handdator

Visa fullständig version : Boeuf Bourguignon

bear.flowertwig
2008-08-23, 19:39
Vill slå ett slag för långkok i gryta. Perfekt på helgen. Ljuvliga dofter och vansinnigt gott. Det här är en favorit jag brukar göra:

http://www5.arla.se/Images/RecipeImages_270/19089.jpg

Ingredienser
4 port
600 g benfritt nötkött, högrev eller bog
smör-&rapsolja
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 1/2 msk vetemjöl
1 msk tomatpuré
3 lagerblad
1 tsk timjan
2 dl rödvin
2 1/2 dl köttbuljong
100 g rökt sidfläsk
8 steklökar
2 vitlöksklyftor
200 g färska champinjoner
Gör så här
Skär köttet i bitar. Bryn köttet runt om i smör-&rapsolja i en stekpanna. Lägg över det i en gryta. Krydda med salt och peppar. Rör i mjöl, tomatpuré, lagerblad och timjan. Häll på vin och buljong. Låt grytan koka under lock ca 1 1/2 tim. Strimla fläsket. Skala och dela ev lökarna. Skala och hacka vitlöken. Dela ev svampen. Stek fläsk, lök, vitlök och svamp i smör-&rapsolja i stekpannan. Lägg ner det i grytan och låt allt koka ytterligare ca 10 min. Strö gärna över hackad persilja och servera med kokt potatis.

Den blir ännu godare om den får "stå till sig" nån dag extra :thumbup:
Och ni som inte har åldern inne får väl be mamma köpa ut rödvin :D (och snåla inte, dyrare vin = godare gryta. dessutom är det perfekt att dricka upp överblivet under tiden man lagar den)

Eddie Vedder
2008-08-23, 19:43
Är det inte bättre att du postar dina recept i recepttrådar som alla andra?

Cilia
2008-08-23, 19:45
Nej, en tråd per rätt. Förstår hur många trådar vi kommer ha här.

för övrigt så innehöll den här iaf ett recept och jag älskar grytor. Särskilt långkok gärna äta det dagen efter. Kanongott.

MyungChul
2008-08-23, 19:51
Saknas persilja i grundkoket tycker jag. Och behövs ju knappast redas av om man gör ett långkok.

AFanatic
2008-08-23, 19:54
för övrigt så innehöll den här iaf ett recept och jag älskar grytor. Särskilt långkok gärna äta det dagen efter. Kanongott.

+1

Det är nog dags för ett långkok igen. :thumbup:

bear.flowertwig
2008-08-23, 20:26

Öhh, jaha... Har missat att det är så man måste göra numera. Det låter inte som någon vidare bra lösning.

Med tanke på att avdelningen heter "Matlagning & recept" ska den väl i konsekvensens namn bara innehålla två trådar då, en för matlagning och en för recept?

Eddie Vedder
2008-08-23, 20:32
Öhh, jaha... Har missat att det är så man måste göra numera. Det låter inte som någon vidare bra lösning.

Nej det finns inget måste, jag menade inte så. Jag frågade ju dig. Dina recept är goda men jag undrade bara varför du tyckte de gjorde sig bättre i en egen tråd när alla andra lägger in sina recept i samlingstrådarna för recept.

Det lär ganska snabbt bli sjukt mycket trådar om varenda måltid får en egen. Men jag kommer definitivt inte plocka bort den eller så.

Cilia
2008-08-23, 20:47
Det finns ju gränsdragningar. Har man ett recept man vill dela med sig av och kanske ha synpunkter på tycker jag den förtjänar en egen tråd. Den är tycker jag ev kan vara det. Kanske skulle den heta grytor istället.

Men att bara posta en bild på en rätt tycker jag ska in i dom fascistiska trådarna.

King Grub
2008-08-23, 21:01
Har missat att det är så man måste göra numera.

Det behöver man inte.

Det här är Stålmannens favoriträtt, förresten. http://bestsmileys.com/thumbs/5.gif