Visa fullständig version : Mitt matschema inför hösten [fixar aldrig detta]
Black Star Abyss
2008-08-21, 22:53
Trots rubrikens skämtsamma negativitet så SKA detta gå, det har jag gett mig fan på. Jag äter så klart också frukt och grönt varje dag men detta var ett schema för att räkna kalorier så jag räknar inte in sådant. Om ingen har några invändningar om att detta ser dåligt ut så kommer jag köra på detta under hösten. Det är anpassat efter min ekonomi så därför blir det upprepningar osv. Ska starta en journal när det är dags för att visa om det blir någon framgång.
Ålder: 22
Längd: 182cm
Vikt: 70kg
MÅN
Gröt (dl havregryn) + 2 ägg. ~450kcal
200g ris + 200g köttfärs. ~1000kcal
Träning
Gainer. ~450kcal
200g pasta + 200g köttfärs. ~1000kcal
100g cashewnötter. ~568kcal
3400kcal
TIS
200 g Pasta med pastasås. ~700kcal
Träning
Gainer. ~450kcal
200g pasta. ~700kcal
Thaiboxning
1kg ärtsoppa. ~1000kcal
3868kcal
ONS
200 g Pasta med olja och vitlök. ~700kcal
Träning
Gainer. ~450kcal
Blodpudding 400g +sylt. 704kcal+
200g cashewnötter. ~1136kcal
3440kcal
TOR
200g ris + 200g kyckling. ~900kcal
Träning
Gainer. ~450kcal
200 g Pasta med olja och vitlök. ~700kcal
Thaiboxning
200g ris + 200g kyckling. ~900kcal
3400kcal
FRE
200g pasta + 1 burk tonfisk. ~800kcal
Träning
Gainer. ~450kcal
200g pasta + 1 burk tonfisk. ~800kcal
200g cashewnötter. ~1136kcal
3636kcal
LÖR
200g ris + 200g köttfärs. ~1000kcal
200g pasta + 200g köttfärs. ~1000kcal
3018kcal
SÖN
200 g Pasta med pastasås. ~700kcal
Thaiboxning
Gainer. ~450kcal
1kg ärtsoppa. ~1000kcal
3168kcal
Scratch89
2008-08-21, 22:59
Du måste ha bra ekonomi, om du kan äta så pass mycket nötter och kött som du gör. Du kan få en betydligt bättre och billigare kost. Är det inte så att du bara är för lat för att anstränga och variera dig?
Black Star Abyss
2008-08-21, 23:02
Du måste ha bra ekonomi, om du kan äta så pass mycket nötter och kött som du gör. Du kan få en betydligt bättre och billigare kost. Är det inte så att du bara är för lat för att anstränga och variera dig?
Lustigkurre. :P 500g nötter=50kr. 400g köttfärs 34kr. Har funderat på sojabönsbiffar och sånt där men ska prova först och se hur besvärligt det är att göra. Jag räknar med att maten ska gå på under 2000kr/månad, men har inte suttit och detaljkalkylerat ännu... så vågar inte säga helt säkert. Men vad har du för förslag då?
Scratch89
2008-08-21, 23:08
Jag äter betydligt roligare än dig och jag hamnar också under 2000 kr i månaden. :)
Kosten i sig är väl inte helt kass, men du äter väldigt lite frukt och grönsaker. Om du byter ut köttkällan till en billigare, typ kyckling för 50 kr kilot eller kokar ihop lite bönblandningar, har du råd att fylla hela kylskåpet med frysta grönsaker. Gott, billigt, mättande och vldigt bra på att göra grytor med. Potatis och morötter är stapelvara här hemma (fast inte nu under sommaren, det är för varmt) och på hösten kostar det inte över 10 kr kilot.
Varför så mycket cashewnötter? Lägg till lite fet fisk istället, det behöver inte vara avancerat. Antingen en ugnsstekt lax (lägg fisken på en plåt i ugnen och vänta 20 minuter) eller konserverad firre i form av makrill i tomatsås, är utmärkta alternativ.
Black Star Abyss
2008-08-21, 23:13
Jag äter betydligt roligare än dig och jag hamnar också under 2000 kr i månaden.
