handdator

Visa fullständig version : Loka förhindrar sendrag?

Krisz
2008-08-20, 08:29
Är det bättre att dricka mineralvatten typ Loka istället för vanligt vatten vid träning, med tanke på mineralerna? Jag fick sendrag i foten (aj som f*n i h*lvete) under ett pass. Är det magnesiumbrist som spökar när man får sendrag eller är det mineralbrist allmänt? Vill helst inte dricka sportdryck och tänkte att det kan vara smart att dricka mineralvatten istället för vanligt vatten under passet. Min mat är nog rätt normal så jag har svårt att tro att mineralbristen beror på det, utan det är väl mer att man svettas när man tränar och behöver få i sig mineraler vid träningstillfället?

Morty
2008-08-20, 11:22
Nä, du borde inte köpa vatten. Du har ju förfan vatten i kranen. Ät baljväxter istället. Att köpa vatten i sverige är som att köpa is på antarktis eller sand i sahara. Vi i stockholm har verkligen sjukt bra kranvatten!

Krisz
2008-08-20, 11:51
Får mineralvatten gratis, men nu är inte riktigt det poängen :) Vad har baljväxter med det här att göra?:confused:

Ungrim
2008-08-20, 12:18
Är det inte onödigt mycket salt i mineralvatten??

Bara en tanke om man tänkt börja dricka nån flaska varje dag till träningen.

Krisz
2008-08-20, 12:36
150 mg natrium och 10 mg magnesium per liter ungefär. Min tanke är att folk ju dricker sportdrycker; kan man få lite samma effekt av att dricka mineralvatten istället för vanligt vatten? Det är ju vanligt salt i sportdrycker också.

Morty
2008-08-20, 13:00
Får mineralvatten gratis, men nu är inte riktigt det poängen :) Vad har baljväxter med det här att göra?:confused:

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=3710&lang=sv

Kolla "mineralämnen". Opti! :thumbup:

grimfish
2008-08-20, 13:03
Man vet inte riktigt varför man får kramp. Kraftig ansträngning kan ofta utlösa kramp och det kan finnas ärftliga faktorer. Ju högre upp i ålder man kommer desto vanligare är det.

Magnesiumtillskott hjälper knappast för att undvika kramp. Vätskebrist lär inte heller ge kramp. Regelbunden motion hjälper förmodligen.

Krisz
2008-08-20, 13:30
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=3710&lang=sv

Kolla "mineralämnen". Opti! :thumbup:

Men jag kan ju inte stå och dra i mig sojabönor på passet juh.. :P Men annars håller jag med om att baljväxter är toppen.

Krisz
2008-08-20, 13:39
Man vet inte riktigt varför man får kramp. Kraftig ansträngning kan ofta utlösa kramp och det kan finnas ärftliga faktorer. Ju högre upp i ålder man kommer desto vanligare är det.

Magnesiumtillskott hjälper knappast för att undvika kramp. Vätskebrist lär inte heller ge kramp. Regelbunden motion hjälper förmodligen.

Jag har hört att mineralobalans och västebrist (som säkert hänger ihop) kan ge kramp eller sendrag. Stämmer det inte alltså? Sidospår: är sendrag och kramp samma sak fast det förstnämnda i senor och det andra i muskler?

Iggle
2008-08-20, 15:00
Får man kramp kan det vara kaliumbrist....Ät Banan! :)

Tolkia
2008-08-20, 15:26
Jag har hört att mineralobalans och västebrist (som säkert hänger ihop) kan ge kramp eller sendrag.
Frågan är hur ofta det händer att man får akut elektrolytobalans/vätskebrist i sådan omfattning under ett vanligt träningspass (med reservation för extrema fall, typ maratondistans i stekande sol). Observera även skillnaden mellan akut elektrolytobalans och bristsjukdomar, som beror på kronisk brist och inte avhjälps på fem minuter.

Frau Weber
2008-08-20, 15:39
Min tanke är att folk ju dricker sportdrycker; kan man få lite samma effekt av att dricka mineralvatten istället för vanligt vatten? Det är ju vanligt salt i sportdrycker också.

Om det är vanligt natrium du är ute efter så kan du ju salta ditt vanliga kranvatten istället för att köpa massa mineralvatten?

