handdator

Visa fullständig version : Välsmakande mustig proteinglass! Så enkel!

Mirre
2008-08-21, 14:16
Var nere i varma Kroatien och ville hålla formen. Under en diet är det rätt välkänt att man blir rätt kreativ. :hbang: Denna proteinglass åt jag varje dag efter träningen och den är GOD! Dock funkar det inte med alla proteintyper utan det ska vara kasein:

2 skopor Anabolic Whey chokladprotein från Scitec,
1 dl soyachokladmjölk
Rör ihop ordentligt i en shaker till en tjock massa
Stoppa en lång lattesked i smeten, sätt på shakerlocket och ställ i frysen i ett par timmar.
Låt den stå 10 min när du har tagit ut den eller värm den med händerna, öppna locket på shakern, ta tag i skeden och vips så har du en välsmakande och avkylande chokladglass efter ett tufft och varmt pass som du kan njuta av en bra stund. *drool*

Heniin
2008-08-21, 14:26
Tack för tipset :) låter smaskens om man är på diet nån gång i framtiden.

Mirre
2008-08-21, 14:41
Tack för tipset :) låter smaskens om man är på diet nån gång i framtiden.

Faktiskt riktigt god även om man inte är på diet :)

Magica
2008-08-23, 23:20
Älskar sådana här tips. Tack! Har du provat med andra typer av protein, och vad dar då blivit fel? Förstörs det kanske vid för stark kyla?

Brooklyn
2008-08-24, 17:15
måste provas!

tack för tipset mirre!

Poxeman
2008-08-26, 04:17
Dock funkar det inte med alla proteintyper utan det ska vara kasein:

Varför inte? Blir det inte bra eller "går proteinet sönder"?

Sitter just o smaskar på en glass som jag gjorde på mjölk, whey-protein och lite kiwifrukt. Mycket gott, tack för tipset!

Eddie Vedder
2008-08-26, 05:08
Varför inte? Blir det inte bra eller "går proteinet sönder"?

Kasein är det protein med bäst koagulerande egenskaper, vassle är ett värdelöst protein ur livsmedelsteknologisk synvinkel. Jämför vasslemassan med löpen om du sett när man ystar ost.

Det är alltså kaseinet man vill separera då och vasslen är bara en genomskinlig vätska som man använder till mesprodukter. Att din drink gick bra beror nog på mjölken, vassleproteinet har som sagt inga matlagningsegenskaper alls att tala om och är dessutom väldigt känsligt för denaturering redan vid relativt låga temperaturer.

EDIT: Såhär har jag skrivit förut och brukar citera in samma text när ämnet dyker upp from time to time.;)

Vassleproteiner är värmekänsliga, främst är det a-laktalbumin och B-laktoglobulin där värmedenatureringen inleds redan vid 60-70 grader celsius. Så högre temperaturer än så kommer såklart leda till ytterligare denaturering, vidare är självklart tiden en faktor.

En dosrelaterad fråga som handlar om tid och temperatur, detta gäller ju inte bara vassleproteiner utan all mat mer eller mindre. Så visst kan man använda pulvret i maten om man vill det och tycker det blir gott, mindre "opti" är det ju dock.;)
Den som druckit UHT-behandlad mjölk kanske känt att det har en svagt "kokt" smak till skillnad från vanlig mjölk, möjligt att det kan kännas om du har pulvret i maten.

Men som sagt, jag tycker du ska testa om du vill och inte oroa dig för mycket över preoteindenatureringen som värmningen åstadkommer. Visst förekommer den men det är inget som kommer leda till proteinbrist om man säger så.;)

Här är tråden dessutom.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=112257&highlight=laktalbumin

Poxeman
2008-08-26, 05:25
Kasein är det protein med bäst koagulerande egenskaper, vassle är ett värdelöst protein ur livsmedelsteknologisk synvinkel. Jämför vasslemassan med löpen om du sett när man ystar ost.

Det är alltså kaseinet man vill separera då och vasslen är bara en genomskinlig vätska som man använder till mesprodukter. Att din drink gick bra beror nog på mjölken, vassleproteinet har som sagt inga matlagningsegenskaper alls att tala om och är dessutom väldigt känsligt för denaturering redan vid relativt låga temperaturer.

EDIT: Såhär har jag skrivit förut och brukar citera in samma text när ämnet dyker upp from time to time.;)

Här är tråden dessutom.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=112257&highlight=laktalbumin

Tack så mycket!
Tyvärr handlade ju den tråden och ditt inlägg om en temperaturökning medan vi som vill göra glass sänker temperaturen.
Gäller samma sak då?
(Har läst ditt inlägg och tråden flera gånger... ber om ursäkt ifall det är jag som inte fattar...)

Eddie Vedder
2008-08-26, 05:30
Gäller samma sak då?
(Har läst ditt inlägg och tråden flera gånger... ber om ursäkt ifall det är jag som inte fattar...)

Det var mest menat som ett exempel på att det är kaseinet som har matlagningsegenskaperna och vasslen är ganska oduglig där. Jämför konsistensen i ost jämfört med ren vassle.;)

Så ja, när det gäller att åstadkomma en bra koagulering i t.ex. fettsnål glass så är det kaseinets egenskaper man vill åt och vassle lär inte duga. Gör man t.ex. vispgrädde så är det ju ett skum man vill åstadkomma, en emulgering av vätska och luft vilket egentligen inte "funkar" men då är fosfolipiderna i grädden utmärkt emulgeringsmedel. I fettsnål vispgrädde tillsätts karragenan.

Så det finns olika delar i livsmedel som ger dom dess egenskaper och kaseinet är som sagt det bästa proteinet för att få produkter med hårdare konsistens, typ ost.

Poxeman
2008-08-26, 05:41
Aha, då fattar jag! (Tänkte inte på att jag ställde dubbla frågor...)
Då kan jag fortsätta att äta min Whey-glass (som inte blev så glassig utan mer sorbet...) utan att jag förstör proteinet.

Tack än en gång!

Eddie Vedder
2008-08-26, 05:47
Då kan jag fortsätta att äta min Whey-glass (som inte blev så glassig utan mer sorbet...)

Det fetstilta är sannolikt något som varit annorlunda med kasein. Om du någon gång inhandlar ett kaseinpulver så testa exakt samma sak fast med det pulvret så märker du säkert skillnad.:)