Kosten i sig är väl inte helt kass, men du äter väldigt lite frukt och grönsaker. Om du byter ut köttkällan till en billigare, typ kyckling för 50 kr kilot eller kokar ihop lite bönblandningar, har du råd att fylla hela kylskåpet med frysta grönsaker. Gott, billigt, mättande och vldigt bra på att göra grytor med. Potatis och morötter är stapelvara här hemma (fast inte nu under sommaren, det är för varmt) och på hösten kostar det inte över 10 kr kilot.
Varför så mycket cashewnötter? Lägg till lite fet fisk istället, det behöver inte vara avancerat. Antingen en ugnsstekt lax (lägg fisken på en plåt i ugnen och vänta 20 minuter) eller konserverad firre i form av makrill i tomatsås, är utmärkta alternativ.
Räcker det inte med 4 frukter om dagen och massa broccolig eller spenat till middagen (ärlig fråga)? Nötter? För att det är billigt, energirikt och proteinrikt. Lax åt jag ju förut varje vecka men det är svindyrt och har inte råd att äta 200g av det i varje måltid. Potatis åt jag mycket av förut men det är ju inga kalorier, jag uppmanades ju t.o.m. i en annan tråd att ersätta potatisen med ris och pasta. Makrill vet jag inte vad det kostar men har fått intrycket att det är dyrt. Gott är det iaf. :)
Scratch89
2008-08-21, 23:16
Cashewnötter kostar runt hundringen per kilo. Billigt?
Makrill får du ett trepack för en tjuga, så kilopriset för det blir runt 70 kr. Dyrt?
Lax kan man få billigt om man köper den fryst och på kampanjer. Jag tryckte in en 1,5 kilos lax i mitt frysfack igår, den gav jag 50 kr för. :D
Jag såg nu att du skrivit att du inte hade med frukt och grönt i beräkningarna, sorry.
Black Star Abyss
2008-08-21, 23:19
Okejdå, nötter är enkelt i förhållande till dess pris. Vet inte vad annat man kan stoppa i sig utan tillagning på kvällen när man är trött. Jag ska kika lite vad det finns på stormarknaden där jag handlar och se om det går att spara lite pengar. Makrillen blir nog given. Makrill på smörgåsen is the shit! :)
Scratch89
2008-08-21, 23:22
På kvällen fungerar mackor. Billigt bröd finns det lite överallt. Willys och Lidl har snuskigt billigt bröd, men favoriten är nog rostat bröd med marmelad, ost och skinka som avnjutes med ett stort glas oboy. *cupid*
Bor du i Göteborg kan du hänga med mig o handla. Jag är grym på att handla bra mat till ett bra pris. :)
Gymfjollan
2008-08-21, 23:22
krossade linfrön , är inte det ganska proteinrikt ?
Scratch89
2008-08-21, 23:28
Krossade linfrön bör undvikas.
Linfrö innehåller emellertid höga halter av vätecyanidproducerande glykosider, vilket innebär en potentiell hälsorisk, om intaget är för stort. Vätecyanid är ett gift som kan ge allvarliga allmänsymptom. Symptomen beror på att cyanid förhindrar syre att utnyttjas av kroppens vävnader.
En person som tuggade 10 matskedar linfrö varje dag fick vaga neurologiska symtom, som troligen berodde på cyanidexponeringen. Intaget av linfrö bör begränsas till den traditionella doseringen 1-2 matskedar dagligen. Detta medför inte någon förgiftningsrisk. Hela frön bör användas eftersom de ger upphov till mindre mängder cyanid än krossade.
Är det farligt med linfrö?
Linfrö innehåller höga halter av cyanogena glykosider. Dessa ämnen kan brytas ner, vilket leder till att vätecyanid frigörs. Vätecyanid är ett gift som kan ge allvarliga allmänsymptom. Symptomen beror på att cyanid förhindrar syre att utnyttjas av kroppens vävnader. Risk för förgiftning kan uppstå vid intag av mer än 100 gram linfrö (ca 10 matskedar dagligen) per dag. Enligt en expertgrupp inom Europarådet kan ett temporärt maximalt dagligt intag (TMDI) för vätecyanid fastställas till 0,023 mg/kg kroppsvikt/dag. Det bör understrykas att detta maximala dagliga intag är temporärt eftersom det toxikologiska underlaget inte anses vara tillräckligt.