Kramper kan bero på många saker som sagt, men både Kalium och magnesiumbrisk är ovanliga eftersom de är mineraler som förekommer mycket i vad vi äter.

Magnesiumbrist risk föreligger ffa. vid dåliga matvanor, hög gard av fysisk aktivitet,stress, de som går på vätskedrivande medel, har stort alkoholintag eller har priteinundernäring (villket jag utgår ifrån att du inte har?)

Du får i dig mkt magnesium genomhavregryn, vetekli, vetegroddar, spenat, mangold banan osv. Detta kan du ju äta innan om du inte vill varva knäböjen med gröt.

Kaliumbrist är även det ovanligt att få brist på, men får man det beror det ffa. på: Diaré och vätskedrivande.

Kalium finns mycket i :morot, ketchup, müsli, knäckebröd, rökt skinka, potatispotatischips och banan t.ex.

Emil.o
2008-08-20, 16:13
det är väl mer mineraler i vanligt kranvatten än i dom flesta "mineralvatten" man köper på flaska :P

grimfish
2008-08-20, 17:10
Jag har hört att mineralobalans och västebrist (som säkert hänger ihop) kan ge kramp eller sendrag. Stämmer det inte alltså? Sidospår: är sendrag och kramp samma sak fast det förstnämnda i senor och det andra i muskler?

Det skulle kunna inträffa under väldigt extrema omständigheter, t.ex. vid ett ultramaraton, men knappast i samband med vanlig träning.

Sendrag är en form av kramp. När man säger att man har sendrag brukar det nog främst vara under foten, i vaden eller i handen. En sena drar inte ihop sig av sig själv så det är en väldigt flytande övergång mellan sendrag (som alltså är en form av kramp) och muskelkramp. En kramp kan också innefatta t.ex. epileptiska anfall eller konvulsioner, vilket inte sendrag gör.

Krisz
2008-08-21, 14:12
Frågan är hur ofta det händer att man får akut elektrolytobalans/vätskebrist i sådan omfattning under ett vanligt träningspass (med reservation för extrema fall, typ maratondistans i stekande sol). Observera även skillnaden mellan akut elektrolytobalans och bristsjukdomar, som beror på kronisk brist och inte avhjälps på fem minuter.

Det verkar konstigt med akut elektrolytobalans under ett entimmespass, så jag kanske är helt fel ute. Ska nog fortsätta dricka mitt mineralvatten bara för att det är gott :)

Om det är vanligt natrium du är ute efter så kan du ju salta ditt vanliga kranvatten istället för att köpa massa mineralvatten?

Kramper kan bero på många saker som sagt, men både Kalium och magnesiumbrisk är ovanliga eftersom de är mineraler som förekommer mycket i vad vi äter.

Magnesiumbrist risk föreligger ffa. vid dåliga matvanor, hög gard av fysisk aktivitet,stress, de som går på vätskedrivande medel, har stort alkoholintag eller har priteinundernäring (villket jag utgår ifrån att du inte har?)

Du får i dig mkt magnesium genomhavregryn, vetekli, vetegroddar, spenat, mangold banan osv. Detta kan du ju äta innan om du inte vill varva knäböjen med gröt.

Kaliumbrist är även det ovanligt att få brist på, men får man det beror det ffa. på: Diaré och vätskedrivande.

Kalium finns mycket i :morot, ketchup, müsli, knäckebröd, rökt skinka, potatispotatischips och banan t.ex.

Nä jag är inte ute efter nån särskild mineral, däremot visste jag inte om det var nån särskild mineral man kanske har briskt på om man får kramp. Tack för mattipsen :thumbup:

det är väl mer mineraler i vanligt kranvatten än i dom flesta "mineralvatten" man köper på flaska :P

Nope.

Det skulle kunna inträffa under väldigt extrema omständigheter, t.ex. vid ett ultramaraton, men knappast i samband med vanlig träning.

Sendrag är en form av kramp. När man säger att man har sendrag brukar det nog främst vara under foten, i vaden eller i handen. En sena drar inte ihop sig av sig själv så det är en väldigt flytande övergång mellan sendrag (som alltså är en form av kramp) och muskelkramp. En kramp kan också innefatta t.ex. epileptiska anfall eller konvulsioner, vilket inte sendrag gör.

Antar att det kan ha berott på andra faktorer också typ trötthet eller nåt. I see, tack för förklaringen!