handdator

Visa fullständig version : Hur vet man när man luktar skit?

Slartibartfast
2008-08-21, 12:44
Det har gått upp för mig att man inte själv vet när man luktar skit. Däremot känner man ju doften/lukten av folk i ens närhet. När jag är ute och kutar och spurtar (väl utom synhåll stannar jag och hämtar andan) förbi en hop brudar som är ute och promenerar så möts man oftast av en vägg av parfym eller allmänt gottluktande. Jag har börjat fundera om det är så att tjejerna i sin tur möts av en vägg av pung när jag springer förbi.

En kille på gymmet utbast en gång "fan vad du luktar skit" och jag kände faktiskt ingenting, fast hur jag än kände efter. Mitt ex sa också en gång när ja satt och kolosurfa i träningskläderna efter ett pass att jag luktade kön.

Är det så att man blir immun mot sin egen skitlukt?

Måste poängteras att jag vanligtvis luktar som en sommaräng. Jag brukar bara slarva med att tvätta träningskläder.

Diskutera.

Kwon
2008-08-21, 12:45
Det blir så ibland (ofta), man blir immun mot sin egen skitlukt! :D

Slartibartfast
2008-08-21, 12:48
Det blir så ibland (ofta), man blir immun mot sin egen skitlukt! :D

Jo, när man packar träningsväskan så går man ju igenom högen med träningskläder och drar några djupa andetag genom näsan med fejset i tröjan och konstaterar, att visst, det doftar inte nytvättat, men knappast märker nån.

Men dom kanske gör det...

lectris
2008-08-21, 12:48
Näsan vänjer sig ju vid alla lukter om den utsätts för dem tillräckligt frekvent.... ;)

Stoltz
2008-08-21, 12:49
Det kan nog stämma. Du luktar faktiskt pung. :(

Oftast blir man nog immun, ungefär som när man har en slappedag framför datorn och börjar fisa lite ohämmat. Runt kl 14:00 börjar allting dö ut och det känns som vilken dag som helst. Tills man öppnar dörren och lukten sprider sig ut i korridoren och någon kommer förbi och frågar "Vem fan är det så bolmar spenat och ägg" medan man själv fejkar en hostattack och stänger igen.

Kwon
2008-08-21, 12:51
Näsan vänjer sig ju vid alla lukter om den utsätts för dem tillräckligt frekvent.... ;)

Exakt.

Man blir van vid att lukta pung.

Det som är bra dock, är att ha många ärliga människor runt omkring en (som inte är rädda för att säga te)

joriice
2008-08-21, 12:57
Dra på dig massa parfym... bara "ifall att".

jakke
2008-08-21, 13:00
Jo, när man packar träningsväskan så går man ju igenom högen med träningskläder och drar några djupa andetag genom näsan med fejset i tröjan och konstaterar, att visst, det doftar inte nytvättat, men knappast märker nån.

Träningskläder brukar lukta ok när dom är kalla sedan när man värmer upp dom med kroppen så börjar det lukta urk

Slartibartfast
2008-08-21, 13:12

Pung/parfymkombinationen lär vara bra. :thumbup:

Scratch89
2008-08-21, 13:14
Jag har börjat fundera om det är så att tjejerna i sin tur möts av en vägg av pung när jag springer förbi.

En vägg av pung! :laugh:

Japp, för svettlukt kombinerat med stark parfym har alltid varit ett vinnande recept.

EDIT: Slarti var före.

Slartibartfast
2008-08-21, 13:15
Träningskläder brukar lukta ok när dom är kalla sedan när man värmer upp dom med kroppen så börjar det lukta urk

Jo, det har jag märkt. Man borde fan tvätta dem efter varje pass. När jag träna hemma i garaget för ett antal år sedan, så hade jag samma träningströja i över ett halvår utan att tvätta den. bara slängde den över stången. :D

Om man släpper en brakare i skogen och ingen är där och luktar på den, luktar den då överhuvudtaget?

Scratch89
2008-08-21, 13:16
Om man släpper en brakare i skogen och ingen är där och luktar på den, luktar den då överhuvudtaget?

