Visa fullständig version : Känslig individ?
Någon som vet vad det är som gör en mer el mindre känslig för "stimulatia" och mediciner osv?
Jag brukar ofta börja dricka kaffe, men jag blir så löjligt påverkad att jag alltid slutar.. känner mig liksom nervös, blir "plockig" och inte lika avslappnad som vanligt. På någon kopp/dag liksom.. *whatever* Gillar smaken men har insett att jag inte kan dricka, mår sjukt mkt bättre utan.
Har lågt blodtryck och äter nu antibiotika som fick mig att svimma, såg sedan i bipacksedeln att det sänker ytterligare.
Ser mig inte som "vek" utan mer "robust", men vore intressant om någon vet vilka faktorer som gör en känslig/okänsligt för typ kaffe, cig, mediciner osv? *popcorn*
Olikheter i ämnesomsättning, receptorer i hjärnan etc. Känslighet för en sak betyder inte nödvändigtvis känslighet för en annan. Lågt blodtryck tycker jag dock är skilt från den "känslighet" du först tar upp; blodtrycket kan sjunka av många anledningar, t.ex. en så enkel som att man inte dricker tillräckligt. Att du reagerar negativt på en medicin som sänker blodtrycket om ditt blodtryck redan är lågt är ju inte så konstigt.
äh, det är väl nåt ärftligt bara. Mamma är likadan å jag tyckte hon var så fånig när jag var liten. Nu är det väl min tur att va fånig, men äter inte medicin annars å det är väl bara att strunta i kaffet så är det lugnt.
Ok, fånig kan man väl va ändå kanske..:notme:
Eddie Vedder
2008-08-24, 17:06
Den här tråden handlar om ungefär samma sak:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=117483
Den här tråden handlar om ungefär samma sak:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=117483
Tack! Fast inga svar kom ur den direkt.. Men hursomhelst har jag igen, för femtielfte gången bestämt mig att skippa kaffe helt. Mår bäst "au naturel".. :)
Lellan:
Lobotomering är en erkänt bra metod för att få folk på
ett stablit och jämnt humör, men det har visst vissa bieffekter........
Tack! Fast inga svar kom ur den direkt..
Vad menar du med "svar"? Vill du ha ett svar med specifika receptortyper, verkningsmekanismer etc. för specifika substanser (t.ex. koffein) finns hela PubMed att söka på, varsågod.
Vad menar du med "svar"? Vill du ha ett svar med specifika receptortyper, verkningsmekanismer etc. för specifika substanser (t.ex. koffein) finns hela PubMed att söka på, varsågod.
Nja, u tell me? Tänker på fysiologiska förklaringar på vilka variabler som påverkar hur känslig man är; kan det vara ålder, kön och/el fysiska skillnader i storlek och funktion på lever etc, transmittorsubstanser - som sagt, jag vet inte exakt vad det är som är inblandat i känsligheten..? Kanske även personlighet, temperament - tja.. liksom... VAD gör en känslig/okänslig inför tex koffeinintag/brist och sådant..?
(men vad jag ska med den vetskapen till har jag ingen som helst aning.. :D Ingen kan väl ana att jag har sjuuukt tråkigt på jobbet idag iaf.. )
Nja, u tell me? Tänker på fysiologiska förklaringar på vilka variabler som påverkar hur känslig man är; kan det vara ålder, kön och/el fysiska skillnader i storlek och funktion på lever etc, transmittorsubstanser - som sagt, jag vet inte exakt vad det är som är inblandat i känsligheten..? Kanske även personlighet, temperament - tja.. liksom... VAD gör en känslig/okänslig inför tex koffeinintag/brist och sådant..?
(men vad jag ska med den vetskapen till har jag ingen som helst aning.. :D Ingen kan väl ana att jag har sjuuukt tråkigt på jobbet idag iaf.. )
Nå, då har du ju tid att leta själv också. Det finns inte ett univsersalsvar om man skall vara mer specifik än i de svar du redan fått i den här tråden och den andra.
Nå, då har du ju tid att leta själv också. Det finns inte ett univsersalsvar om man skall vara mer specifik än i de svar du redan fått i den här tråden och den andra.
Njaa, alltså jag är rätt bekväm av mig och tänkte att någon kanske satt på svaret så slapp jag leta..
Jag må vara kunskapstörstig, men endast om den serveras på silverfat med sugrör.. ;)
Du råkar inte skölja ner dina piller med vin? Det gör att jag svimmar ibland.
Du råkar inte skölja ner dina piller med vin? Det gör att jag svimmar ibland.
Nix, vinar alltför sällan. En flarra rött i utslaget på juli, ½ glas vitt i augusti. Inga piller inblandade.
Om du svimmar av kombon bör du nog dela upp intagen.
Jag blir helt flippad om jag dricker kaffe :D
Nästan like hög på något sätt. Jag blir väldigt flummig och jag pratar för mycket.
Nitrometan
2008-08-25, 09:53
Jag blir helt flippad om jag dricker kaffe :D
Nästan like hög på något sätt. Jag blir väldigt flummig och jag pratar för mycket.
Till skillnad från annars? :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.