Visa fullständig version : Träna sig ur långvarig förkylning?
Situation: Befinner mig i Australien, har varit förkyld i över en månad, styrkan på förkylningen fluktuerar (stark ibland, ibland inte, feber för några nätter sedan, ont i halsen ibland, alltid snuvig, ibland hosta),vill inte gå till doktorn för jag orkar inte med allt försäkringspappersarbete som jag antar kommer att behövas (CSN utlandsstudieförsäkring).
Så jag vänder mig till Kolos visdomsbrunn:
Hur kan jag bli av med skiten, och tror ni att det går att träna sig ur den? Alltså börja köra "hardcore" igen, dvs 3 ggr gym, 5 ggr cardio i veckan (inte särskilt hardcore egentligen, men gymmet är stängt på helger). Någon annan som varit med om en så långvarig förkylning, och kan något om sånt (i.e. kan det vara något annat?)? Andra tips?
Tack på förhand
Daniiiel
2008-08-22, 04:46
Om du vill dö så låter det väl bra, om du har infektion i kroppen vill du nog helst undvika träning.
Patriarch K
2008-08-22, 07:59
Prova att ta dig en liten joggingrunda och se vad som händer. Själv vart jag sjuk i 1½ månad i våras och efter min lilla runda blev jag frisk, fast jag tror nog inte det berodde på att jag sprang direkt.
När jag varit förkyld länge (då har jag iofs inte haft feber) har jag till slut tröttnat och börjat träna igen. Då har det självklart rört sig om mycket lätt konditionsträning och bara några få pass per vecka. Har inte kört styrketräning förkyld.
Vet att det inte är det klokaste men det har oftast fungerat med lätt träning för att bli av med förkylningen.
Ersätta lathet med dumhet. Bra där!
Ersätta lathet med dumhet. Bra där!
Shove it. Det är därför jag frågar.
Det skumma är ju att medans man tränar brukar man ju alltid må lite bättre, men när passet är slut går det tillbaka till som det var förr, eller ibland värre. Jag är bara förvånad över att ha varit sjuk såhär länge, har nog som mest varit sjuk i strax över ett par veckor förut.
Om du vill dö så låter det väl bra, om du har infektion i kroppen vill du nog helst undvika träning.
Sanning, tyvärr. Låt det ta sin tid, suttit med halsont i snart fyra veckor själv som nu äntligen börjar gå över.
Jag har tränat mig ur förkylning. Aldrig med halsont eller feber.
Men trötthet, hosta och snorighet har för mig alltid blivit bättre.
Scratch89
2008-08-22, 10:20
Det är inte klimatet som spelar roll, då? Jag har ett par vänner som precis åkt till Australien, och de trodde också att de bliit sjuka, men de klarade inte av värmen och luftkonditioneringen. De går alltid omkring snuviga och har ont i halsen, men de är inte sjuka för det. Om du nu haft feber så kan du iofs vara sjuk, men du kan lika gärna vara varm för att det är hundra grader varmt i Australien. ;)
Gå till läkaren och kolla upp oavsett, att vara förkyld i över en månad låter inte sunt.
Larsson85
2008-08-22, 10:26
När jag varit förkyld länge (då har jag iofs inte haft feber) har jag till slut tröttnat och börjat träna igen. Då har det självklart rört sig om mycket lätt konditionsträning och bara några få pass per vecka. Har inte kört styrketräning förkyld.
Vet att det inte är det klokaste men det har oftast fungerat med lätt träning för att bli av med förkylningen.
Borde inte styrketräning vara mildare? Det är ju inte pulshöjande på samma sätt som cardio.
hahavaffan
2008-08-22, 10:27
Har du inte ett Medicare card? Det hade jag när jag var där och reste iaf, så du LÄR ha det. Med det är det bara att gå till läkaren, visa ditt kort och legitimation, så får du fan bättre, snabbre och billigare sjukvård än i Sverige.
Jag har ont i halsen för det mesta. Läkaren trodde att det beror på känsliga/torra slemhinnor. Det individuella rådet till mig var att jag kunde träna så länge jag inte hade andra och värre förkylningssymtom.
Kan tillägga att jag har astma och det innebär ju att man har en kronisk inflammation i luftrören.
Carolinew
2008-08-22, 10:42
I know that feeling. Det minsta mina förkylningar behöver för att gå över är 3 veckor. Vanligtvis 4-5 veckor, som längst två månader. Detta händer flera gånger om året... Försöker vila mig ur det så gott det går även om det såklart förstör ens träning en hel del. Men jag tror knappast att träningen gör någon nytta när man är sjuk heller så egentligen kan man lika gärna låta bli och slippa risken för att något allvarligare inträffar, t.ex. hjärtmuskelinflammation.