Om det luktar så illa att du blir hög och börjar filosofera över sådana här ting, är det nog dags att tvätta kläderna oavsett. :D

tjabon
2008-08-21, 13:20
jag har en "svette-tröja" i funktionsmaterial som jag inte tvättat
på månader.
Man kan inte säga att den luktar illa. Stinker är heller inte rätt ord.
Den borde klassas som C-stridsmedel !!!

Den ligger inpackad i en plastpåse och jag har på mej den på gymmet
om jag är på dåligt humör eller vill ha en fri radie på 5 m runt om mej...
(bra tips förresten)

Slartibartfast
2008-08-21, 13:25
Grejen är ju den att jag tränar på ett gym där det hittills bara tränat gamla SL-gubbar. Dom får gärna smaka min kroppsdoft, fuk if I care liksom.

Men nu har det börjat ränna en hel hög tajta wolleybollbrudar och sprinterdamer där, så man kanske borde skärpa till sig.

tjabon
2008-08-21, 13:28
Det värsta jag vet är om det luktar parfym eller deo på ett gym.
Det är anti. Fel doft liksom.
Däremot får det gärna lukta svett, å annan normal kroppsdoft.

Slartibartfast
2008-08-21, 13:32

Svett ska det inte lukta på gym, men gärna en pikant musk-doft.

joriice
2008-08-21, 13:42
Pung/parfymkombinationen lär vara bra. :thumbup:

Ja, det blir någon slags söt doft, när man sprutar parfym på en svettig kropp. *popcorn*

Det kan lukta förjävligt kom jag på nu...

Diggler
2008-08-21, 13:47
Klart att det inte doftar så illa om du luktar på kläder med väl intorkad svett innan passet, men kombinationen av färsk+gammal svett arom som väcks till liv av din nya svett är väl inte i klass med chanel no5.

Tvätta träningskläderna är mitt tips:thumbup:

Tolkia
2008-08-21, 13:48
Tvättar man sig själv och kläderna regelbundet luktar de flesta ganska lite (undantag för ålderstigna funktionströjor, som noterats ovan).

Nitrometan
2008-08-21, 14:00
Svett ska det inte lukta på gym, men gärna en pikant musk-doft.
Pung?

Färsk svett är OK. Gamla träningskläder med ingrodd svett är inte OK.

Ganymedes
2008-08-21, 14:23
Du har de bästa trådarna, Slarti. :)

Nitrometan
2008-08-21, 14:33
Du har de bästa trådarna, Slarti. :)
Slartibartfast är optimal. Därför blir hans trådar också optimala.

Det har hänt mer än en gång att han p.g.a. sin optimalitet har kallats för optislarti.

NiXPhoenix
2008-08-21, 14:34

Brukar göra detsamma, har mina t-shirts 2 till 4 pass innan de tvättas.
Men brukar inte svettas speciellt mkt på passen heller, kör bara kondition som uppvärmning och försöker undvika att bli svettig där. Fläkt i motionscykeln är trevligt. :)

Grejen är att om man tvättar kläderna allt för ofta så blir de ju slitna så fort, t-shirten noppig,. byxorna tappar färg osv.

Nitrometan
2008-08-21, 14:37
Grejen är att om man tvättar kläderna allt för ofta så blir de ju slitna så fort, t-shirten noppig,. byxorna tappar färg osv.
Köp kvalitetsgrejor så håller de.

NiXPhoenix
2008-08-21, 14:38

Haha, parfym ja, trots att jag går på ett fingym är det väldigt få som luktar parfym, men ibland ser man att nån har på sig det efter passet i omklädningsrummet. Dock var det en tjej nu för bara nån vecka sen som jag sett lite på senaste tiden, hon brukar lukta mkt parfym, dessutom gick hon nästan in i mig en gång, helt respektlös människa. *grr*

NiXPhoenix
2008-08-21, 14:41
Köp kvalitetsgrejor så håller de.

