handdator

Visa fullständig version : Varför klämde läkaren min kompis på pungen?

Angel
2008-08-20, 12:19
Hej.

En killkompis till mig var på en hälsoundersökning idag hos en läkare. Då ber läkaren min kompis att dra ner kallingarna och klämde honom "framtill på pungen" samtidigt som han bad honom hosta. Min killkompis kände sig lite smutsig och undrade mig vad det var läkaren undersökte egentligen och jag är tyvärr inte så bevandrad i det manliga könsorganets mekanismer (man borde bli).

Någon som vet?

arrelius
2008-08-20, 12:20
han kände kanske efter så att bollarna nte var deformerade eller hade nån knöl?

Angel
2008-08-20, 12:23
han kände kanske efter så att bollarna nte var deformerade eller hade nån knöl?

Jag tror inte den smekte bollarna utan lite mer framtill på pungen där den börjar ungefär (luddig beskrivning), och varför måste man hosta?

Stoltz
2008-08-20, 12:28
Sådant har nog hänt mig också, det är väl för att se så att allt stämmer där, ingen svullnad, knöl, etc.

Sen kanske han måste röra sig lite och så är det mer bekvämt för båda parterna att han hostar lite istället för att doktorn säger "Ok, jucka lite".

arrelius
2008-08-20, 12:29
Fysisk undersökning
En fysisk undersökning innefattar en neurologisk utvärdering och undersökning av buken, ändtarmen, genitalierna och bäckenet. Ett hosttest utförs där patienten kraftigt hostar när läkaren observerar urinröret för att fastställa urinförlust. Direkt läckage vid hostning indikerar stressinkontinens. Fördröjt eller ihållande läckage efter hosttestet indikerar akut inkontinens.

Den fysiska undersökningen hjälper också läkaren identifiera de medicinska förhållanden som kan orsaka överaktiv urinblåsa. Till exempel kan svaga reflexer eller känselresponser indikera felaktigheter i nervsystemet.

http://www.urologkanalen.com/overaktivblasa/diagnos.shtml

Kanske därför?

Muaytudd
2008-08-20, 12:29
Om han är ung så kanske han skulle kolla om kulorna rammlat ner om han är äldra så kanske han skulle kolla om han hade några knölar som kunde vara cancer.

lectris
2008-08-20, 12:36
Sen kanske han måste röra sig lite och så är det mer bekvämt för båda parterna att han hostar lite istället för att doktorn säger "Ok, jucka lite".

:laugh:

Angel
2008-08-20, 12:36
http://www.urologkanalen.com/overaktivblasa/diagnos.shtml

Kanske därför?

Kan ha varit, men det var ett vanligt hälsotest inför en utbildning. Spelar det någon roll om man har överaktiv blåsa då? Ja kanske. (Går urinröret vid framsidan av pungen då? nääe?)

Om han är ung så kanske han skulle kolla om kulorna rammlat ner om han är äldra så kanske han skulle kolla om han hade några knölar som kunde vara cancer.

Han är 25 typ.

arrelius
2008-08-20, 12:38
Vi kan ju fortsätta att gissa i evighet egentligen då vi inte var där och såg med egna ögon (tack och lov?). Din polare ska kanske uppsöka läkaren igen och fråga varför han gjorde som han gjorde.

Angel
2008-08-20, 12:40
Vi kan ju fortsätta att gissa i evighet egentligen då vi inte var där och såg med egna ögon (tack och lov?). Din polare ska kanske uppsöka läkaren igen och fråga varför han gjorde som han gjorde.

Nja, fast en läkare klämmer ju inte bara lite här och var för skojs skull (om dom verkligen inte gillar det då). Det måste ju finnas något de letar efter eller vill känna på.

Lexidos
2008-08-20, 12:41
Läkaren kanske hade andra planer
Aa5I472Ps90

sunkan
2008-08-20, 12:42
de kollar efter ett bråck. Fick genomgå samma sak när jag skulle gå med i NBG. De klämmer inte på bollarna utan trycker upp fingrarna mot undersidan av pungen:D

Angel
2008-08-20, 12:46
de kollar efter ett bråck. Fick genomgå samma sak när jag skulle gå med i NBG. De klämmer inte på bollarna utan trycker upp fingrarna mot undersidan av pungen:D

Fast han sa att dom var på framsidan av pungan, där den liksom börjar, pungfästet? Eller så kanske han var så till sig av den latexprydda handsken att man inte minns exakt var fingrarna smekte..

sunkan
2008-08-20, 12:49
Fast han sa att dom var på framsidan av pungan, där den liksom börjar, pungfästet? Eller så kanske han var så till sig av den latexprydda handsken att man inte minns exakt var fingrarna smekte..