Black Star Abyss
2008-08-21, 23:54
På kvällen fungerar mackor. Billigt bröd finns det lite överallt. Willys och Lidl har snuskigt billigt bröd, men favoriten är nog rostat bröd med marmelad, ost och skinka som avnjutes med ett stort glas oboy.
Bor du i Göteborg kan du hänga med mig o handla. Jag är grym på att handla bra mat till ett bra pris.
Jag tycker ost är jättedyrt! Men jag ska se om jag inte bör få vana att ha bröd hemma också. Sen bor jag i Örebro men det hade ju varit fint med en coach för turerna till stormarknaden!
offense74
2008-08-21, 23:58
krossade linfrön , är inte det ganska proteinrikt ?
Precis som scratch säger så skall man inte äta mer än 2msk/dag. Vill du ha protein är krossade hampafrön bättre.
Eddie Vedder
2008-08-22, 05:14
Cashewnötter kostar runt hundringen per kilo. Billigt?
Om man går enligt "kcal per krona" så är det rätt billigt ja. Visst finns biligare saker än nötter men är det mycket energi man vill ha och tycker att det är gott så är det ju prisvärt.
SH86: Jag tycker inte du behöver ändra särskilt mycket. Visst är kosten enformig men den är inte dålig för fem öre så orkar du äta på det sättet så testa. Men att t.ex. äta makrill i tomatsås tre gånger i veckan tycker jag är ett klokt val. Det skulle berika din kost väldigt. Sojabönor har nämnts och det är oerhört näringsrikt med bra protein samt hög proteinhalt. Att koka egna är långt ifrån så jobbigt som det kan förefalla, du behöver ju inte stå och bevaka kastrullen varken under 10-12 timmars blötläggnig eller under ~en timmes puttrande på kastrullen.;) Annars finns ju på burk och det är inte hurlöst dyrt det heller.
En kost med mycket kött och ägg, havregryn och mjölkprodukter som kompletteras med regelbundet intag av fet fisk, en och annan portion sojabönor samt mycket spenat och broccoli (som typ är de bästa grönsakerna du kan välja ur näringssynpunkt:thumbup: ) innebär en jättebra kost.
Lycka till!:thumbup:
Eddie, förespråkar du inte baljväxter mer än så? "en och annan portion sojabönor " var lite mesigt, tycker jag.
1kg ärtsoppa. ~1000kcal
Nån kommer att få härliga gaser i magen. :D
Eddie Vedder
2008-08-22, 08:21
Eddie, förespråkar du inte baljväxter mer än så? "en och annan portion sojabönor " var lite mesigt, tycker jag.
Jo men jag kan ju inte utgå från att andra tycker lika mycket om det om jag.;) För min del får man gärna njuta av olika sorters goda baljväxter dagligen. Men SH86 verkar ju vilja äta på ett annat sätt.
Men visst tycker jag det vore en bra idé med ännu mer baljväxter och gärna fler varianter än enbart sojabönor.:thumbup:
. Att koka egna är långt ifrån så jobbigt som det kan förefalla, du behöver ju inte stå och bevaka kastrullen varken under 10-12 timmars blötläggnig eller under ~en timmes puttrande på kastrullen.;)
I beg to differ ! De två gånger jag har gett mig in det där kokandet av bönor och linser har jag lyckats koka bort vattnet och bränna fast hela eländet i kastrullbottnen. Detta trots att jag suttit 5 meter från kastrullen. Även om det till viss del handlar om att jag kört på för hög värme och är allmänt opraktisk så kommer jag alltid övervaka bön/linskokandet i framtiden. Är nog bra att göra det första gången i alla fall; det går inte snabbt att skrapa rent en kastrull som har en helt svart botten .
I beg to differ ! De två gånger jag har gett mig in det där kokandet av bönor och linser har jag lyckats koka bort vattnet och bränna fast hela eländet i kastrullbottnen. Detta trots att jag suttit 5 meter från kastrullen. Även om det till viss del handlar om att jag kört på för hög värme och är allmänt opraktisk så kommer jag alltid övervaka bön/linskokandet i framtiden. Är nog bra att göra det första gången i alla fall; det går inte snabbt att skrapa rent en kastrull som har en helt svart botten .