Kan säga att Stadiums Craft-tshirts inte är kvalite med det måttet då.
Noppiga så in i h-vete efter en tids användning. Polyester stod det på lappen, men känns som vanlig bomull.. har ingen koll på tyger

Ganymedes
2008-08-21, 15:01
Noppiga så in i h-vete efter en tids användning. Polyester stod det på lappen, men känns som vanlig bomull.. har ingen koll på tyger

Nä, det är inte någon kvalitet att tala om. Stadium är idrottsvärldens McDonalds.

tp_88
2008-08-21, 15:03
Nä, det är inte någon kvalitet att tala om. Stadium är idrottsvärldens McDonalds.
McDonalds är ruggigt bra.

vesterberg
2008-08-21, 15:11
Nä, det är inte någon kvalitet att tala om. Stadium är idrottsvärldens McDonalds.:laugh: :laugh: så sant, så sant :D

maximuscle
2008-08-21, 15:50
alla har väl minst 3 par träningsbyxor och man behöver väll inte träna i samma t-shirt/linne varje gång?? :Virro

Andy.da.wohoo
2008-08-21, 16:11
Jag tycker trådarna Slarti skapar är bra! Han ställer frågor som man själv går och undrar på men aldrig får svar på. Opti helt enkelt!

Liten Men Fet
2008-08-21, 16:12
Jag tar alltid t-shirten jag haft under dagen när jag tränar så dom är rätt fräscha, träningsbrallorna brukar klara sig rätt länge ty jag har ju kallingar under som åker i tvätten efter passet.
Har inte riktigt fattat grejen med att ha speciella träningskläder förutom brallor/shorts och skor, en t-shirt är ju en t-shirt och en tjockare tröja har jag bara tills jag är uppvärmd.

Har man speciella träningskläder för att andra ska se att man tränar?

Tolkia
2008-08-21, 16:14

Stadium (eget märke SOC) och Craft är dock två olika märken.

Nitrometan
2008-08-21, 16:14
Jag har dem för att veta att jag tränar. :Virro

bertbert
2008-08-21, 16:17
Jag kommer osökt att tänka på den närbesläktade frågan

-"Hur vet man att man måste bajsa?"

Marcüs
2008-08-21, 16:21
Jag kommer osökt att tänka på den närbesläktade frågan

Efter en stund lär man sig att förknippa en viss känsla i nedre magregionen, som uppkommer en stund innan man får brunt bajs i kalsongerna, med att man just bajsar ner sig och på så vis kan man sätta sig på en toalett när känslan kommer.

bertbert
2008-08-21, 16:22
Efter en stund lär man sig att förknippa en viss känsla i nedre magregionen som uppkommer en stund innan man får brunt bajs i kalsongerna och på så vis kan man sätta sig på en toalett när känslan kommer.

Tråkmåns! :D

Kan du måhända applicera detta resonemang på frågan

-"Hur vet man när man luktar skit"

?

Slartibartfast
2008-08-21, 16:38
Det har hänt mer än en gång att han p.g.a. sin optimalitet har kallats för optislarti.

Jag har iofs bara sett dig använda det ännu. Men det kanske tar fart.

Det är skillnad på att måsta bajsa och ha lust att bajsa. Jag föredrar att skjuta upp och förhöja min njutning.

Liten Men Fet
2008-08-21, 16:41
Jag har dem för att veta att jag tränar. :Virro

Kanske skulle gå upp i intensitet så märker du skillnad på om du sitter i soffan eller om du tränar?

;)

egge
2008-08-21, 16:45

Gamla slitna t-shirts blir ofta nedgraderade till träningstishor. Annars resonerar jag typ som du.

Ignatius72
2008-08-21, 17:45
jag har aldrig fått frågan av någon flickvän att lukta på en tröja och göra en bedömning om den går att använda. Samtliga mina flickvänner har dock fått samma fråga av mig. Nästan alltid har de sagt nej, efter jag sagt att den är nog ok.