Det är inte klimatet som spelar roll, då? Jag har ett par vänner som precis åkt till Australien, och de trodde också att de bliit sjuka, men de klarade inte av värmen och luftkonditioneringen. De går alltid omkring snuviga och har ont i halsen, men de är inte sjuka för det. Om du nu haft feber så kan du iofs vara sjuk, men du kan lika gärna vara varm för att det är hundra grader varmt i Australien. ;)
Jag är i södra Australien, och det är vinter, vilket betyder att det är ungefär som svensk höst... Suxxar daze.
Har du inte ett Medicare card? Det hade jag när jag var där och reste iaf, så du LÄR ha det. Med det är det bara att gå till läkaren, visa ditt kort och legitimation, så får du fan bättre, snabbre och billigare sjukvård än i Sverige.
Nope, eftersom jag har CSNs försäkring... Men jag kanske borde ta och kolla vad jag kan göra med den...
Sanning, tyvärr. Låt det ta sin tid, suttit med halsont i snart fyra veckor själv som nu äntligen börjar gå över.
Vi sitter i samma båt. Tar du ena paddeln?
hahavaffan
2008-08-22, 11:56
Jag är i södra Australien, och det är vinter, vilket betyder att det är ungefär som svensk höst... Suxxar daze.
Nope, eftersom jag har CSNs försäkring... Men jag kanske borde ta och kolla vad jag kan göra med den...Ja men ett sånt kort ska du ändå ha. Vi hade försäkring, men i själva resepaketet ingick detta kortet. Man går till ett Medicare-centre och fixar det.
Ja men ett sånt kort ska du ändå ha. Vi hade försäkring, men i själva resepaketet ingick detta kortet. Man går till ett Medicare-centre och fixar det.
Pluggade du här (i.e. hade du CSNs försäkring)? Vad jag har just nu är ett "CSN Student's Safety Card", som är gjort i papper...
*gah!*Nej, nej, man ska ABSOLUT inte göra något som höjer puls och andningsfrekvens, tvätom, vila är vad som gäller. Alldeles för många har drabbats av allvarliga konsekvenser när dom "tränat" för tidigt vid förkylningar, en typisk och mycket allvarlig effekt är hjärtmuskelinflammation som inte sällan leder till döden, ibland mycket senare i livsskedet då man inte tidigare noterat denna defekt. Så VILA, det är grejen. Ni som tror att det är det som gjort att förkylningen förvann har helt fel, det finns ingen medicins möjlighet, så sluta med det.
Okeej, men förhoppningsvis är Bahir frisk nu, så här två år efter det hela. Men annars är det ju en generellt viktig lärdom, visst :)
Jag har också försökt "Träna mig urförskylning" genom att träna sakta men säkert o sånt men det har blivit värre och det har resulterat i astma för min del.
Kom inte o säg motsatsen eller påstå annat, för jag vet ad jag gått igenom och det var jobbigt.
Så låt BLI att anstränga dig.
okeej, men förhoppningsvis är bahir frisk nu, så här två år efter det hela.
:p
Att träna sig ur en förkylning är en ren myt. De som tror sig tränat bort en förkylning har helt enkelt haft tur och börjat träna när kroppen redan tagit hand om viruset.
*gah!*Nej, nej, man ska ABSOLUT inte göra något som höjer puls och andningsfrekvens, tvätom, vila är vad som gäller. Alldeles för många har drabbats av allvarliga konsekvenser när dom "tränat" för tidigt vid förkylningar, en typisk och mycket allvarlig effekt är hjärtmuskelinflammation som inte sällan leder till döden, ibland mycket senare i livsskedet då man inte tidigare noterat denna defekt. Så VILA, det är grejen. Ni som tror att det är det som gjort att förkylningen förvann har helt fel, det finns ingen medicins möjlighet, så sluta med det.
Fan, man hoppas ju att Bahir hann läsa detta. Time Paradox?
Kunde du inte sagt det lite tidigare, och med färre stavfel? I brist på bättre vetande gick jag nämligen till gymmet och körde ett set knäböj. Två år senare har jag ännu inte återhämtat mig - jag fick flygas i ambulanshelikopter hem till Sverige och bor nu i en specialanpassad kuvös. Hjärtmuskelinflammation? Det blev värre än så, grabben. Jag tvingades undergå en hjärttransplantation, och som följd av att donatorn var ett nervöst, steriodmissbrukande vrak med konstant högt blodtryck är min penis erigerad dygnet runt. Dessutom har jag fortfarande träningsvärk i benen.
Lär er av mina misstag, barn; träna aldrig när ni är sjuka.
Amen palla stanna hemma för man är lite täpp i nästan.
Isf så borde jag inte ha tränat de senaste halvåret.
med konstant högt blodtryck är min penis erigerad dygnet runt.
Så... ledig ikväll?
Så... ledig ikväll?
Tyvärr, jag får inte ta emot besök i kuvösen.
Stabildagsform
2010-08-28, 19:31
Om du känner dig pigg och mår bra så kan du ju börja lätt, men om du har ont i halsen och feber så bör du ju stå över tills vidare. Drick C-vitamin det är bra ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.