handdator

Visa fullständig version : Denna måltid nyttig?

mrjohn
2008-08-21, 14:14
Hej,

Tänkte försöka bli lite bättre på att äta sundare och minska på kolhydraterna.

Tränar 3-4ggr/vecka på gym och normalt äter jag massor av pasta, potatis, ris mm till mina måltider. Tänkte nu försöka ersätta detta till stor del med grönsaker.

Min fråga är om olja, fetaost mm som jag lägger till gör att det i slutänden inte blir en nyttigare måltid än om man istället tagit pasta med en god sås eller kanske potatismos?

Exempel från idag:
300gram Lamm
Sallad på 5 körsbärstomater, 2 sorters sallad, gurka, lite vitlöksolja över och ca 40gram fetaost.
1 frukt
Till detta mineralvatten

Detta blir kanongott men frågan är om detta är en nyttig måltid?

Scratch89
2008-08-21, 14:24
Inget fel på måltiden, men varför är du så rädd för kolhydrater?

Krisz
2008-08-21, 14:25
"Nyttig" är ett så subjektivt begrepp ocn betyder olika för olika personer. Minimera eller utesluta kolhydrater är inte automatiskt sundare. Om du är ute efter att gå ner i vikt så gäller alltid mer energi ut än in. Sen är det upp till dig hur du föredrar att göra det.

Det låter gott i alla fall :) Jag skulle nog tagit mer grönsaker, gärna nån mer matig grönsak.

King Grub
2008-08-21, 14:28
Det finns inget onyttigt i måltiden.

Men kolhydrat i sig är inte onyttigt, och att få en större del av sitt energibehov täckt av kolhydrat är inte onyttigt eller dåligt för den som behöver kolhydratenergin.

En stor portion potatismos eller pasta till den där måltiden på en hårt tränande idrottsmans tallrik skulle göra den nyttigare för honom, inte onyttigare.

MasterChief
2008-08-21, 14:32
Hej,

Tänkte försöka bli lite bättre på att äta sundare och minska på kolhydraterna.

Tränar 3-4ggr/vecka på gym och normalt äter jag massor av pasta, potatis, ris mm till mina måltider. Tänkte nu försöka ersätta detta till stor del med grönsaker.

Min fråga är om olja, fetaost mm som jag lägger till gör att det i slutänden inte blir en nyttigare måltid än om man istället tagit pasta med en god sås eller kanske potatismos?

Exempel från idag:
300gram Lamm
Sallad på 5 körsbärstomater, 2 sorters sallad, gurka, lite vitlöksolja över och ca 40gram fetaost.
1 frukt
Till detta mineralvatten

Detta blir kanongott men frågan är om detta är en nyttig måltid?

Grönsaker var kanske att ta i. Ok, tomaterna, men vart är de riktiga grönsakerna?

mrjohn
2008-08-21, 14:33
Tack för bra svar.

Glömde ju den viktiga detaljen att vad jag önskar med min träning är att komma i form då jag i många år alltid burit med mig något kilo för mycket som hindrar magrutor från att komma fram :)

Tänkte variera min träning mer och lägga om kosten lite. Tror inte det är fettet jag får för mycket av utan kolhydraterna.

mrjohn
2008-08-21, 14:34
Är inte så erfaren grönsaksätare då jag alltid hatat dem.. Har nu lärt mig dessa grönsaker men vad skall man satsa på istället? Morötter grejar jag också om det är en sådan.

Krisz
2008-08-21, 14:40
Är inte så erfaren grönsaksätare då jag alltid hatat dem.. Har nu lärt mig dessa grönsaker men vad skall man satsa på istället? Morötter grejar jag också om det är en sådan.

Just sallad (såvida det inte är sorterna med mörkgröna blad) innehåller inte så mycket mer än vatten. Jag gillar morötter, broccoli, blomkål, wokgrönt bl a. Ibland har man inte riktigt energi till att stå och rensa, så ett hett tips är att botanisera i frysdisken.

creperiet
2008-08-21, 15:33
ett hett tips är att botanisera i frysdisken.

+100

Mycket billigare än färska grönsaker, ofta bra kvalitet och dom ruttnar inte om man inte känner för att äta upp dom på en vecka. Frysen är fylld med blomkål, broccoli, brysselkål och andra smarrigheter, 11 - 24 kronor kilot. Koka upp dom i lättsaltat vatten och ät dem med en klick smör.

mrjohn
2008-08-29, 09:02
Snart 2 veckor med bättre kost nu och det känns inte ansträngande faktiskt.
Dock märker man att mycket kött och fin sallad kostar mer pengar men det är det absolut värt.

Skall bli spännande att se hur ett kraftigt minskat intag av kolhydrater påverkar mig på sikt, vore kul att minska underhudsfettet.

Något annat jag har märkt är att sötsuget har minskat kraftigt redan, gäller bara att inte fala dit igen.

zowie
2008-08-29, 09:04
vad är vitlöksolja?

måltiden låter gott, men jag skulle väl inkluderar en avokado oxå.

mrjohn
2008-08-29, 12:17
Vitlöksolja, då menar jag bara nån form av dressing som tex lite olivolja med pressad vitlök och någon krydda.

Avocado har jag börjat lägga till också, en halv till många måltider.

Kischen
2008-08-29, 12:30
Vitlöksolja, då menar jag bara nån form av dressing som tex lite olivolja med pressad vitlök och någon krydda.

Avocado har jag börjat lägga till också, en halv till många måltider.

En simpel fråga bara, hur stort kaloriunderskott uppskattar du att du ligger på?