Vissa funktionströjor luktar apa vid första kontakt av rent svett. Hur i helvete är det möjligt?

bear.flowertwig
2008-08-21, 18:32
Det är skillnad på att måsta bajsa och ha lust att bajsa. Jag föredrar att skjuta upp och förhöja min njutning.

+ 1. Gäller bara bajsande för min del. Inte när jag tar ut kiss.

Tricklev
2008-08-21, 19:25
Varenda en av slartis inlägg i denna tråden är signaturmaterial.

Jag bugar i din närvaro Slarti.

EkarN
2008-08-21, 19:53
Oh yes, man känner inte hur satans illa man själv luktar"Men för helvetes alla blåsvedda jävlar gå och duscha" brukar det heta:D Fisklukt också, när jag jobbar med fisk, så sätter sig fisklukten i kläderna och håret, man tänker inte på det själv, men det är så satans genomträngande att man kan förnimma lukten i motvind.

Cilia
2008-08-21, 19:57
Det där förstår jag inte. Jag brukar iofs inte spruta parfym på mig innan passen (men det finns dom på gymmet som gör det) men jag förstår inte varför man ska lukta svett?. Ny svett luktar inte. Varför ska man inte vara renlig bara för att man tränar? Jag tycker det räcker med att skölja upp kläderna efter varje pass för att hålla lukten borta så kan man tvätta dom ca 1 gång/vecka. Jag brukar använda samma kläder då mellan 2-3 gånger innan tvätt.

Jag har ingen lust att lukta på andras ingrodda smuts och svett.

Exdiaq
2008-08-21, 20:07
jag har aldrig fått frågan av någon flickvän att lukta på en tröja och göra en bedömning om den går att använda. Samtliga mina flickvänner har dock fått samma fråga av mig. Nästan alltid har de sagt nej, efter jag sagt att den är nog ok.

Vissa funktionströjor luktar apa vid första kontakt av rent svett. Hur i helvete är det möjligt?

Har samma erfarenhet av funktionströjor, varför begriper jag inte.

Troll
2008-08-21, 20:15
En vägg av pung måste vara dagens mening!! :laugh:

Gillar dina trådar skarpt starti!! :thumbup:

Men hur man vet att man luktar skit måste nog vara att lita på sin omgivning och hoppas att dom är ärliga och snälla nog att berätta när man luktar skit/pung eller kattpiss i mitt fall.. . :MrT:

z_bumbi
2008-08-22, 09:45
Det där förstår jag inte. Jag brukar iofs inte spruta parfym på mig innan passen (men det finns dom på gymmet som gör det) men jag förstår inte varför man ska lukta svett?. Ny svett luktar inte. Varför ska man inte vara renlig bara för att man tränar? Jag tycker det räcker med att skölja upp kläderna efter varje pass för att hålla lukten borta så kan man tvätta dom ca 1 gång/vecka. Jag brukar använda samma kläder då mellan 2-3 gånger innan tvätt.

Jag har ingen lust att lukta på andras ingrodda smuts och svett.

Duschar du innan träningen? Om inte så finns det svett sen hela dagen att aktivera när man börjar svettas av träningen. Iofs är man på ett gym som redan luktar svett eftersom det sitter i dynor, lyftarflak, väggar etc så skillnaden blir inte så stor. De fall som beskrivs av folk som luktar så illa av svett att man inte kan vistas i närheten har jag lyckligtvis inte stött på när jag varit på gymmet men däremot de som luktar så illa av parfym etc.

Piranha
2008-08-22, 09:48
Duschar du innan träningen? Om inte så finns det svett sen hela dagen att aktivera när man börjar svettas av träningen. Iofs är man på ett gym som redan luktar svett eftersom det sitter i dynor, lyftarflak, väggar etc så skillnaden blir inte så stor. De fall som beskrivs av folk som luktar så illa av svett att man inte kan vistas i närheten har jag lyckligtvis inte stött på när jag varit på gymmet men däremot de som luktar så illa av parfym etc.

Ifs svettas man dagligen som en gris litervis så är det mest vatten som kommer ur porerna, relativt luktfritt iaf.

Timme
2008-08-22, 09:55
Är det så att man blir immun mot sin egen skitlukt?