Koka bort vattnet?! Du ska använda rejält med vatten (och salt) när du kokar bönor.
Koka bort vattnet?! Du ska använda rejält med vatten (och salt) när du kokar bönor.
Kommer ihåg att jag använde den vattenmängd som det stod på paketet men nästa gång ska jag dubbeldosera :thumbup:
Black Star Abyss
2008-08-22, 11:29
SH86: Jag tycker inte du behöver ändra särskilt mycket. Visst är kosten enformig men den är inte dålig för fem öre så orkar du äta på det sättet så testa. Men att t.ex. äta makrill i tomatsås tre gånger i veckan tycker jag är ett klokt val. Det skulle berika din kost väldigt. Sojabönor har nämnts och det är oerhört näringsrikt med bra protein samt hög proteinhalt. Att koka egna är långt ifrån så jobbigt som det kan förefalla, du behöver ju inte stå och bevaka kastrullen varken under 10-12 timmars blötläggnig eller under ~en timmes puttrande på kastrullen. Annars finns ju på burk och det är inte hurlöst dyrt det heller.
En kost med mycket kött och ägg, havregryn och mjölkprodukter som kompletteras med regelbundet intag av fet fisk, en och annan portion sojabönor samt mycket spenat och broccoli (som typ är de bästa grönsakerna du kan välja ur näringssynpunkt ) innebär en jättebra kost.
Lycka till!
Tack tack! Ska som sagt kolla upp detta med sojabönor nästa gång jag handlar. Hur mycket man får för vilket pris och hur det ska tillagas.
Nån kommer att få härliga gaser i magen.
Finns en anledning till att det inte är lunchmat... hehehe
Eddie Vedder
2008-08-22, 11:34
Hur mycket man får för vilket pris och hur det ska tillagas.
Jag vill minnas att kilopriset brukar vara omkring 10kr för torkade. Med andra ord uppemot 2.5kg proteinrika och goda näringsbomer för en tia.:thumbup:
creperiet
2008-08-22, 14:23
Köp mjöl, fullkorn och vanligt, vete och råg, och baka eget bröd. Kan du inte, lär dig. Vill du inte lära dig, vispa ihop en tunnbrödssmet och stek på en minut.
Eget bröd kan du frysa in ogräddat och skjutsa in i ugnen när du vill, eller grädda det innan och bara värma. Vardagslyx som är tio gånger billigare än butiksbröd.
Finns en anledning till att det inte är lunchmat... hehehe
Men 1 kg ärtsoppa? Jag har ätit 500 g några gånger, och det är inte direkt svårt att få i sig... men gasig blir man. :D Ett tips är annars att blanda ärtsoppan (i mindre mängd då) med havregryn (som du kokar upp först à la gröt). Jag gillar smaken och konsistensen man får, och dessutom lär du får mindre problem med gaser. Kombinationen ärtsoppa och havregryn är också kanon m a p aminosyreprofilen.
Black Star Abyss
2008-08-22, 15:20
Men 1 kg ärtsoppa? Jag har ätit 500 g några gånger, och det är inte direkt svårt att få i sig... men gasig blir man. Ett tips är annars att blanda ärtsoppan (i mindre mängd då) med havregryn (som du kokar upp först à la gröt). Jag gillar smaken och konsistensen man får, och dessutom lär du får mindre problem med gaser. Kombinationen ärtsoppa och havregryn är också kanon m a p aminosyreprofilen.
Tycker inte man blir helt mätt på 500g. 1kg blir man däremot VÄLDIGT mätt på. Hur mycket havregryn blandar du i då?
Tycker inte man blir helt mätt på 500g. 1kg blir man däremot VÄLDIGT mätt på. Hur mycket havregryn blandar du i då?
Bra fråga, det var ett tag sen nu. Men kanske 1½-2 dl på 250 g ärtsoppa. Sen måste det vara skånsk stark senap till. *drool*
Black Star Abyss
2008-08-22, 15:27
Bra fråga, det var ett tag sen nu. Men kanske 1½-2 dl på 250 g ärtsoppa. Sen måste det vara skånsk stark senap till.
Hmm, jag antar att det inte skadar att prova. Vi får se hur det smakar. :)
Vi får se hur det smakar. :)
Fast det har jag ju redan svarat på:
*drool*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.