handdator

Visa fullständig version : Kvarg, hur mycket?

jimbodiny
2008-08-23, 22:06
Tja, hade tänkt att inhandla ett par Kesella/kvarg imorgon. Dessa går i 500grams-förpackningar och de innehåller runt 50-60 gram protein i dem. Kan jag ta 1 förpackning per kväll, eller bör jag halvera dosen (250gr)? Och om jag bör halvera - varför då?

MVH,
jimbodiny

Ryska_raketen
2008-08-23, 22:12
Hur mycket gram protein vill du ha i dig ?

Mega_man1000
2008-08-23, 22:56
det beror väl på hur ditt protein intag ser ut i övrigt på dagen?

jimbodiny
2008-08-24, 12:38
Försöker åtminstone få i mig 2g protein/kg
Väger 79-80kg, läst någonstans att man bör få i sig 2g/kg?
Andra intag är isf en whey80 efter träning och husmanskost i princip.

Dan S
2008-08-24, 13:05
Om du äter tillräckligt med MAT! inte whey-80 så får du i dig 2g/kg hur lätt som helst. Du ska ligga på kcal+ inte bara äta protein för att få muskler.

jimbodiny
2008-08-24, 13:34
Om du äter tillräckligt med MAT! inte whey-80 så får du i dig 2g/kg hur lätt som helst. Du ska ligga på kcal+ inte bara äta protein för att få muskler.

Klart man ska ligga på kcal+, det försöker jag göra. :) Vill utöver det försöka få i mig tillräckligt med protein också. Då är det väl inte dåligt att äta kvarg också? Jag äter ju kvargen på kvällen isf för att det är långsamma proteiner.

Eddie Vedder
2008-08-24, 13:37
Nej kvarg är inget dåligt, det är långt ifrån nödvändigt men defintivit ett okej mellanmål. Hur pass mycket av burken du väljer att äta avgör du ju helt själv. Vad vill du?

King Grub
2008-08-24, 13:38
Räkna in energin och proteinet i ditt dagliga intag som vilket annan källa som helst, så kan du också äta och portionera det hur du vill.

jimbodiny
2008-08-24, 13:40
Nej kvarg är inget dåligt, det är långt ifrån nödvändigt men defintivit ett okej mellanmål. Hur pass mycket av burken du väljer att äta avgör du ju helt själv. Vad vill du?

Om jag äter det på kvällen, innan jag lägger mig, är det okej att få i sig hela burken (500gr, varav 50-60g protte). Vill isf äta hela burken, hur ligger det till med överskott av protein, hur mycket klarar kroppen att ta upp etc. Den biten jag är okunnig på.

King Grub
2008-08-24, 13:43
är det okej att få i sig hela burken

Ja. Hade det varit vassle hade det nog varit mer begränsat upptag, men kasein bör inte vara några problem.

Sniggel
2008-08-25, 22:17
Ett litet råd bara:
Kvarg kan bli väldigt tråkgit att äta i längden om man inte gör något med det. Själv tycker jag att man åtminstone måste blanda 500g kvarg med 1 banan, helst 2. Sen är 500g kvarg mycket att äta speciellt om man gör en drink utav det (vilket jag rekommenderar).
Här är ett standardrecept jag burkar använda som jag modifierar lite då och då:
250g kvarg
1 banan
30g havregryn
vatten i tillräcklig mängd för att det ska kunna "rinna" öht
mixa...
Man kan även lägga in andra ingredienser om man vill ha till mera smak av något, eller så kan man ha den som den är ifall man inte vill ha i sig så mycket mer än själva kvargen.

jimbodiny
2008-08-26, 13:02
Ett litet råd bara:
Kvarg kan bli väldigt tråkgit att äta i längden om man inte gör något med det. Själv tycker jag att man åtminstone måste blanda 500g kvarg med 1 banan, helst 2. Sen är 500g kvarg mycket att äta speciellt om man gör en drink utav det (vilket jag rekommenderar).
Här är ett standardrecept jag burkar använda som jag modifierar lite då och då:
250g kvarg
1 banan
30g havregryn
vatten i tillräcklig mängd för att det ska kunna "rinna" öht
mixa...
Man kan även lägga in andra ingredienser om man vill ha till mera smak av något, eller så kan man ha den som den är ifall man inte vill ha i sig så mycket mer än själva kvargen.

Ja, kan tro att det kan bli lite enformigt i slutändan. Värt att testa iaf. :)
Tackar för tipset. :hbang:

Kischen
2008-08-26, 13:09
Ja, kan tro att det kan bli lite enformigt i slutändan. Värt att testa iaf. :)
Tackar för tipset. :hbang:

Willys har en sockerfri smultronsaft som jag blandar med nu, den är bra skit;)

AmericanDragon
2008-08-26, 13:59
hur ligger det till med överskott av protein, hur mycket klarar kroppen att ta upp etc. Den biten jag är okunnig på.

Överkonsumtion av protein innebär nedsatta testoseron-nivåer. Om det är fel så rätta mig gärna :)

melchiorsen
2009-10-02, 00:39
Överkonsumtion av protein innebär nedsatta testoseron-nivåer. Om det är fel så rätta mig gärna :)

Låter som en skröna, men jag har inte hört motsatsen så ordet är väl fortfarande fritt :P

Eddie Vedder
2009-10-02, 05:07
Låter som en skröna, men jag har inte hört motsatsen så ordet är väl fortfarande fritt :P

Om du söker så hittar du referenser i massor av trådar.

King Grub
2009-10-02, 09:18
Och sänkta nivåer av testosteron i blodet kan vara positivt för muskeluppbyggnaden, inte tvärtom.

AmericanDragon
2009-10-30, 15:06
Och sänkta nivåer av testosteron i blodet kan vara positivt för muskeluppbyggnaden, inte tvärtom.

Jaså? Det visste jag inte. Intressant! :)

morc
2009-10-30, 19:49
Bra bump! Hade inte jag heller en aning om.