumbup:

Kaboffastar
2008-08-24, 22:11
Det var det jag menade i mina tidigare inlägg, vilket du inte verkade haja riktigt. Så nu kan du läsa mitt första inlägg i tråden igen ! :thumbup:

Jag tycker att det låter helt otroligt och dumt men det händer ju att dom kollar upp det vilket är ännu dummare och de är väl klart som fan att det inte håller i längden.. ska dom kolla upp 100.000 tals ungdomar?

Hohooooooo jag är med på vad du menar :thumbup:

JustinCredible
2008-08-24, 22:13
Som sagt så att dom har börjat kolla om man verkligen sökt jobben. Och jo jag skulle skriva det.. Varför inte liksom?

Pudzianovski
2008-08-24, 22:14
Jag tycker att det låter helt otroligt och dumt men det händer ju att dom kollar upp det vilket är ännu dummare och de är väl klart som fan att det inte håller i längden.. ska dom kolla upp 100.000 tals ungdomar?

Hohooooooo jag är med på vad du menar :thumbup:

Personalchefen på företag skulle nog bli mindre glada om arbetsförmedlingen ringde titt som tätt och frågade om vissa personer sökt jobb där. Har svårt att tänka mig att de ens får lämna ut namn bara sådär. :D

Kaboffastar
2008-08-24, 22:15
Personalchefen på företag skulle nog bli mindre glada om arbetsförmedlingen ringde titt som tätt och frågade om vissa personer sökt jobb där. Har svårt att tänka mig att de ens får lämna ut namn bara sådär. :D

Går det att göra en amatörkonstatering att det inte finns en chans i helvete att dom ringer upp företag och frågar om tex Hulda Johansson har sökt jobb där?

Edit/ Jag vill kunna lägga de här bakom mej nu :'(

pragmatist
2008-08-24, 23:06
Det är väl bara att kopiera upp en lapp med texten "Yo! Ge mig fett jobb lenn, minst 60 papp i månaden och en BMW!" och skicka till 20 arbetsgivare i veckan, så kan du ärligt säga att du varit jätteflitig med att söka jobb och du har täckning om AMS kollar.

Musselbank
2008-08-24, 23:13
Ja faktiskt!

Loke
2008-08-24, 23:52

Get used to it. Det är så arbetsförmedlingen jobbar.

Har du inte jobbat så får du inga pengar från a-kassan. Siktar du inte på socialbidrag utan istället räknar med att bo hos mamma eller något så finns det ingen anledning att ens gå till arbetsförmedlingen.

Spec^
2008-08-25, 00:40
Vad man tjänar på att va med jadu.. jag har då inga bra erfarenheter av dom ;)

Bidrag som man får av ams är alfa-kassa, för den så krävs det att du har färdig utbildning, är 20år och har varit inskriven som jobbsökande i 90dagar. 4700 ligger de bidraget på.. iaf när jag var i den sitsen efter studenten 2004 :)

Jompan
2008-08-25, 06:02
Ett alternativ är ju att hon söker jobb också, så hon har nått att skriva på lappen. ;)

Sist jag var med i arbetsförmedlingen och inte skulle ha a-kassa, så hade jag inga skyldigheter att söka jobb som var anvisade till mig, dock skulle jag höra av mig på utsatta bestämda tider och berätta hur det gått. Då frågade det också lite lätt vilka jobb jag sökt. Om hon inte är berättigad till någon a-kassa eller nån form av ersättning är det enligt mig ingen vits att vara med i arbetsförmedlingen. Att söka jobb man vill ha är rätt lätt på egen hand. :)

z_bumbi
2008-08-25, 09:34

Det är iofs så de gör, självklart inte för alla och för alla jobb men stickprov förekommer. Om man blir anvisad att söka ett jobb så är det ännu större chans att man får en uppföljning.
Ett bra system och som Jompan skrev, söker hon jobb så är det ju bara att fylla i dessa.

C.E.J.
2008-08-25, 11:32

Klart det är bra. Vadan denna ovilja att göra en motprestation för att få något? (bidrag)

NiXPhoenix
2008-08-25, 13:43
Klart det är bra. Vadan denna ovilja att göra en motprestation för att få något? (bidrag)

Vem har sagt att hans flickvän som antagligen bor hemma hos sina föräldrar har tänkt söka bidrag???

C.E.J.
2008-08-25, 15:25
Vem har sagt att hans flickvän som antagligen bor hemma hos sina föräldrar har tänkt söka bidrag???

Ville hon inte det hade det väl bara varit att skita i vad ams sagt, så tolkade jag det. Varför blir du upprörd?