handdator

Visa fullständig version : Att avla fram en supermänniska..

Jaws
2008-08-23, 19:48
Om vi har 10 vuxna män där var och en dominerar inom sitt område, t.ex atletisk toppform, hög intelligens osv. Skulle man då rent hypotetiskt kunna avla fram en supermänniska med supergener?

Jaws
2008-08-23, 19:51
Jag kanske glömde några meningar i mittpartiet. Jag menar om vardera person donerar sperma och som man sedan på något sätt blandar till en härlig saggröra. Vem den lyckliga kvinnan blir kan ju också diskuteras, borde det finnas några krav på henne också kanske?

Exhale_
2008-08-23, 19:52
Kineserna behövde ju bara två duktiga och långa basketspelare för att avla fram Yao Ming som sedan drillades till att bli en världsspelare i NBA. :P

tp_88
Det är ju fortfarande bara en man som kommer föra vidare sina anlag, om det inte är en superkvinna(tm) vars ägg kan befruktas av 10 olika spermier...

stargate
Einstein, Carl Lewis, Rocco Siffredi osv...

Hm ja det borde väl gå?

AJO
Efter många generationer hade man kunnat få fram en supermänniska. De 10 männens barn kan få egenskaper från deras farfarsfar som kanek inte var atletisk.

Precis som man har avlat fram många hundraser från vargen skulle man även kunna göra det med människan. Detta är fakta. Men tanken på att göra det är inte politiskt korrekt.

Ironbabe
2008-08-23, 19:53
Jag kanske glömde några meningar i mittpartiet. Jag menar om vardera person donerar sperma och som man sedan på något sätt blandar till en härlig saggröra. Vem den lyckliga kvinnan blir kan ju också diskuteras, borde det finnas några krav på henne också kanske?
Ja det borde det väl eftersom fostret ärver 50-50 från sina föräldrar

AJO
2008-08-23, 19:54

Det är bara en spermie för varje barn som föds. Alltså skulle en av männen föra sina gener vidare.

von huff
2008-08-23, 19:54
Har man inte i en längre tid kunnat "beställa" barn med vissa egenskaper?

Cilia
2008-08-23, 19:55
borde det finnas några krav på henne också kanske?
alla kvinnor är ju perfekta per definition.

Jaws
2008-08-23, 20:02
Forskningen går väl framåt, det borde ju vara möjligt att kvinnans ägg kan ta del av varje specifik sperma. Ett superägg som tp sa. Hur gjorde dom i twins för att avla fram arnold?

AJO
2008-08-23, 20:03
Forskningen går väl framåt, det borde ju vara möjligt att kvinnans ägg kan ta del av varje specifik sperma. Ett superägg som tp sa. Hur gjorde dom i twins för att avla fram arnold?

Jaha, det är en skämttråd :)

Hälften av generna kommer från modern och hälften från fadern. Det kan inte komma 1/11 del från 11 olika personer

tp_88
2008-08-23, 20:08
Alltså, jag skojade om superkvinnan, om det inte framgick. :D

Solros
2008-08-23, 20:23
Risken är ju dock att kvinnan föder en dotter...

Jaws
2008-08-23, 20:26
Risken är ju dock att kvinnan föder en dotter...

Ja, men då försöker man igen ju.

C.E.J.
2008-08-23, 20:29
Vem den lyckliga kvinnan blir kan ju också diskuteras, borde det finnas några krav på henne också kanske?

Ja naturligtvis, tror du en människas egenskaper kommer enbart från vad hon ärvt av pappan?

maaherra
2008-08-23, 20:30
Det underlättar helt klart ifall man kan komponera ett artificiellt ägg och få det att växa utanför kvinnokroppen, då kan vi börja prata experiment.

AJO
2008-08-23, 20:35
Det underlättar helt klart ifall man kan komponera ett artificiellt ägg och få det att växa utanför kvinnokroppen, då kan vi börja prata experiment.

Inom en framtid, när vi vet exakt hur alla gener fungerar. Kommer man säkert kunna skräddarsy en människa med exakthet. Sen påverkar ju miljön man lever i också..

maaherra
2008-08-23, 20:44
Inom en framtid, när vi vet exakt hur alla gener fungerar. Kommer man säkert kunna skräddarsy en människa med exakthet. Sen påverkar ju miljön man lever i också..

Säg till när det är aktuellt så jag vet när det blir dags för tillökning i familjen.

AJO
2008-08-23, 20:47
Säg till när det är aktuellt så jag vet när det blir dags för tillökning i familjen.

Kan nog dröja ganska länge ;)

Vill du inte att dina barn ska få dina gener eller?

maaherra
2008-08-23, 20:54
Kan nog dröja ganska länge ;)

Vill du inte att dina barn ska få dina gener eller?

Mina? Nej, aldrig. Dom ska ju bli bra på sport.

Emil_Larsson
2008-08-23, 21:50
Mina? Nej, aldrig. Dom ska ju bli bra på sport.

:laugh: :laugh:

ErikWrestlingFreaket
2008-08-24, 21:51
Ja det är möjligt. Dock är det inte så många förutom Himmler som har velat.