Jag gjorde (blev utsatt för:D ) en läkarundersökning där de var där nere och fingrade och jag var tvungen att hosta och då kollade läkaren iaf efter ett bråck. Sen om det var på framsidan eller baksidan ska jag låta vara osagt, jag var nog tagen av chocken ändå.

krebbe
2008-08-20, 12:52
När jag skulle börja hoppa fallskärm utsattes jag för samma sak. Vad läkaren kollade vet jag dock inte, men det verkar ju onekligen ingå i en hälsoundersökning.

arrelius
2008-08-20, 12:54
Nu börjar jag undra vad jag fick för hälsoundersökning nu senast, har aldrig upplevt det där xD

sunkan
2008-08-20, 12:57
Nu börjar jag undra vad jag fick för hälsoundersökning nu senast, har aldrig upplevt det där xD

klagar du?

Stoltz
2008-08-20, 12:58
klagar du?

Får man ingenting annat så... :(

arrelius
2008-08-20, 12:58
sunkan: Hehe, nä jag gör nog inte det. Fast å andra sidan så undrar man om det isf var en riktig hälsoundersökning man fick? :P

Jax
2008-08-20, 13:59
Samma här, men jag bad om det.

Eller vänta nu, det lät inte rätt. Jag berättade att det kändes som om ljumsken låser sig ibland när jag cyklar. Då klämde karln först på ljumsken och sen på pungen. Behövde dock inte hosta.

Nitrometan
2008-08-20, 14:28
Jag gjorde (blev utsatt för:D ) en läkarundersökning där de var där nere och fingrade och jag var tvungen att hosta och då kollade läkaren iaf efter ett bråck. Sen om det var på framsidan eller baksidan ska jag låta vara osagt, jag var nog tagen av chocken ändå.
När jag skulle börja hoppa fallskärm utsattes jag för samma sak. Vad läkaren kollade vet jag dock inte, men det verkar ju onekligen ingå i en hälsoundersökning.

Hahaha. :) Läkare verkar gilla att klämma på pungen.

Det där med bråck är ju bara ett svepskäl.

Vad skule ett bråck påverka under ett fallskärmshopp eller i NBG? ;)

JockeKillen
2008-08-20, 14:37

En polare fick en vägg över sig så han drog på sig några skador i knä och huvud, övriga kroppen visade ingenting. I alla fall så ville läkaren pilla honom på bollarna och fingra honom i anus, polaren tyckte att det var omotiverat och vägrade låta sig antastas :D

Angel
2008-08-20, 14:41
En polare fick en vägg över sig så han drog på sig några skador i knä och huvud, övriga kroppen visade ingenting. I alla fall så ville läkaren pilla honom på bollarna och fingra honom i anus, polaren tyckte att det var omotiverat och vägrade låta sig antastas :D

Kroppen sitter ihop.

Vad skule ett bråck påverka under ett fallskärmshopp eller i NBG? ;)

Det gör det nog inte, men, många män går faktiskt med oupptäcka bråck som kan brista, och då kan man dö.

Nitrometan
2008-08-20, 14:49
Det gör det nog inte, men, många män går faktiskt med oupptäcka bråck som kan brista, och då kan man dö.
Dö av ljumskbråsk eller pungbråck?

Det finner jag otroligt.

Sen lär man nog märka ett bråck i just de regionerna.

Jag har själv haft ett ljumskbråck och det känns.

JockeKillen
2008-08-20, 14:51
Men nu var det inte en person med grepp om hur saker och ting satt ihop som fick väggen över sig, han såg det som helt omotiverat och vart väldigt chockat över att han skulle ha någon som klämde honom på pungen och stoppa upp fingrarna i arslet.

Jag hade kul åt polaren när han berättade det och i följd med det nitrometan skrev så passade det in rätt bra.

petersson
2008-08-20, 14:53

Angel sa just att många män går med oupptäckta bråck..

Angel
2008-08-20, 14:59
Dö av ljumskbråsk eller pungbråck?

Det finner jag otroligt.

Jo det kan man. Både innan och som postop.

Man kan även ha ett ljumskbråck utan att det känns.

Angel
2008-08-20, 15:00
Fast ja tror också på att läkaren ville känns lite pung..

edit: Behöver ja säga att killen är kolomedlem :)

Nitrometan
2008-08-20, 15:02
Jo det kan man. Både innan och som postop.

Man kan även ha ett ljumskbråck utan att det känns.
Säger du det så.

På vilket sätt skulle man dö? Blodförlust när bråcket brister?

Iofs kan bråck vara otrevligt och farligt - men är det motiverat att undersöka alla män?

