handdator

Visa fullständig version : Vad dricker ni?

Larsson85
2008-08-21, 12:52
Jag har alltid druckit mycket mjölk, men nu när jag har blivit äldre och inte växer mer så har jag kommit underfull med att det kanske inte är så bra med en överdriven mjölkkonsumption.

Nu har börjat använda bravo juice som min måltidsdryck istället, och mjölk blir det i gainern och till frukost. Juicen känns bra, man får i sig lite vitaminer och så ju :hbang:

Vad tycker ni är ett hälsosamt substitut till mjölk, om man som jag annars ligger på 1.5 liter om dagen.

Vatten fungerar, men jag behöver ju de där extra kalorierna som man får via drickan *flex*

King Grub
2008-08-21, 12:54
Juice är väl som regel ett betydligt ohälsosammare alternativ än mjölk, med en stor mängd lättdrucket socker och mindre av den naturella fruktens kostfiber och mikronäringsämnen, men med större insulinpåverkan och mindre mättnad.

Eddie Vedder
2008-08-21, 12:57
Om inte priset är ett problem kan du ju variera mellan vanlig mjölk och vegetariska mjölkalternativ såsom havremjölk, rismjölk och sojamjölk.

Om du dricker vanlig mjölk vid t.ex. frukost och lunch och sedan havremjölk vid andra måltider så håller du antagligen både intaget av komjölk lite lägre samt kostnaden lite lägre.:) Något glas juice då och då kommer du inte heller dö av men nöj dig med högst ett per dag (á 3dl t.ex.) skulle jag rekommendera.

Larsson85
2008-08-21, 13:09
Juice är väl som regel ett betydligt ohälsosammare alternativ än mjölk, med en stor mängd lättdrucket socker och mindre av den naturella fruktens kostfiber och mikronäringsämnen, men med större insulinpåverkan och mindre mättnad.

Ajdå, är det så illa.
Dock är mättnaden och avsaknaden av kostfiber inget jag ser som ett problem direkt. Jag äter lika mycket frukt fast jag dricker juice, och jag hade gärna fått lite större aptit. Blir insulinpåverkan lika påtaglig fast det intas i samband med måltid?

Larsson85
2008-08-21, 13:11
Om inte priset är ett problem kan du ju variera mellan vanlig mjölk och vegetariska mjölkalternativ såsom havremjölk, rismjölk och sojamjölk.

Om du dricker vanlig mjölk vid t.ex. frukost och lunch och sedan havremjölk vid andra måltider så håller du antagligen både intaget av komjölk lite lägre samt kostnaden lite lägre.:) Något glas juice då och då kommer du inte heller dö av men nöj dig med högst ett per dag (á 3dl t.ex.) skulle jag rekommendera.

Inom rimliga gränser är priset inget problem. Kosten är något som jag prioriterar högt. Jag ska ta en runda i butiken och se om jag kan hitta dessa mjölkalternativ. Jag brukar ha problem med sånt, har t.ex försökt att hitta quornfärs i ett år nu i olika butiker (tror det är en konspiration).

King Grub
2008-08-21, 13:11
Lägger man till något energigivande till en måltid blir insulinpåverkan alltid större, inte mindre.

Oavsett insulin är det en massa socker. Ett lagom och rekommenderat juiceintag är ett glas om dagen.

Eddie Vedder
2008-08-21, 13:36
Jag brukar ha problem med sånt, har t.ex försökt att hitta quornfärs i ett år nu i olika butiker (tror det är en konspiration).

Då vet jag inte vart du letar för själv har jag knappt varit inne i en enda livsmedelsaffär som är från närbutiksstorlek och uppåt som inte haft såna produkter.

Vegetariska "köttprodukter" såsom quornprodukter, sojaprodukter, falafel etc. finns bland kylvarorna oftast. I närheten av all annan färdig frysmat som fiskpinnar och pytt i panna.
Vegetariska mjölkprodukter hittar du bland vanliga mjölkprodukterna även om de kanske inte just står bredvid. Men har titta runt i hyllorna runt mjölkhyllan så kan du inte missa det.