Yep :)

Jag luktar garanterat avföring nu eftersom jag ännu inte tagit morgonduschen men jag känner det inte själv :naughty:

Nitrometan
2008-08-22, 12:03
Jag har iofs bara sett dig använda det ännu. Men det kanske tar fart.
Har för mig att min kollega trollkarlen också har använt det. I vilket fall som helst har det hänt mer än en gång. ;)

Nina L
2008-08-22, 13:09
Hur vet man när man luktar skit?Skaffa en ärlig kompis?

Jag kan känna när jag luktar bra och när jag luktar dåligt, även om näsan vänjer sig efter ett tag. Slicka på handryggen. Låt torka. Lukta. Detta är din andedräkt.

Liknande torde fungera om man undrar över eventuell könsdoft/stank....

ArcTiC
2008-08-22, 13:10
Slicka sig på pungen, låt torka. Lukta. Låter enkelt :)

Nitrometan
2008-08-22, 13:11
Nina: Gäller det även kläder? :confused:

shut teh face
2008-08-22, 13:14
Pungsvett luktar chilinötter. I alla fall mitt. Och en annan kille (jag fråga på ett annat forum förut).

Nina L
2008-08-22, 13:17
Slicka sig på pungen, låt torka. Lukta. Låter enkelt :)Enkelt för vissa. Svårare för andra. I judge no one.

Pungsvett luktar chilinötter. I alla fall mitt. Och en annan kille (jag fråga på ett annat forum förut).Svaret är nej.

Nina: Gäller det även kläder? :confused:Javisst. (Skaffa en ärlig kompis. Inte någon som säger att din svettiga träningskalsong luktar chilinötter, mao.)

Liten Men Fet
2008-08-22, 13:33
Jag förstår inte riktigt varför man hamnar i en sits där man riskerar att lukta skit?
Det är ju inte som alkisen i kön på konsum som inte sett en dusch på en vecka, tränar man mycket är det svårt att undgå att inte duscha en gång om dagen eller iallafall varannan dag (förutsatt att man duschar efter träningen).
Att man sen måste ha samma kläder hela tiden förstår jag inte heller, tränar jag på kvällen tar jag den dagens t-shirt, kallingar och strumpor samt mina träningsbyxor. Kallingar, t-shirt och strumpor åker sen i tvätten och tvättar man brallorna/shortsen en-två gånger i månaden så kan dom gärna inte stinka.

Problemet är ju inte svettlukten, det är ju naturligt och "ny" svett luktar inte speciellt illa. Gammal ingrodd svett luktar däremot illa, därför byter man ju kläder ibland. Luktar pungen illa så kanske man behöver vara nogrannare när man tvättar sig, behöver verkligen pojkar uppmuntran för att leka med snoppen? Tillsätt tvål så är det ju ett rent nöje.

Att bli klassad som en som luktar illa av dom andra på gymmet är ju ett ganska svårt stigma och sabbar alla möjligheter till ragg vid benpressen.

Nitrometan
2008-08-22, 13:41
Javisst.
Jag tänkte på slicktestet...

Vinter
2008-08-22, 19:09
Lägg undan de misstänkta kläderna när du kommer hem på kvällen, sedan doft testar du dem när du vaknat på morgonen. Då har du vänjt dig av med den specifika doften ock kan känna av om det är paranoia eller ett problem...

Nina L
2008-08-22, 21:02
Luktar pungen illa så kanske man behöver vara nogrannare när man tvättar sig, behöver verkligen pojkar uppmuntran för att leka med snoppen? Tillsätt tvål så är det ju ett rent nöje.Du har blivit en klok man, Liten Men Fet. :thumbup:

Trance
2008-08-22, 21:06
Hygien är för folk som är dåliga på datorer. Häftiga personer behöver inte det då Internet inte sprider doft.

Liten Men Fet
2008-08-22, 21:55
Du har blivit en klok man, Liten Men Fet. :thumbup:

Oooohh hiiii hiii. :em:

Jag suger åt mig.