Vore inte ett årligt PSA-test mer motiverat?

Nitrometan
2008-08-20, 15:03
Fast ja tror också på att läkaren ville känns lite pung..

Klart han ville... *drool*

P*ng *drool*

Angel
2008-08-20, 15:04
Säger du det så.

På vilket sätt skulle man dö? Blodförlust när bråcket brister?

Iofs kan bråck vara otrevligt och farligt - men är det motiverat att undersöka alla män?

I Stockholms län tror jag tom dom skulle ta in alla män över en viss ålder för undersökning för att hitta oupptäckta bråck. Stod i tidningen för kanske 2månader sen, ska se om ja kan googla fram artikeln nånstans ifrån.

Nitrometan
2008-08-20, 15:05
Så allvarligt alltså?

Ganymedes
2008-08-20, 15:05
Fast om något så är ju läkare analfixerade. ALLT ska kollas i röven. Prostata cancer? In med fingrarna bara! Rektoskopi, Kolloskopi... Fan vet om man vågar säga att man har huvudvärk, "Jaha, ner med kallingarna då!". *spy*

sunkan
2008-08-20, 15:08
Fast om något så är ju läkare analfixerade. ALLT ska kollas i röven. Prostata cancer? In med fingrarna bara! Rektoskopi, Kolloskopi... Fan vet om man vågar säga att man har huvudvärk, "Jaha, ner med kallingarna då!". *spy*

jag hade problem med min höft= jag fick ett finger i pruppen.:cryout:

Jax
2008-08-20, 15:09
"check the poo" var populärt i ett Scrubs-avsnitt.

ArcTiC
2008-08-20, 15:09
Det kan väl inte vara ovanligt att fingrar hamnar i bruntutan om man undersöks för prostatacancer?

Angel
2008-08-20, 15:11
"check the poo" var populärt i ett Scrubs-avsnitt.

Finns ju en läkare i Scrubs som alltid säger..."come in and take off your pants", även när dom kommer med halsont. (sån läkare ska jag bli)

Ganymedes
2008-08-20, 15:11
jag hade problem med min höft= jag fick ett finger i pruppen.:cryout:

Se! Se! Jag sa ju det. Jäkla analfetischister allihop. Jag blev också skändad då jag hade akut njurstensanfall. Jag kom in skäggig, blekfet och dräggig. Och där var en söt syster som vänligt med bestämt tog min röfoskuld mha ett stolpillar the size of a falukorv. :cryout:

Va fan? Jag hade ju inte ont i röven!? *rolleyes* Fast gay nog måste jag erkänna att det var en befrielse, för jäklar vad smärtan började rinna av efter ett tag. De där mesiga sprutorna jag fick (också i röven, surprise surprise, fast inte i hålet då) var helt kassa.

Angel
2008-08-20, 15:13
Se! Se! Jag sa ju det. Jäkla analfetischister allihop. Jag blev också skändad då jag hade akut njurstensanfall. Jag kom in skäggig, blekfet och dräggig. Och där var en söt syster som vänligt med bestämt tog min röfoskuld mha ett stolpillar the size of a falukorv. :cryout:

Va fan? Jag hade ju inte ont i röven!? *rolleyes* Fast gay nog måste jag erkänna att det var en befrielse, för jäklar vad smärtan började rinna av efter ett tag. De där mesiga sprutorna jag fick (också i röven, surprise surprise, fast inte i hålet då) var helt kassa.

Haha, åh alltid lika kul med suppar...."okej nu svider det till lite i rumpan"
Vad ska man säga annars liksom?

Ganymedes
2008-08-20, 15:15
Haha, åh alltid lika kul med suppar...."okej nu svider det till lite i rumpan"
Vad ska man säga annars liksom?

Jo, fast det är ju en sak om de säger "rumpan". Den där manliga sköterskan som gav mig dos två av stolpiller, kallade det "stjärten" med så hemskt uttal. Det var riktigt obehagligt och det kändes som att det ordvalet gjorde honom kåt. Typ som farbror Bosse eller nått. *gah!*

Angel
2008-08-20, 15:17
Jo, fast det är ju en sak om de säger "rumpan". Den där manliga sköterskan som gav mig dos två av stolpiller, kallade det "stjärten" med så hemskt uttal. Det var riktigt obehagligt och det kändes som att det ordvalet gjorde honom kåt. Typ som farbror Bosse eller nått. *gah!*

Jag har nog också använt det ordet någon gång, det värsta är att man verkligen måste trycka in dom en bit med, så man måste nästan ta lite sats. Men ja brukar ta lite klet på handsken innan så det glider bättre.