C.E.J.
2008-08-21, 13:36
Jag har alltid druckit mycket mjölk, men nu när jag har blivit äldre och inte växer mer så har jag kommit underfull med att det kanske inte är så bra med en överdriven mjölkkonsumption.

What's wrong with this sentence? Är 85:a som du och förstår inte alls vad du pratar om. Vadå att man växt klart, man behöver ju fortfarande näringen som finns i mjölk.

King Grub
2008-08-21, 13:38
Vadå att man växt klart, man behöver ju fortfarande näringen som finns i mjölk.

Man behöver inte dricka mjölk.

C.E.J.
2008-08-21, 13:42
Man behöver inte dricka mjölk.

Nope, men han har slutat dricka mjölk för att det är 1) ohälsosamt, 2) onödigt när man växt klart. Bara för att han växt klart betyder inte det att mjölk blir en överflödig del av kosten.

King Grub
2008-08-21, 13:43
Majoriteten av jordens befolkning dricker inte komjölk och kan inte göra det även om dom skulle vilja. Påståendet i ditt förra inlägg var helt felaktigt, helt enkelt. Man behöver inte dricka mjölk.

Larsson85
2008-08-21, 13:43
Då vet jag inte vart du letar för själv har jag knappt varit inne i en enda livsmedelsaffär som är från närbutiksstorlek och uppåt som inte haft såna produkter.

Vegetariska "köttprodukter" såsom quornprodukter, sojaprodukter, falafel etc. finns bland kylvarorna oftast. I närheten av all annan färdig frysmat som fiskpinnar och pytt i panna.
Vegetariska mjölkprodukter hittar du bland vanliga mjölkprodukterna även om de kanske inte just står bredvid. Men har titta runt i hyllorna runt mjölkhyllan så kan du inte missa det.

Ja, frysta quornbitar har jag lyckats hitta. Men folk pratar om quornfärs som man ska kunna göra t.ex köttfärssås på (fast då med quorn, men quornfärssås lät så konstigt)

Larsson85
2008-08-21, 13:46
Nope, men han har slutat dricka mjölk för att det är 1) ohälsosamt, 2) onödigt när man växt klart. Bara för att han växt klart betyder inte det att mjölk blir en överflödig del av kosten.

Du måste missupfatta mig rätt. Jag har inte slutat dricka mjölk, jag vill skära ner på det. Att dricka mycket mjölk ger bland annat ett högt kalciumintag, vilket inte är helt bra. En halvliter om dagen är väl ungefär det riktmärke som jag siktar på.

Eddie Vedder
2008-08-21, 13:51
Men folk pratar om quornfärs som man ska kunna göra t.ex köttfärssås på (fast då med quorn, men quornfärssås lät så konstigt)

Ja och det finns i samma disk. Även sojafärs oftast. Du får helt enkelt bege dig till en hyfsat välsorterad livsmedelsbutik och leta lite mer ambitiöst.

Är du dessutom inte helt folksskygg kan du ju faktiskt fråga någon i personalen på affären.

C.E.J.
2008-08-21, 13:51
Majoriteten av jordens befolkning dricker inte komjölk och kan inte göra det även om dom skulle vilja. Påståendet i ditt förra inlägg var helt felaktigt, helt enkelt. Man behöver inte dricka mjölk.

Du kan väl för det första ta det lite lugnt med idiotförklarandet, det är nog undantaget att folk inte känner till att en mängd människor är laktosintoleranta och att dessa inte dör snart efter upphörande av laktasproduktion.

För det andra har jag fortfarande inte sagt ett ord om att man måste dricka mjölk. Det jag säger - igen - är att han framställer mjölk som en onödig del av kosten bara för att dess näringsämnen inte har någon inverkan på hans kroppslängd längre.

zowie
2008-08-21, 14:55
mjölk är väl för bebisar inte för vuxna;)

jag dricker vatten, kaffe, lightdrycker ibland och örtte. örtte kan ju oxo drickas som iste.