handdator

Visa fullständig version : Självupptagen

Lellan
2008-08-20, 08:01
På senare tid har jag noterat självupptagna drag hos mig själv. Det ligger väl i självupptagenhetens natur att notera detta, och göra en tråd om det. :)

Alltså, när jag inte är mamma eller på jobbet eller i sällskap med någon så tänker jag mest på mig själv. Så jävla härlig tycker jag inte att jag är, men jag liksom.. kräver uppmärksamhet på något sätt (både från andra å egot). Har inte fått el krävt bekräftelse så mkt tidigare i livet vad jag vet.. men nu behöver jag att folk frågar hur jag mår, tycker även det är kul när folk skriver å kollar läget på msn från att tidigare mest ha velat vara hemmakatt å på msn helst stått offline och valt någon att prata med..

Men min undran: är det bra el dåligt med självupptagenhet? Ska det pågå eller är skärpning på plats..

Jag har iaf inte minskat intresset av andra, men tiden jag är villig att prata om mig och mitt har ökat.. känns lite fånigt? Har ju inte direkt gått å blivit intressantare på något sätt alls. Umgås dock mkt mer med folk, från att ha varit nästintill eremit. Men en självupptagen rackare kan väl folk bli mätta på I guess..

Fii faaan va man tänker för mkt vaa?

arrelius
2008-08-20, 08:08
Du bör väl hejda det så att det inte går överstyr och tar över. Så att du blir en person som alltid bara vill prata om sig själv och sina göranden och inte låter någon annan få en syl i vädret.

Du söker väl rentav bekräftelse från andra?

Lellan
2008-08-20, 09:20
Du bör väl hejda det så att det inte går överstyr och tar över. Så att du blir en person som alltid bara vill prata om sig själv och sina göranden och inte låter någon annan få en syl i vädret.

Du söker väl rentav bekräftelse från andra?

Ok, nä så långt vore ju verkligen bajs.

Bekräftelse? Tja. Det är väl så. Vårt stora mänskliga behov av att bli sedda och bekräftade, haha.. låter som i skolböckerna. Naturligt.. men lite "fult"?

Var mer "fin" i kanten förut.. :D

Jay-Z
2008-08-20, 09:23
Hur mår du? :)

Trance
2008-08-20, 09:25
Kan du inte söka bekräftelse genom det vanliga sättet istället. Posta halvnakna bilder på dig själv, då sprider du även glädje.

shut teh face
2008-08-20, 09:26
Ja du lelle. Du är ju tjej och självklart vill du ha lite bekräftelse. ;)

Får du ingen uppmärksamhet från karln i huset då? :)

Krampus
2008-08-20, 09:29
Så länge man inte gör det på ett sätt som kör över något så är det nog bara nyttigt och en väg till att lära sig mer om sig själv. Ta reda på vilka behov man har, ta reda på vilka saker som verkligen spelar roll för en. Bli en mer balanserad person.

Av dina senaste trådar tycker jag att du verkar vara en person som oroar sig mycket lite väl mycket för vad andra ska tycka om dig.
Tagga ner på det mannen, du verkar vara en bra tjej. :)

Lellan
2008-08-20, 09:53
Hur mår du? :)

Jovars, har halsfluss som aldrig går över så jag ska till doktorn. Om du avser min mentala hälsa är jag levnadsglad men tänker för jefla mkt bara.

Kan du inte söka bekräftelse genom det vanliga sättet istället. Posta halvnakna bilder på dig själv, då sprider du även glädje.

Ni vill skratta åt mig? I see.. ;) Fast det är inte den bekräftelsen jag primärt söker. Utan mer baserat på min person. (haha, "min person"... bara uttrycket.. tyder inte det på lite.. egofixation..)

Ja du lelle. Du är ju tjej och självklart vill du ha lite bekräftelse. ;)

Får du ingen uppmärksamhet från karln i huset då?

Alla mänskliga varelser vill ha bekräftelse. Tycker att mitt behov har ökat när jag mår bättre, istället för som man kan förvänta att det är större när man mår dåligt. Mår alltså bra. Och vill bli bekräftad.

I mitt hus finns ingen karl. Det finns en 2½ åring på halvtid dock. *cupid*

Så länge man inte gör det på ett sätt som kör över något så är det nog bara nyttigt och en väg till att lära sig mer om sig själv. Ta reda på vilka behov man har, ta reda på vilka saker som verkligen spelar roll för en. Bli en mer balanserad person.

Av dina senaste trådar tycker jag att du verkar vara en person som oroar sig mycket lite väl mycket för vad andra ska tycka om dig.
Tagga ner på det mannen, du verkar vara en bra tjej. :)

Åh, balanserad kanske är målet med behovet.. det är ju alltid trevligt. Med balans.

Faktiskt så är inte fokus på vad andra tycker utan beteendet i sig. Alltså, jag är nyfiken på VAD andra tycker - inte HUR de/ni (ursäkta om jag räknar koloiten till random nissar). Nära kära (ok, koloiter kan vara nära kära men jag frågar ju fasen alla som kikar in..) väger dock "hur"et tyngre. Men funderingen låt mer i ett intresse av självsanering och utveckling.

Dvs: att jag gör en tråd om det betyder inte nödvändigtvis att jag ligger sömnlös. Det kan vara en blixtsnabb reflektion, jag skriver vadsomhelst som faller mig in på kollo, om ni inte råkat märka det.. hihi.

Man förstår inte vad jag skriver va? Tror jag överträffat mig själv i förvirrande förklaringar idag. Just saying.

Muskelbyggaren
2008-08-20, 10:00
Att du reflekterar kring det är ju något mycket bra oavsett om du är självupptagen eller inte, för ingen har nog tagit skada av att börja ägna andras tankar eller vadmer lite mer uppmärksamhet.

Ibland brukar jag tänka att jag för en dag bara ska försöka lyssna till de andra och medvetet inte för något eget på tal. Till min skrämsel är det då jag ser hur självupptagna somliga kan vara, (inte riktat mot dig lellan :)). Det blir plötsligt tydligt hur det är en eller två som på nåt subtilt vis bestämmer samtalsämnen för en hel grupp. En sån vill jag till varje pris inte vara.

Trassel
2008-08-20, 10:15
Just ordet självupptagen tycker jag inte är speciellt positivt.

Om du sen när du är helt själv tänker på dig själv, så är det väl bara sunt då du antagligen prioriterar sonen när han är hos dig och arbetet när du är där ?

Kanske :) Är man krass så är det ju en själv som har huvudrollen i sitt eget liv.

Bullaz
2008-08-20, 10:18
Söker du bekräftelse även med denna tråd? Jag tror det har gått för långt redan om du börjar inse det själv. :] Gör nåt åt saken!

Lellan
2008-08-20, 10:32
Att du reflekterar kring det är ju något mycket bra oavsett om du är självupptagen eller inte, för ingen har nog tagit skada av att börja ägna andras tankar eller vadmer lite mer uppmärksamhet.

Ibland brukar jag tänka att jag för en dag bara ska försöka lyssna till de andra och medvetet inte för något eget på tal. Till min skrämsel är det då jag ser hur självupptagna somliga kan vara, (inte riktat mot dig lellan :)). Det blir plötsligt tydligt hur det är en eller två som på nåt subtilt vis bestämmer samtalsämnen för en hel grupp. En sån vill jag till varje pris inte vara.

Ok, fast sånt kan jag göra. Typ människor som hela tiden kämpar för att ta plats som man inte kan prata med, som inte tycks ta in. Då är bästa boten att vara helt tyst och verkligen göda dem med uppmärksamhet, efter ett par ggr brukar de flesta stanna upp, hejda sig och känna att de blivit tillräckligt sedda för att kunna vända blicken utåt.

Just ordet självupptagen tycker jag inte är speciellt positivt.

Om du sen när du är helt själv tänker på dig själv, så är det väl bara sunt då du antagligen prioriterar sonen när han är hos dig och arbetet när du är där ?

Kanske :) Är man krass så är det ju en själv som har huvudrollen i sitt eget liv.

Jo, det är det jag funderar på.. å varför jag känner mer behov av att folk tar kontakt el pratar med mig, frågar mig om mig, när jag mår bra. Har ofta förknippat bekräftelsebehov som tecken på en osund hunger, omättlig. Fast kanhända ligger det på en sund nivå, den har ökat - reagerade på det bara.

Söker du bekräftelse även med denna tråd? Jag tror det har gått för långt redan om du börjar inse det själv. :] Gör nåt åt saken!

Nee, den här är faktiskt bara en i lååång rad trådar där jag skamlöst är sjukligt nyfiken på hur folk tänker om ditten och datten. Faktiskt ingen dold "se mig" agenda, utan jag tänker.. "hm, såhär tänker jag. Undra om andra tänker helt annorlunda. Undra just hur man kan tänka om det här.. " osv osv. Å den undran känns inte självupptagen, tvärtom är fokus väldigt mkt på andra när jag funderar så.

Men säg att man skulle "göra något åt saken". Vad skulle du rekommendera då? *popcorn*

Jay-Z
2008-08-20, 10:38
Jovars, har halsfluss som aldrig går över så jag ska till doktorn. Om du avser min mentala hälsa är jag levnadsglad men tänker för jefla mkt bara.

Nej, jag ville bara ge dig uppmärksamhet.

Ser inga paralleller mellan att behöva lite uppmärksamhet då och då och mental ohälsa, vilket det iaf inte var meningen att få dig att tro.

Bullaz
2008-08-20, 10:39
Ingen aning, jobba på självförtroendet? Lär känna dig själv? Ingen aning, jag är bara en nobody, ingen psykolog. :]

Corpobal
2008-08-20, 11:53
Antingen är du självupptagen inom din grupp som är en förlängning av dig själv t.ex. familj, vänner. Eller så är du självupptagen kring din egen person, vilket som så är det inget att hyckla med och dom som försöker få dig att känna att det är fel är sannolikt avskum.

Slartibartfast
2008-08-20, 11:59
Ser inga paralleller mellan att behöva lite uppmärksamhet då och då och mental ohälsa

+1

Dock börjar det kännas som om du lider av det, Lellan. kan vara dags att ta tag i det?

Lellan
2008-08-20, 17:42
+1

Dock börjar det kännas som om du lider av det, Lellan. kan vara dags att ta tag i det?

Ok, hur tycker du dig se det? Vore intressant.. jag arbetar med den målgruppen, men vore ju nästan festligt ironiskt om jag är det fast utan sjukdomsinsikt. :D