denpa
2008-08-20, 15:18
har inget att tillägga men jag tyckte däremot att trådens rubrik är rolig. Man borde trycka den på t-shirt

Tolkia
2008-08-20, 15:19
Nej. PSA-testet är inget screeningtest (även om kvällstidningarna och diverse intresseorganisationer ibland fraställler det så). Det är vanligare att man har förhöjda PSA-värden p.g.a. godartad prostataförstoring (vanligt hos gubbar) än att man har det p.g.a. cancer. Det kostar med andra ord mer än det smakar, både i reda pengar och i psykiskt lidande för patienterna (ångest för att ha/få cancer efter att ha fått reda på att man har förhöjda värden). Bråck är oftast lätta att hitta med billig undersökningsmetod (klämma lite här och där).

JockeKillen
2008-08-20, 15:24
Visst fans det väl en läkare i stockholm som åkte på granskning av insider eller vad det nu var för att han behandlade ALLT med fingrar i stjärten?

Jax
2008-08-20, 15:28
Ja, vad är det med läkare och ordvalet "stjärten"? Finns det några andra vuxna människor som använder det?

Nitrometan
2008-08-20, 15:29
Nej. PSA-testet är inget screeningtest (även om kvällstidningarna och diverse intresseorganisationer ibland fraställler det så). Det är vanligare att man har förhöjda PSA-värden p.g.a. godartad prostataförstoring (vanligt hos gubbar) än att man har det p.g.a. cancer.
Tja, jag känner (är bekanta med) 10-12 st som har haft förhöjda PSA-värden. Alla fick inom 18 månader diagnosen prostatacancer.

Men det är ju enstaka fall. Så det säger ju inget.

Fast visst är det som du säger att godartad prostataförstoring är vanligt hos gubbar.

Tricce
2008-08-20, 15:51
Finns ju en läkare i Scrubs som alltid säger..."come in and take off your pants", även när dom kommer med halsont. (sån läkare ska jag bli)

HAha hörde från några arbetskollegor, ja jag fick "tyvärr" aldrig uppleva det själv, iaf en företagsläkare va riktigt pigg på att stoppa några fingrar i pruppen på folk även fast dom kom och hade stukat fingret så va det "ner med brallorna".
Tulehälsan i sumpan btw.
Han fick en del tillsägelser tillslut :D

Tolkia
2008-08-20, 16:08
Tja, jag känner (är bekanta med) 10-12 st som har haft förhöjda PSA-värden. Alla fick inom 18 månader diagnosen prostatacancer.
Problemet är inte risken att missa en prostatacancer, eftersom personer med prostatacancer har förhöjda PSA-värden (inte alla, men de flesta). T.ex. dina bekanta (jag tror att du känner ovanligt många, då prostatacancer är ganska ovanligt under 50). Problemet är att man hittar massor som har förhöjda PSA-värden där man sedan efter närmare undersökning inte hittar någon cancer (falskt positiva restresultat), samt att man hittar personer med långsamväxande tumörer som inte skulle ha hunit ge symptom innan personen dog. Eftersom det inte är så lätt (om det ens går) att skilja snabbväxande från långsamväxande tumörer är det svårt att avgöra vilken behandling som bör sättas in, och samtliga behandlingar har rätt jobbiga biverkningar. Än mer komplicerat blir det då det ofta är svårt att säga utifrån vävnadsprover att det inte finns någon cancer, och det kan däför bli en lång jobbig period av provtagningar och ångest. Sedan är ju ett "bra" PSA-prov ingen garanti för att man inte kommer att få prostatacancer senare, och då är frågan när och hur ofta man skall provta för att "hålla koll".

Hur man skall hantera screening är en svår fråga.

Nitrometan
2008-08-20, 17:07
Tack för utläggningen Tolkia.

Kan tillägga att de flesta var över 50.

Vad tycker du att man ska använda för metod för att hitta prostatacancer då? Det är väl den vanligaste cancerformen hos män?

Finns det nån bättre metod än PSA-test? Vänta tills de blir riktigt dåliga?

tjabon
2008-08-20, 18:10

Prostataundersökning is the shit !............:naughty:

Fick göra det en gång när jag hade fel på ballen.
En svällkropp i snoppen var blockerad, så när jag hade stånd
såg det ut som en bruten flaggstång. Men det löste sej sedan.

heltborta_
2008-08-20, 19:18
Bah, ingen läkare har någonsin tagit mig på pungen :(

Three pigs
2008-08-20, 19:27
Bah, ingen läkare har någonsin tagit mig på pungen :(

Samma här.

Värt om det vore en kvinnlig.

:thumbup: :thumbup: :thumbup: